Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Daar worden de meeste paarden ook al wat rustiger van, als ze de hele dag wat te knabbelen hebben..
Winterpee schreef:ze staat heel de dag op de zandwei en krijgen 3 kilo hooi ong. de brokken die ze krijgt zijn geen mega energiewaardige brokken want mijn merrie van 22 krijgt ze, ja heel de manege krijgt dezelfde brokken en ze reageren er allemaal goed op. zij is niet van het voer maar gewoon van haar zelf....dat is mijn 22 jarige ook maar die luisterd een stuk beter...toch bedankt tot zover
fanclubE_Gal schreef:En die kilo's hebben ze echt wel nodig, ze krijgen tenslotte geen gras bij.
(en ja, ik sta bij haar op stal)
Ik zou in ieder geval eens kijken hoe je dit kunt oplossen en kijk eens goed rond naar andere mogelijke problemen dat het paard zou kunnen hebben waardoor het zich zo gedraagt. 
MysticTinker schreef:Dat heeft niks te maken met de grootte van je bak..
zelfs in een longeercirkel van 15 meter doorsnee kan een paard nog proberen te vluchten.
Hoe lang komt je paard buiten? Wei of paddock..
Hoeveel beweging krijgt hij?
4 kilo brok is iets voor paarden die 6 uur per dag moeten lopen.. hoog in de endurance, zeker niet voor een paard dat een uurtje per dag wordt gereden..

) fanclubE_Gal schreef:ik weet niet over wat voor paarden jij het hebt, maar een gemiddeld warmbloed paard met 1 uur training per dag, weidegang even in het midden gelaten heeft zo'n 6500-7000 VEP per dag nodig.
6 kg hooi = ong 3000 VEP
brok = (die bij ons gevoerd wordt) 840 per kg
6500 - 3000 = 3500
3500 / 840 = 4,17 kg brok
LIjkt me dus vrij goed kloppen
Een ophouding en wat sluitwerk daargelaten, maar drammerigheid moet je juist met je zit en snelheid zien op te lossen.
Waarom denk je dat de Trens bij de stang en trens zit
Daar rij je op, de stang gebruik je ter verfijning bij scherp aangezette wendingen e.d. maar daarvoor moet je paard al geheel los zijn en bereid op je te willen wachten. Aangezien je paard drammerig is is de bereidheid om op je te wachten nog niet aan de orde en kan je nog niet met de verfijning gaan beginnen 

MysticTinker schreef:fanclubE_Gal schreef:ik weet niet over wat voor paarden jij het hebt, maar een gemiddeld warmbloed paard met 1 uur training per dag, weidegang even in het midden gelaten heeft zo'n 6500-7000 VEP per dag nodig.
6 kg hooi = ong 3000 VEP
brok = (die bij ons gevoerd wordt) 840 per kg
6500 - 3000 = 3500
3500 / 840 = 4,17 kg brok
LIjkt me dus vrij goed kloppen
Ik weet ook niet waar VEP precies voor staat, maar ik neem aan dat het met de ruwe stof te maken heeft, daar moeten paarden inderdaad een bepaalde hoeveelheid per dag van binnenkrijgen.
Maar hoe kom jij eraan dat het paard van de TS dan 6 kilo hooi nodig heeft, waarom niet 10 kilo hooi en 2 kilo brok?
Kijk, zoiets kun je niet met een simpel rekensommetje uitrekenen. Dit is gewoon per paard heel erg verschillend. In brok zit niet alleen ruwe stof, maar ook heel veel energie. Als een paard teveel energie heeft dan haal je de brok omlaag en het ruwvoer omhoog.. Dat lijkt me toch vrij logisch![]()
En als je dan echt niet minder brok wil voeren, dan kun je beter een brok zoeken met minder energie, en dezelfde hoeveelheid ruwe stof.