Waarom zit er in peesbeschermers eigenlijk neopreen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MissMiekjee
Berichten: 926
Geregistreerd: 25-12-08
Woonplaats: Sprundel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 10:40

BAStable schreef:
MissMiekjee schreef:
Bandages zijn juist beter als het gaat om warmte afvoer dan peesbeschermers. Dat bandages niet veel bescherming bieden is een ander verhaal, maar als het om temperatuur gaat komen bandages beter uit de bus.

Beenbescherming die wel warmte doorlaat, dan kom je al in de richting van leer of crossbeschermers. Die hebben luchtgaten, gladde binnenkant, nylon ipv neopreen enz. enz.
Het is natuurlijk wel minder charmant, maar die zijn er speciaal voor gemaakt om warmte af te voeren. Ook de prijs is misschien een minpuntje.


Dit denk ik juist niet.. Als je bandages omdoet, doe je eerst de onderlappen om en daarna de bandages. Dat lijkt me behoorlijk warm en lucht dicht. Peesbeschermers zijn van de voorkant open (integendeel van een duikpak..) Maar nogmaals, dit is een zeer interessant studie-object :)


Vind ik wel even een interessant punt om toe te lichten :). Er is werkelijk geen een materiaal van bandages wat echt "luchtdicht" is. Door de rek die je in de bandages krijgt, wordt de dichtheid van je stof kleiner, dus krijg je grotere "gaten" waar lucht doorheen kan. Voor zover het kan natuurlijk, dit is allemaal maar op zeer klein niveau ;). Onderlappen moeten het probleem niet zijn, dat is een dun laagje katoen wat weinig schade toe kan brengen. Fleecebandages kunnen zelfs zonder onderlappen. Uit persoonlijke ervaring merk ik dat het onder bandages veel (maar dan ook echt véél) minder warm wordt dan onder neopreen-peesbeschermers. Neopreen heeft namelijk een grotere dichtheid dan fleece/elastiek/etc. , daarom kan daar juist nóg minder lucht doorheen.

Over het feit dat peesbeschermers aan de voorkant open zijn en daardoor de warmte nog weg kan, is (als ik het mag zeggen) een echt lariekoekverhaaltje. Je sluit met het elastiek aan de peesbeschermer het neopreen tegen de huid aan. Als ik een peesbeschermer dicht doe, zie ik geen enkele ruimte meer tussen de huid en het neopreen. Het gevolg hiervan is dat de voorkant wel open is, maar dat je de achterkant (dus de pees) volledig afsluit. Aangezien neopreen niet luchtdoorlatend is, heb je daar het probleem al. Alleen aan de onderkant heb je misschien nog wat ruimte bij de kogel, maar helaas heeft de pees daar niets aan. Ook daar maken luchtgaten in de peesbeschermer geen verschil, dat zijn maar vierkante millimeters. De warmte verplaatst zich niet vanzelf naar die luchtgaten, dus heeft dat gewoon geen zin.

Tuedelue
Berichten: 459
Geregistreerd: 11-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 11:00

Een heel interessant thema, en meteen ook een dilemma.
Mijn paard tikt zich wel vaker aan, wel alleen aan de voorkant.
Vandaar dat zowiezo alleen bescherming aan de voorkant omdoe, maar toch voelt het nooit goed.
Op stal zien de meeste het probleem er niet van in, iedereen heeft zoiets van laat haar maar L*llen.
Nu was ik toevallig naar wat crossbeschermers aan het kijken en kwam ook deze bandages tegen:
http://www.eventingshop.be/catalog/prod ... cts_id=103
Iemand daar al ervaringen mee?

Wat ik mij ook altijd afvraag, als er staat "Ademende neopreen voering", is dat niet gewoon kletskoek?
Of is het dan speciale neopreen?





edit: toevoeging

Anoniem

Re: Waarom zit er in peesbeschermers eigenlijk neopreen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 11:10

MissMiekjeee: dat klinkt logisch, dat verhaal, ga ik me eens in verdiepen.
wat betreft het neopreen, dat klopt volgens mij ook, er kan idd geen lucht langs, en zeker niet voldoende om af te koelen. gaten in het plastic hebben imo ook geen nut, omdat neopreen niet warmte- of luchtdoorlatend is, is dat imo gewoon een wassen neus.
En stel dat het klopte...... onder een neopreen singel zweet een paard zich ook een ongeluk, je zou zeggen dat daar lucht zat bij kan. en die goedkope regenjassen van de Hema, daar kan ook lucht in, bij de mouwen, en onderaan de jas, en toch zweet ik me helemaal stuk in die krengen, blijkbaar is het materiaal alleen al een redelijk groot probleem.

