Stang en Trens zo makkelijk...

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elin_

Berichten: 9633
Geregistreerd: 11-11-09

Stang en Trens zo makkelijk...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-10 10:35

Hallo bokkers!
Ik zat zo te kijken en sommige mensen zochten een Stang en trens.
Maar ik zag ook ergens dat iemand hem voor een shoot wou.
En ik hoor ook veel reacties dat mensen het ''mooier'' vinden dus dat ze S&T willen.

Dus eigenlijk ... Iedereen kan stang en trens kopen ookal kan ie er niets mee en doe je je paard er pijn meer.

Doe ik nou overdreven ? Of vinden jullie ook dat dat eigenlijk niet zou moeten kunnen.
Ik vind op zijn minst dat ruitersportzaken de klant moeten inlichten. Toch ?



Leek me wel interesante discussie :)) Barst maar los! Alleen niet grof zijn!

Mies

Berichten: 3988
Geregistreerd: 24-03-08
Woonplaats: Soest

Re: Stang en Trens zo makkelijk...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 10:38

De mensen die een S&T kopen of lenen voor een shoot weten meestal wel hoe ze er mee om moeten gaan. ;)

E_Nalanta

Berichten: 4823
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Nederland, Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 10:39

Ik ben het met je eens, behalve met het pijn gedeelte. 2 bitten in de mond van een paard lijkt mij niet prettig, maar ook met deze optoming kan respectabel omgegaan worden :) Als je de ST alleen voor een shoot erin zou doen en verders vrijwel geen druk zou gebruiken zie ik hier
ook geen fouten in.

horse_girl

Berichten: 1272
Geregistreerd: 31-07-03
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 10:39

Tja... Dan kun je wel gaan waarschuwen bij alles. Alle spullen die je verkeerd gebruikt, kun je je paard pijn meedoen. Bv. Peeskappen die je vergeet af te doen na het rijden. Denk dat de verantwoordelijkheid moet liggen bij de klant zelf en de instructrice/ouders/grooms die zien wat er met het paard gebeurd.

Captain

Berichten: 21362
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 10:40

Ik snap je punt. Maar ik denk niet dat er mensen zullen zijn die alleen voor een shoot een stang en trens hoofdstel aan gaan schaffen. Die kunnen er dan net zo goed een lenen van iemand, en daar heb je geen grip op.

En met een shoot worden er vaak toch alleen maar standfoto's van gemaakt.

Een ruitersportzaak zou inderdaad kunnen inlichten maar de meeste mensen die een stang en trens hoofdstel aanschaffen gaan hem ook gebruiken voor het rijden en krijgen dus vaak ook begeleiding.

CleovG

Berichten: 3807
Geregistreerd: 11-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 10:41

Zo kun je alles en iedereen wel gaan betuttelen. Er zijn ook meer dan genoeg mensen met een paard die daar niet eens normaal mee om kunnen gaan, die kunnen toch ook gewoon een paard kopen.

Net als sporen, zwepen en alle andere mogelijke pijnlijke hulpmiddelen, iedereen kan er aankomen en ik vind niet dat het betutteld moet worden.

Pikeur

Berichten: 6304
Geregistreerd: 01-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 10:45

Ik vind het eerlijk gezegd niet zo'n interessante discussie, ieder moet zich maar op zijn eigen verantwoordelijkheidsgevoel beroepen
Volgens mij is de werking van een S&T wel bekend bij paardenmensen, en dom volk hou je er altijd wel tussen maar die kunnen zowel met een S&T, liverpool, normaal bit noem maar op pijn doen
Laatst bijgewerkt door Pikeur op 05-09-10 10:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Revanches

Berichten: 25680
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: *Ergens in de Achterhoek!!!!*

Re: Stang en Trens zo makkelijk...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 10:47

HAR-->YRT.

Elin_

Berichten: 9633
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-10 10:58

Pikeur schreef:
Ik vind het eerlijk gezegd niet zo'n interessante discussie, ieder moet zich maar op zijn eigen verantwoordelijkheidsgevoel beroepen
Volgens mij is de werking van een S&T wel bekend bij paardenmensen, en dom volk hou je er altijd wel tussen maar die kunnen zowel met een S&T, liverpool, normaal bit noem maar op pijn doen


Ik wel.
Vandaar dit toppic! Mag het niet dan ? :o

shannonh123

Berichten: 403
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Emmen

Re: Stang en Trens zo makkelijk...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 20:01

sommige kopen een s&t omdat ze kwa kwaliteit beter zijn en dan halen ze gewoon de stang eraf en houden ze het normale bit eraan!

Elin_

Berichten: 9633
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-10 20:24

Lijkt me sterk.. Het word toch dubbel gemaakt.
Voor 2 bitten.. ?

Sommige kwaliteit van duurdere hoofdstellen (Niet altijd duurdere) zijn soms nog beter dan sommige S&T hoofdstellen

JeaDH

Berichten: 2156
Geregistreerd: 18-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 20:31

shannonh123 schreef:
sommige kopen een s&t omdat ze kwa kwaliteit beter zijn en dan halen ze gewoon de stang eraf en houden ze het normale bit eraan!


Je koopt de stang en de trens apart. Je kunt het "gewone bit" (een onderleg trens)dus gewoon los kopen.

