[Info] Geef je lederwaren een 2e leven en verf ze!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Revanches

Berichten: 25680
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: *Ergens in de Achterhoek!!!!*

[Info] Geef je lederwaren een 2e leven en verf ze!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-13 11:38

Ineens een nieuwe hype ontstaan door het feit dat er een aantal begonnen zijn met het verven van hun lederwaren. Denk hierbij aan hoofdstellen, zadels, laarzen, spoorriemen etc.
Doordat er 2 topics door elkaar lopen, bij deze 1 centraal topic waarin men ervaringen kan delen en uitwisselen omtrent het verven van diverse lederwaren.

Hier nog even een koppeling richting de eerste 2 topics:

[HAR] Lederverf hoofdstel
[RUI] Laarzen van zwart naar bruin geverfd...

Leen_ is al zo goed bezig geweest door een overzichtje te schrijven:
Leen_ schreef:
Webshops
Webshops
Angelus - deleerverfwinkel
Angelus - leerverfshop (2,5 duurder per potje)
Angelus leather builders
Angelus Ruan
HG leerverf - drogistplein


Kleuren
Angelus licht blauw hoofdstel
Angelus bahama blauw hoofdstel
Angelus Sapphire hoofdstel

Angelus violet hoofdstel
Angelus paars halster
Angelus hot pink laarzen
Angelus scarlett red halster

Angelus boterbloem hoofdstel

Angelus cognac laarzen-laarzen-laarzen
Angelus licht bruin laarzen (werkelijke kleur) -laarzen-laarzen
Angelus tan schoenen
Angelus rijk bruin neusriem-zadel

Angelus brons hoofdstel
Angelus zilver cap en laarzen-hoofdstel

Angelus mist hoofdstel

HG donkerbruin zadel (werkelijke kleur)-zadel-hoofdstel

Als ik dingen over het hoofd heb gezien, roep maar!



Citaat:
Angelus Acrylic Leather Paint
Angelus Acrylic Leather Paint is een verf die zich op het leer hecht, er komt een laagje boven op het leer. Het is ook mogelijk om indring verf te gebruiken, echter kan dat alleen van licht naar donker, deze verf trekt zich in het leer. Voor suède gebruik je speciale suède verf. Deze is ook van Angelus verkrijgbaar. Angelus Acrylic Leather Paint is ook geschikt voor kunstleer en gemengd met 2-thin ook goed te gebruiken op stof.

Voorbehandelen
Behandel het leer eerst goed voor, maak het schoon en reinig het vervolgens met Angelus Preparer & Deglazer of (eventueel verdunde) aceton. Zorg ervoor dat al het oude vet en vuil verwijderd is. Sommige laarzen hebben een coating (zoals Petrie Perfect en Glasgow), deze coating moet er helemaal af. Doe je dit niet, hecht de verf niet goed en gaat de verf erg snel bladeren. Dit gaat het best met wattenschijfjes of een (nog schone) poetsdoek.

Verven
Laat het leer nog even rusten voor het te verven om er zeker van te zijn dat de aceton gevlogen is. Als dat het geval is kun je gaan verven, dit kan het best met een synthetische kwast of sponsje. Gebruik hele dunne lagen, hoe dunner de lagen hoe flexibeler de verf zal blijven. Om kwaststrepen te voorkomen kun je het best iedere laag van richting veranderen, dus een horizontale en verticale verfrichting afwisselen. Laat iedere laag goed drogen, maar droog is droog, je hoeft geen dag te wachten om de volgende laag te kunnen verven. De normale en metallic kleuren glanzen van zichzelf, wil je dit niet dan kun je wat duller toevoegen. Niet te veel duller gebruiken, dit is minder flexibel dan de verf zelf en zal dus eerder breken. Om de kleur minder sterk te maken kun je Neutral toevoegen, dit is verf zonder kleur. Ook is het mogelijk om kleuren met elkaar te mengen.