Tuedelue: zien er uit als hele fijne bandages :j

ik weet dat veel mensen iets hebben van: laat maar l*llen, zie je in dit topic al tenslotte.
maar goed, ik zat er zo eens over na te denken, heb wat verzekeraars ook opgebeld en die geven aan dat het merendeel van de kreupelheden van binnenuit komt, groot deel daarvan zijn peesblessures.

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 11:14

Interessant onderwerp. Ik gebruik peesbeschermers alleen met springen, want dan kan ze wel eens enthousiast worden en zichzelf aan tikken. Verder gebruik ik niets, met dressuurwerk tikt ze zichzelf niet aan.

Ik vroeg mij wel af, wat vinden we dan van de dressage boots die we nu zoveel zien? Harrys Horse heeft er ook wat met bont. Is dit een beter alternatief of nog steeds slecht?

j1988
Berichten: 126
Geregistreerd: 24-09-13

Re: Waarom zit er in peesbeschermers eigenlijk neopreen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 11:19

Neopreen is makkelijk te onderhouden, kan het afspoelen als het vies is, even laten drogen en klaar. Krimpt niet blijft hetzelfde, op gebruikerssporen na. Ze zeiden ook altijd neopreen schuurt niet... Geloof ik helemaal niks van want overal waar zand zou kunnen zitten schuurt.

MarliesV

Berichten: 15192
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Waarom zit er in peesbeschermers eigenlijk neopreen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 11:26

Even vanuit het wat is neopreen oogpunt (wij maken bv neopreen voor industriële/militaire toepassingen).

Neopreen heeft de eigenschap dat het bij een bepaalde dikte steek en schietvast is. Daarom wordt het ook in kogelvrije vesten en bepansering toegepast.

Om bovenstaande reden vermoed ik dat het ook voor peesbeschermers wordt gebruikt. Het is erg sterk in verhouding met het gewicht en beschermd dus van buiten af de pees erg goed.

Verder ben ik het eens met het warmteverhaal ed. Maar goed, ik gebruik helemaal geen beschermers bij mijn paard.

Diertjec

Berichten: 4620
Geregistreerd: 17-03-08
Woonplaats: Omgeving Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 11:36

Ik zit zo even bij de EJ op de site te kijken bij beenbeschermers (dus die allround dingen). En ik zie welgeteld 2 paar die geen neopreen bevat. Dat zijn de flextrainers en de memory, beide van harry's horse.
Bij de peesbeschermers zijn de BR Air-tech, HH Elite-R en de Eskadron Flexistof air 'ademend', door luchtkanalen/gaten die erin zitten. Maar ook neopreen gevoerd (alleen die van eskadron niet).
Maar werkt dat dan echt als afkoeling/niet te heet worden?

Maar aangezien bijna alle beenbescherming neopreen bevat, kán het toch niet zo slecht zijn? Ik bedoel, ik begrijp dat het warm wordt eronder, dat merk ik zelf ook, maar als het overal in gebruikt wordt, zelfs in de duurste bescherming, dan kán het toch nooit zo slecht zijn?

marjan19

Berichten: 349
Geregistreerd: 19-05-11

Re: Waarom zit er in peesbeschermers eigenlijk neopreen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 11:42

Nou, ik zie door de bomen het bos niet meer..
Mijn paard staat dus vanaf half juli met een peesblessure. Zit er nu net weer een week of 6/7 op, maar rijd nu zonder bescherming. Ik persoonlijk vind dit niet fijn, dus ben op zoek gegaan naar iets wat de warmte afvoert, of wat in ieder geval ventileerd. Ik weet het niet meer hoor. Er is zoveel.

Dus wie kan mij helpen? Neopreen dus niet, neopreen met ventilatie gaatjes? Imitatiebont? Lamsbont? Nóg iets anders? Ik wil het beste voor mijn paard, dus ben bereid wat meer uit te geven hiervoor. Maar het is zo lastig iets te vinden naar mijn zin..

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: Waarom zit er in peesbeschermers eigenlijk neopreen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 11:45

Marjan: waarom wil je met peesbeschermers rijden?

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 11:54

Er zijn wel beschermers zonder neopreen.
Ik ben tevreden gebruiker van Dalmar. Die maken vooral beschermers voor de eventing, maar hebben ook wel andere modellen.
Die hebben van binnen een soort...plastic, maar geen neopreen. En er zitten gaten in voor de ventilatie.
Plaatje: Afbeelding

marjan19

Berichten: 349
Geregistreerd: 19-05-11

Re: Waarom zit er in peesbeschermers eigenlijk neopreen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 12:03

Rena100: Heb een jong paard, wel braaf maar fokt zichzelf nog wel eens op, vooral na de galop. Ik ben in de training veel bezig om na de galop terug te komen naar de ontspanning, maar ze wil dan nog wel eens onstuimig zijn. Ik wil niet het risico lopen dat ze weer geblesseerd raakt, maar wil ook niet dat haar pees weer slechter wordt... Moeilijk is dat..

Tuedelue
Berichten: 459
Geregistreerd: 11-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 12:04

diertjec: de memory bevatten wel weer ademende neopreen voering " air neopreen" volgens de tekst.
En dat zie je bij meerdere wel staan, maar dat is dus ook wat ik mij afvroeg, is dat niet gewoon kletskoek?
Neopreen ademt toch gewoon niet, of is dit een speciaal neopreen wat dus wel airflow heeft?

Diertjec

Berichten: 4620
Geregistreerd: 17-03-08
Woonplaats: Omgeving Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 12:11

Tuedelue schreef:
diertjec: de memory bevatten wel weer ademende neopreen voering " air neopreen" volgens de tekst.
En dat zie je bij meerdere wel staan, maar dat is dus ook wat ik mij afvroeg, is dat niet gewoon kletskoek?
Neopreen ademt toch gewoon niet, of is dit een speciaal neopreen wat dus wel airflow heeft?

Ja precies, daar zit ik dus ook mee. Ik ben wel benieuwd naar het verhaal achter de 'airflow'
Ik heb zelf ook een jonge merrie, rijd en longeer haar altijd met peesbeschermers, want ze tikt echt heel erg aan. Liever ga ik na dit verhaal over op 3 in 1 of crossbeschermers ofzo.

jsofie

Berichten: 424
Geregistreerd: 14-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 12:22

marjan19 schreef:
Nou, ik zie door de bomen het bos niet meer..
Mijn paard staat dus vanaf half juli met een peesblessure. Zit er nu net weer een week of 6/7 op, maar rijd nu zonder bescherming. Ik persoonlijk vind dit niet fijn, dus ben op zoek gegaan naar iets wat de warmte afvoert, of wat in ieder geval ventileerd. Ik weet het niet meer hoor. Er is zoveel.

Dus wie kan mij helpen? Neopreen dus niet, neopreen met ventilatie gaatjes? Imitatiebont? Lamsbont? Nóg iets anders? Ik wil het beste voor mijn paard, dus ben bereid wat meer uit te geven hiervoor. Maar het is zo lastig iets te vinden naar mijn zin..


Ik gebruik voor paard met gevoelige pezen de bandages van back on track. Zijn er ook al 3 in 1 en verkrijgbaar bij paardendrogist.

marjan19

Berichten: 349
Geregistreerd: 19-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 12:31

jsofie schreef:
marjan19 schreef:
Nou, ik zie door de bomen het bos niet meer..
Mijn paard staat dus vanaf half juli met een peesblessure. Zit er nu net weer een week of 6/7 op, maar rijd nu zonder bescherming. Ik persoonlijk vind dit niet fijn, dus ben op zoek gegaan naar iets wat de warmte afvoert, of wat in ieder geval ventileerd. Ik weet het niet meer hoor. Er is zoveel.

Dus wie kan mij helpen? Neopreen dus niet, neopreen met ventilatie gaatjes? Imitatiebont? Lamsbont? Nóg iets anders? Ik wil het beste voor mijn paard, dus ben bereid wat meer uit te geven hiervoor. Maar het is zo lastig iets te vinden naar mijn zin..


