Waarom zit er in peesbeschermers eigenlijk neopreen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 10:59


pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Waarom zit er in peesbeschermers eigenlijk neopreen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 13:55

Tizone en heel veel cros beschermers zijn dus wel ontworpen om te beschermen zonder te warm te worden. Ze zijn iets duurder en zeker niet mooier maar bij mij komen die neopreen krengen er niet meer in.
Bij new kun je bij veel modellen inmiddels ook kiezen voor een eigen kleur klitteband. Misschien iets voor de meer modebewuste mederuiter?

Persevero

Berichten: 2348
Geregistreerd: 17-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 15:41

ik rij er niet altijd mee maar heb ooit eens een filmpje gezien bij een paard wat overleden was en onderzocht werd, waarbij ze met een klein tikje de volledige pees door midden ging wanneer deze op spanning stond. kan wel eens kijken of ik hem terug kan vinden.
Maar daarom spring ik wel atijd met peesbechermers

edit: op ongeveer 16 minuten. http://www.youtube.com/watch?v=QsvS6gEBJuE
Let op in dit filmpje wordt een overleden paard ontleed, dat je even voor jezelf bekijkt of je er tegen kan om dit te zien

trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Re: Waarom zit er in peesbeschermers eigenlijk neopreen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 16:02

Heb het wel eens eerder gezien.

Dus elke keer als ie die galop sprong maakt is die been op spanning en als ie hem 1 keer aantikt is die pees dus kapot?

(Sorry kon die mensen niet verstaan me Engels is heel erg slecht)

Persevero

Berichten: 2348
Geregistreerd: 17-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 16:08

trysteffy schreef:
Heb het wel eens eerder gezien.

Dus elke keer als ie die galop sprong maakt is die been op spanning en als ie hem 1 keer aantikt is die pees dus kapot?

(Sorry kon die mensen niet verstaan me Engels is heel erg slecht)


het gaat over racepaarden, wanneer deze op topsnelheid rennen dan komt de pees op maximale spanning te staan bij het neerzetten van het been. wanneer het achterbeen dan het voorbeen aan zou tikken gaat hij erdoor.

vandaar dus mijn redenatie bij het springen en dan vooral de landing

Anoniem

Re: Waarom zit er in peesbeschermers eigenlijk neopreen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 17:31

Ja, alleen de pest is, dat klinkt heel leuk, maar als jij met die neoprenen peesbeschermers rijdt, wordt door de warmte het materiaal van de pezen zwakker, waardoor ze sneller knappen......

paarden kunnen prima leren zichzelf niet aan te tikken. Ze worden niet geboren met peesbescherming hoor.......

Moeder Natuur heeft het allemaal prima bedacht, het paard zich echt magnifiek in elkaar, die pezen zijn volledig berekend op wat ze moeten doen. Maar op de één of andere manier denkt de mens weer dat hij het ontwerp van de natuur moet verbeteren, gooit het paard bescherming om waardoor het dier neit meer leert zichzelf heel te houden, verknalt daarmee de elasticiteit van pezen, en bezorgt het paard daarmee peesblessures zonder dat het dier zich ooit hoeft aan te tikken en denkt nóg dat ie het paard een gruwelijke blessure bespaart......

Gwahir

Berichten: 755
Geregistreerd: 16-08-10
Woonplaats: ʕ·ᴥ·ʔ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 17:45

Citaat:
denk dat moeder natuur een schaap toch wel zo ontworpen heeft dat ze niet automatisch een mens met een tondeuse ernaast heeft geplaatst.


Moeder natuur heeft het gedomesticeerde schaap niet met zo veel wol ontworpen, dat hebben wij gedaan voor optimale wolproductie.

CaPrIoLe`79
Berichten: 5542
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: ♫ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♫

Re: Waarom zit er in peesbeschermers eigenlijk neopreen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 19:00

Paarden worden ook niet geboren met hoefijzers aan hun voeten en ook blootsvoets hebben ze zichzelf in hun onhandige periode van het zadelmak maken, waarbij ze ineens nieuwe dingen leren zoals een zadel op hun rug en aan een longe op een cirkel lopen zonder beschermers zo een schiefel getikt. Ook over hindernissen met een ruitergewicht op hun rug en waarbij ze in barrages strakke bochten moeten draaien met ook nog eens stiften in hun ijzers kunnen ze nare verwondingen oplopen.
Alleen heb je in bovenstaande gevallen wel wat degelijkere peesbeschermers nodig als die goedkope, want daar trappen ze dwars doorheen.
Tijdens het gewone dressuurwerk op een paard dat fatsoenlijk op eigen benen loopt zal er weinig misgaan. Anders mochten die peperdure paarden tijdens de grandprix ook wel wat om hun benen.

