Worcester neusriem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kafue

Re: Worcester neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 16:13

Zo denk ik er ook over, maar helaas zijn wij een van de weinigen lijkt het wel. Ik zou ook wel in een keer naar de Z2 willen, of een paard dat altijd doet wat ik zeg vraag.
Maar helaas zulke paarden heb ik niet getroffen.

Mijn harnachement is ook een eenvoudig dressuurzadel, een hoofdstel met engelse neusriem en een eenvoudig scholingsstangetje, of een bit met enkel of dubbel gebroken bit en een gecombineerde neusriem.
En gaat er iets fout zoek ik de fout bij mezelf en val terug naar de basis.
Dan maar niet direct naar de Z maar een lange weg ernaar toe volgen en heel veel leren en moeten leren.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 16:45

Toch had deze neusriem me wel oplossing kunnen bieden denk ik met mijn paard waar ik destijds M-springen mee was. Die reageerde heel goed op druk op de neus. Druk op het bit was ze het veel minder mee eens en ze was ontzettend gretig op de sprong. Dat was nog weleens heel lastig plaatsen en soms moest ik idd alles in de strijd gooien om een passende afstand te kunnen rijden. Een oxer van 1.20 word je niet blij van als ze op groot weg gaan.

PatsyDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 20:43

Die heb ik, mijn paard loopt er super in, hij neemt beter aanleuning en loopt niet meer met kopie voor de vertikaal lijn.

Hij wou een tijdlang TOTAAL zijn mond niet meer openen voor een bitje. Heb hem dan maandenlang in een eenvoudige neusriem (jumping hackamore) gereden. Dat vond hij geniaal en durfde zo opnieuw aanleuning zoeken.

Nu dus opnieuw overgegaan op plastiek bitje met worcester neusriem en dat gaat best goed.

Een kineton is niet gelijkaardig. Een kineton ligt veel lager op de neus en kan een heel sterke inwerking hebben. Bij een zogenaamde 'puller', kan het zijn voordelen hebben. Maar bij paarden die eerder bang zijn van het bit of onvoldoende aanleuning zoeken kan een worcesterriem hulp bieden.

Vooraleer geld eraan uit te geven, kan je die ook zelf namaken. Neem gewoon een neusriem en verwijder sperriempje, vervang door nylon of rubber spoorriempje en maak beide bitringen door middel van spoorriempje boven aan de neus door het sperriem gleufje vast en ziezo... zelfgemaakte worcester neusriem Knipoog

PatsyDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 20:44

OH ja, jammer niet toegelaten op dressuur wedstrijd Boos!. Dus hoop ik nog voor die zomer mijn knulletje opnieuw gewoon in een bit te rijden zonder neusriem poespas Knipoog

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 21:18

Het is imo ook niet een middel om een paard mee naar hoog niveau te rijden, maar gewoon een hulpmiddel. We gebruiken allemaal hulpmiddelen, een paard kan zonder bit ook perfect dressuuroefeningen uitvoeren, maar die gebruikt ook bijna iedereen Tong uitsteken

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 14:36

ja precies, en dat is wel normaalste zaak vd wereld om zo`n stuk staal in z`n mond te stoppen Scheve mond

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 15:08

Ik snap sommige mensen niet hoor dat ze dit nu weer onzin vinden. Ik ben ook niet van alle nieuwe dingen die uit worden gevonden maar om het gelijk niks te vinden ...

Ik rij al een lange tijd en heb eigenlijk nooit een probleem gehad met paarden. Ik heb nu een merrie die super kan lopen maar opeens ervandoor, keihard blijft en rennen en bit een beetje vast pakt. Ze heeft nergens last van maar doet dit echt om onder het werk uit te komen. Nu heeft ze sinds een aantal weken dat ze raar met haar hoofd schud, maar daar komt de tandarts volgende week voor langs. Ook had ze wat last van haar rug, maar daarvoor is ze behandelt.

Ik heb afgelopen weekend wedstrijd gehad en het ging heel slecht. Ik ben door beide jury's (waren 2 dagen) naar hun toe geroepen omdat ze zagen dat ik er helemaal doorheen zat (vanwege stress en een beetje teleurgesteld in hoe het paard zich had gedragen). Ze zeiden allebei je hebt een super leuke knol die super kan lopen onder je kont. Het is echt onwijs jammer en heel raar dat ze opeens zo gek gaat doen, want je rijd haar super netjes. Dusja ... het ligt blijkbaar niet altijd aan de ruiter (vaak wel, dat ontken ik ook zeker niet)

Ook heb ik een shetje dat met rijden heel veel op zijn bitje kauwde (bitje paste goed). Ik had gelezen over een mexicaanse neusriem en had er 1 gekocht. In het begin kauwde die nog een beetje op zijn bit maar hij merkte al dat het wat moelijk ging. Er is maar heel eventjes met deze neusriem gereden en toen hij er mee was gestopt ander neusriempje er weer op en het kauwen was bijna over.

Dus ik ben het er niet mee eens dat iets nieuws gelijk wordt afgezeken terwijl je er zelf nog geeneens een ervaring mee hebt.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 15:12

Kauwen is goed Nagelbijten / Gniffelen Dat is ontspanning Nagelbijten / Gniffelen

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 15:28

Heel veel kauwen is het bit uit de mond proberen te werken.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 15:36

grappig... zolang we maar niet met een bitloos hoofdstel moeten rijden he... Clown

dit doet net hetzelfde!

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 15:45

Is net wat je definitie van heel veel is natuurlijk Clown

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 23:10

kynshiri schreef:
grappig... zolang we maar niet met een bitloos hoofdstel moeten rijden he... Clown

dit doet net hetzelfde!

Ik had anders graag met een hackemore willen starten in het M. Daar kon ik super mee rijden op dat paard.

PatsyDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 23:24

Anne_GTI schreef:
Ik had anders graag met een hackemore willen starten in het M. Daar kon ik super mee rijden op dat paard.

Ja, ik dus ook!
Niet alle paarden zijn gelijk. Het ene paard loopt beter in een plastiek mullen bit, de ander in een dubbel gebroken trens en.... nog es een ander reageert beter op neusdruk dan bitdruk.
Zo is het nu eenmaal.
Voor de lagere niveaus is het spijtig dat een hackamore of bitloos dus niet toegestaan is.
Mijn paard doet alles in een hackamore, lateraal werk, wissels etc. Doet hij ook in een bitje maar 't is er aan hem wel duidelijk te merken wat hij verkiest.
Ik begrijp hem wel, piepklein mondje & dikke tong, ....
Trouwens toen ik tijdens mijn les es wat nette schouder inwaarts & lateraaltjes reed, zei mijn instructrice, knap dat je dit zo keurig kan in een neusband, dat zou je niet bij alle paarden lukken.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 01:31

Als ik het hoofdstel zo zie, dan denk ik dat het gemaakt voor "pullers". Gemaakt dus voor paarden die zich wat al te letterlijk aan de ruiterhand proberen te onttrekken, of om al te enthousiaste paarden tijdens bv de jacht controleerbaar te houden. In Engeland zag je dit nog weleens. Symptoom bestrijding, maar voor sommige paarden, die beter op de neus dan op het bit te rijden zijn, of een gevoelige mond hebben, misschien zo gek nog niet. Allicht is het beter dan de mond dichtsnoeren.