Neon
De neon verf dekt erg slecht. Het is hierom aan te raden om een onderlaag te gebruiken, bijvoorbeeld wit of dezelfde kleur in een paar tinten lichter. Ook is het raadzaam om de verf te mengen met een normale verf, hierdoor dekt het een heel stuk beter en het ziet er minder streperig uit.

Nabehandelen
Laat de verf 24 uur drogen en breng dan een finisher aan. De finisher geeft het leer een extra beschermlaag tegen water en krassen en geeft het leer eventueel naar keuze nog meer glans. Breng de finisher aan met een droge doek. Wrijf niet te ruw, dat kan de verflaag beschadigen en dat is zonde van je werk.

Verzorging
Na het verven kan het leer gewoon onderhouden worden zoals ieder ander leer, maar aangezien we met z’n alle nog niet heel veel ervaring hebben is het verstandig om het eerst op een niet zichtbaar stuk te proberen, bijvoorbeeld de binnenkant van een laars,


Citaat:
HG leerverf voor zitmeubels

Voor het beste resultaat is het nodig om nauwkeurig te werk te gaan. Lees daarom
vooraf deze gebruiksaanwijzing geheel en aandachtig door. Voor het reinigen van het leer is spiritus nodig (wordt NIET bijgeleverd, dus APART aanschaffen indien thuis niet in uw bezit).Voordat met de totale behandeling wordt begonnen, eerst wat HG leerverf op een onopvallende plek uitproberen. Na het gewenste resultaat verder gaan.

Belangrijk:
Ga bij zowel het reinigen, primeren en verven volgens de volgende vaste stappen te werk.
(1) Maak kussens, indien mogelijk, los en behandel deze apart.
(2) Zorg vervolgens dat alle kussens of overhangende delen die niet los kunnen in een andere positie gehouden worden door bijvoorbeeld tape of touw.
(3) Behandel vervolgens alle delen die hierdoor zijn vrijgekomen (bijvoorbeeld achterkant en plaatsen onder de kussens).
(4) Behandel tenslotte alle overige delen. Volg hierbij zorgvuldig de stappen zoals hieronder beschreven bij "reinigen, ontvetten", "aanbrengen van de HG leerverf primer" en "aanbrengen van de HG leerverf".

Voorbehandeling van het leer:
Reinigen, ontvetten:

Voor een optimaal resultaat moet het leer goed schoon en droog zijn, voordat het
behandeld wordt met de, speciaal hiervoor ontwikkelde, HG leerverf primer.
1. Reinig het te behandelen leer met spiritus en gebruik hierbij schone doeken. Reinig met ronddraaiende bewegingen. Het oppervlak dient geheel vet- en vuilvrij gemaakt te zijn. Reinig daarom net zo lang totdat het leer geen vuil meer afgeeft.
2. Ventileer goed tijdens het reinigen in ruimtes.
3. Na reinigen het leer goed laten drogen, bij voorkeur een hele nacht. Eventueel kan men een haarföhn gebruiken om het drogen te versnellen.

Repareren:
Eventuele beschadigingen aan het leer, zoals bijvoorbeeld scheuren, gaatjes, krassen en andere oneffenheden (zoals craquelé), kunt u eenvoudig vooraf repareren met behulp van HG leerreparateur voor zitmeubels. Dit product is apart verkrijgbaar.

Aanbrengen van de HG leerverf primer:
Voor een optimale hechting dient, alvorens met verven wordt begonnen, de HG leerverf primer aangebracht te worden. Volg hierbij de werkvolgorde zoals aangegeven onder het kopje "Belangrijk".
1. De HG leerverf primer voor gebruik goed schudden.
2. Giet de HG leerverf primer in een schoon (= zonder verfresten) verfbakje.
3. Breng de HG leerverf primer aan op het te verven leer m.b.v. de speciale schuim
verfroller (= de witte bijgeleverde verfroller). 1 laag is voldoende.
4. Zorg ervoor dat geen plekjes worden overgeslagen. Het aanbrengen van de leerverf primer hoeft niet netjes te gebeuren, maar wees zeker niet te zuinig.
5. De leerverf primer droogt mat op; hierdoor kan gemakkelijk bepaald worden of alle delen goed behandeld zijn. Gemiste delen alsnog behandelen.
6. Na het aanbrengen van de HG leerverf primer de gebruikte materialen, zoals verfbakje, roller en kwastje goed schoonmaken met water.
7. Wacht met verven totdat de leerverf primer volledig droog is, bij voorkeur 24 uur.

