Beugelneusriem?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
upendo

Berichten: 22273
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Beugelneusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 12:59

Wordt hij sterk in zijn mond bij het springen? Wat voor bitje heb je er nu in zitten? :)


J_Verlangen

Berichten: 262
Geregistreerd: 01-05-10
Woonplaats: Terborg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-13 13:00

upendo schreef:
Wordt hij sterk in zijn mond bij het springen? Wat voor bitje heb je er nu in zitten? :)


Nu nog mijn gewone dubbelgebroken aurigan trens.

William B +8 -- Sold
Golden Oldie B +2 -- Heaven

Sofy

Berichten: 1294
Geregistreerd: 20-01-10
Woonplaats: Arnhem

Re: Beugelneusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 13:31

Als ik het goed begrijp werkt deze neusriem vooral het opensperren van de mond tegen. Vastpakken kan dan nog steeds toch?

Ik weet niet wat je paard nu precies doet in het parcours?

Wil jij ook de Horse & Honey kalender bestellen? Kijk dan op http://www.horseandhoney.nl
Alle opbrengsten gaan naar Brooke Hospital!

NienSCHaap

Berichten: 7604
Geregistreerd: 30-03-08
Woonplaats: Roden

Re: Beugelneusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 23:54

De neusriem heeft een hefboomwerking bij het open speren van de mond, dus wanneer het paard de mond opent heeft het een sterkte werking op de neus.
Je zou daardoor meer controle kunnen uitoefenen, je hebt er wel mooi bitvrijheid mee.
Ik heb eerder ook een paard zo op wedstrijden en thuis in de lessen gereden, het hoeft niet direct iets op je rijkunsten te zeggen als je deze uit wilt gaan proberen.
Sommige reactie's zijn wel een beetje door geslagen, volgens mij kun je altijd nog gewoon vriendelijk tegen elkaar blijven en gewoon normaal iets aan te kaarten dan er direct boven op te springen en iemand een schop te verkopen (virtueel gezien)

"Het leven is ruiger met een tuiger" zegt men...
Je leven wordt meer verrijkt met welsh & shetland pony's :D

Loveies

Berichten: 277
Geregistreerd: 27-11-13

Re: Beugelneusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 00:02

Het lijkt mij ook niet dé oplossing voor jou probleem, al weet ik na het topic doorgelezen te hebben nog steeds niet wat het precieze probleem is. Het zou mijn keuze niet zijn om een beugelneusriem te gaan gebruiken omdat het in mijn ogen niet vriendelijk oogt en ik het idee erachter niet fijn vind. Als jij dit wel een fijn idee vind en een goede manier ben je daar natuurlijk vrij in. Ik zou toch naar je instructrice luisteren en een ander bit proberen, wie weet gaat het nu wel goed of ligt het probleem bij jou? Je kunt ook eens een andere instructeur/instructrice vragen naar jullie op parcours te kijken en vervolgens te vragen aan hem/haar waar het probleem zou kunnen liggen en wat de eventuele oplossing zou kunnen zijn.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57925
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 00:04

NienSCHaap schreef:
De neusriem heeft een hefboomwerking bij het open speren van de mond, dus wanneer het paard de mond opent heeft het een sterkte werking op de neus.
Je zou daardoor meer controle kunnen uitoefenen, je hebt er wel mooi bitvrijheid mee.
Ik heb eerder ook een paard zo op wedstrijden en thuis in de lessen gereden, het hoeft niet direct iets op je rijkunsten te zeggen als je deze uit wilt gaan proberen.
Sommige reactie's zijn wel een beetje door geslagen, volgens mij kun je altijd nog gewoon vriendelijk tegen elkaar blijven en gewoon normaal iets aan te kaarten dan er direct boven op te springen en iemand een schop te verkopen (virtueel gezien)

Hoe is dit nodig hebben geen gebrek aan rijkunst?

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

NienSCHaap

Berichten: 7604
Geregistreerd: 30-03-08
Woonplaats: Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 00:06

Wil je die zin nog een keer herhalen?
Het hoeft toch niet direct iets te zeggen over haar rijkunsten als ze om informatie vraagt over de beugelneusriem en mogelijk wilt uitproberen.

