Mattes of christ? Bontsingel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Mattes of Christ?

Mattes
6 (66%)
Christ
3 (33%)

Totaal aantal stemmen: 9


Maris__

Berichten: 1226
Geregistreerd: 24-09-09

Mattes of christ? Bontsingel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-13 22:51

Hoi hoi,

Omdat mijn paard een erg gevoelige huid heeft en erge singelnijd, ben ik op zoek naar een oplossing voor hem. Hij is nog maar 4, dus misschien dat ik op deze manier de singelnijd kan minderen.

Zelf zat ik te denken aan een bontsingel, heb nu een neopreen, maar hier reageert hij heftig op. Bont is natuurlijk een stuk zachter en hoop dat hij dit fijner vindt.

Nu was ik naar een aantal opties wezen kijken, heb de losse van BR voorbij zien komen, maar het schijnt dat dezen schuiven? Weet niet of het waar is, maar daar doe ik hem ook niet een plezier mee.

Nu zag ik ook de singels met vast bont van Mattes en Christ, er zit niet zoveel prijs verschil in, maar ben benieuwd naar ervaringen welke er nou beter is.

Stelling; de singel van Mattes of van Christ? En waarom? Helpt een bontsingel tegen singelnijd?

Alvast bedankt voor je reactie! :j
Laatst bijgewerkt door Maris__ op 20-11-13 23:06, in het totaal 1 keer bewerkt


Benfan

Berichten: 4005
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Emmen

Re: Mattes of christ? Bontsingel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 22:56

Ik denk persoonlijk niet dat een singel gaat helpen tegen singelnijd, ik zou echter eerst kijken of het paard geen rug problemen heeft of last heeft van het zadel. Daar zou ik persoonlijk eerst echt naar laten kijken, want het klinkt meer als een ongemak probleem van lichaam of zadel.

https://www.facebook.com/HyperPhilicAvium
Everything about parrots and parakeets!

Maris__

Berichten: 1226
Geregistreerd: 24-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-13 23:04

Benfan schreef:
Ik denk persoonlijk niet dat een singel gaat helpen tegen singelnijd, ik zou echter eerst kijken of het paard geen rug problemen heeft of last heeft van het zadel. Daar zou ik persoonlijk eerst echt naar laten kijken, want het klinkt meer als een ongemak probleem van lichaam of zadel.

Oh gosh, waarom heb ik dit topic ook alweer geopend? Oh ja, met de vraag over ervaringen over de singels en of er toevallig ook mensen zijn waarbij de singelnijd minder is geworden, dat heb ik namelijk wel ergens gelezen in topics van jaaaaren terug.

Bokt, alvast voordat ik jullie állemaal weer over me heen krijg, paard is gezond, geen last van z'n rug en heeft een goed passend zadel, wil hier verder geen discussie over aan.. Soms word je zoooo moe van bokt...

ambre

Berichten: 7148
Geregistreerd: 19-04-09

Re: Mattes of christ? Bontsingel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 23:09

Mijn pony is dan wel niet zuur met aansingelen,maar bolt wel heel de rug op.
Lang gedacht dat het in de rug zat,maar het zit echt op de singelplek.
Ik heb nu een wintec singel met cair,dus anatomisch en ook nog met luchtkussentjes onder de buik en een breder singelvlak.
Het is nu wel minder.Bont maakte weinig verschil.

jericho_S
Berichten: 120
Geregistreerd: 05-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 23:19

Ik heb een mattes, zo'n voorgevormde met elastiek. Het elastiek is weggewerkt maar werkt wel en is super stevig. Volgens mij helpt het wel bij singelnijd, rij nu het zo blubberig is met een gewone singel en hier is mijn paard toch anders mee met aansingelen. Of gewoon verwend met de luxe van mattes....
Heb hem trouwens al jaren! Eerst voor mijn andere paard gebruikt en nu weer bij mijn andere. Denk dat ik hem wel 8 jaar gebruik en is nog super mooi (tweedehands gekocht) Was hem niet heel vaak en blijft toch wel redelijk schoon. Is makkelijk te wassen.

Jericho-Showdown: lekker met Zoe in de wei en een mega box! Al 28 jaar inmiddels!
Confetti: B+23 L1+24

VC_Immortal

Berichten: 327
Geregistreerd: 14-08-09
Woonplaats: Hoogerheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 23:28

Mijn paard kijkt al sinds ik m heb (heul lang) ontzettend boos met aansingelen. Ook een ontzettend gevoelig huidje. Heb meerdere malen met dure leren singels en bontjes geprobeerd maar toch krijgt hij daar wondjes van (zadel is goed). Sinds ik met neopreen rij heeft hij geen wondjes meer.

Momenteel staat hij onder behandeling bij een Sportmasseur en volgens haar kan dat singelnijd best te maken hebben met zwakke buikspieren. Daarvoor moeten we nu dus oefeningen voor doen en hopelijk merk ik binnenkort een verschil!

