geen strakke neusriemen meer vanaf 2020

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
muldertje777
Berichten: 60
Geregistreerd: 15-01-18

geen strakke neusriemen meer vanaf 2020

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-18 21:05

hey,
in Zwitserland gelden vanaf 2020 deze regels :

Een dichte neusriem moet minimaal twee centimeter ruimte hebben tussen de neus en de neusriem, wat gemeten zal worden met een speciaal meetinstrument.

Het bestuur zal de verschillende disciplines opdragen een lijst te maken van toegestane bitten, passend bij de leeftijd en graad van africhting.

De Federatie begint in samenwerking met onder andere de universiteit een onderzoek naar het gebruik van bitten en hoofdstellen in Zwitserland en het effect daarvan. Daarnaast willen ze nieuwe hoofdstellen en bitten op de markt brengen die beter in lijn staan met het dierenwelzijn. Dit zal mogelijk gebeuren met medefinanciering van de regering, fabrikanten en dierenwelzijn-groepen.



ik vind dit persoonlijk best goede regels en zou ook wel willen dat dit in Nederland/Europa zou gelden :j

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: geen strakke neusriemen meer vanaf 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 21:09

Super +:)+ In NL mag ook wel meer controle op tuigage komen.

Tango1979

Berichten: 2527
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 21:11

antje_vip schreef:
Super +:)+ In NL mag ook wel meer controle op tuigage komen.


Helemaal mee eens! Mooie taak voor de ringmeesters. Bij voorkeur al tijdens het inrijden.

Djeradalover

Berichten: 2879
Geregistreerd: 14-09-08

Re: geen strakke neusriemen meer vanaf 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 23:02

Sowieso meer controle bij wedstrijden in NL op de al bestaande ‘regels’ zou al een goede eerste stap zijn ;)

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 23:23

Ik vind sowieso voordat iemand van start gaat in de ring dat er van te voren gecontroleerd wordt hoe strak de neusriem daadwerkelijk zit.

Anoniem

Re: geen strakke neusriemen meer vanaf 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 23:23

Echt _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
*\o/* *\o/* *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 23:28

Laatst dit plaatje tegengekomen op nota bene de voorpagina van een hippisch tijdschrift -O-
Afbeelding
Ik hoop zo dat ze dit soort dingen gaan afstraffen, want dit is echt geen uitzondering op de regel...

troi
Berichten: 17003
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: geen strakke neusriemen meer vanaf 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 23:32

Ook fijn dat er concrete richtlijnen zijn. Met zo’n meet instrument ben je ook van de discussies af.

tamary

Berichten: 29175
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 23:33

Waarom zijn die dingen (zeker in de dressuur) eigenlijk nog verplicht?

merijn06

Berichten: 183
Geregistreerd: 01-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 23:34

Ik snap niet goed waarom mensen die neusriemen vaak zo strak doen? Denken ze dan dat de paarden beter luisteren ofzo? 8)7

tamary

Berichten: 29175
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 23:37

merijn06 schreef:
Ik snap niet goed waarom mensen die neusriemen vaak zo strak doen? Denken ze dan dat de paarden beter luisteren ofzo? 8)7

Mond open is strafpunten wegens verzet paard tegen ruiterhulpen, strakke neusriem verstopt dat en voorkomt dat de ruiter meer tijd (zeg zo'n 2-3 jaar) in de opleiding van het paard moet steken en ook fors meer in eigen rijkunde. Deels komt dat omdat een sponsor snel iets terug wil zien van de investering, die gebruiken dat nl als reclamebord voor hun merk/bedrijf.
Laatst bijgewerkt door tamary op 22-12-18 23:38, in het totaal 1 keer bewerkt

welmoed__

Berichten: 6559
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: North of Drenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 23:38

merijn06 schreef:
Ik snap niet goed waarom mensen die neusriemen vaak zo strak doen? Denken ze dan dat de paarden beter luisteren ofzo? 8)7


Dat was mensen waar ik eerder op stal stond wel het geval. Niet luisteren? Trek maar aan die neusriem. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 23:44