Aanbrengen van HG "leerverf":
Volg hierbij de werkvolgorde zoals aangegeven onder het kopje "Belangrijk".
1. HG leerverf voor gebruik minimaal 1 minuut goed schudden, totdat de verf homogeen is.
2. Giet de verf over in een schoon verfbakje. Bij gelijktijdig gebruik van meerdere flessen HG leerverf van dezelfde kleur, de inhoud hiervan goed mengen. Zie tevens "attentie".)
3. Behandel grote oppervlakken nooit in 1 keer. Verdeel het leer voor het gevoel zoveel mogelijk in aparte vlakken, bijvoorbeeld aan de hand van naden en stiksels.
4. Behandel als eerste per vlak alle, voor een verfroller, moeilijk bereikbare plaatsen,
zoals naden, stiksels, rondom knopen enz. Gebruik hiervoor het bijgeleverde penseeltje. Breng hierbij niet teveel verf aan om droogproblemen te voorkomen. Ga hierna direct verder met punt 5.
5. Zet met behulp van de bijgeleverde acrylaat verfroller (= de oranje bijgeleverde
verfroller) gelijkmatig een dunne laag HG leerverf op het leer. Rol eerst in 1 richting
en vervolgens haaks hierop om de verf goed egaal te verdelen. Overlap de met het
penseeltje behandelde gedeeltes zo goed als mogelijk met de roller en doe dit in
dezelfde richting als met het penseeltje. Let op dat er geen strepen achterblijven. Indien strepen ontstaan, wordt teveel verf gebruikt en moet het verdeeld worden over een groter oppervlak.
6. Zet de verf nooit te dik op. Omdat de verf dus dun aangebracht moet worden, kan
de originele leerkleur doorschijnen. Dit zal verdwijnen bij de volgende laag of lagen.
Voorkom droogrollen door de roller goed vochtig te houden (met verf).
7. Zorg ervoor dat tijdens het verven contactmakende delen van elkaar gescheiden
blijven zodat de drogende verf niet gaat vastkleven. Het is ook mogelijk om vastkleven te voorkomen door deze delen versneld te laten drogen met behulp van een haarföhn. (NB. U kunt GEEN haarföhn gebruiken indien het leer vooraf is behandeld met HG leerreparateur voor zitmeubels. Zie tevens "attentie".) Bij het drogen verdwijnt de natte glans van de verf waarna voorzichtig gevoeld kan worden of de verf goed droog is. Na het föhnen oppervlakken die met tape of touw in een andere positie worden gehouden eerst af laten koelen voordat ze losgemaakt worden. De droogtijd is afhankelijk van de laagdikte van de verf, de omvang van het te drogen oppervlak en het type föhn.
8. Om een egaal eindresultaat te krijgen moet het oppervlak de 1e keer volledig
behandeld worden zonder plekjes open te laten.
9. Na circa 2 uur is de HG leerverf droog en kan een tweede laag worden aangebracht. (Wacht echter nooit langer dan 24 uur met het aanbrengen van een nieuwe laag.) Bewaar de roller ondertussen in folie, of spoel het schoon met voldoende water. Als de roller is schoongespoeld met water moet hij bij hergebruik wel helemaal droog zijn. De tweede laag dient snel en vloeiend aangebracht te worden, om aanweken (beschadigen) van de eerste laag te voorkomen (dus niet te lang door blijven rollen op 1 plek). De bovenstaande behandeling kan herhaald worden totdat een mooi, egaal resultaat is bereikt. Zet maximaal 4 lagen HG leerverf op.
10. Na 24 uur kan het meubel weer normaal gebruikt worden. Niet eerder dan een
week na het verven het leer reinigen.
Gebruik voor reiniging en onderhoud bij voorkeur HG 4 in 1 voor leer.
11. Na het verven kunnen de gebruikte materialen, zoals verfbakje, rollers en kwastje, gereinigd worden met water. Indien de verf gedroogd is, kan deze met spiritus opgelost worden.

Reparatie van beschadigingen in de opgebrachte HG leerverf:
Het is mogelijk om beschadigingen in de opgebrachte HG leerverf te herstellen.
1. Behandel de beschadiging met spiritus en een doek, hierbij wordt de HG leerverf
plaatselijk verwijderd.
2. Laat het oppervlak grondig drogen.
3. Behandel de plek met nieuwe HG leerverf met behulp van een acrylaat verfroller
(niet nogmaals primer gebruiken). Zorg ervoor dat de verf iets overlapt met de oude laag.
4. Breng zoveel lagen aan totdat de plek volledig weggewerkt is.
5. Tussen de verschillende lagen kan de verf eventueel gedroogd worden met een
haarföhn (NB. U kunt GEEN haarföhn gebruiken indien het leer vooraf is behandeld met HG leerreparateur voor zitmeubels. Zie tevens "attentie".) , om de droogtijd te verkorten. Anders minimaal 2 uur wachten tussen elke behandeling.

Verbruik:
Spiritus ± 1 m2 per 100 ml afhankelijk van vervuilingsgraad.
HG leerverf primer: max. 4 m2 per 100 ml.
HG leerverf: max. 3 m2 per 100 ml per laag.

Onderhoud:
Bij morsen direct schoonmaken met wat water. Voor het optimaal onderhoud van het leer kan het beste, ook na het aanbrengen van HG leerverf, HG 4 in 1 voor leer worden gebruikt. Het gebruik van HG dieptereiniger voor leer op leer geverfd met HG leerverf wordt niet geadviseerd.


Foto’s en voorbeelden:
http://nl.fotoalbum.eu/Leerverf
Aanvullingen pb’ en naar Nies_ met vermelding van de kleur verf en gebruikte finisher. Beide de engelse naam die op het potje staat

Een goede tutorial:
[UK] [TUT] Je zadel een andere kleur verven!


Aan jullie de rest om er een goedlopend topic van te maken.
Mochten er nog belangrijke aanvullingen zijn die niet mogen missen in de OP, kan er een PB naar mij gestuurd worden.

Moderatoropmerking:
- Oneliners(oeh mooi, oh dat wil ik ook, etc.) zijn overigens ook in dit topic niet toegestaan.
- Ik volg, ik lees mee reacties zijn ook niet toegestaan. Wij hebben hiervoor de 'zet een stipje' uitgevonden:
http://www.bokt.nl/wiki/Bokt:Help#Hoe_v ... _stipje.3F
Laatst bijgewerkt door SayaJones op 14-05-18 16:28, in het totaal 3 keer bewerkt
Reden: OP uitgebreid met handige tips

Dressuur is een jurysport,als je daar niet tegen kunt,moet je er ook niet aan beginnen!!
+:)+ Wil je mijn fotografiewerk volgen?? Klik HIER voor mijn FB pagina. Een like, zou ik leuk vinden. +:)+


Diaz

Berichten: 7892
Geregistreerd: 29-12-07
Woonplaats: Gouda | Diaz staat in Stolwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 11:40

Misschien ook wel gaaf om te melden waar de verf te krijgen is? *sorry, staat bovenaan zie ik nu!*

Ik ben bijvoorbeeld erg benieuwd naar de hot-pink verf! Bleef dit ook goed met rijden?

♫ Maybe I'm a different breed ♪
Maybe I'm not listening ♫
♫ So blame it on my A.D.D. baby ♪
Fotografie | Design

████████████████████████████████████████████████████████

B i i R D .nl
████████████████████████████████████████████████████████
Illustratie | Websites
:+: Diaz.. je zal altijd een plekje in mijn hart hebben My Little Pony!
Al mijn paardenspullen zijn TE KOOP

hannahaapje

Berichten: 2004
Geregistreerd: 29-08-11
Woonplaats: Prov Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 11:42

Oeh ik ben wel een trendsetter :')
Gister wedstrijd gereden met me paarse hoofdstel trouwens

Thirza

Capriootje

Berichten: 6749
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 11:43

Veel beter zo'n centraal topic! :j

Ik heb net marine blauwe verf en finisher besteld en mijn Mondoni bath laarzen gaan eraan geloven!

Heb je een foto hannahaapje in je wedstrijdoutfit? Ben wel heel benieuwd!

Mnoonn

Berichten: 721
Geregistreerd: 26-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 11:43

Ik ben bezig mijn laarzen brons te verven, zijn bijna klaar dus zal vanmiddag een foto maken :))

De paardenkast van je dromen op Instagram

ElfiL92

Berichten: 544
Geregistreerd: 14-07-12
Woonplaats: Helmond

Re: [Centraal]Geef je lederwaren een 2e leven en verf ze!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 11:44

Ik lees mee, zie graag de resultaten van de geverfde lederwaren.
Misschien ga ik dan zelf ook een poging doen!

Why Not Sunnyboy x Lector L1 + 3
Enzo Westenwind x Flemming B + 0 (nog niet gestart)

Marjo

Berichten: 37205
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: [Centraal]Geef je lederwaren een 2e leven en verf ze!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 11:47

Hmm... was t niet makkelijker om het oude topic bij.te werken??

hannahaapje

Berichten: 2004
Geregistreerd: 29-08-11
Woonplaats: Prov Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 11:48

Capriootje schreef:
Veel beter zo'n centraal topic! :j

Ik heb net marine blauwe verf en finisher besteld en mijn Mondoni bath laarzen gaan eraan geloven!

Heb je een foto hannahaapje in je wedstrijdoutfit? Ben wel heel benieuwd!


Nou, ik heb wel deze liggen van een daarvoor oefenen voor de wedstrijd:

Afbeelding

Dit is tijdens de wedstrijd (heb er niet zoveel en het was donker :') )

Afbeelding

Dit is het hoofdstel:

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door hannahaapje op 18-11-13 11:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Thirza

Revanches

Berichten: 25680
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: *Ergens in de Achterhoek!!!!*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-13 11:51

Marjoow schreef:
Hmm... was t niet makkelijker om het oude topic bij.te werken??

Ik heb je even per PB een antwoord gestuurd. :)

Keuze voor nieuw centraal topic is voor meer overzicht, en hopelijk een duidelijkere OP, omdat in beide topics teveel door elkaar liep qua lederwaren ervaringen en tips.

Dressuur is een jurysport,als je daar niet tegen kunt,moet je er ook niet aan beginnen!!
+:)+ Wil je mijn fotografiewerk volgen?? Klik HIER voor mijn FB pagina. Een like, zou ik leuk vinden. +:)+

Sharona95

Berichten: 787
Geregistreerd: 08-04-11
Woonplaats: Hoevelaken

Re: [Centraal]Geef je lederwaren een 2e leven en verf ze!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 12:02

Capriootje, die wil ik ook gaan bestellen! Ben benieuwd hoe het uitpakt!

