Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

pretletter17 schreef:Het beschermt verder ook geen mondhoeken, daar zitten ze immers naast?! Wel kunnen mondhoeken (de rimpels die daar meestal zitten) geïrriteerd en soms beschadigd raken door deze bitringen, zoals hierboven al iemand zei.
RedPassion schreef:Bijna geen enkele, en dat vind ik ook een kwalijke zaak. Het zou wel moeten
RedPassion schreef:Helemaal met RedPassion eens, eenvoudig de teugels aan de neusriem vastmaken of helemaal eraf halen en eerst maar aan de longe. Maneges die dit niet doen en dus die rubber bitschijven gebruiken om het door de mond rukken van het bit te voorkomen zouden hun lesmethode moeten veranderen in het belang van het paard... want hoe denk je dat het voelt als er blijkbaar zó hard aan een bit wordt getrokken dat het door de mond gesleurd zou worden, ook al wordt het 'tegengehouden' door zo'n schijfje rubber...Somebitch schreef:^^ Ik praat hier over beginners hoor.. Dus iedere beginner die iets wat streng is in de hand of trekt aan de teugels omdat hij eranders afvalt moet maar stoppen.
Nee, die moet helemaal zonder teugels rijden. Eerst maar een balans hebben en kunnen zitten, dan pas teugel er aan.

pretletter17 schreef:@Meetje22: dat zei ik toch ook, dat het alléén die rimpel/dat velletje bij de mondhoek beschermt tegen het tussen de bitring en het mondstuk raken, maar verder niet (in de zin van kloofjes in de mondhoeken door ruw bitgebruik etc). Volgens mij zeggen wij precies hetzelfde
Jolliegirl schreef:bitringen zijn er voor mij voor bij een D trens.. aangezien daar velletjes tussen kunnen komen
stef schreef:Jolliegirl schreef:bitringen zijn er voor mij voor bij een D trens.. aangezien daar velletjes tussen kunnen komen
Als er bij een D of bustrens een velletje tussen kan komen is je bit versleten
(gelukkig heb ik les en kan ik nu fatsoenlijk met de teugels omgaan
) Jolliegirl schreef:bitringen zijn er voor mij voor bij een D trens.. aangezien daar velletjes tussen kunnen komen
Polly schreef:stef schreef:
Als er bij een D of bustrens een velletje tussen kan komen is je bit versleten
bedoelen jullie geen watertrens?? waar moet het velletje tussen komen bij een bustrens? (of stel ik nu een hele domme vraag)ik gebruik dus bitiringen bij een watertrens.

stef schreef:als je een lage of gek. neusriem hebt, vind het heel knap als je het bit door de mond kan trekken.
Zonder neusriem of met een hoge, bij beginners, ala, maar dan is het zaak van de instr. om de ruiter hierop te wijzen. Het kan misschien helpen, maar ze zijn er van oorsprong niet voor gemaakt

Meetje22 schreef:Nee als je met dit bit wilt blijven rijden moet je wel de ringen vervangen voor andere/nieuwe.
Als deze verslijten gaan ze namelijk schuren en krijg je juist probelemen.
Maar die rubbers zijn nog helemaal goed hoor.. Heb al een keer nieuwe gekocht en ik maak ze regelmatig goed schoon.. Ze zijn nog helemaal glad..