Ik heb nog wel eens op Indoor brabant gezien dat er gewoon openlijk in de inrijring even letterlijk aan de neusriem gehangen werd. Amazone stond ernaast en gaf er een snok aan, paard schiet naar achteren en zij nog maar harder trekken, en dan zeggen 'good boy'. Ik wist niet wat ik zag := Toen ze later voorbij kwam zag je de hele neus ingedeukt zijn, ik werd er misselijk van.
Tijdens de sixbar springwedstrijd die avond was er een paard met hackamore die elke keer als ie uit de ring kwam de neusriem los moest om te deppen en om de neusriem wat te verleggen. Dan ging er wat witte poeder op zodat je het bloed niet zag en ging ie de ring weer in...
De FEI meneer zat bij beide keren ondertussen rustig op de stoel in de hoek een beetje om zich heen te loeren, niks wat er aan gedaan werd... Ik baal nog steeds dat ik er toen niks van heb durven zeggen, maar ja, als het zo openlijk gedaan wordt, en jij bent de enige die je mond open trekt, dat leek me niet zo'n strak plan...
Dat is denk 12 jaar terug.

Avalanche

Berichten: 15961
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 23:46

Toch snap ik dat niet. Die strakke neusriemen. Ik heb vroeger geleerd dat bij een hoge Engelse neusriem je er twee vingers op het neusbot tussen moest kunnen steken, en bij een lage neusriem één. Dus bij een gecombineerde twee vingers tussen de bovenste neusriem en één bij de sperriem. Dan zit hij nooit te strak. Bij de keelriem een hele vuist, rechtop. Ik gebruik dat nog steeds.

Anoniem

Re: geen strakke neusriemen meer vanaf 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 23:48

Ach, als je de neusriem aansnoert kan het paard zijn mond niet open doen en het bit vast pakken, en zo door je hulp heen lopen. Dan is het makkelijker om de boel aan te snoeren dan het rijtechnisch op te lossen, want de huidige wedstrijdsport nodigt ook uit tot quick fixes, ipv de tijd nemen om een paard voor elkaar te krijgen...

Avalanche

Berichten: 15961
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: geen strakke neusriemen meer vanaf 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 23:52

Joolien, dat mocht ik vroeger niet allemaal. Ze waren heus streng. Al waren de paarden dan van opa. Als hij zijn mond open deed kreeg ik op de kop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 23:58

Avalanche81 schreef:
Joolien, dat mocht ik vroeger niet allemaal. Ze waren heus streng. Al waren de paarden dan van opa. Als hij zijn mond open deed kreeg ik op de kop.

Oh ik mocht dat ook niet hoor, heb dat ook nooit gedaan. Of nee, ik moet niet liegen, ik heb dat wel eens gedaan met een mexicaanse neusriem, omdat ik had gezien bij de profs dat dat zo moest... Arm dier :=

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 23:58

Heel goed. +:)+
Ik hoop alleen niet dat ze de bitloze ruiters hierbij niet vergeten want ook daar krijg ik op wedstrijden plaatsvervangend pijn zo strak dat het zit. -O-

Avalanche

Berichten: 15961
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 23:59

Joolien schreef:
Avalanche81 schreef:
Joolien, dat mocht ik vroeger niet allemaal. Ze waren heus streng. Al waren de paarden dan van opa. Als hij zijn mond open deed kreeg ik op de kop.

Oh ik mocht dat ook niet hoor, heb dat ook nooit gedaan. Of nee, ik moet niet liegen, ik heb dat wel eens gedaan met een mexicaanse neusriem, omdat ik had gezien bij de profs dat dat zo moest... Arm dier :=

Heb je ervan geleerd?

Dan vind ik het minder erg.

Lynnepinny

Berichten: 2700
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 00:03

Zo he, waarvan is dat plaatje? Wat een martelwerktuig heeft die om :(
Echt heel fijn dat ze dit zo in Zwitserland oppakken. Hadden zij een tijdje terug niet ook al zo'n soort regel ingesteld? Ik weet niet meer wat, maar dat had ook met maatregelen voor paardenwelzijn te maken. Mogen ze in Nederland ook wel eens instellen (zal wel geld worden misgelopen of zo, dat het zo wordt uitgesteld 8)7 )..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 00:05

Avalanche81 schreef:
Joolien schreef:

Oh ik mocht dat ook niet hoor, heb dat ook nooit gedaan. Of nee, ik moet niet liegen, ik heb dat wel eens gedaan met een mexicaanse neusriem, omdat ik had gezien bij de profs dat dat zo moest... Arm dier :=

Heb je ervan geleerd?

