Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Paintlinger schreef:Ik denk niet dat boomloos en bitloos een hype is...het is gewoon een vorm van evolutie in paardrijden.
Joepju schreef:Paintlinger schreef:Ik denk niet dat boomloos en bitloos een hype is...het is gewoon een vorm van evolutie in paardrijden.
Het bitloos rijden word al eeuwen gedaan. Alleen is er in nederland (en in andere landen) een soort 'cultuur' ontstaan, waar iedereen maar gewoon een bit gebruikt, want ja; iedereen doet het toch gewoon???
Gelukkig word het bitloos rijden steeds populairder, en durven steeds meer mensen de overstap te nemen....
Paintlinger schreef:Eigenlijk is het ook veel logischer...(naar mijn bescheiden mening)..

. 
MISTRAL94 schreef:Kijk en daar gaan we weer, een bit is zielig dierenmishandeling of wat voor reden mensen mogen hebben. Bitloos is fantastisch maar we vergeten voor het gemak dat bij zowel met bit als zonder bit rijden een hoop schade aangericht kan worden bij verkeerd verbruik. Dat willen veel mensen nou niet zien. Bitloos hoef je ook niet te verheerlijken je kunt er bij verkeerd gebruik net zo veel schade mee aanrichten als met bit

MISTRAL94 schreef:Nee daar gaat het niet om, ik heb een beetje de balen van mensen (en ik zie het veel in mijn omgeving) jarenlang rijden ze met bit en ook vaak genoeg niet op een vriendelijke manier. Ze stappen over op bitloos en direct komt het commentaar op de mensen die wel met bit rijden. Wat ik duidelijk probeer te maken is dat aan beide manieren voor en nadelen zitten. Ik ben absoluut niet tegen bitloos. Maar de mensen die het bitloos verheerlijken en hun oordeel klaar hebben over mensen die wel met bit rijden vind ik een beetje te ver gaan. Bij verkeerd gebruik is het in beide gevallen schadelijk maar daar hoor je niemand over
MISTRAL94 schreef:Nee daar gaat het niet om, ik heb een beetje de balen van mensen (en ik zie het veel in mijn omgeving) jarenlang rijden ze met bit en ook vaak genoeg niet op een vriendelijke manier. Ze stappen over op bitloos en direct komt het commentaar op de mensen die wel met bit rijden. Wat ik duidelijk probeer te maken is dat aan beide manieren voor en nadelen zitten. Ik ben absoluut niet tegen bitloos. Maar de mensen die het bitloos verheerlijken en hun oordeel klaar hebben over mensen die wel met bit rijden vind ik een beetje te ver gaan. Bij verkeerd gebruik is het in beide gevallen schadelijk maar daar hoor je niemand over

blensink schreef:MISTRAL94 schreef:Nee daar gaat het niet om, ik heb een beetje de balen van mensen (en ik zie het veel in mijn omgeving) jarenlang rijden ze met bit en ook vaak genoeg niet op een vriendelijke manier. Ze stappen over op bitloos en direct komt het commentaar op de mensen die wel met bit rijden. Wat ik duidelijk probeer te maken is dat aan beide manieren voor en nadelen zitten. Ik ben absoluut niet tegen bitloos. Maar de mensen die het bitloos verheerlijken en hun oordeel klaar hebben over mensen die wel met bit rijden vind ik een beetje te ver gaan. Bij verkeerd gebruik is het in beide gevallen schadelijk maar daar hoor je niemand over
Ik rijd bitloos met mijn paard en het bevalt me bijzonder, ben het met je eens dat veel mensen het bitloos verheerlijken.
Iedereen moet doen waar hij zich prettig bij voelt, mijn bijrijdpaard rijd ik met bit heb nooit tegen de eigenaren gezegt dat bitloos moeten proberen.
Zou niet weten waarom ik dat aan moet moedigen, willen ze het proberen ben ik wel bereid om ze daarbij te helpen, komen ze nooit met de vraag zou ik het ook niet zeggen.
Maar aan de andere kant heb ik ook mensen om mij heen die zeggen dat ik met bit moet gaan rijden omdat het gevaarlijk is en ze het onverantwoord vinden op een jonge merrie.
Maar zoals iedereen doet wat hem of haar het beste lijkt is er niets aan de hand toch, leven en laten leven![]()
En idd bitloos kun je ook behoorlijk veel schade aanrichten bij je paard.