oji

Berichten: 4242
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 19:28

Alles heeft zijn voor en zijn tegens. Geen beschermers is het beste als je redelijk zeker bent dat je paard zichzelf niet aantikt. Als ik kijk naar de best wel diepe krassen op de peesjes en strijklappen en de best wel rare fratsen die mijn paard af en toe uithaalt, dan kies ik toch voor peesbeschermers in de training. Belangrijk is alleen wel dat je weet wat je doet! Laat ze er nooit langer opzitten dan strikt noodzakelijk! Dus NIET de peesjes om in de trailer, als het kan uitstappen zonder. Niet in de wei, paard weet in de eigen beweging best wat het kan en wat niet en zal zich dan niet snel aantikken, bovendien zitten ze er dan vaak te lang om. Maar een paard onder het zadel wil zichzelf nog wel eens vies aantikken (afhankelijk van het paard, de mijne dus wel)

Volgens mij is de allergrootste aanleiding voor peesblessures gewoon simpelweg overbelasting. Mensen zijn vaak zo bezig met spieren kweken, conditie kweken, dat ze totaal geen aandacht hebben voor het opbouwen van pezen. Gaat de spierontwikkeling sneller dan de opbouw van de sterkte van de pezen dan heb je snel ellende aan de zwakste schakel...laat dat nou ook net de schakel zijn die het slechts/niet hersteld omdat het zeer langzaam/niet groeiend weefsel is.

Neopreen an sich is niet echt erg verwarmend. Het wordt in duikerspakken/surfpakken gebruikt omdat het 'semi-permeabel' is. Het laat in geringe mate water door. Idee van een surfpak is niet warmte van het neopreen zelf, maar dat er een dun laagje water tussen de huid en het neopreen komt te staan. Dat laagje wordt door het lichaam verwarmd en slechts in geringe mate weer gemengd door het koude omgevingswater .Dat is de isolerende werking van neopreen. Daarom zijn surfpakken nauw sluitend rond polsen, enkels en hals. Een niet passend surfpak is verdomd koud! Daarom is het superbelangrijk dat je peesbeschermers niet strak aantrekt!!!! Gewoon omleggen, de pasvorm (dus peesbeschermers met goede pasvorm vereist) zijn werk laten doen en vooral het klittenband NIET aantrekken. Dan blijft er ruimte voor waterafvoer en lucht. Gaatjes voor lucht geloof ik niet zo in, die gaan gewoon dicht zitten tijdens het rijden. Wol of leer zijn wel beter denk ik, als je nooit in een natte bak hoeft te rijden (maar ik heb alleen een buitenbak tot mijn beschikking).


Voordeel van neopreen ten opzichte van leer en wol is dat het dus geen water opneemt, geen zand vasthoudt en wel dempt. Ik denk niet dat de overweging voor neopreen puur commercieel is, ook de duurdere merken hebben neopreen vanwege de voordelen van het materiaal. In een natte bak zul je dus geen last hebben van peesbeschermers die zwaar worden en die gaan schuren door zand tussen het wol. Belangrijk is vooral om ze niet te strak te doen! Er mag dus geen stilstaand water tussen het been en de beschermer komen.
Peescellen sterven niet af van in een training wat warmer worden. Wel als ze langdurig aan warmte worden blootgesteld. Dus zo snel mogelijk af en niet je paard daarna op de trailer laten staan met de peesjes om oid. Zo snel mogelijk na het rijden (liefst nog uitstappen zonder) af die dingen en koelen
Maar belangrijkste is volgens mij gewoon de pezen bewust trainen, net zoals de spieren. Dagelijks stappen en regelmatig een drafje rechtuit op het harde, daar krijg je sterke pezen van! Maar hoe vaak zie je dat?

Waar ik me wel over verbaas is de 'trend' dat je ook voor achter steeds vaker ipv strijklappen, peesbeschermers of hippe rondom sluitende kogelbeschermers ziet. Hoe minder verwarming hoe beter, behalve wanneer er kans op 'trauma' is....maar wat is de kans dat een paard van achter zijn achterbenen aantikt. Een paard dat vies naslaat in de sprong kan ik me nog iets bij voorstellen, voor een balk op de pezen, maar verder?????

