Springzadel: zijn er nog opties?

Moderators: Pistasche, Apple, Nicole288, C_arola, Coby, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Sizzle

Re: Springzadel: zijn er nog opties?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 22:04

Ik heb het idee dat je zadel gewoon te ver van je paard af ligt. Zeker bij een ronder type met weinig schoft is dan iedere kleine asymetrie dan al genoeg om te roteren. Dat is voor een dressuurzadel niet zo erg, bij een springzadel beweeg je daar meestal te veel voor.

Sizzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 09:41

Je hebt een zadel met een diep en groot kussen. Dat is fijn voor de stootdemping, maar niet stabiel op zo‘n tonnetje.
Dat maakt ook niet uit als je een springzadel vooral hebt om recreatief mee te doen, maar zodra je echt gaat springen houdt dat gewoon niet, zeker omdat het ook nog over de rand van het schouderblad heen gaat (dit is meer een eventing type zadel).
Jouw paard heeft eerder meer een type close contact nodig en dat zal niet meevallen om daar wat voor te vinden.
Misschien kan er een ander kussen onder je zadel maar dat is eerder uitzondering dan regel.

Sizzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 09:54

Dan zou ik het gaan zoeken in een extra balance strap (klein echtra v-singelstootje achterin je zadel), goede singels zonder elestiek en wellicht ook een borsttuig.
Je je singel op de foto is sowieso veel te kort. Dat helpt ook niet. Beter zoek je iets wat vastgesingeld een hand onder je blad komt.

Sizzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 10:37

De zadelmaker kan gewoon een balance trap in je zadel maken. Is een extra stoot die ook niet in de weg zit als je hem achteraf toch niet fijn vind.
Zoek eerst maar een langere singel en goed werken aan rechtrichten dat is de goedkoopste oplossing.
Singel met buikflap (stiften flap) is zelden een goed idee voor dagelijks gebruik, dat is echt een wedstrijd ding. In dagelijk gebruik geven die vaker drukkingen dan wat anders.

Sizzle

Re: Springzadel: zijn er nog opties?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 10:47

Een singel die goed zit en mooi aansluit.

Sizzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 19:14

Zelfde probleem, veel te veel opbouw in de kamer voor jouw paard.

Als ik jou wad zou ik naar aan Balance zadel kijken, maar dan zonder onderleggers.

Sizzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 19:23

Ik weet helaas niet wie in NL verantwoordelijk is. Ik neem aan dat iedere Frank Baines importeur eraan kan komen.
Een Albion kun je ook met low head laten maken normaal gesproken. Waarschijnlijk zijn de meeste te laks om een customized zadel voor je te bestellen helaas.
Ik heb destijds voor mijn tonnetje een spring blad aan een ijslander zitting laten maken. Die zat echt prachtig mooi aangesloten.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie