Zorgen alle dekens met hals voor afgeschuurde manen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
pleiada
Berichten: 4154
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: ermelo

Zorgen alle dekens met hals voor afgeschuurde manen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-13 18:56

Ik heb een aantal winters dekens gehad met vaste hals met gladde voering en een hele fijne pasvorm die geen schuurplekken veroorzaakte..Helaas was er bij mijn paardjes wel een gedeelte van de manen afgeschuurd door de deken..Nu ben ik benieuwd of er ook merken zijn met dekens met hals waarbij de manen gewoon in tact blijven...Bij gewone dekens regent het helaas toch in en daar heb ik met de dekens met hals nooit last van gehad..

www.paardweerinbalans.com
boomloze zadelpasservice
Acupressuur en (chinese) kruiden
Jaaropleiding Acupressuur paard (en hond)


Aranel
Berichten: 20192
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 18:58

Ik lees even mee, ben altijd wel huiverig voor schurende dekens op de manen..

TamaraFloor
Berichten: 822
Geregistreerd: 07-12-09
Woonplaats: Zaandijk

Re: Zorgen alle dekens met hals voor afgeschuurde manen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 19:04

Ik denk dat het niet zo zeer ligt aan het schuren van de deken maar meer aan het verstikken van de manen.
En dat gaat dan nog jeuken en dan gaan ze schuren en walla! Weg manen!
Ik heb een deken van de EJ met een losse hals. Het voordeel is dat die aan de onderkant open is en dus niet helemaal luchtdicht zit en dus meer ademt.
Tenminste dat is mijn visie :9

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Zorgen alle dekens met hals voor afgeschuurde manen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 19:06

Ik durf het niet aan bij mijn zwarte met lange manen.
Hij heeft ook nog eens heel breekbare manen, ben bang dat met een deken hij heel snel bijna geen manen meer heeft.

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

Priscilla__

Berichten: 1714
Geregistreerd: 06-04-09
Woonplaats: Veldhoven

Re: Zorgen alle dekens met hals voor afgeschuurde manen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 20:39

Ik lees ook even mee.. Heb voor m'n tinker ook een deken straks met een losse hals (toevallig ook van EJ) en wil eigenlijk als het heel koud is en regen/sneeuw/wind die hals opdoen.

CoronaLime

Berichten: 5631
Geregistreerd: 13-10-07

Re: Zorgen alle dekens met hals voor afgeschuurde manen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 20:45

Ik heb hier meerdere dekens met hals gehad, los, vast, weatherbeetA, Harry's horse, pagina. Zachte binnenkant, gladde binnenkant en allemaal hetzelfde. Bij de een gaat het lang er goed, maar tegen het einde van het seizoen kon ik de manen er met bosjes tegelijk uit plukken. Ook overdag op en snachts zonder hielp niks. Nu na een jaartje groeien is het kale stuk weer op sportlengte, dus voor dat weer helaas is aangegroeid duurt nog wel even.

Als je echt graag lange manen wil houden zou ik het gebruik van een halsdeken, sowieso voor langere tijd, echt afraden. Ik hou nog een halsdeken voor als het echt extreem weer is, dat hij dan even op kan maar daarna weer lekker in de kast :j

Sterre <3

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Zorgen alle dekens met hals voor afgeschuurde manen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 20:47

Kortom, niet aan beginnen... oke.

Dan komt die deken er hier niet in, hij kan altijd schuilen, dus dan duikt ie maar naar binnen met zijn hoofd en hals als ie het koud heeft.
Zonde anders van de manen.

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

lailapri

Berichten: 22098
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 20:49

mijne heeft nu een WB om, de bucas vorig jaar schuurde het bij af, de WB gaat nog goed, maar manen moeten er toch af straks. Bij droog weer vouw ik hals wel terug.