Diertjec

Berichten: 4620
Geregistreerd: 17-03-08
Woonplaats: Omgeving Gouda

Re: Waarom zit er in peesbeschermers eigenlijk neopreen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 19:36

Oji, interessant stuk. Dus het is helemaal niet zo slecht, als je het klittenband maar niet te strak aan trekt.
Ik heb ook de beschikking over alleen een buitenbak, dus dan is wol inderdaad geen optie.

Zeeuwsemeid

Berichten: 1681
Geregistreerd: 28-01-11
Woonplaats: Walcheren

Re: Waarom zit er in peesbeschermers eigenlijk neopreen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 19:46

Oji, zeer interessant stuk ja. En nu is ook mijn vraag beantwoord of geperforeerd neopreen dan wel zou helpen, maar ik lees dus dat dat geen ruk uit maakt haha

Fellow
Berichten: 5117
Geregistreerd: 25-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 20:04

oji schreef:
Alles heeft zijn voor en zijn tegens. Geen beschermers is het beste als je redelijk zeker bent dat je paard zichzelf niet aantikt. Als ik kijk naar de best wel diepe krassen op de peesjes en strijklappen en de best wel rare fratsen die mijn paard af en toe uithaalt, dan kies ik toch voor peesbeschermers in de training. Belangrijk is alleen wel dat je weet wat je doet! Laat ze er nooit langer opzitten dan strikt noodzakelijk! Dus NIET de peesjes om in de trailer, als het kan uitstappen zonder. Niet in de wei, paard weet in de eigen beweging best wat het kan en wat niet en zal zich dan niet snel aantikken, bovendien zitten ze er dan vaak te lang om. Maar een paard onder het zadel wil zichzelf nog wel eens vies aantikken (afhankelijk van het paard, de mijne dus wel)

Volgens mij is de allergrootste aanleiding voor peesblessures gewoon simpelweg overbelasting. Mensen zijn vaak zo bezig met spieren kweken, conditie kweken, dat ze totaal geen aandacht hebben voor het opbouwen van pezen. Gaat de spierontwikkeling sneller dan de opbouw van de sterkte van de pezen dan heb je snel ellende aan de zwakste schakel...laat dat nou ook net de schakel zijn die het slechts/niet hersteld omdat het zeer langzaam/niet groeiend weefsel is.

Neopreen an sich is niet echt erg verwarmend. Het wordt in duikerspakken/surfpakken gebruikt omdat het 'semi-permeabel' is. Het laat in geringe mate water door. Idee van een surfpak is niet warmte van het neopreen zelf, maar dat er een dun laagje water tussen de huid en het neopreen komt te staan. Dat laagje wordt door het lichaam verwarmd en slechts in geringe mate weer gemengd door het koude omgevingswater .Dat is de isolerende werking van neopreen. Daarom zijn surfpakken nauw sluitend rond polsen, enkels en hals. Een niet passend surfpak is verdomd koud! Daarom is het superbelangrijk dat je peesbeschermers niet strak aantrekt!!!! Gewoon omleggen, de pasvorm (dus peesbeschermers met goede pasvorm vereist) zijn werk laten doen en vooral het klittenband NIET aantrekken. Dan blijft er ruimte voor waterafvoer en lucht. Gaatjes voor lucht geloof ik niet zo in, die gaan gewoon dicht zitten tijdens het rijden. Wol of leer zijn wel beter denk ik, als je nooit in een natte bak hoeft te rijden (maar ik heb alleen een buitenbak tot mijn beschikking).


Voordeel van neopreen ten opzichte van leer en wol is dat het dus geen water opneemt, geen zand vasthoudt en wel dempt. Ik denk niet dat de overweging voor neopreen puur commercieel is, ook de duurdere merken hebben neopreen vanwege de voordelen van het materiaal. In een natte bak zul je dus geen last hebben van peesbeschermers die zwaar worden en die gaan schuren door zand tussen het wol. Belangrijk is vooral om ze niet te strak te doen! Er mag dus geen stilstaand water tussen het been en de beschermer komen.
Peescellen sterven niet af van in een training wat warmer worden. Wel als ze langdurig aan warmte worden blootgesteld. Dus zo snel mogelijk af en niet je paard daarna op de trailer laten staan met de peesjes om oid. Zo snel mogelijk na het rijden (liefst nog uitstappen zonder) af die dingen en koelen
Maar belangrijkste is volgens mij gewoon de pezen bewust trainen, net zoals de spieren. Dagelijks stappen en regelmatig een drafje rechtuit op het harde, daar krijg je sterke pezen van! Maar hoe vaak zie je dat?

