Wat voor soort bit...nu dubbelgebroken...wellicht een pessoa

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fanclubE_Gal

Re: Wat voor soort bit...nu dubbelgebroken...wellicht een pessoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 14:03

een ongebroken trensje is inderdaad ook wel een goed idee. Helaas kennen veel mensen het niet, of kunnen ze het niet onderscheiden van een stang, waardoor er veel misverstanden ontstaan.

natas_joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 14:06

ik raad je aan om goed les te nemen en veel te oefenen.

ik had het zelf eerst ook met mijn pony en heb heel veel geoefend, als ik een stukje naar achter in de wei reed croste ze weer naar voor en was ze niet te houden.. toen heb ik heel vel geoefend en als ze wilde gaan om draaien en nu luisterd ze zelfs op het strand en eigelijk overal Knipoog

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 14:06

1 x hooi, en hoeveel is dat ongeveer? Een plakje, of een halve baal?
Paarden hebben ongeveer 1,5 kilo ruwvoer per 100 kilo lichaamsgewicht nodig. Stel dat jou paard 500 kilo weegt, dan heeft hij dus 7,5 kilo hooi per dag nodig Lachen Daar worden de meeste paarden ook al wat rustiger van, als ze de hele dag wat te knabbelen hebben..
En 4 kilo brok per dag?! Dat is wel érg veel. Dat zou ik halveren. Er is zelfs voer speciaal voor hete paarden, zodat ze wat rustiger worden.
De meeste paarden die ik ken krijgen 2 x 0,5 tot 1 kilo per dag. Die van mij zelfs maar 100 gram per keer..
Na het rijden krijgen ze dan wat kruiden (muesli bv) om weer de verloren energie aan te vullen.
Dan zal je paard een stuk makkelijker in de hand te houden zijn.

Winterpee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-08 14:10

ze staat heel de dag op de zandwei en krijgen 3 kilo hooi ong. de brokken die ze krijgt zijn geen mega energiewaardige brokken want mijn merrie van 22 krijgt ze, ja heel de manege krijgt dezelfde brokken en ze reageren er allemaal goed op. zij is niet van het voer maar gewoon van haar zelf....dat is mijn 22 jarige ook maar die luisterd een stuk beter...toch bedankt tot zover

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 14:13

Pianissimo van Cavalor heb ik hele goede berichten over gehoord voor hete paarden.. Misschien toch eens het overwegen waard.. Ik weet niet waar je staat maar op een beetje fijne stal kan je best overleggen over het voeren als je paard speciaale aandacht nodig heeft.. 3 kilo hooi per dag klinkt weinig..

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 14:15

ik denk dat de vraag beantwoord is en dat we de TS niet moeten veroordelen.

ze vraagt het zelfs voordat ze het doet. en het antwoord is duidelijk een pessoa verfijnt niet, maar wordt gebruikt als noodstop.

ff doorzoeken voor een ander bitje of andere oplossing

fanclubE_Gal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 14:16

Winterpee schreef:
ze staat heel de dag op de zandwei en krijgen 3 kilo hooi ong. de brokken die ze krijgt zijn geen mega energiewaardige brokken want mijn merrie van 22 krijgt ze, ja heel de manege krijgt dezelfde brokken en ze reageren er allemaal goed op. zij is niet van het voer maar gewoon van haar zelf....dat is mijn 22 jarige ook maar die luisterd een stuk beter...toch bedankt tot zover

ze krijgen wel meer dan 3 kg hoor:P ze zitten echt wel over de 8 kg heen.
ze krijgen een brok die tussen basis en sport inzit (de classic brok)
En die kilo's hebben ze echt wel nodig, ze krijgen tenslotte geen gras bij.
(en ja, ik sta bij haar op stal)

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 15:55

fanclubE_Gal schreef:
En die kilo's hebben ze echt wel nodig, ze krijgen tenslotte geen gras bij.
(en ja, ik sta bij haar op stal)

Brok kan nooit een vervanger zijn voor gras, voer dan meer hooi.
Het spijsverteringsstelsel van een paard is gebouwd op de hele dag door beetjes te eten. Ook heeft een paard voor een goede darmwerking veel ruwvoer nodig. Brok is uitgevonden voor werkpaarden die meer dan 8 uur per dag op het land moesten werken en te weinig tijd hadden om de verbruikte energie aan te vullen met alleen gras/hooi.

En de reden dat ik zeg dat je wat beter op je zit zou kunnen gaan rijden is omdat ik dit gedrag zo vaak zie en gezien heb bij paarden.
In 99 van de 100 gevallen is een paard zo omdat er veel te veel in de mond van het paard wordt geklooid. Als mensen dan de teugels eens (moeten) losgooien gaat het paard gelijk op de rem en is het vluchterige eruit. Een paard is een vluchtdier, als iets onaangenaam is dan zal hij hiervoor weg willen vluchten en dus onder je uit rennen. Maak het dus aangenaam voor je paard en geeft 'm het idee dat ie altijd weg kan als hij wil. Als een paard nl. het idee heeft dat ie niet weg kan gaat ie ook panieken. Paarden staan niet voor niets altijd zo dat ze de omgeving goed in de gaten kunnen houden.