Maris__

Berichten: 1226
Geregistreerd: 24-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-13 23:33

VC_Immortal schreef:
Mijn paard kijkt al sinds ik m heb (heul lang) ontzettend boos met aansingelen. Ook een ontzettend gevoelig huidje. Heb meerdere malen met dure leren singels en bontjes geprobeerd maar toch krijgt hij daar wondjes van (zadel is goed). Sinds ik met neopreen rij heeft hij geen wondjes meer.

Momenteel staat hij onder behandeling bij een Sportmasseur en volgens haar kan dat singelnijd best te maken hebben met zwakke buikspieren. Daarvoor moeten we nu dus oefeningen voor doen en hopelijk merk ik binnenkort een verschil!
Hij krijgt gelukkig geen wondjes, maar vind het écht niet prettig.

Die van mij gaat ook regelmatig naar een masseur, hij is helemaal in orde, maar hij vind z'n buik niet prettig.. Neopreen heb ik nu, maar vindt ie niet fijn, leren voorgevormd ook al geprobeerd, ook niet..

Benfan

Berichten: 4005
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 23:44

Maris__ schreef:
Stelling; de singel van Mattes of van Christ? En waarom? Helpt een bontsingel tegen singelnijd?

Alvast bedankt voor je reactie! :j


Nou nou dame, je vroeg zelf of een bontsingel zou helpen tegen singel nijd. En vervolgens ga je lopen miepen als ik met mijn idee hierover kom? Ga nou even heel jezelf een draai om de oren geven dame! IK geef antwoord op je vraag, hij was niet aanvallend noch beterwetend maar gewoon mijn idee over deze zaak. Ik zeg nergens dat mijn idee HET antwoord is, slechts mijn mening.

Word eens volwassen en leer met dit soort dingen omgaan... zo, en nu weer normaal verder.

Ik had je daarna namelijk willen vragen wat voor singel stoten eraan zitten. Ik merk dat bij kunststof of nep leer dat bij het aansingellen de stof 'ophoopt' rond de gaten en je dus een 'ruk' krijgt als de singel eroverheen moet trekken. Merk bij veel paarden dat die dat enorm vervelend vinden (bv barefoot, longeersingel van Kieffer, wintec zadels) Dat zou ook heel goed het probleem kunnen zijn namelijk.

Daarbij zou ik ook graag willen vragen of je dressur of veelzijdigheids zadel hebt. Er word namelijk gespeculeerd dat paarden met een dressuur zadel (en bij behorende lange singelstoten) last hebben van de plek waar de gespen zitten. IPV onder het zadel dus halverwege hun buik een dikke plak hebben zitten. Ik merk bij mijn verzorgpony dat zij bij de kortere westernsingel bv met haar elleboog er tegen aan tikt en dit vervelend vind. De langere (ja zacht en dus bont) absoluut geen last heeft v/d singel.

Dus er zijn meerdere wegen naar Rome, zadel, rug, te snel of te strak aansingelen, singelplek, lange/korte stoten, type stoten, type singel. En vast nog wel 10.000 dingen meer.

https://www.facebook.com/HyperPhilicAvium
Everything about parrots and parakeets!

Maris__

Berichten: 1226
Geregistreerd: 24-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-13 07:21

Benfan schreef:
Maris__ schreef:
Stelling; de singel van Mattes of van Christ? En waarom? Helpt een bontsingel tegen singelnijd?

Alvast bedankt voor je reactie! :j


Nou nou dame, je vroeg zelf of een bontsingel zou helpen tegen singel nijd. En vervolgens ga je lopen miepen als ik met mijn idee hierover kom? Ga nou even heel jezelf een draai om de oren geven dame! IK geef antwoord op je vraag, hij was niet aanvallend noch beterwetend maar gewoon mijn idee over deze zaak. Ik zeg nergens dat mijn idee HET antwoord is, slechts mijn mening.

Word eens volwassen en leer met dit soort dingen omgaan... zo, en nu weer normaal verder.

Ik had je daarna namelijk willen vragen wat voor singel stoten eraan zitten. Ik merk dat bij kunststof of nep leer dat bij het aansingellen de stof 'ophoopt' rond de gaten en je dus een 'ruk' krijgt als de singel eroverheen moet trekken. Merk bij veel paarden dat die dat enorm vervelend vinden (bv barefoot, longeersingel van Kieffer, wintec zadels) Dat zou ook heel goed het probleem kunnen zijn namelijk.

Daarbij zou ik ook graag willen vragen of je dressur of veelzijdigheids zadel hebt. Er word namelijk gespeculeerd dat paarden met een dressuur zadel (en bij behorende lange singelstoten) last hebben van de plek waar de gespen zitten. IPV onder het zadel dus halverwege hun buik een dikke plak hebben zitten. Ik merk bij mijn verzorgpony dat zij bij de kortere westernsingel bv met haar elleboog er tegen aan tikt en dit vervelend vind. De langere (ja zacht en dus bont) absoluut geen last heeft v/d singel.