Waar ik me wel over verbaas is de 'trend' dat je ook voor achter steeds vaker ipv strijklappen, peesbeschermers of hippe rondom sluitende kogelbeschermers ziet. Hoe minder verwarming hoe beter, behalve wanneer er kans op 'trauma' is....maar wat is de kans dat een paard van achter zijn achterbenen aantikt. Een paard dat vies naslaat in de sprong kan ik me nog iets bij voorstellen, voor een balk op de pezen, maar verder?????


Zo he, wat een lap tekst! Duidelijk geschreven! +:)+

janouk
Blogger

Berichten: 17852
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 20:24

Gwahir schreef:
Citaat:
denk dat moeder natuur een schaap toch wel zo ontworpen heeft dat ze niet automatisch een mens met een tondeuse ernaast heeft geplaatst.


Moeder natuur heeft het gedomesticeerde schaap niet met zo veel wol ontworpen, dat hebben wij gedaan voor optimale wolproductie.


Vroeger ruiden schapen met de seizoenen, zoals veel dieren, paarden, honden etc.
Nu worden schapen weer terug gefokt dat ze weer gaan ruien, zoals easy care schapen.

Wij scheren de schapen omdat wol zo isoleert, dat het boven de 25 gr te warm wordt en ze hun warmte niet meer kwijt kunnen anders dan zweten en hijgen

Gwahir

Berichten: 755
Geregistreerd: 16-08-10
Woonplaats: ʕ·ᴥ·ʔ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 22:42

Dat een duikpak onder water lekker warm is klopt, maar dat is toch ook omdat water veel sneller warmte geleidt? Dus het laagje stilstaande water in het pak word warm, maar niet te warm. Maar trek maar eens een duikpak aan op het droge en loop er een eindje mee, dan krijg je het vrij snel erg heet! Zelfs als het pak niet helemaal past. Dus ik denk dat het been van het paard onder de neopreen toch best wel warm word...

Maar verder zijn we het wel eens: niet te lang om doen en alleen wanneer echt noodzakelijk

trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Re: Waarom zit er in peesbeschermers eigenlijk neopreen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 23:19

En dus nat maken voor het rijden? Als ik het zo begrijp?

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 23:26

Grappig dat het stuk geschreven is door een producent van leren beenbescherming.
Dat maakt het allemaal wat minder geloofwaardig lijkt me.
Ik heb Kentucky air beschermers, en ze komt er niet met bezwete benen onderweg....
KAn me ook zo voorstellen dat er verschil zit in de kwaliteit en uitvoering van beenbeschermers...

MissMiekjee
Berichten: 926
Geregistreerd: 25-12-08
Woonplaats: Sprundel

Re: Waarom zit er in peesbeschermers eigenlijk neopreen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 17:07

Moet ik inderdaad wel zeggen dat die van Kentucky en Veredus redelijk zijn, dat ze daar niet zo snel bezweet onderuit komen. Waarom? Die hebben het allerdunste laagje neopreen erin zitten. De binnenkant veert niet mee, hier is het neopreen om schuurplekken te voorkomen. Dat komt omdat zij een andere manier van schokbreking hebben (D3O bij Kentucky), en dus dat neopreen eigenlijk niet nodig hebben. Eigenlijk een stukje comfort.

Chelinka

Berichten: 450
Geregistreerd: 20-03-12
Woonplaats: Brecht, België

Re: Waarom zit er in peesbeschermers eigenlijk neopreen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 17:09

zijn springschoenen met neopreen dan ook slecht? of kan het daar veel minder kwaad doen tegenover peesjes?

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Waarom zit er in peesbeschermers eigenlijk neopreen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 17:50

Wat een super informatief topic! Alle posters bedankt!

Ik heb een vraagje, ik ben westernruiter en gebruik standaard 3in1 beschermers. Beschermers zijn vanwege de soort oefeningen die ik doe wel echt belangrijk. Zit er qua mogelijke oververhitting verschil tussen de normale peesbeschermers en de 3in1 beschermers? De laatsten zijn natuurlijk langer.

Ik hoor het graag!

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Re: Waarom zit er in peesbeschermers eigenlijk neopreen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 18:20


Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 18:40

Oh laat maar, google vertelt mij net dat de vulling uitstekend isoleert.

MissMiekjee
Berichten: 926
Geregistreerd: 25-12-08
Woonplaats: Sprundel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 19:01

Chelinka schreef:
zijn springschoenen met neopreen dan ook slecht? of kan het daar veel minder kwaad doen tegenover peesjes?