Winterpee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-08 17:27

we hebben het over rijden in een bak....waar wilt het paard dan heen....bakje 20x40 weinig keus

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 18:38

Dat heeft niks te maken met de grootte van je bak..
zelfs in een longeercirkel van 15 meter doorsnee kan een paard nog proberen te vluchten.

Hoe lang komt je paard buiten? Wei of paddock..
Hoeveel beweging krijgt hij?
4 kilo brok is iets voor paarden die 6 uur per dag moeten lopen.. hoog in de endurance, zeker niet voor een paard dat een uurtje per dag wordt gereden..

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 18:44

Dan kan het als nog zijn vlucht gedrag uiten, al staat het op een stuk van 10 bij 10, als een paard wil dan gaat ie wel als is het rondjes door de bak heen. Ik zou ook minder brok voeren, probeer eerst dat voordat je met andere bitten gaat kloten. Ik heb zelf een enorm heet paard gereden 1x niezen en ze was weg. Haar hebben we met veel pijn en moeite rustig kunnen krijgen puur door het rijtechnisch op te lossen. Dit paard hebben we altijd gereden met een enkel gebroken (toen hadden ze nog geen dubbel, of was dat nou in opkomst? 10 jaar terug in ieder geval) en nooit is er ook maar gedacht aan een ander bit in het paard te hangen. Hier ergens circuleert een artikel over wat bitten voor schade aanrichten in een paardenmond, erg zorgwekkend kan ik je vertellen. Veel mensen denken dat je alles maar moet oplossen met andere bitten of ander soortgelijke 'troep'.

Overgens hoeft dit nog niet eens een voer of rijtechisch probleem te zijn. Dat paarden zich zo gedragen kan 10.000 redennen hebben. Van slecht passende zadels tot de verkeerde kleur blauw dat de bakrand heeft Knipoog Ik zou in ieder geval eens kijken hoe je dit kunt oplossen en kijk eens goed rond naar andere mogelijke problemen dat het paard zou kunnen hebben waardoor het zich zo gedraagt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 18:50

Ik ben ooit (met loperig paard) begonnen met een bitje met enigszins hefboomwerking (reactie: "oh,druk achter m'n oren? zet ik nek erop en doe ik hoofd omlaag, kan ik lekker harder!"), daarna overgestapt op enkelgebroken bustrens (reactie: "hmmm, dit is beter, maar vin' het nog steeds niet wat... Weet je wat, ik ga wel net tegen de aanleuning aanlopen en me lekker sterk maken en lekker hard lopen") en uiteindelijk op een dubbelgebroken watertrensje (reactie: "hey! ik kan ook ontspannen!"). Beetje omgekeerde wereld van wat jij van plan bent, maar het heeft ons heel erg geholpen. Meneer kan zich nog steeds soms erg sterk maken hoor, maar dat zijn tijdelijke miscommunicaties en karakter en geen protest meer.

photographer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 19:06

Ik denk eerlijk gezegd dat ze alleen maar heter word met een scherper bit

fanclubE_Gal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 23:32

MysticTinker schreef:
Dat heeft niks te maken met de grootte van je bak..
zelfs in een longeercirkel van 15 meter doorsnee kan een paard nog proberen te vluchten.

Hoe lang komt je paard buiten? Wei of paddock..
Hoeveel beweging krijgt hij?
4 kilo brok is iets voor paarden die 6 uur per dag moeten lopen.. hoog in de endurance, zeker niet voor een paard dat een uurtje per dag wordt gereden..

ik weet niet over wat voor paarden jij het hebt, maar een gemiddeld warmbloed paard met 1 uur training per dag, weidegang even in het midden gelaten heeft zo'n 6500-7000 VEP per dag nodig.
6 kg hooi = ong 3000 VEP
brok = (die bij ons gevoerd wordt) 840 per kg
6500 - 3000 = 3500
3500 / 840 = 4,17 kg brok
LIjkt me dus vrij goed kloppen Tong uitsteken

Zo winterpee is je rantsoen gelijk even doorgerekend

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 07:06

waar staat VEP voor?

TaanStippel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 09:02

Misschien dat als je een pessoa wilt gaan gebruiken je hem met twee teugels rijdt, een op de onderste en een op de grote ring. Dan kan je de onderste erbij pakken indien nodig (niet los laten hangen en dan ineens trekken natuurlijk Knipoog )

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 11:32

fanclubE_Gal schreef:
ik weet niet over wat voor paarden jij het hebt, maar een gemiddeld warmbloed paard met 1 uur training per dag, weidegang even in het midden gelaten heeft zo'n 6500-7000 VEP per dag nodig.
6 kg hooi = ong 3000 VEP
6500 - 3000 = 3500

