Bitringen, waar dienen ze voor?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Bitringen, waar dienen ze voor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 11:18

Bijna geen enkele, en dat vind ik ook een kwalijke zaak. Het zou wel moeten Knipoog

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 11:20

pretletter17 schreef:
Het beschermt verder ook geen mondhoeken, daar zitten ze immers naast?! Wel kunnen mondhoeken (de rimpels die daar meestal zitten) geïrriteerd en soms beschadigd raken door deze bitringen, zoals hierboven al iemand zei.

Ze beschermen de mondhoeken juist wel,ze zorgen ervoor dat die plooi niet tussen de ringen in kan komen.( dat is in ieder geval het idee achter deze ringen)
Maar bij het niet juist bijhouden/vervangen richten ze juist schade aan in de mondhoeken.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 11:23

RedPassion schreef:
Bijna geen enkele, en dat vind ik ook een kwalijke zaak. Het zou wel moeten Knipoog

Klopt inderdaad. Lachen

No_worries

Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 11:26

RedPassion schreef:
Somebitch schreef:
^^ Ik praat hier over beginners hoor.. Dus iedere beginner die iets wat streng is in de hand of trekt aan de teugels omdat hij eranders afvalt moet maar stoppen. Verward

Nee, die moet helemaal zonder teugels rijden. Eerst maar een balans hebben en kunnen zitten, dan pas teugel er aan.
Helemaal met RedPassion eens, eenvoudig de teugels aan de neusriem vastmaken of helemaal eraf halen en eerst maar aan de longe. Maneges die dit niet doen en dus die rubber bitschijven gebruiken om het door de mond rukken van het bit te voorkomen zouden hun lesmethode moeten veranderen in het belang van het paard... want hoe denk je dat het voelt als er blijkbaar zó hard aan een bit wordt getrokken dat het door de mond gesleurd zou worden, ook al wordt het 'tegengehouden' door zo'n schijfje rubber...

@Meetje22: dat zei ik toch ook, dat het alléén die rimpel/dat velletje bij de mondhoek beschermt tegen het tussen de bitring en het mondstuk raken, maar verder niet (in de zin van kloofjes in de mondhoeken door ruw bitgebruik etc). Volgens mij zeggen wij precies hetzelfde Verward

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 11:34

pretletter17 schreef:
@Meetje22: dat zei ik toch ook, dat het alléén die rimpel/dat velletje bij de mondhoek beschermt tegen het tussen de bitring en het mondstuk raken, maar verder niet (in de zin van kloofjes in de mondhoeken door ruw bitgebruik etc). Volgens mij zeggen wij precies hetzelfde Verward

Nee oke als je het zo steld zijn wij het idd met elkaar eens.
En tegen ruw bitgebruik helpt geen enkel rubber,hooguit een goede instructrice Knipoog

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 14:09

De bitringen van nu zijn wel heel makkelijk om een bit heen te krijgen, er zit veel rek in! Ook zonder ze in warm water te leggen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 15:34

Jolliegirl schreef:
bitringen zijn er voor mij voor bij een D trens.. aangezien daar velletjes tussen kunnen komen Lachen

Als er bij een D of bustrens een velletje tussen kan komen is je bit versleten

Margot__X

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 15:43

mijn pony kreeg plekjes van het bit en heb er toen bit ringen aan gedaan.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 15:45

stef schreef:
Jolliegirl schreef:
bitringen zijn er voor mij voor bij een D trens.. aangezien daar velletjes tussen kunnen komen Lachen

bedoelen jullie geen watertrens?? waar moet het velletje tussen komen bij een bustrens? (of stel ik nu een hele domme vraag)

ik gebruik dus bitiringen bij een watertrens.

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 15:49

Ik heb in het begin bij mijn pony bitringen gebruikt omdat ik dacht dat het fijn voor haar was (zacht voor de mondhoeken).
Helaas bleek het tegenovergestelde waar te zijn, na een uur rijden waren haar mondhoeken vaak helemaal opgezwollen..
Met die dingen kan je trouwens evengoed het bit door de mond trekken, ze kwamen ook wel eens in haar mond terecht en kon ze haar mond niet meer dichtdoen Bloos (gelukkig heb ik les en kan ik nu fatsoenlijk met de teugels omgaan Bloos)

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 19:53

Jolliegirl schreef:

Polly schreef:
stef schreef:

bedoelen jullie geen watertrens?? waar moet het velletje tussen komen bij een bustrens? (of stel ik nu een hele domme vraag)ik gebruik dus bitiringen bij een watertrens.

Is geen domme vraag hoor!
Als een bustrens versleten is, dan komt er speling tussen het bit en de ring. Bij echt versleten bitten is dit echt een hele spleet!
Daar komt dan het velletje tussen.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-08 20:05

Ik heb even tussen de off-topic reacties door gelezen, maar ik ben ook weer van deze dingen op de hoogte.
Bedankt.

nathan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 22:44

het moet je in kookend water legen dan schuiven ze er overheen.

FenDT

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 22:50

Mijn pony heeft ook bitringen maar die zaten er toen wij haar kochten ook al om.. Ik heb haar nu 2 jaar en ze heeft intussen wel een ander bit omdat ik die andere kwijt was geraakt maar ik heb de bitringen er eigenlijk altijd om gelaten omdat ik niet echt wist of het erg was als ik ze er af zou halen.. Ik vind het denk ik mooier als ze er af zijn maar denken jullie dat ik ze er dan gewoon af kan halen?
Ze heeft een dubbelgebroken watertrens, redelijk dik..