"Het leven is ruiger met een tuiger" zegt men...
Je leven wordt meer verrijkt met welsh & shetland pony's :D

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 00:07

Pakt hij het bit vast tijdens het springen? Daar lost deze neusriem niets mee op dan volgensmij..
Als hij dat niet doet dan zou je het een paar keer kunnen proberen? Volgensmij moet het dan wel wat oplossen :j

[BB-HK] [VOLG] Mijn gevleugelde vleeseters

Some people just need a high-five, in the face, with a chair

Ayasha
Blogger

Berichten: 57925
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 00:11

NienSCHaap schreef:
Wil je die zin nog een keer herhalen?
Het hoeft toch niet direct iets te zeggen over haar rijkunsten als ze om informatie vraagt over de beugelneusriem en mogelijk wilt uitproberen.

Waarom zou je dit willen proberen?

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

NienSCHaap

Berichten: 7604
Geregistreerd: 30-03-08
Woonplaats: Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 00:19

Ayasha schreef:
NienSCHaap schreef:
Wil je die zin nog een keer herhalen?
Het hoeft toch niet direct iets te zeggen over haar rijkunsten als ze om informatie vraagt over de beugelneusriem en mogelijk wilt uitproberen.

Waarom zou je dit willen proberen?


Waarom niet? :') ja leuk zo'n eindeloze discussie met wel en niet.
je hebt voor en tegenstanders, maar heb je die niet overal in?
Ik heb mijn woordje gedaan en hoop dat de TS genoeg wijsheid heeft om daarover zelf te kunnen beslissen.
Daarmee dat ze dit mogelijk wil gaan gebruiken, zegt niks over haar kunnen in het rijden (daar staat niks over in het topic)

"Het leven is ruiger met een tuiger" zegt men...
Je leven wordt meer verrijkt met welsh & shetland pony's :D

blondy_m83

Berichten: 93
Geregistreerd: 30-09-13
Woonplaats: HENGELO OV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 00:19

Bij mij heeft een pelham wel ontzettend geholpen.. (gebruikte dit bit af enn toe bij een training)
Wel moet je zorgen dat je absoluut niet sterk wordt aan de voorkant! Dit kan namelijk wel averechts werken, omdat het bit zo al een scherpe inwerking heeft.. Ik zou zelf er liever voor kiezen om af en toe tijdens een training met een pelham te rijden dan deze neusriem te gebruiken.. Succes met je keuze/oplossing!

Ayasha
Blogger

Berichten: 57925
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 00:25

NienSchaaP: omdat je hiermee dmv druk en pijn de mond dicht snoert terwijl het sperren er van een protest tegen de hand is wat per definitie in houdt dat de ruiter ergens de mist in gegaan is. Dat hiermee willen op lossen is imo een gebrek aan rijkunst net zoals hem met een slof in de krul trekken. Ook maak je op lange termijn het probleem enkel groter volgens mij. Kan me werkelijk geen enkel voordeel bedenken van dit tuig als je de rijkunst in huis hebt. Hier leert een paard niets van. Ja, dat ruiterhand gelijk is aan pijn maar of je hem dat moet willen leren?

Dus, ik heb mijn argumenten nog maar eens herhaalt op jouw vraag, heb ik nu antwoord verdient op mijn vraag? Waarom zou je dit willen gebruiken/ nodig hebben?

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

NienSCHaap

Berichten: 7604
Geregistreerd: 30-03-08
Woonplaats: Roden

Re: Beugelneusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 00:47

Ik heb om even terug te komen op de vraag uit het topic van de TS "Maar heeft dit een goede inwerking?"
Uitleg gegeven wat ik weet met het gebruik van deze 'beugelneusriem' daarop heb ik een antwoord geschreven "De neusriem heeft een hefboomwerking bij het open speren van de mond, dus wanneer het paard de mond opent heeft het een sterkte werking op de neus" dat dus genoeg zegt lijkt mij.
Ik zeg niet dat ze deze neusriem MOET gebruiken, ik geef mijn mening en wat ze er zelf mee doet is aan de TS.
Je hebt mij niet horen praten dat het een oplossing zou moeten zijn voor het probleem van de TS.
Alsnog kun je niet af gaan hoe de rijstijl van de ruiter is, om van je beeldscherm af te lezen,
Mijn punt is vooral dat er mensen een reactie plaatsen die "naar mijn inzicht" nogal bot overkomen en in principe niks bijdragen aan de vraag van de TS.
een reactie kan ook heel anders geplaatst worden zodat ze er ook daadwerkelijk iets aan heeft en zich aan het denken zet.