Elin_

Berichten: 9633
Geregistreerd: 11-11-09

Re: Stang en Trens zo makkelijk...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-10 20:32

Oké :))

z0rr0
Berichten: 3069
Geregistreerd: 19-07-04
Woonplaats: Huizen

Re: Stang en Trens zo makkelijk...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 09:19

ik vind het niet zo een boeiende.
ik denk dat 9 van de 10 wel weten hoe ze er mee om moeten gaan.

ik reed op me 13e ook met een thiedermanbit(is ook een stang)
en daar had ook menig mens comentaar op.
maar toen ik mijn pony kreeg kon ik niet anders
dat zijn we met hard trainen in een half jaar om gaan zetten naar een dubbelgebroke watertrens.
maar vind dus dat je niet zomaar kan oordelen.

Glitter_
Berichten: 2072
Geregistreerd: 28-07-08

Re: Stang en Trens zo makkelijk...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 15:24

Een stang en Trens koop je niet zo maar, Het is een dure aanschaf. Ik denk dat iedereen daar bewust wel een keuze voor maakt.
En je mag hopen dat iedereen dit met verstand gebruikt en niet denk goh dat staat leuk!

Michel123

Berichten: 803
Geregistreerd: 27-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 14:36

De meeste mensen die (veel) geld uitgeven voor een stang en trens hoofdstel, weten vaak wel hoe ze ermee moeten omgaan. Of ze hebben instructie.
"Voor de show" zal het niet veel verkocht worden, want je mag er ook niet mee starten in b, L. of M.

Maar je kunt niet van een winkel verwachten dat ze gaan controleren of iemand wel minimaal Z is, als diegene een s&t hoofdstel komt kopen.

GevlektBont

Berichten: 822
Geregistreerd: 04-09-09

Re: Stang en Trens zo makkelijk...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 19:20

Ik rijd met een vz-paard met S&T, maar dan wel op een zachte manier..
Ik geef der amper druk op..
K weet alleen niet of je ermee in de B mag starten :+

Elin_

Berichten: 9633
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-10 19:30

Mag niet.
Hoezo rijd u/je daarmee?
bent u/je Z??

Edit zie net dat je 11 jaar bent!!!!!!!

Michel123

Berichten: 803
Geregistreerd: 27-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 07:13

11 jaar en met S&T rijden ? %) _-:(

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 17:33

pizza64 schreef:
shannonh123 schreef:
sommige kopen een s&t omdat ze kwa kwaliteit beter zijn en dan halen ze gewoon de stang eraf en houden ze het normale bit eraan!

Je koopt de stang en de trens apart. Je kunt het "gewone bit" (een onderleg trens)dus gewoon los kopen.

Ik denk dat ze een S&T hoofdstel bedoeld, niet de bitten. Dan kun je gewoon het stang bakstuk eraf halen en heb je een neusriem zonder lusje voor de sperriem.


Verder vind ik S&T niet zielig, het is maar net hoe je ermee omgaat, met een simpel bitje of bitloos kun je je paard ook pijn doen als je het niet goed gebruikt.

Vealosz

Berichten: 4556
Geregistreerd: 16-07-07
Woonplaats: ‘s-Heerenberg

Re: Stang en Trens zo makkelijk...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 12:46

Ik zou nooit, maar dan nooit een S&T kopen voor de "mooiigheid". Ik weet tenslotte niet hoe ik er om mee moet gaan, dus zal ik het ook niet kopen. Ik wil eerst leren ermee te rijden, voordat ik het pas koop.

KayC

Berichten: 3822
Geregistreerd: 30-12-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 16:30

AdawiLovee schreef:
Ik rijd met een vz-paard met S&T, maar dan wel op een zachte manier..
Ik geef der amper druk op..
K weet alleen niet of je ermee in de B mag starten :+


Als je op B niveau rijd snap ik persoonlijk niet waar je een S&T voor nodig hebt?

Tammy_

Berichten: 5265
Geregistreerd: 20-09-10
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 16:43

DjunDjun schreef:
Als je op B niveau rijd snap ik persoonlijk niet waar je een S&T voor nodig hebt?


inderdaad, waarom zou je met S&T rijden als je die absoluut niet nodig hebt? wil de motivatie wel weten :)

GevlektBont

Berichten: 822
Geregistreerd: 04-09-09

Re: Stang en Trens zo makkelijk...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 14:09

Ik moet van de eigenaar met S&T rijden...
Volgens hem is het dier anders niet gewend.
Hij reed er zelf idd Z mee...
Dus daarom

wodan1
Berichten: 62
Geregistreerd: 25-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 14:31

ik snap de discussie opzich wel. Maar ik ben zelf vorig jaar Z gaan starten en ik wilde eigenlijk ook met S&T rijden omdat het mooier was, maar ook omdat ik van veel mensen had gehoord dat het paard daar beter op loopt. Dus ik ben dat ook gaan proberen maar onder begeleiding van mijn trainster en in het begin nooit alleen.
Daarmee wil ik eigenlijk aangeven dat je niet zomaar met S&T gaat rijden. DAt mag toch pas vanaf de Z en dat halen echt niet iedereen. Over het algemeen zijn dat wel de betere ruiters en die weten ook wel wat ze doen.