Ik zou niet weten wat er met springschoenen warm zou kunnen worden, dus ik denk het niet. Een springschoen is meer open dan dicht, de lucht kan er vrij doorheen, bovendien zit het niet op een kwetsbaar lichaamsdeel wat slecht tegen hoge temperaturen kan zoals die bij peesbeschermers gevormd worden.

De vraag over de BR ProMesh, uit de tekst kun je helaas niet halen of er neopreen in zit. Soms valt dit onder een andere benaming omdat de fabrikant er zijn eigen brouwsel van materialen van heeft gemaakt.
TPU is voluit Thermoplastisch Polyurethaan, en polyurethaan is een soort schuim. Bovendien is het thermoplastisch, dat betekent dat het bij sterke verhitting zacht wordt. Vergelijk het een beetje met memoryfoam. Helaas denk ik ook dat dit flink temperatuurverhogend is..

Over de westernbeschermers: 3-in-1 beschermers zijn volledig gemaakt van neopreen om het gehele paardenbeen heen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog nooit neopreenvrije 3in1beschermers ben tegengekomen, dus ik denk dat het een beetje hetzelfde effect heeft als peesbeschermers.
Mocht je dan echt andere zoeken, zou ik voor deze gaan: http://www.paardendrogist.nl/product/15 ... 9213/55418

Hier is alleen de buitenkant van neopreen, en is de binnenkant van een ander materiaal gemaakt.

CaPrIoLe`79
Berichten: 5542
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: ♫ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♫

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 19:39

troi schreef:
Zit er qua mogelijke oververhitting verschil tussen de normale peesbeschermers en de 3in1 beschermers? De laatsten zijn natuurlijk langer.

Ik hoor het graag!

Ik voel na het rijden altijd even de benen van de paarden na voor ik ze afspuit. Ik gebruik meestal gewone peesjes of bandages. Alleen bij extreem warm weer voel ik echt verschil in warmte na het rijden. Maar ik heb wel eens 3 in 1 gehad waarbij de benen er bezweet onderuit kwamen. Ik weet alleen niet meer welk merk dat toen was. Misschien anderen in dit topic wel?

Edit: Heb ook weleens van die blauwe gelonderlappen geprobeerd. Maar ondanks de gaatjes werden de benen daaronder echt superwarm en zweterig. Nare dingen waren dat, alsof je de benen verstikte in een hete saunapakking. Terwijl ze volgens de beschrijving juist voor het koel blijven waren. Dan 10 x liever neopreen.
Laatst bijgewerkt door CaPrIoLe`79 op 07-12-13 20:13, in het totaal 2 keer bewerkt

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 19:41

@missmiekjee: bedankt voor de tip.Ik heb even de product beschrijving doorgelezen maar volgens mij is dat welltex niet helemaal wat jij bedoeld, dat is namelijk neopreen met daarin keramische deeltjes die extra goed de warmte weerkaatsen/vasthouden. Juist het tegenovergestelde van wat je zou willen toch bij de pezen? Of snap ik het niet helemaal?

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 22:10

MissMiekjee schreef:
De vraag over de BR ProMesh, uit de tekst kun je helaas niet halen of er neopreen in zit. Soms valt dit onder een andere benaming omdat de fabrikant er zijn eigen brouwsel van materialen van heeft gemaakt.
TPU is voluit Thermoplastisch Polyurethaan, en polyurethaan is een soort schuim. Bovendien is het thermoplastisch, dat betekent dat het bij sterke verhitting zacht wordt. Vergelijk het een beetje met memoryfoam. Helaas denk ik ook dat dit flink temperatuurverhogend is..

Over de westernbeschermers: 3-in-1 beschermers zijn volledig gemaakt van neopreen om het gehele paardenbeen heen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog nooit neopreenvrije 3in1beschermers ben tegengekomen, dus ik denk dat het een beetje hetzelfde effect heeft als peesbeschermers.
Mocht je dan echt andere zoeken, zou ik voor deze gaan: http://www.paardendrogist.nl/product/15 ... 9213/55418

Hier is alleen de buitenkant van neopreen, en is de binnenkant van een ander materiaal gemaakt.


Deze heb ik wel eens bekeken ja, maar deze zetten warmte om in een ander soort warmte? Ik begrijp dat niet, we willen toch geen warmte op de benen?

Zijn deze wel eens getest met een temperatuursensor?