3 veulens voor 2022? Volgtopic♧
dekkingen 2022 volgtopic◇
Laila
Djuhna

amj
Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 20:51

Ik heb mijn merrie al drie winters met deken + losse hals staan. Haar manen heb ik dan altijd in vlechten zitten. De hals was alleen af als ik met haar bezig was. Ik heb nog nooit last gehad dat de manen afgeschuurd werden of uitvielen.

x_Quinta_x
Berichten: 1370
Geregistreerd: 29-09-08
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 20:54

Ik heb vorig jaar een Amigo-deken met vaste hals gekocht die me rotsvast beloofde dat mijn paard zijn maantjes op en top zouden blijven.
Helaas, helaas... :( Tjappa, zeker een hap van 20cm er tussen uit :(
Maar ik vind het ook zo jammer om het deken nu niet meer te gebruiken, dus ga ik hem deze winter wel nog opleggen, maar 's nachts op stal een ander deken zonder hals.
Zou ik dat riskeren?

Aangeboden: bijverdienste met een parttime/fulltime inkomen
Word betaald om op social media te zitten.
Ask me how!

lailapri

Berichten: 22098
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Zorgen alle dekens met hals voor afgeschuurde manen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 20:59

of de hals terug vouwen?

3 veulens voor 2022? Volgtopic♧
dekkingen 2022 volgtopic◇
Laila
Djuhna

Flower86
Berichten: 179
Geregistreerd: 13-03-12

Re: Zorgen alle dekens met hals voor afgeschuurde manen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 21:04

Ik heb dekens zonder hals maar ook dat schuurt het laatste stukje manen weg. Nu spray ik de manen regelmatig in met glansspray. Op die manier blijven de manen glad en hoop ik dat het niet erover schuurt maar meer glijd. Misschien ook een idee bij paarden die dekens met hals op hebben?

x_Quinta_x
Berichten: 1370
Geregistreerd: 29-09-08
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 21:05

Zou een naaister de hals van m'n deken er niet af kunnen zetten of is dat wel heel tricky?
(Is zomaar eens eventjes een deken van 180 euro, m'n duurste stuk ooit qua dekens)

Aangeboden: bijverdienste met een parttime/fulltime inkomen
Word betaald om op social media te zitten.
Ask me how!

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 21:07

Ik spray nu al bij de niet hals dekens om manen zoveel mogelijk glad te houden.
Durf het echt niet met een halsdeken als ik het zo lees.

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

lailapri

Berichten: 22098
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Zorgen alle dekens met hals voor afgeschuurde manen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 21:08

misschien advertentie met te ruil?

3 veulens voor 2022? Volgtopic♧
dekkingen 2022 volgtopic◇
Laila
Djuhna

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 21:09

Ik heb daar nog nooit last van gehad :n Heb altijd Bucas dekens en 's winters een extra goede dikke kwaliteit fleece hals er in.

Gebruik je anti-klit? Denk dat dat nog wel eens uit kan maken. En zorgen dat je hals schoon blijft, na een tijdje worden ze zo vies stroef vettig en denk niet dat dat er echt goed voor is. Mijn dekens hebben losse hals, dus dan gaat ie snel de was in, die 2 uur kan ze wel zonder.

pleiada
Berichten: 4154
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-13 21:09

Ben wel benieuwd of het echt scheelt als je een losse hals hebt..Glansspray is misschien wel interessant om te proberen, of vlechten :)

O inderdaad een losse hals kan je wassen, dat is best handig om goed schoon te kunnen houden..
Laatst bijgewerkt door pleiada op 09-11-13 21:11, in het totaal 1 keer bewerkt

www.paardweerinbalans.com
boomloze zadelpasservice
Acupressuur en (chinese) kruiden
Jaaropleiding Acupressuur paard (en hond)

twinducklin
Berichten: 2338
Geregistreerd: 30-04-02
Woonplaats: Zuid-limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 21:10

Dekens schuren bij mij allemaal het laatste stukje van de manen af, van de hals zelf heb ik geen problemen mee, maar dat zou ook kunnen omdat ik het alleen bij koud weer (rondom vriespunt of lager ) met flinke regen/wind de hals op leg. Ik heb trouwens bucas dekens.

09.07.'16 is ons wondertje geboren <3

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 21:13

Nies_ schreef:
Ik heb daar nog nooit last van gehad :n Heb altijd Bucas dekens en 's winters een extra goede dikke kwaliteit fleece hals er in.