Edit: Heb verder helemáál geen onrustige hand of trekneigingen o.i.d. Knipoog

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 23:24

Als je em vervangd voor een dubbel gebroken D trens of bustrens die goed past hoef jij geen ringen meer.

FenDT

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 16:02

Dankje!
Maar als ik met dit bit blijf rijden moet ik ze laten zitten omdat er anders eventueel een velletje tussen de ring en het 'bit' kan komen??

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 18:36

Nee als je met dit bit wilt blijven rijden moet je wel de ringen vervangen voor andere/nieuwe.
Als deze verslijten gaan ze namelijk schuren en krijg je juist probelemen.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 18:39

De ringen kun je er niet afhalen.
Als je bit nog helemaal goed is, dus nergens speling heeft, dan kun je de rubbers er idd gewoon afhalen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 19:46

stef schreef:
als je een lage of gek. neusriem hebt, vind het heel knap als je het bit door de mond kan trekken.
Zonder neusriem of met een hoge, bij beginners, ala, maar dan is het zaak van de instr. om de ruiter hierop te wijzen. Het kan misschien helpen, maar ze zijn er van oorsprong niet voor gemaakt

Ik weet niet wanneer je het laatst naar de anatomie van een paardenmond hebt gekeken, maar zelfs als de kaken op elkaar gesnoerd zijn blijft er een flinke ruimte tussen tanden en kiezen, waar een bitring plat doorheen gaat, of er nou een neusriem zit of niet. http://static.bokt.nl/w/images/thumb/5/ ... chedel.jpg

Een neusriem houdt een bit niet tegen en trouwens ook niet "stabiel", (uitzondering voor de iberische, die gelijk is aan die van ene menhoofdstel, zit nl door de bakstukken van het bit en heeft geen eigen bakstukken) dat is een mythe.

Doortrekken gebeurt met name als het paard het hoofd hoog houdt, en je wilt sturen door aan 1 teugel te trekken en het paard doet eigenwijs het hoofd de andere kant op ofzo. Natuurlijk is een en ander te voorkomen door altijd gelijke druk op beide teugels te hebben en niet te sturen door aan 1 teugel te trekken. Wat idd een instructeur je moet leren.
Er zijn ook paarden die zelf volledig verantwoordelijk zijn voor het doortrekken van het bit door een plostelinge beweging. Vooral jonge en nerveuse dieren zijn er erg goed in. Knipoog
Schijven kunnen dit, door hun soepelheid, niet echt voorkomen.

Verder lijkt het me schier onmogelijk dat een zelfs versleten bustrens een lip kan beschadigen, vanwege het feit dat de overgang van bit naar ring een eind van de lippen af zit, in tegenstelling tot bij een watertrens waar de ring door het mondstuk gaat. En waar de rubber schijven ook voor ontworpen zijn.
Bustrens:
http://i133.photobucket.com/albums/q63/ ... ijdag2.jpg

Watertrens waarvan het gat altijd al redelijk groot is om de ring vrij te kunnen laten bewegen! Dus niet alleen als het versleten is!
http://i133.photobucket.com/albums/q63/ ... ntriem.jpg

Overigens zijn ze redelijk makkelijk over de bitringen te krijgen als je ze met talkpoeder bestrooid en een koord door de schijf halt dat je aan de bitring vast maakt en het koord aan iets vast bind (hek bv)
Dan kun je nl twee handen gebruiken om de schijf over de ring te krijgen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 22:31

toch "leuk" dat mensen kennelijk niet lezen en het stug bitringen blijven noemen terwijl het bitschijven of rubbers zijn

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 22:48

Gelukkig weten we wel allemaal waar we het over hebben. Knipoog
Ze zijn beide aan bod geweest.

marenko

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 22:49

Mijn paard kreeg snel wondjes in de mondhoeken tijdens het inrijden, toen heb ik een tijdje met bitringen gereden.
Nu heeft ie er geen last meer van.

FenDT

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 10:16

Meetje22 schreef:
Nee als je met dit bit wilt blijven rijden moet je wel de ringen vervangen voor andere/nieuwe.
Als deze verslijten gaan ze namelijk schuren en krijg je juist probelemen.

Ik wil wel gewoon met dit bit blijven rijden omdat ze er wel goed op loopt, verder geen problemen mee Lachen Maar die rubbers zijn nog helemaal goed hoor.. Heb al een keer nieuwe gekocht en ik maak ze regelmatig goed schoon.. Ze zijn nog helemaal glad..

Maar als ik de rubbers er af haal ontstaan er verder geen problemen? Of is het dus ivm het bit beter om ze te laten zitten?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 11:02

als er bij je bit dusdanig veel ruimte tussen de ring en het mondstuk zit dat het vel er tussen kan komen, waarom koop je dan niet gewoon een nieuw bit?
Het probleem oplossen lijkt me beter dan de syptomen bestrijden

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 12:33

Ik weet niet tegen wie je het hebt, maar als je naar de link van de foto kijkt in mijn lange post, kun je zien dat er bij een watertrens, om de ring vrij te laten bewegen, altijd behoorlijke ruimte is, ook als het bit gloed nieuw is! Het is dus niet te voorkomen door gewoon een nieuw bit te kopen!
Het enige wat je kunt doen om het tegen te gaan is een veel te groot bit kopen, dus, wat ook niet goed is!

FenDT als het om een watertrens gaat, kun je dus de schijven er beter om laten. Of koop een bustrens. Daar hoeven geen schijven om.