springen met boomloos zadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mastrootje

Berichten: 2525
Geregistreerd: 18-02-09
Woonplaats: Zweden

springen met boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-03-11 21:41

ik heb zelf nog nooit gesprongen maar vanaf dat ik op een paard zit (toen ik 10 was dus) heb ik echt altijd al is willen springen! Deze week ga ik mijn nieuwe boomloze zadel ophalen, maar is het uberhaupt wel mogelijk met deze zadels te springen? wie maakt hier wel is wat sprongetjes mee? :)


Anoniem

Re: springen met boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 21:49

Toen ik een nieuw zadel ging aanschaffen heb ik ook de mogelijkheid bekeken van boomloos. Maar ben uiteindelijk toch voor een boomzadel gegaan. Omdat ik toch wel regelmatig spring. En de meeste boomloosjes zijn er niet voor geschikt (geen wrongen enz) en toch die punt druk. Maar wil je een keer springen zal het geen probleem zijn, alleen dat je wss wat minder stevigheid heb. Maar ga je regelmatig springen zou ik toch een boom zadel gebruiken. Ik heb er dus geen ervaring mee, maar het 1 jaar geleden bekeken. En aan dealers gevraagd enz. En die raden het mij allemaal af

b_o_k_t
Berichten: 416
Geregistreerd: 24-02-11

Re: springen met boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 21:54

ik heb wel eens gesprongen met een boomloos zadel. Vind een boomloos zadel zelf best fijn rijden, maar met springen is het niet geweldig. Dus zal je toch aanraden als je echt vaker en hoger wilt springen niet een boomloos zadel te nemen! maar voor een keertje en niet hoog en je rijdt verder dressuur/recreatief en je vindt het veel fijner rijden, dan zou ik er wel voor gaan!

Sodeletuut

Berichten: 21303
Geregistreerd: 14-08-07
Woonplaats: Drenthe

Re: springen met boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 21:55

Ik heb wel eens gesprongen met mijn boomloos zadel. Alleen al een tijd niet meer omdat mijn paard niet meer mag springen. Maar ik vond het prima gaan.. :)

They explain life to me every day ~
Spoiler:
Zet &if=1 achter een url van een topic, en zie alleen de foto's

MelanieB

Berichten: 25868
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Re: springen met boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 23:16

Iemand toen crosste in crossles met boomlooszadel en reed hier ook gewoon SGW en springen mee.
Het ging niet helemaal goed soms, want ze zei ook, je hebt totaal geen steun ergens aan.. maar het kan wel, maar vertrouw niet op je zadel bij een fikse sprong oid, dus een beetje onafhankelijke zit is dan wel gewenst als je echt regelmatig en hoger gaat springen :j

www.MelanievandeBunt.com Mensport Instructie en Africhting
Internationaal 2 span ponymenner
Individueel Zilver en team Zilver WK Kisbér 2019 | Team Goud WK Haras du Pin 2021 | Individueel Zilver en team Goud WK Oirschot 2023

Mastrootje

Berichten: 2525
Geregistreerd: 18-02-09
Woonplaats: Zweden

Re: springen met boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-03-11 07:46

Oke, dankje voor de tips iedereen :)

celticpony

Berichten: 1771
Geregistreerd: 06-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 07:55

Ik ben gestopt met boomloos rijden vanwege verschillende nadelen(hiermee zeg ik niet dat boomloos ook niet grote voordelen heeft!), waaronder het springen. De belasting op de drukpunten van de stijgbeugels vond ik te groot. Gebruik het zadel nu voor onze jonge pony die nog behoorlijk groeit (alleen lichte ruiters) maar ook met hem willen we wat springen en zal er een ander zadel komen. Een paar sprongetjes zal geen kwaad kunnen, maar ga je serieus aan het werk dan lijkt een springzadel erbij geen overbodige luxe.

Als je paard recreatie voor je betekent, beteken jij dan ook recreatie voor je paard?!
ook pennydromen komen uit; trotse eigenaar van Buitenpraktijk Bosleven en Paard en Park de Meerberg

Dagmar_1995

Berichten: 1267
Geregistreerd: 21-11-09
Woonplaats: Deventer

Re: springen met boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 12:51

Mij lukt het springen prima!
Heb totaal geen last van het voorboogje. Spring niet heel vaak hoor, 2 keer in de maand ongeveer.
Maar dan wel rond de meter. Gaat prima!

I'm no diva, I'm no queen, I'm just the cutest princess you've ever seen!

julius_juut
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Re: springen met boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 14:25

Wij springen ook een heel enkel keertje, en dan met boomloos. Wil prima, maar je zult inderdaad jezelf op je plek moeten houden en niet denken dat het zadel je vasthoudt. :)

"You're neither unnatural, nor abominable, nor mad;
you're as much a part of what people call nature as anyone else;
only you're unexplained as yet -- you've not got your niche in creation."

Weerwolven van Wakkerdam op bokt: https://www.facebook.com/groups/1484683858440167

Maikaatje

Berichten: 695
Geregistreerd: 22-04-07
Woonplaats: Veenoord

Re: springen met boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 17:59

Ik spring ook altijd met boomloos zadel geen enkele problemen mee! Alhoewel het in het begin wel wennen was de eerste keer dat ik een sprong name vlogen mijn benen de verkeerder kant uit haha. Maar inmiddels heb ik daar geen last van:p

GoldenSpirit
Berichten: 2
Geregistreerd: 25-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 23:35

heeeyy ik heb een vraagje ik weet dat het een oud topic is maar ik kon geen recentere vinden maar zou ik met een boomloos zadel kunnen springen? ik ben gewend om zonder zadel of met barback te rijden en ook te springen dus qua balans en stevigheid is er geen probleem alleen zou het pijn doen of slecht zijn voor de rug van het paard?

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 23:45

GoldenSpirit schreef:
heeeyy ik heb een vraagje ik weet dat het een oud topic is maar ik kon geen recentere vinden maar zou ik met een boomloos zadel kunnen springen? ik ben gewend om zonder zadel of met barback te rijden en ook te springen dus qua balans en stevigheid is er geen probleem alleen zou het pijn doen of slecht zijn voor de rug van het paard?

Beter zoeken er is een actief topic:
[HAR] [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Nu is dit oude topic voor niks omhoog gehaald.

Leef en laat leven.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 bezoekers