"Het leven is ruiger met een tuiger" zegt men...
Je leven wordt meer verrijkt met welsh & shetland pony's :D

Leen

Berichten: 4887
Geregistreerd: 04-08-08
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 11:09

Grappig, bijna alle mensen die hier negatief reageren rijden met een sperriem. Wat ik nog grotere onzin vind dan een beugelneusriem. Met een sperriem zorg je gewoon dat je paard de mond niet kan opensperren, vandaar sperriem. Maar dan gaan ze wel mensen, die advies vragen lopen afzeiken omdat ze er iets over vragen. En ja een beugelneusriem geeft dan ook een hefboomwerking. Het voordeel aan een beugelneusriem is dat die het bit niet zit af te knellen tegen de mondhoeken aan wat een sperriem wel doet.
Kan hier echt nooit eens normaal gereageerd worden? Als je gewoon uitlegd waarom je het geen goede keuze vind is TS daar meer mee dan dat iedereen hier zit te zeiken over wat een vreselijke neusriem het is.

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 11:23

Ayasha schreef:
Hoe is dit nodig hebben geen gebrek aan rijkunst?

En zoals gewoonlijk sta je weer iemand onderuit te maaien, zonder een normaal antwoord te geven!

Heb je al eens een mecixaanse neusriem geprobeerd? Je hebt ze in verschillende varianten b.v. met touw. Elke neusriem heeft een bedoeling en het is voor jouw om te kijken welke daar het beste bij past. Een ander bit heeft helemaal niets te maken met hoe je paard voortaan op de trens reageerd. Dat zou betekenen dat al die paarden die S&T gereden worden dus niet meer met een gewone trens gereden kunnen worden! Persoonlijk heb ik liever dat iemand kiest voor een scherper bit of neusriem met pittige inwerking dan uren aan dat bit hangen omdat ie er doorheen loopt. Verder kan ik je alleen maar adviseren om het paard duidelijk te maken dat het jouw tempo is en dat jij bepaald.
Laatst bijgewerkt door daffie1986 op 28-11-13 11:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Quarterboef
Berichten: 246
Geregistreerd: 25-11-10
Woonplaats: ENSCHEDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 11:25

http://www.johnwhitakerintltd.com/produ ... cfm?id=RNB

Eventueel zo'n neusriem? Ik heb er ook een bij mijn jonge merrie die ook zo'n bekken trekker is..

Ik rijd haar rustig en lang en laag, lekker neusje over de grond en ontspannen. Het geeft je net even dat extra stukje controle. (die van mij wil het bit nog wel eens vastpakken of stijgeren) Ik rijd wel met een gewoon enkelgebroken bitje.

De neusriem die ik heb is een lage, waar de sperriem eigenlijk hoort te zitten. Mijn gewone neusriem vervalt dan. Het is dus eigenlijk een lage neusriem :)

Mijn paard reageert hier heel goed op! Het is absoluut niet de bedoeling dat je gaat trekken het is puur om wanneer nodig duidelijk te maken dat het paard laag moet blijven en de mond niet mag open trekken of het bit vast pakken.

Ik hoop dat je er iets aan hebt! :o

''Goodmorning'' ''What do you mean?'' he said. "Do you wish me a good morning, or mean that it is a good morning whether I want it or not; or that you feel good this morning; or that it is a morning to be good on?" - Gandalf the Grey

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 11:27

Leen_ schreef:
Grappig, bijna alle mensen die hier negatief reageren rijden met een sperriem. Wat ik nog grotere onzin vind dan een beugelneusriem. Met een sperriem zorg je gewoon dat je paard de mond niet kan opensperren, vandaar sperriem. Maar dan gaan ze wel mensen, die advies vragen lopen afzeiken omdat ze er iets over vragen. En ja een beugelneusriem geeft dan ook een hefboomwerking. Het voordeel aan een beugelneusriem is dat die het bit niet zit af te knellen tegen de mondhoeken aan wat een sperriem wel doet.
Kan hier echt nooit eens normaal gereageerd worden? Als je gewoon uitlegd waarom je het geen goede keuze vind is TS daar meer mee dan dat iedereen hier zit te zeiken over wat een vreselijke neusriem het is.


