welke inche heb ik nodig?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
lizalove_xo

Berichten: 19
Geregistreerd: 10-01-13

welke inche heb ik nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-13 21:31

hey allemaal,
Ik ben op zoek naar een zadeltje voor mijn breede shetlander van 1.05 m hoog.
Omdat ik eigenlijk nog nooit een zadel heb gekocht snap ik helemaal niets van *inche*.
Hoe kan je weten wat voor inche mijn pony nodig heeft?
En hebben jullie misschien ook een zadel voor je shet zo ja welke inche is dat?
Alast bedankt voor de moeite .xx


Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 21:35

Inch maat is eigenlijk in de eerste plaats voor de ruiter. Als ruiter moet je gewoon in het zadel passen. Maar het zadel moet natuurlijk niet te lang worden voor de pony. Dus eerst maar eens uitvinden wat je als ruiter nodig hebt.

Als het paard waar je van af valt een goed paard is,
dan is die val de moeite waard.

Farno

Berichten: 28
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: Garderen

Re: welke inche heb ik nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 21:37

Voor een shetlander moet je denken aan een zadel van maximaal 16 inch anders wordt het zadel te lang op de rug van de pony.

Sardis

Berichten: 2004
Geregistreerd: 25-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 21:41

Mijn Shet van 93 cm past max een 12 inch zadeltje dus voor jouw shet zou 14 a 15 inch wel goed zijn schat ik zo.
Maar ga jij zelf op de Shet rijden of is het voor andere bedoelt?

no--a
Berichten: 690
Geregistreerd: 20-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 21:41

Hangt zowel van jou af als van de pony. Bovendien verschilt de maat nog wel eens per zadel (niet iedere 17 inch valt even groot uit qua zitvlak is de ervaring)... Persoonlijk zou ik een goede zadelmaker laten komen met een aantal verschillende kleinere zadeltjes. Aan de hand daarvan kunnen jullie vast een goede keuze maken!

lizalove_xo

Berichten: 19
Geregistreerd: 10-01-13

Re: welke inche heb ik nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-13 21:48

ik rijd af en toe nog wel eens ik ben 12 jaar en 1.55 dus nog niet zo groot. Maar ik vind het gewoon fijn als ze een goed zadel heeft, ook als er kleine kindjes op rijden. Ik heb een tijdje terug een zadel gepast van een vriendin zij heeft een kleine A pony en lag goed. dat was 16 inche. & dan nog een vraagje weten jullie ook hoeveel cm beugelriemen ik nodig heb en hoe je dat kan meten? bedankt xx

Angela

Berichten: 25691
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: welke inche heb ik nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 22:08

Het is een open deur, maar ga nooit zonder deskundige hulp op zoek naar een zadel. Zeker bij een zadel met een boom is het echt zaak dat deze goed past (ook bij een boomlooszadel, maar zo'n zadel past veel sneller).

Inch zegt iets over de zitmaat voor de ruiter. Verder is er nog een boommaat, wat iets zegt over of het wellicht bij het paard past.

Om even en vergelijking te geven: pas een nieuw zadel voor mijn paard gekocht. Boommaat 29, er waren echt tientallen zadels in die maat. Gezien de rug van mijn paard bleven er op het eerste gezicht 9 zadels over. Bij het passen op mijn paard waren er nog maar 4 zadels (uit de tientallen!) die ook echt op zijn rug goed passend waren. Daarvan was maar 1 zadel ook voor mij fijn, en dat zadel is het geworden.

Als je al een zadel wilt voor een paard (dus ook een shetlander, je rijdt ze net zo kapot als een groot paard met een niet passend zadel), doe dit dan via een zadelpasser. Bij een boomlooszadel is de kans groter dat het op het paard past, maar het is geen garantie. Vaak pakt het echter beter uit om er zonder verstand een boomlooszadel op te leggen dan zonder verstand te kiezen voor een boomzadel.

De Tapasworkshop.nl Voor een tapasworkshop bij jou thuis, door heel Nederland
Importexpert compleet verzorgde auto import
http://www.akasha-rijkunst.nl/akashas-college - Opleidingen voor volwassenen! o.a. Zitcoach, stalmedewerker

no--a
Berichten: 690
Geregistreerd: 20-01-09

Re: welke inche heb ik nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 00:00

Ik ga met Angela mee!

Haal er alsjeblieft iemand met verstand bij;)
Het zadel zal waarschijnlijk sowieso opgevuld moeten worden/goed passend moeten worden gemaakt op de pony, dus waarom dan niet gelijk de zadelmaker langs laten komen om te passen. Als hij een zadel mee heeft dat goed blijkt te liggen kan hij het gelijk vullen en zo helemaal perfect passend maken.

Dat een zadel van de pony van een vriendin goed lijkt te liggen op jouw pony betekend niet dat het ook daadwerkelijk goed ligt. Het zadel kan te lang zijn, te ver naar voren kanten of juist te krap zijn bij de boom... Allemaal dingen die jij waarschijnlijk niet ziet en de zadelmaker wel;)

Kuhguin

Berichten: 46
Geregistreerd: 06-11-13
Woonplaats: Limburg, NL

Re: welke inche heb ik nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 13:39

ik zou er inderdaad ook een goede zadelmaker erbij halen !
een goed passend zadel is echt heel belangrijk !


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: jitskenienke, SentiBot, YandexBot en 53 bezoekers