Ik gebruik voor paard met gevoelige pezen de bandages van back on track. Zijn er ook al 3 in 1 en verkrijgbaar bij paardendrogist.


Maar daarbij staat in de beschrijving ook dat ze gemaakt zijn van neopreen? Wel een voering van welltex, maar het is weer neopreen...

D_Desteny

Berichten: 2494
Geregistreerd: 11-05-07
Woonplaats: Oostzaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 12:38

Ik heb eigenlijk altijd Anky beschermers gebruikt, daarbij staat deze omschrijving.
Deze beenbeschermer is gemaakt van 5 millimeter dik neopreen. Het speciale membraan en de gaatjes in het neopreen zorgen voor verkoeling.
Je ziet de gaatjes echt goed zitten maar zal dit dan voldoende zijn?
Afbeelding

Ik heb hiervoor leren kentaur beschermers gehad met lamswollen vulling maar die zijn me nu echt even te duur. Naar mijn idee is leer in combinatie met echt wol dan 1 van de betere opties voor de pezen?

marjan19

Berichten: 349
Geregistreerd: 19-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 12:40

D_Desteny schreef:
Ik heb eigenlijk altijd Anky beschermers gebruikt, daarbij staat deze omschrijving.
Deze beenbeschermer is gemaakt van 5 millimeter dik neopreen. Het speciale membraan en de gaatjes in het neopreen zorgen voor verkoeling.
Je ziet de gaatjes echt goed zitten maar zal dit dan voldoende zijn?
[ Afbeelding ]

Ik heb hiervoor leren kentaur beschermers gehad met lamswollen vulling maar die zijn me nu echt even te duur. Naar mijn idee is leer in combinatie met echt wol dan 1 van de betere opties voor de pezen?


Dat was mijn idee ook. Kost wat, maar dan heb je (hoop ik) ook wat. Beschermers met wol leek me alleen altijd zo warm toe, dat ik daar nog niet over na had gedacht :+

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: Waarom zit er in peesbeschermers eigenlijk neopreen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 12:43

Denk inderdaad dat wol wel het beste ventileert.

D_Desteny

Berichten: 2494
Geregistreerd: 11-05-07
Woonplaats: Oostzaan

Re: Waarom zit er in peesbeschermers eigenlijk neopreen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 12:44

Maar aan de ene kant bij mijn schoonmoeder gaan de schapen elke zomer kaal anders is het niet uit te houden voor ze??

Nibbit

Berichten: 10413
Geregistreerd: 03-06-05

Re: Waarom zit er in peesbeschermers eigenlijk neopreen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 12:56

Destijds toen mijn paard een peesblessure had, werd mij door de DA in de kliniek het gebruik van peesbeschermers afgeraden. Dit inderdaad doordat het er te warm onder wordt.

Mijn huidige paard strijkt, dus heb daarvoor wel strijklappen en ben nog op zoek naar iets anders, het is er streeds nat onder. Dus als iemand een idee heeft? Moet dus wel iets zijn met een harde buitenkant ;)

(Longeren doe ik ca 2x per maand en gebruik dan nog wel peesbeschermers omdat ze bij het longeren wel echt rare sprongen maakt, en dan is het risico van aantikken toch wel erg groot)

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat de fabrikanten er van vinden

marjan19

Berichten: 349
Geregistreerd: 19-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 12:58

Nibbit schreef:
Destijds toen mijn paard een peesblessure had, werd mij door de DA in de kliniek het gebruik van peesbeschermers afgeraden. Dit inderdaad doordat het er te warm onder wordt.