Hum, niet helemaal juist wat je verteld.
De lage/africhtingsneusriem is bedoeld om je paard mee af te richten, de hoge neusriem is bedoeld voor paarden die afgericht zijn en de gecombineerde neusriem is er voor de overgang van beleren naar afgericht. Dat er mensen zijn die overduidelijk niets over de basis africhting van een paard weten, beleren met gecombineerd/hoge neusriem en ervoor kiezen om de mond dicht te snoeren omdat ie zn tong over het bit doet (paard heeft immers nog nooit met een lage neusriem geleerd dat dit niet hoort) staat dus helemaal los van de orginele bedoeling van de gecombineerde neusriem.
Afknellen tegen de mondhoeken aan ???? Ik weet niet hoe jij hoofdstel omdoet maar wat je omschrijft dat heb ik toch nog nooit gezien/meegemaakt.
Laatst bijgewerkt door daffie1986 op 28-11-13 11:37, in het totaal 1 keer bewerkt

sc1990

Berichten: 507
Geregistreerd: 27-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 11:35

Ik denk wel dat dit iets interessant is voor een paard die zijn mond heel de tijd wenst te openen.
Heb veel springpaarden op hoog niveau gegroomd die vaak bovenkaan naar links zetten en onderkaak naar de andere kant en zo controleloos worden. Ik denk dat het voor die paarden wel een oplossing is. Voor het bit vastnemen, gaat dit geen oplossing zijn. Dan is Hackamore misschien een betere oplossing of een pelham.

Jammer dat iedereen weer een giga discussie start. Dit meisje stelt op zijn minst de vraag? Ze heeft het toch nog niet gekocht en mee beginnen rijden? Ze is zeker met het welzijn van haar paard begaan. Zij vraagt onze feedback en wordt dan nog met de grond gemaaid. aub..
Laatst bijgewerkt door sc1990 op 28-11-13 11:43, in het totaal 2 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Berichten: 57925
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 11:35

Leen_ schreef:
Grappig, bijna alle mensen die hier negatief reageren rijden met een sperriem. Wat ik nog grotere onzin vind dan een beugelneusriem. Met een sperriem zorg je gewoon dat je paard de mond niet kan opensperren, vandaar sperriem. Maar dan gaan ze wel mensen, die advies vragen lopen afzeiken omdat ze er iets over vragen. En ja een beugelneusriem geeft dan ook een hefboomwerking. Het voordeel aan een beugelneusriem is dat die het bit niet zit af te knellen tegen de mondhoeken aan wat een sperriem wel doet.
Kan hier echt nooit eens normaal gereageerd worden? Als je gewoon uitlegd waarom je het geen goede keuze vind is TS daar meer mee dan dat iedereen hier zit te zeiken over wat een vreselijke neusriem het is.

Hier in training geen sperriem en als het op wedstrijd mocht zou ik hem daar er ook af halen. Op wedstrijd zit ie zo los dat ie af zakt. :+ Dat vind ik ook ondingen.

daffie1986 schreef:
Ayasha schreef:
Hoe is dit nodig hebben geen gebrek aan rijkunst?

En zoals gewoonlijk sta je weer iemand onderuit te maaien, zonder een normaal antwoord te geven!

Heb je al eens een mecixaanse neusriem geprobeerd? Je hebt ze in verschillende varianten b.v. met touw. Elke neusriem heeft een bedoeling en het is voor jouw om te kijken welke daar het beste bij past. Een ander bit heeft helemaal niets te maken met hoe je paard voortaan op de trens reageerd. Dat zou betekenen dat al die paarden die S&T gereden worden dus niet meer met een gewone trens gereden kunnen worden! Persoonlijk heb ik liever dat iemand kiest voor een scherper bit of neusriem met pittige inwerking dan uren aan dat bit hangen omdat ie er doorheen loopt. Verder kan ik je alleen maar adviseren om het paard duidelijk te maken dat het jouw tempo is en dat jij bepaald.

Eh probeer anders mijn andere berichten nog eens te lezen. ;) Heb al beantwoord waarom ik dit niks vind.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 11:39

Leen_ schreef:
Grappig, bijna alle mensen die hier negatief reageren rijden met een sperriem. Wat ik nog grotere onzin vind dan een beugelneusriem. Met een sperriem zorg je gewoon dat je paard de mond niet kan opensperren, vandaar sperriem. Maar dan gaan ze wel mensen, die advies vragen lopen afzeiken omdat ze er iets over vragen. En ja een beugelneusriem geeft dan ook een hefboomwerking. Het voordeel aan een beugelneusriem is dat die het bit niet zit af te knellen tegen de mondhoeken aan wat een sperriem wel doet.
Kan hier echt nooit eens normaal gereageerd worden? Als je gewoon uitlegd waarom je het geen goede keuze vind is TS daar meer mee dan dat iedereen hier zit te zeiken over wat een vreselijke neusriem het is.