Dus er zijn meerdere wegen naar Rome, zadel, rug, te snel of te strak aansingelen, singelplek, lange/korte stoten, type stoten, type singel. En vast nog wel 10.000 dingen meer.

Oke!

Ik heb een dressuurzadel, JC Celebaration die onlangs nog is nagekeken en weer op mijn paard is aangepast.. Zadel is geheel van leer waaronder de singelstoten ook. De singelstoten zijn verdeeld in 2 soorten, de eerste zit gewoon vast, bij de tweede zit zo'n speciaal ijzeren ding doorheen, zodat de druk en het zadel in balans blijft..

Het is echt puur de onderkant van zijn buik, als ik daar met een harde borstel poets om bijv modder van z'n buik te halen pikt ie dat niet, dat doe ik altijd met mijn hand en dat vindt hij geen probleem..

Christah

Berichten: 1479
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Wolfsburg, Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 14:21

De vraag of een bontsingel helpt tegen singelnijd kan ik niet beantwoorden, lijkt me ook afhankelijk van de oorzaak van de singelnijd. De vraag singel van Mattes of Christ kan ik wel beantwoorden: zonder twijfel Mattes!

Ik heb ze beide in huis gehad om te vergelijken. Keuze was erg eenvoudig! De Christ singel is abnormaal breed, wel 2x zo breed als een standaard neopreen singel. Mattes is qua breedte gewoon normaal, zoals je zou verwachten. En normale (anatomische) singel met lamsvel eromheen. Verder voelde het lamsvel van Mattes veel voller aan. En bij Christ was de harde zijrand van de basissingel erg goed voelbaar door het lamsvel heen, terwijl bij de Mattes de afneembare hoes de basissingel echt goed afdekt. Daardoor zijn de oksels van het paard dus veel beter beschermd. Afneembare hoes van Mattes is een groot voordeel, evenals het plastic plaatje in de singel die de singel mooi in vorm houdt en de druk verdeeld. Algehele kwaliteitsindruk was van Mattes gewoon veel beter. En ik wil niet zeggen dat Mattes per se beter is dan Christ, want van andere lamsvel producten van Christ weet ik dat de kwaliteit daarvan ook erg goed is, maar qua singels zit je bij Mattes echt veel beter!

Ook in gebruik en na het wassen etc ben ik nog steeds erg tevreden over mijn Mattes singel. Ik heb hem trouwens bij paardendekje.nl gekocht, super snelle levering en een hele nette prijs!
Let er wel op dat je de juiste lengte neemt, dressuursingels worden vaak te kort gekocht!

RIP Lieve Duncan. Het was een hemel op aarde om met jou te leven...

Benfan

Berichten: 4005
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Emmen

Re: Mattes of christ? Bontsingel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 21:12

Wat je naast een andere singel zou kunnen proberen is hem/haar eraan laten wennen dat hij/zij daar aangeraakt kan worden met allerlei voorwerpen. De merrie die ik rij kon je niet niet altijd bij de buik aanraken, op been bokte ze zelfs. Die heb ik met parelli (friendly game) geleerd dat druk/getik geen probleem is. Dus hem/haar "doof' maken voor aanraking daar. Dat zal je in de toekomst met een hoop andere dingen ook een hoop gezeur schelen (bv met borstellen, of evt veearts). Verder kunnen singels met elastiek (zeker aan een kant) ook problemen opleveren (ik ben persoonlijk 'voorstander' van singels zonder elastiek, omdat je deze niet te strak kunt aan singelen.) Ik kan op het moment haar voor 90% van de tijd probleemloos benen geven. Al kan ze hevig bokken/steigeren als ik haar moet 'opstarten' als ze eenmaal loopt is het probleem eigelijk nihil.

Zulke miepers zijn gewoon best vervelend :) Beste is zelf rustig blijven, dus houd ie borstel daar maar tot ze rustig word. Gewoon lekker bezig blijven en je 'energie' rustig/kalm/assertief houden. Zeker gevoelige dieren reageren daar erg goed op.

https://www.facebook.com/HyperPhilicAvium
Everything about parrots and parakeets!

GUSTIxBILL

Berichten: 1979
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 21:16

Ik heb dit weten op te lossen met een leren single met stretch Het leren gedeelte is binnenin precies een soort gel, en is wat naar de voorbenen gevormd. Als je wilt maak ik wel een foto.
Mijn nieuw paardje "vliegt" normaal ook naar achter met het opzadelen, en had deze single nog ergens liggen. En had zo iets: wie niet waagt wie niet wint. En ze heeft geen voet verzet. Alleen schudden met haar hoofd... Zij reageert wel niet nijdig op het poetsen onder haar buik.

Bont singels heb ik persoonlijk geen ervaring mee. Dus kan daar ook niet op antwoorden.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: annahiltlady, ardanwan, Jacksie en 12 bezoekers