Wow zadel, echt zo wow? Deel je ervaringen! Deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
room10

Berichten: 345
Geregistreerd: 02-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 18:42

Tries_en_Faf schreef:
Hallo, ik overweeg een tweedehands Wow te kopen nadat ik op de Wow van een stalgenoot heb gereden op mijn paard.
Zij wist alleen niet zo goed welke kussens enzo eronder lagen.
Wel dat hij 18,5 inch is. Size2. En kopijzerin 4.

Nu heb ik deze gevonden :
WoW zadel 17,5 inch in goede staat. 1 jaar gebruikt. Size 1. Diepe zit met verstelbare knie wrongen en dressage block zweetbladen en maat 1 dwg kussens met tab en stitchline. Het kopijzer is verwisselbaar, er zit nu een 2 in. Gebruikt op een groot paard met hoge schoft en normale lengte in rug."

Ik kan alleen niet ergens een goede uitleg vinden of dit zou kunnen passen op mijn paard.

Ze liep er heel fijn onder, maar ik lees nu dit topic door, en als de aanpassingen zoveel geld kosten ben ik toch een beetje huiverig geworden.

Ik heb een Groninger merrie , stevig en rond met een normale schoft.
Kopijzer 4 was iets te breed, dus zie zou sowieso vervangen moeten worden.
Kan iemand hier er iets zinnigs over zeggen misschien?

Misschien is t wel een hele domme vraag ook hoor, haha


Als je tevreden was over de zitting en de zweetbladen heb je al veel gewonnen, die zijn voor jou belangrijk, daar heeft je paard minder mee van doen, ik wil bijna “niets mee van doen” mits jij een veel grotere zitting nodig hebt dan je paard kussens of zoiets maar dan moet het een hele rare verhouding zijn. De plate is belangrijk maar die ruil ik met mijn zadelpasser, als ze uit die van haar is gegroeit dan krijg ik een maat groter en neemt zij de kleinere mee terug dat is lood om oud ijzer, de kwaliteit blijft hetzelfde, zit helemaal in zadel verstopt en is ook niet aan schade onderhevig. De kussens zijn belangrijk voor je paard, met/zonder tab bijvoorbeeld, mijn paard was door de jaren gegroeid dus moest kussens aanpassen van met naar zonder tab, ik heb nieuwe kussens gekocht vanuit ongeduld en uiteindelijk de oude voor goede prijs verkocht, had dus ipv nieuw ook 2e hands kunnen op snorren. Zadel van mijn merrie heb ik 2e hands in onderdelen aan elkaar laten zetten, zadelmaker is komen kijken wat ze nodig heeft aan kussens, ik seat en zweetblad voorkeur aangegeven en zo bij elkaar gekocht.
Plate is zo gewisseld, hoop dat je hier iets aan hebt, succes !
Laatst bijgewerkt door room10 op 14-04-19 18:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 18:43

Zo ong hebben wij het ook gedaan voor het paard van mijn vriend dat ik onder het zadel rijd.
Uitgezocht wat we nodig hadden, mijn fitter heeft het bij elkaar gezocht en in elkaar gezet, daarna pas gemaakt op het paard.

Tries_en_Faf

Berichten: 3676
Geregistreerd: 27-11-01
Woonplaats: Koedijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 19:16

Ik ga t zadel morgen halen, en dan met een fitter passen.
Mocht t niet passen, mag het terug, dat is fijn.

Bedankt. Ben weer wat wijzer.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 20:01

Hmmm dat is wel heel fijn ja. Want je moet echt wel weten of je de zitting fijn vind voor jezelf ( je weet dus niet of je in een diepe of extra diepe zit hebt gezeten b.v begrijp ik ). 18,5 inch is hetzelfde als maat 2. Dus pas je zelf in een maat 1 qua zitting ?

Had je stalgenootje ook dressage block zweetbladen ? Als zij andere heeft, die zweetbladen kunnen super bepalend zijn voor je zit.

Zelfde voor de kussens, zitten er bij je stalgenoot ook DWG onder met tab en met stiklijn ?

Headplate moet je inderdaad niet al teveel opletten, die zijn nog redelijk gemakkelijk om te ruilen voor een niet al te hoog bedrag.

Tries_en_Faf

Berichten: 3676
Geregistreerd: 27-11-01
Woonplaats: Koedijk

Re: Wow zadel, echt zo wow? Deel je ervaringen! Deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 21:31

Ik heb het zadel gehaald en het ziet er goed uit.
Het moet wel bijgevuld worden, ik heb net thuis even erop gezeten en de zitting is goed.
Nu moet ik op zoek naar een fitter, in Noord Holland , liefst die voor zondag kan. Dan moet ik weer een heel eind die richting op, dus mocht het niet gaan lukken kan hij gewoon terug.
Alleen waar ik niet zo goed over nagedacht heb, hoe moet ik dit zadel gaan proberen als het nu niet past. Ik ga het niet helemaal laten ombouwen en dan erachter komen dat het niet past.

Beetje te impulsief gehandeld misschien van mij.

Getup

Berichten: 8276
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Wow zadel, echt zo wow? Deel je ervaringen! Deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 21:34

Eerst een afspraak inplannen was misschien handig geweest,hopelijk vind je iemand,die meteen kan komen. Fitter heeft vaak wel wat onderdelen bij zich,anders moet diegene kijken of hij in kan schatten wat je paard nodig heeft. Dat ombouwen is zo gepiept,hoor.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 21:40

Ik denk dat je ook pas kan voelen of de zitting ( en de zweetbladen) goed zijn voor je op je paard! Ik ben benieuwd of je voor zo snel al een fitter kan vinden. Ik dacht eigenlijk dat je die al geregeld had ....

Tries_en_Faf

Berichten: 3676
Geregistreerd: 27-11-01
Woonplaats: Koedijk

Re: Wow zadel, echt zo wow? Deel je ervaringen! Deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 21:51

Had er twee een bericht gestuurd maar geen antwoord gehad.
Ik ga morgen even bellen.

knollentuin
Berichten: 10392
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Wow zadel, echt zo wow? Deel je ervaringen! Deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 21:55

Grote kans dat je niemand gaat vinden, vrijdag is ook nog s goede vrijdag. Lang weekend voor velen

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 22:18

Dat is inderdaad wel geluk hebben als dat zo snel lukt, ik hoop het voor je!
Echt proberen gaat pas als het zadel pas is gemaakt op je paard.

pantarhei

Berichten: 9064
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Re: Wow zadel, echt zo wow? Deel je ervaringen! Deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 22:44

Als je goed op de zitting zit en je de zweetbladen Oke vindt, dan miet je hooguit andere kussens. Wel nagaan of het een curved of flat Seat is en wat heeft je paard nodig, als dat niet matcht kan je beter terugbrengen en verder zoeken

Tries_en_Faf

Berichten: 3676
Geregistreerd: 27-11-01
Woonplaats: Koedijk

Re: Wow zadel, echt zo wow? Deel je ervaringen! Deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 17:38

Het was toch te klein en is weer terug gegaan.

Er is nu een maat groter onderweg. Via bokt. Eigenlijk via dit topic.

Die moet gewoon wel passen.

Getup

Berichten: 8276
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Wow zadel, echt zo wow? Deel je ervaringen! Deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 19:59

Maar heb je al n afspraak met een fitter,dan? Kussens moeten de goede maat hebben voor je paard en weet je ook zeker,welke boom die nodig heeft? Curved / semi curved of Flat?
Anders wordt het nog prijzig,denk ik?

Zinzi_jewel

Berichten: 8801
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Wow zadel, echt zo wow? Deel je ervaringen! Deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 20:34

Dat paard is geen flat , en geen semi curved .
Zoveel is duidelijk
En de Amazone heeft op zeker maat 2 nodig .
Je kan dingen zo moeilijk en makkelijk maken / houden als je zelf wilt

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 20:36

Nou ja, eerst een afspraak maken met een fitter en daarna pas een zadel halen zou wel handig zijn.....

pantarhei

Berichten: 9064
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Re: Wow zadel, echt zo wow? Deel je ervaringen! Deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 21:06

Voor sommige paarden zijn maat 2 kussens te lang en dan kun je onder een zitting maat 2 ook maat 1 kussens zetten, maar het hangt helemaal af van wat je nodig hebt. Voor en nadeel van WoW dat er zoveel variaties mogelijk zijn

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 22:07

Je moet een paardenrug in beweging hebben gezien om te weten welke curve je nodig hebt.
Een paard dat een wat hollere rug in stand heeft kan een rechte wat opbollende rug in het werk hebben.
En dan ligt je curved zadel echt niet fijn...

Saaams

Berichten: 13266
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 18:29

Ik ben inmiddels op zoek naar een passend springzadel voor mijn pony. Inmiddels al een aantal afspraken staan voor pas sessies met merken. Maar tijdens een examen zadelmaker waar mijn pony demopony speelde wees iemand mij op het merk Wow. Nu neemt de dame van HorseScan contact met mij op binnenkort.

Alleen zag ik op de website dat een pas sessie €250 kost. Kan iemand mij vertellen of dit altijd zo duur is :oo Dat is wowveelgeld :+

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 18:33

Tries_en_Faf schreef:
Het was toch te klein en is weer terug gegaan.

Er is nu een maat groter onderweg. Via bokt. Eigenlijk via dit topic.

Die moet gewoon wel passen.


En ? Hoe is het afgelopen met het vinden van een fitter en met het 2de hands wow zadel ?

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 18:35

Saaams schreef:
Ik ben inmiddels op zoek naar een passend springzadel voor mijn pony. Inmiddels al een aantal afspraken staan voor pas sessies met merken. Maar tijdens een examen zadelmaker waar mijn pony demopony speelde wees iemand mij op het merk Wow. Nu neemt de dame van HorseScan contact met mij op binnenkort.