Gelukkig trekt niet iedereen de sperriem strak, zit een wezelijk verschil in tussen sperriem erom en sperriem straktrekken.

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 11:48

bericht 1, imo erg slecht onderbouwd en vooral erg kleinerend:
Ayasha schreef:
Wat een vreselijk martelwerktuig om gebrek aan rijkunst te verhullen... IMO is hier geen "goed gebruik" voor te verzinnen dus kom niet af met "jamaar bij goed gebruik..."
Als je dit denkt nodig te hebben moet je imo even heel goed naar je eigen rijden beginnen kijken...


bericht 2, i.m.o. opnieuw geen onderbouwing voor je 1ste reactie en ej maakt ts nog net niet uit voor dierenbeul:
Ayasha schreef:
als het paard de mond opent door inwerking van het bit, trekt ie automatisch ook aan dat metalen ding, als dat kantelt, (wat onvermijdelijk is als ie zijn mond open doet gezien de voorste riem want die trekt ie dan naar onder maar die achter het bit geeft weer "tegen"druk waardoor je dus het effect van een hefboom krijgt... Kijk maar eens goed naar hoe het in elkaar steekt. Want ik krijg het niet 100% goed uitgelegd zo..) kan ik me voorstellen dat er een behoorlijke druk op de neus komt. :x
Oh en ik zie dat je hem nog kan afwerken met een metalen strip voor erg sterke paarden... Jemig... :x


bericht 4, nog steeds geen uitleg
Ayasha schreef:
tijdelijk misschien wel, tot ie het zat is en er doorheen breekt... En zie dan zo'n paard nog maar eens terug vertrouwen te geven in de ruiterhand. :x


bericht 5, weer een trap na zonder nog steeds onderbouwing te geven voor je 1ste reactie plus dat ik nog nooit meegemaakt heb dat een paard hard in de mond werd van druk op de neus.
Ayasha schreef:
En je denkt dat hij hiermee niet hard gaat worden? :)


En als laatste bericht nr. 6 waarin je weer TS de grond inboort.
Ayasha schreef:
NienSCHaap schreef:
De neusriem heeft een hefboomwerking bij het open speren van de mond, dus wanneer het paard de mond opent heeft het een sterkte werking op de neus.
Je zou daardoor meer controle kunnen uitoefenen, je hebt er wel mooi bitvrijheid mee.
Ik heb eerder ook een paard zo op wedstrijden en thuis in de lessen gereden, het hoeft niet direct iets op je rijkunsten te zeggen als je deze uit wilt gaan proberen.
Sommige reactie's zijn wel een beetje door geslagen, volgens mij kun je altijd nog gewoon vriendelijk tegen elkaar blijven en gewoon normaal iets aan te kaarten dan er direct boven op te springen en iemand een schop te verkopen (virtueel gezien)

Hoe is dit nodig hebben geen gebrek aan rijkunst?

Misschien moet je dus zelf eens je berichtjes terug lezen, i.p.v. mensen die commentaar op jouw manier van reageren geven de les te wijzen over het lezen van je berichtjes!

Ayasha
Blogger

Berichten: 57925
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 11:51

Ik zie een aantal vragen staan en het punt dat er een grote druk op de neus komt en vergeet dan vooral;

Citaat:
NienSchaaP: omdat je hiermee dmv druk en pijn de mond dicht snoert terwijl het sperren er van een protest tegen de hand is wat per definitie in houdt dat de ruiter ergens de mist in gegaan is. Dat hiermee willen op lossen is imo een gebrek aan rijkunst net zoals hem met een slof in de krul trekken. Ook maak je op lange termijn het probleem enkel groter volgens mij. Kan me werkelijk geen enkel voordeel bedenken van dit tuig als je de rijkunst in huis hebt. Hier leert een paard niets van. Ja, dat ruiterhand gelijk is aan pijn maar of je hem dat moet willen leren?