Dan vind ik het minder erg.

Uiteraard, mijn paard liet duidelijk merken dat ie het er niet mee eens was :P

Reina_Lucia
Berichten: 274
Geregistreerd: 19-12-18
Woonplaats: Onder een steen

Re: geen strakke neusriemen meer vanaf 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 00:14

Ben er helemaal mee eens

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 00:17

Ik zal wel nooit goed kijken naar anderen op concours, want ik zie het gelukkig nooit in de basissport.

troi schreef:
Ook fijn dat er concrete richtlijnen zijn. Met zo’n meet instrument ben je ook van de discussies af.


Het zal de vertaling wel zijn, maar ik ben zeer benieuwd wat voor meetinstrument. Het werd zo vaag beschreven dat ik er behoorlijk aan twijfel :')

Anoniem

Re: geen strakke neusriemen meer vanaf 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 01:42

Ik heb het wel eens gezien, het is eigenlijk gewoon een kunststof wiggetje dat ze middenop het neusbeen van onderaf/bovenaf onder de neusriem schuiven. Als je het wiggetje door kunt duwen tot er 2cm plastic tussen de neus en de neusriem zit dan zit je goed.
Ik heb eens ergens een filmpje gezien van hoe dat gebruikt werd tijdens een dressuurwedstrijd waarbij het ging over hoe goed het welzijn werd getest, maar ik kan me vooral nog herinneren dat paarden bij wie de wig er maar voor de helft onder ging ook gewoon oké werden bevonden. 8-)

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 02:05

Tango1979 schreef:
antje_vip schreef:
Super +:)+ In NL mag ook wel meer controle op tuigage komen.


Helemaal mee eens! Mooie taak voor de ringmeesters. Bij voorkeur al tijdens het inrijden.



ik heb ook weleens gehoord dat ringmeesters vaak niet zo goed op letten.

Joolien schreef:
Laatst dit plaatje tegengekomen op nota bene de voorpagina van een hippisch tijdschrift -O-
[ Afbeelding ]
Ik hoop zo dat ze dit soort dingen gaan afstraffen, want dit is echt geen uitzondering op de regel...


ik hoop het ook. Dit is dierenmishandeling.

maria1990 schreef:
Ik vind sowieso voordat iemand van start gaat in de ring dat er van te voren gecontroleerd wordt hoe strak de neusriem daadwerkelijk zit.




ja mee eens.

tamary schreef:
merijn06 schreef:
Ik snap niet goed waarom mensen die neusriemen vaak zo strak doen? Denken ze dan dat de paarden beter luisteren ofzo? 8)7

Mond open is strafpunten wegens verzet paard tegen ruiterhulpen, strakke neusriem verstopt dat en voorkomt dat de ruiter meer tijd (zeg zo'n 2-3 jaar) in de opleiding van het paard moet steken en ook fors meer in eigen rijkunde. Deels komt dat omdat een sponsor snel iets terug wil zien van de investering, die gebruiken dat nl als reclamebord voor hun merk/bedrijf.



raar is dat, mag een paard niet ademen

Avalanche81 schreef:
Toch snap ik dat niet. Die strakke neusriemen. Ik heb vroeger geleerd dat bij een hoge Engelse neusriem je er twee vingers op het neusbot tussen moest kunnen steken, en bij een lage neusriem één. Dus bij een gecombineerde twee vingers tussen de bovenste neusriem en één bij de sperriem. Dan zit hij nooit te strak. Bij de keelriem een hele vuist, rechtop. Ik gebruik dat nog steeds.



ja ik ook . zo heb ik het ook geleerd, waarschijnlijk is dat ouderwets . Maar wel stukken vriendelijk voor het paard
Laatst bijgewerkt door C_arola op 23-12-18 16:09, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Meerdere berichten samengevoegd, dit kan met de wijzig knop