Alleen zag ik op de website dat een pas sessie €250 kost. Kan iemand mij vertellen of dit altijd zo duur is :oo Dat is wowveelgeld :+


Ik geloof dat ze dat idd tegenwoordig wel rekenen. Komt ook omdat ze een wow zadel aan alle kanten kunnen aanpassen en dat kost behoorlijk wat tijd. Plus dat er ook genoeg mensen zijn die een fitter laten komen, daarna weten welke onderdelen ze nodig hebben en vervolgens buiten de fitter om op zoek gaan naar 2de hands onderdelen.

Saaams

Berichten: 13266
Geregistreerd: 20-01-10

Re: Wow zadel, echt zo wow? Deel je ervaringen! Deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 18:40

Bedankt voor je reactie. Ik wil graag kijken of wow de oplossing is voor ons probleem en voor de bouw van mijn pony. Maar ik vind dat bedrag wel een beetje gekkenwerk :+ maar ik zal het voor de zekerheid even navragen als ze belt.
Heeft er iemand hier ervaring met een wow springzadel?

pantarhei

Berichten: 9064
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Re: Wow zadel, echt zo wow? Deel je ervaringen! Deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 21:01

Ik heb nog WoW springbladen liggen maar nog niet getest

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 21:40

Saaams schreef:
Bedankt voor je reactie. Ik wil graag kijken of wow de oplossing is voor ons probleem en voor de bouw van mijn pony. Maar ik vind dat bedrag wel een beetje gekkenwerk :+ maar ik zal het voor de zekerheid even navragen als ze belt.
Heeft er iemand hier ervaring met een wow springzadel?


Houd er dan ook rekening mee dat je elke keer als de fitter moet komen ook een behoorlijk bedrag kwijt bent. Ik was altijd rond de 100 euro kwijt ( wel incl reiskosten ) voor een beetje lucht bijpompen. En dat moest 2 keer per jaar omdat mijn paard van vorm veranderde door wel of niet op gras lopen.
Wow is geen goedkoop zadel in aanschaf en ook niet in onderhoud.

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 10:40

Maris schreef:
Saaams schreef:
Bedankt voor je reactie. Ik wil graag kijken of wow de oplossing is voor ons probleem en voor de bouw van mijn pony. Maar ik vind dat bedrag wel een beetje gekkenwerk :+ maar ik zal het voor de zekerheid even navragen als ze belt.
Heeft er iemand hier ervaring met een wow springzadel?


Houd er dan ook rekening mee dat je elke keer als de fitter moet komen ook een behoorlijk bedrag kwijt bent. Ik was altijd rond de 100 euro kwijt ( wel incl reiskosten ) voor een beetje lucht bijpompen. En dat moest 2 keer per jaar omdat mijn paard van vorm veranderde door wel of niet op gras lopen.
Wow is geen goedkoop zadel in aanschaf en ook niet in onderhoud.


Ben ik het gedeeltelijk mee eens. Ik vind het qua aanschaf een duur zadel (maar bon niet echt veel verschillend van andere A-zadels) Qua fitting ben ik het niet eens. Persoonlijk, en ik rijd er toch al meer dan 10 jaar mee, heb ik nooit dat jojo-achtige gehad bij mijn eigen of handelspaarden. Dat is mijn inziens ook een beetje de verantwoordelijkheid van de eigenaar en het management stukje van paardenhouden. Gezond is dat namelijk niet. (maar bon dat is ieder zijn verantwoordelijkheid)

Zelf heb ik zadels die ik mss 1 keer per jaar nakijk (vaak enkel alles ff aanzetten zodat alles goed vastzit) Een jong paard heeft soms meer opvolging nodig, of zadels die asymetrisch gevuld zijn.

De kosten van een fitting zijn idd vaak kostelijk (maar ik heb bvb ook een DK zadel en dat kost me ook snel 150EUR om aan te passen), maar vaak ben je met een hp of luchtaanpassing dan ook geholpen. Bij een klassiek wol gevuld zal je bij een jojo-er ofwel compromis moeten sluiten. Ofwel koop je dan een zomer- en winterzadel :-) of je laat breder inmeten en gaat dan met zadelonderleggers opvullen indien nodig. (hoewel ook dan een jaarlijkse controle aangeraden) Of in de praktijk, vele quasi nieuwe zadels die te koop aangeboden worden wegens niet meer passen...
Wel is de kundigheid van een fitter van belang. ik vind betalen niet erg, maar het moet dan wel goed zijn.

Saaams

Berichten: 13266
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 10:46

Ik vind de prijs van het bijvullen/aanpassen/controle niet zo schrikbarend. Ik betaalde nu ook €85 en dan verdween het wol zeer snel aan 1 kant ook nog is uit het zadel ivm de asymmetrie van mijn pony.
Het gaat mij er gewoon om dat ik de pas sessie flink aan de prijs vind. Maar wellicht omdat ik de zadelpasser al gesproken heb is er over de prijs te praten. Ik wil graag betalen voor kwaliteit. Maar zo blijft er wel minder geld over voor het juiste zadel. Want ik heb nog nooit kennis gemaakt met Wow. Straks bevalt het niet en ben ik wel €250 kwijt.