Dus, ik heb mijn argumenten nog maar eens herhaalt op jouw vraag, heb ik nu antwoord verdient op mijn vraag? Waarom zou je dit willen gebruiken/ nodig hebben?


niet al kan ik me voorstellen dat deze niet zo handig uit kwam voor jouw persoonlijke aanval t.o.v mij te onderbouwen. :)

Vertrouwen in de ruiterhand heeft niks te maken met hard in de mond worden. Een paard dat bitloos gereden wordt moet ook vertrouwen hebben in de ruiterhand. :+ bovendien komt deze druk op de neus in combinatie met een bit waar aan getrokken wordt (als je niet aan het bit komt doet ie zijn mond nl niet open en komt er geen hefboomwerking)

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 11:58

Nee hoor was nog niet klaar, drukte op de verkeerde knop, want er stond nog 1 zinloos bericht tussen.

Maar dat noem jij dus uitleg? 7 berichten schrijven om iemand de grond in te trappen en de 8ste ineens uitleg gaan geven? Ja ik heb ervaring met dit bit, niet omdat ik het wou proberen maar omdat het moest. Jij ziet dus liever iemand 6 minuten aan het paard zn mond hangen omdat die neusriem zielig is. Nee dat is een redenatie die ik niet snap.

Edit: Het paard zal dus leren dat als hij trekt, de baas trekt, daarna doet zn neus zeer omdat ie zn mond open deedt. En na een paar keer snapt ie dus dat dat zeer doet in combinatie met en zal hij er echt wel mee ophouden. Een hand is 99% te laat met reageren dan de snelheid waarop dit bit gebruik maakt van druk en wegnemen van de druk. Ik leer een paard dingen door goed gedrag te belonen door de druk weg te nemen, dit is precies hetzelfde. Iets wat je met maar weinig bitten kan bereiken volgens mij.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57925
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Beugelneusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 12:04

nee, ik zie liever iemand niet aan het paard hangen want ik weet dat dat ook prima mogelijk is. Ja, ook met die zogenaamd "onmogelijke" paarden. Gewoon een kwestie van je rijstijl aanpassen en tijd in willen steken.
5 van de 7 berichten zijn vragen waarop geen antwoord komt (tot jij nu) waardoor mijn vermoeden alleen maar bevestigd wordt dat dit bit gewoon heel vaak als lapmiddel gebruikt wordt want kennelijk is er maar 1 iemand in dit topic die een nuttig voorbeeld kan geven.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Yviertje

Berichten: 1546
Geregistreerd: 07-05-08
Woonplaats: Yf's Paradise

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 12:17

daffie1986 schreef:
Nee hoor was nog niet klaar, drukte op de verkeerde knop, want er stond nog 1 zinloos bericht tussen.

Maar dat noem jij dus uitleg? 7 berichten schrijven om iemand de grond in te trappen en de 8ste ineens uitleg gaan geven? Ja ik heb ervaring met dit bit, niet omdat ik het wou proberen maar omdat het moest. Jij ziet dus liever iemand 6 minuten aan het paard zn mond hangen omdat die neusriem zielig is. Nee dat is een redenatie die ik niet snap.

Edit: Het paard zal dus leren dat als hij trekt, de baas trekt, daarna doet zn neus zeer omdat ie zn mond open deedt. En na een paar keer snapt ie dus dat dat zeer doet in combinatie met en zal hij er echt wel mee ophouden. Een hand is 99% te laat met reageren dan de snelheid waarop dit bit gebruik maakt van druk en wegnemen van de druk. Ik leer een paard dingen door goed gedrag te belonen door de druk weg te nemen, dit is precies hetzelfde. Iets wat je met maar weinig bitten kan bereiken volgens mij.


Ik lees dit topic mee uit interesse, want ik ben idd benieuwd naar ervaringen, want het ziet er voor mij niet vriendelijk uit.
Maar waar ik dus wel een beetje van schrik is het stukje tekst wat ik heb gemarkeerd. Het ligt dus maar aan het paard dat hij druk wilt ontwijken (mond openen ivm druk in zijn mond) en hij dus nog meer druk te verwerken krijgt (hefboom werking van deze neusriem). Het paard werkt imo dan vanuit angst/pijn en dat is volgens mij niet de manier van rijden. Ik zie alleen maar een negatieve spiraal hier in.

Ik ben geen perfecte ruiter, ben echt wel heel streng met m'n hand als mijn paard doordramt, maar ik heb nooit een neusriem om.

Laat een ander in zijn waarde, want niemand is heiliger dan Holy Pope!
Ik ben niet lui, ik ben extreem gemotiveerd om niets te doen!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Christel1 en 71 bezoekers