Mijn huidige paard strijkt, dus heb daarvoor wel strijklappen en ben nog op zoek naar iets anders, het is er streeds nat onder. Dus als iemand een idee heeft? Moet dus wel iets zijn met een harde buitenkant ;)

(Longeren doe ik ca 2x per maand en gebruik dan nog wel peesbeschermers omdat ze bij het longeren wel echt rare sprongen maakt, en dan is het risico van aantikken toch wel erg groot)

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat de fabrikanten er van vinden


De mijne is zo goed als hersteld van de peesblessure. Heb ook nog geen beenbeschermers weer gebruikt, maar het onstuimige van mijn paard maakt dat ik toch langzaamaan op zoek naar geschikte beschermers die zo goed mogelijk ventileren.

knetterhard

Berichten: 2446
Geregistreerd: 13-02-12

Re: Waarom zit er in peesbeschermers eigenlijk neopreen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 13:12

PE Air Cooled zijn erg fijn! In het verleden geen natte benen of warme benen ervan gehad.. alleen vraag ik mij dus af of de S Maat bij een pony past. Hier zitten ook veel luchtgaten in.
Je kunt ze bij de eventingshop kopen :j

pmarena

Berichten: 48107
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Waarom zit er in peesbeschermers eigenlijk neopreen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 13:32

Neopreen is gewoon een super praktisch materiaal :j

Niet zo duur, makkelijk te verwerken, blijft heel lang mooi, is soepel, veerkrachtig, werkt goed schokdempend, wordt niet snel vies, is makkelijk qua onderhoud en voelt lekker zacht aan.

Men is het gewend om het te gebruiken en wat men al jaren gewend is wordt niet zo snel in twijfel getrokken, zeker in de ruitersport.... mensen trekken vaak snel alle "nieuwe" dingen en ideeën in twijfel maar het bestaande wordt vaak voor zoete koek geslikt :=

Neopreen moet je alleen niet direct op de huid gebruiken want dan is het goor zweterig spul inderdaad :r

De NEW Airoflow peesjes zijn leuke dingen hoor. Deze ademen echt helemaal door.
Er zit natuurlijk wel een hard plaatje aan de achterkant van de pees om te beschermen tegen aantikken, maar daar koop je ze immers ook voor :P

Ademend neopreen vind ik ook een lachwekkende wassen neus :')

Gewoon hier en daar een gaatje er in prikken en het geheel dan nog direct op de huid duwen....dat doet niet veel natuurlijk :P Dan zou je eerst een ademende onderlaag met luchtcirculatie tussen been en neopreen moeten hebben om dat een beetje te laten functioneren :)

Lioony
Berichten: 2818
Geregistreerd: 14-07-10

Re: Waarom zit er in peesbeschermers eigenlijk neopreen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 13:49

Er zijn genoeg beschermers te vinden zonder neopreen. Ik zelf heb 3 paar verschillende soorten.
Voor op de weide en in de zomer gebruik ik de Airlites van Trizone. http://www.kooleruitersport.nl/p-tri-zo ... mers-10026

Daarnaast heb ik ook de originele versie van bijv. de flextrainers van Harry's Horse. De Dressage Sport Boots met echt bont.
En ook nog een paar peeskappen en strijklappen van Lamicell. Deze binnenkant kan eruit en is niet van neopreen.

Op de website van bovenstaande link staan overigens heel veel beschermers zonder neopreen, ook speciaal gemaakt met het idee om te temp niet te veel te laten oplopen.

ingvdh

Berichten: 6370
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 13:53

MarliesV schreef:
Even vanuit het wat is neopreen oogpunt (wij maken bv neopreen voor industriële/militaire toepassingen).

Neopreen heeft de eigenschap dat het bij een bepaalde dikte steek en schietvast is. Daarom wordt het ook in kogelvrije vesten en bepansering toegepast.

Om bovenstaande reden vermoed ik dat het ook voor peesbeschermers wordt gebruikt. Het is erg sterk in verhouding met het gewicht en beschermd dus van buiten af de pees erg goed.

Verder ben ik het eens met het warmteverhaal ed. Maar goed, ik gebruik helemaal geen beschermers bij mijn paard.


Even hierop terugkomend, ik ken behoorlijk wat soorten kogelwerende vesten, geeneen maakt gebruik van neopreen, wel van Dyneema, kevlar en andere kunstoffen en metalen. Neopreen moet wel heel dik zijn wil het een kogel tegenhouden en de industrie ontwikkeld juist materialen zo dun en flexibel mogelijk.

Back on topic, interresant verhaal, ik gebruik amper beenbescherming, deels te laks deels ook omdat het niet nodig is en het al jaren bekend is dat het ook blessures kan veroorzaken door de harde schaal, ik geloof dat DA's het de "eskadron blessure" noemen, het harde stukje dat in het pees drukt en zo de pees beschadigd.