Ik weet ook niet waar VEP precies voor staat, maar ik neem aan dat het met de ruwe stof te maken heeft, daar moeten paarden inderdaad een bepaalde hoeveelheid per dag van binnenkrijgen.
Maar hoe kom jij eraan dat het paard van de TS dan 6 kilo hooi nodig heeft, waarom niet 10 kilo hooi en 2 kilo brok?
Kijk, zoiets kun je niet met een simpel rekensommetje uitrekenen. Dit is gewoon per paard heel erg verschillend. In brok zit niet alleen ruwe stof, maar ook heel veel energie. Als een paard teveel energie heeft dan haal je de brok omlaag en het ruwvoer omhoog.. Dat lijkt me toch vrij logisch Lachen
En als je dan echt niet minder brok wil voeren, dan kun je beter een brok zoeken met minder energie, en dezelfde hoeveelheid ruwe stof.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 20:28

Pessoa heeft totaal geen zin... je paard moet terugkomen op je zit, niet op je teugels Knipoog Een ophouding en wat sluitwerk daargelaten, maar drammerigheid moet je juist met je zit en snelheid zien op te lossen.
Met de pessoa los je niets op... maak je het probleem enkel maar groter Knipoog
Verfijning door het bit... tsja dat ga je met een pessoa niet bereiken Lachen Waarom denk je dat de Trens bij de stang en trens zit Knipoog Daar rij je op, de stang gebruik je ter verfijning bij scherp aangezette wendingen e.d. maar daarvoor moet je paard al geheel los zijn en bereid op je te willen wachten. Aangezien je paard drammerig is is de bereidheid om op je te wachten nog niet aan de orde en kan je nog niet met de verfijning gaan beginnen

Dus hou het lekker bij je huidige bitje... en probeer het (samen met een instructrice/teur) RT op te lossen Lachen

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 20:46

Wat jammer Winterpee dat je op alle reacties reageert, behalve op de antwoorden op je vraag (bijv. de post van FanclubE_Gal).

Ik ben van mening dat alle rijtechnische problemen bij de ruiter vandaan komen maar soms kan een ander bitje je net even helpen. Welk bit is geheel afhankelijk van het paard. Het ene paard wil een mond vol en het andere paard wil heel weinig in de mond hebben. Ik reed mijn paard jaren op een dubbelgebroken K&K aurigaan bit van 21mm dik. Sinds kort loopt hij fijner op een enkel gebroken bit, ook 21 mm dik.

Welk bit voor jou en je paard prettig werkt is een kwestie van uitproberen.

Winterpee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 14:14

inderdaad, dank je voor je advies. Fanclub van Gal is een vriendin van mij en zij staat bij mij op stal...vandaar ik niet reageer op haar reacties ik zie ze elke dag...zij heeft mijeen myler aangeraden en dat ga ik nu ook proberen alleen nog kijken waar ze die hebben.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 14:17

Aha! vandaar! succes met je zoektocht naar het juiste bit!

fanclubE_Gal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 21:03

MysticTinker schreef:
fanclubE_Gal schreef:
6 kg hooi = ong 3000 VEP
6500 - 3000 = 3500

Ik weet ook niet waar VEP precies voor staat, maar ik neem aan dat het met de ruwe stof te maken heeft, daar moeten paarden inderdaad een bepaalde hoeveelheid per dag van binnenkrijgen.
Maar hoe kom jij eraan dat het paard van de TS dan 6 kilo hooi nodig heeft, waarom niet 10 kilo hooi en 2 kilo brok?
Kijk, zoiets kun je niet met een simpel rekensommetje uitrekenen. Dit is gewoon per paard heel erg verschillend. In brok zit niet alleen ruwe stof, maar ook heel veel energie. Als een paard teveel energie heeft dan haal je de brok omlaag en het ruwvoer omhoog.. Dat lijkt me toch vrij logisch Lachen
En als je dan echt niet minder brok wil voeren, dan kun je beter een brok zoeken met minder energie, en dezelfde hoeveelheid ruwe stof.

VEP staat voor voeder eenheid paard, soort van calorien voor paarden.
Ik kan nu niet bij mijn CVB boekje, waarin de exacte Ruwe celstof benodigdheden staan. Maar ik denk dat ik meer verstand heb van rekenen met voer dan jij, gebaseerd op het feit dat je niet weet waar VEP voor staat. (en dat is geen persoonlijke aanval)
Ik ken het paard, en ik weet hoe ze loopt. Ik vind dat het rantsoen goed klopt.

We gaan het nu eens even met een eenvoudige myler proberen, en dan zullen we hoe ze daar op loopt, he winterpee Tong uitsteken

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 23:02

Vooral je verder niet verdiepen in het wezen paard en wat ze bijvoorbeeld nodig hebben aan voer en hoe ze dat het beste op kunnen nemen.
Mijn paard waarmee ik ook dagritten van 6-8 uur rijdt krijgt geen krachtvoer, alleen hooi en gras.
Lekker met verschillende bitten ed gaan klooien en daarmee aan symptoombestrijding doen en niet de oorzaak aanpakken.

Overigens heb ik zelfs paarden in een 3x3 box vluchtgedrag zien vertonen... Dan krijg je hele rare dingen...