StalNollie

Berichten: 9105
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: [Centraal]Geef je lederwaren een 2e leven en verf ze!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 12:06

Ga strx mw laarzen onder handennemen en ze oppoetsen woensdag komt de verf binnen. Heb er zin in

CupCakyss

Berichten: 26
Geregistreerd: 28-09-13
Woonplaats: Rotterdam (Vlaardingen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 12:13

Dit brengt me echt op goeie ideeen xD
Krijg ineens zin mijn bruine laarsjes zwart te verven _O-

And it's obvious that you're dying, dying
Just living proof that the camera's lying

Neon

Berichten: 4924
Geregistreerd: 03-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 12:14

Ik vind het heel gaaf... maar ben eigenlijk wel benieuwd hoe het geverfde zadel er over een half jaartje uitziet

mie123gie
Berichten: 1319
Geregistreerd: 14-02-11

Re: [Centraal]Geef je lederwaren een 2e leven en verf ze!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 12:17

ik heb ook verf besteld dus mijn Engelse set moet er ook aan gaan geloven. :)

/\\\

mie123gie
Berichten: 1319
Geregistreerd: 14-02-11

Re: [Centraal]Geef je lederwaren een 2e leven en verf ze!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 12:19


/\\\

SteffiiY

Berichten: 22540
Geregistreerd: 26-04-06

Re: [Centraal]Geef je lederwaren een 2e leven en verf ze!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 12:22

Ik volg :D
Wellicht binnekort mijn oude laarzen maar een kleurtje geven :)

Horse power Chiquita
Perfect Present (Blue hors Farrell x Apache)
Never been more Happie (For romance X Vitalis)

CupCakyss

Berichten: 26
Geregistreerd: 28-09-13
Woonplaats: Rotterdam (Vlaardingen)

Re: [Centraal]Geef je lederwaren een 2e leven en verf ze!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 12:25

Wat ik me afvraag is kan die verf ook op katoenen schoenen ? _O- Dan zullen mijn stalschoentjes er ook aan moeten geloven moehahahhaha xD

And it's obvious that you're dying, dying
Just living proof that the camera's lying

mie123gie
Berichten: 1319
Geregistreerd: 14-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 12:26


/\\\

Lindor92
Berichten: 6998
Geregistreerd: 14-05-07
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 12:26

Gaaf!

Doressa <3 (Lotti x Elcaro) L1 + 12 Verkocht :(

ElfiL92

Berichten: 544
Geregistreerd: 14-07-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 12:28


Why Not Sunnyboy x Lector L1 + 3
Enzo Westenwind x Flemming B + 0 (nog niet gestart)

hannahaapje

Berichten: 2004
Geregistreerd: 29-08-11
Woonplaats: Prov Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 12:28

CupCakyss schreef:
Wat ik me afvraag is kan die verf ook op katoenen schoenen ? _O- Dan zullen mijn stalschoentjes er ook aan moeten geloven moehahahhaha xD


Nee, het is verf voor leder.

Is die met die glitters serieus of grappend?

Thirza

mie123gie
Berichten: 1319
Geregistreerd: 14-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 12:30

hannahaapje schreef:
CupCakyss schreef:
Wat ik me afvraag is kan die verf ook op katoenen schoenen ? _O- Dan zullen mijn stalschoentjes er ook aan moeten geloven moehahahhaha xD


Nee, het is verf voor leder.

Is die met die glitters serieus of grappend?

nee serieus doe er allen de neusriem en mijn laarzen ga ik er langs de rits mee doen

/\\\

Donkim

Berichten: 701
Geregistreerd: 14-10-07
Woonplaats: A’zoden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 12:34

Binnenkort maar eens wat oude halster nieuw leven in blazen <3

Smerig lekker!

_Loekie

Berichten: 871
Geregistreerd: 26-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 12:37

Donkim schreef:
Binnenkort maar eens wat oude halster nieuw leven in blazen <3


leuk wel een foto van het resultaat sturen :D

mie123gie
Berichten: 1319
Geregistreerd: 14-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 12:41

Ik had dit idee voor mijn laarzen, het donkere is gewoone verf, het lichte glitters.

Afbeelding

/\\\


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 bezoekers