Gebruik je anti-klit? Denk dat dat nog wel eens uit kan maken. En zorgen dat je hals schoon blijft, na een tijdje worden ze zo vies stroef vettig en denk niet dat dat er echt goed voor is. Mijn dekens hebben losse hals, dus dan gaat ie snel de was in, die 2 uur kan ze wel zonder.



Nies, denk dat het ook met soort haar te maken heeft.
Bij Sjol zou ik het zo durven, heeft heel andere kwaliteit manen, die kan je gewoon onder deken proppen.
Maar mijn zwartje zijn manen hebben hele andere structuur, daar durf ik het echt niet mee.

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Zorgen alle dekens met hals voor afgeschuurde manen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 21:14

Dat zal ook zeker schelen! Angel haar manen zijn volgens mij net zo dik als dr staartharen dus dat breekt veel minder snel dan bij het gemiddelde paard.

Kimberley84

Berichten: 1484
Geregistreerd: 25-10-04
Woonplaats: In het wonderschone Drenthe!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 21:15

Doen jullie dan bij geschoren paarden ook een deken zonder hals in de winter op? Zeg onder nul. (ff nieuwsgierig of ik een deken erbij moet kopen)

Verzameling is een meegaand gevoel, alsof je hand in hand loopt!
Boogie Woogie, eindstand L2+5 (ZZ-spr+17, CSI** 1.40) verkocht naar Engeland, Touch & Go eindstand M2+7

Rosanneh1
Berichten: 633
Geregistreerd: 16-06-10
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 21:15

Heb zelf onderdekens met hals van Rambo volgens mij, extreem zachte stof en de manen blijven er gewoon heel onder. Zelfs de lange dikke bos van een van mijn pony's *\o/* (toen ze nog geen sportcoupe had tenminste :P )
Mijn ervaring is dat die dikke gladde dekens alles afschuren (ook het eerste stuk manen als ze geen hals hebben). Terwijl de dekens gemaakt van een zachte stof alles veel mooier heel houden.

Als pony wordt geschoren krijgt ze dus als het écht koud is het onderdeken met hals om, anders gewoon zonder hals
Laatst bijgewerkt door Rosanneh1 op 09-11-13 21:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 21:17

Mijn merrie met hele lange manen heeft vorige winter voor het eerst een paar weken onder een deken met hals gestaan na verhuizing van stal (Dominick met losse hals, glad gevoerd).
Geen problemen, ze glom je tegemoet als de hals af was! :D
maar goed, dat was maar een paar weken...

Op dit moment staat ze al een paar weken overdags met een hals van Rambo en 's nachts zonder, en tot nu toe geen schade te zien aan de manen.
Ik heb de manen altijd in lange vlechten.

Niekj_Jente
Berichten: 2429
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 21:18

Lees even mee!
Heb zelf ook het probleem. Heb echt te veel halsdekens al geprobeerd, maar steeds na de winter had ze geen manen meer. Ik liet in de tijd dat ik daar was altijd de halsdeken even af om de manen te laten luchten. maarja dat had ook geen effect.

Nu staat die van mij maar geschoren zonder half, en gaat die alleen op als het echt zeer koud is.
Liefst gaat die heel de winter niet op, dan maar eens extra scheren, ze heeft nu net de manen weer wat langer

☆♡▪K & M▪♡☆

KylaLover

Berichten: 2216
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: ergens in de buurt van nergens

Re: Zorgen alle dekens met hals voor afgeschuurde manen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 21:24

Mijne heeft altijd halsdekens opgehad met zijn lange manen, wel met losse hals. Losse hals pas om als het extreem weer of extreem koud werd. Nooit last gehad van afgeschuurde of uitvallende manen.

♥♥♥Rozita van de Rijsdijk (verkocht)♥♥♥
♥♥♥Don Grego (verkocht)♥♥♥
http://www.facebook.com/viviantusveldfotografie
http://www.instagram.com/viviantusveldfotografie


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense en 2 bezoekers