Magnetische Stijgbeugels

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Magnetische Stijgbeugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-18 16:23

Hoii,

Ik kwam op Instagram deze stijgbeugels tegen. Namelijk magnetische.

Afbeelding

Het werkt doordat je een magnetische zool in je schoen doet. Deze zorgt ervoor dat je voet met de stijgbeugel wordt bevestigd.

Ik ben enorm benieuwd of er mensen hier op bokt zijn met ervaringen over deze beugels. Werkt dit? Is de magneet sterk genoeg zodat je voet er niet continu af floept?

Groetjes, Pepperrr

GUSTIxBILL

Berichten: 1982
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Limburg

Re: Magnetische Stijgbeugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 16:30

Ervaring met deze beugels heb ik niet.
Maar als je een stabiel contact houd met je beugels zonder deze continu te verliezen of er druk op te zetten dan zou ik niet weten waarom je eraf zou glijden. (ook zonder die plaat)
Welke gekke dingen zou je doen om hier vanaf te glijden ?

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Magnetische Stijgbeugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 16:40

Geen gekke dingen, je hoeft maar even het contact met de beugel te verliezen of je glipt over het opstaande randje. Bij een gewone stijgbeugel houdt de beugel de voet nog boven voetplaat (of hoe het dan ook mag heten).

Stukje hulp van een magneet is ook handig voor ruiters met verminderde beenfunctie.

Roquen

Berichten: 1603
Geregistreerd: 18-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 16:41

Ik rijd met Safestyle beugels, die zijn ook open aan de zijkant, maar hebben geen magneet. En echt geen problemen hoor. In het begin een beetje wennen, want je als je iets van de beugel afkomt, dan floepen ze uit. Maar dat was gelijk een goede oefening voor de zit.

Anoniem

Re: Magnetische Stijgbeugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 17:42

Interessant, ik kende deze beugels nog niet. Ik ben ook wel benieuwd naar hoe sterk de magneet is en hoe goed die je door de zool heen op de plek houdt?
Als die magneet zo sterk is dat hij door de rubberzool van je schoen/laars heen werkt dan zou ik hem trouwens wel ver uit de buurt van je bankpasje houden. ;)

Charaz

Berichten: 24286
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Magnetische Stijgbeugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 17:56

Ik heb ook de safestyle en glij daar echt niet vanaf zonder een magneet.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Magnetische Stijgbeugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 18:15

Zal ook een stukje marketing in zitten, de (al dan niet onterechte) angst de beugel heel makkelijk te verliezen voorkomen door m magnetisch "vast te plakken".

Anoniem

Re: Magnetische Stijgbeugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 18:22

Het lijkt mij juist handig, geen marketingstunt.
Toen ik na jaren weer met rijden begon verloor ik met zandschoenen aan continu mijn beugels als ik reed. Dan kun je natuurlijk redeneren 'dan moet je gewoon goed leren rijden', maar ik zie niet in wat de meerwaarde voor je leercurve is als je steeds in galop de beugels verliest en je paard ook bijna zijn ruiter. Ik vond dat griezelig en onveilig en kocht dus veiligheidsbeugels met supergrip en vanaf toen raakte ik ze nooit meer kwijt, durfde weer met vertrouwen te gaan zitten en had vervolgens ook met normale beugels geen probleem meer.
Ik ben dus een groot voorstander van veiligheidsbeugels met veilige extra grip, vandaar dat ik dit initiatief ook interessant zou vinden als het werkt, ook al blijf ik zelf bij de Freejump.

rayoow

Berichten: 3453
Geregistreerd: 16-02-09
Woonplaats: Belgie

Re: Magnetische Stijgbeugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 18:26

Ik zag ze op fb. Zou ze graag eens willen proberen.
Duurt alleen nog minstens 3 jaar voor knol oud genoeg is

mcjv

Berichten: 2161
Geregistreerd: 10-05-11
Woonplaats: Rotterdam

Re: Magnetische Stijgbeugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 19:15

Ik heb ooit eens een filmpje van paardenpraattv ( :+ ) gezien waarbij een paradressuurruiter deze beugels gebruikte, zij had een verminderde beenfunctie. Je zou het eens op kunnen zoeken tussen de filmpjes van dat kanaal. :)

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 20:07

als je continue je beugels verliest (met of zonder zo'n speciale beugel), dan betekent dit waarschijnlijk dat je te gespannen zit waardoor je je benen iets optrekt en daardoor dus je beugels verliest. Zolang je geen speciale problemen hebt zoals verminderde beenfunctie dan natuurlijk.
In dat geval lijkt het me dus een stuk effectiever om de wortel van het probleem aan te pakken, bij de zit dus.
Aan de andere kant is het wel een goed alternatief van een veiligheidsbeugel, met net iets meer grip.

Anoniem

Re: Magnetische Stijgbeugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 20:20

Hier was het effectiever om de oorzaak oorzaak van het probleem weg te nemen, namelijk de angst dat ik mijn beugels verloor. Met beugels met grip was dat probleem in 1 seconde opgelost, en doordat ik weer met vertrouwen kon rijden kon ik vervolgens ook met vertrouwen in normale beugels rijden omdat ik vol vertrouwen mijn benen kon laten hangen.
Als ik mijn vertrouwen op had moeten bouwen door met glibberige schoenen en wegslippende beugels net zo lang in alle gangen mijn benen lang te maken tot ik de beugels niet meer kwijtraakte dan had dat een stuk langer geduurd en was de leercurve denk ik een stuk minder prettig en veilig geweest voor mij en het paard. Maar misschien dat dat voor anderen juist wel de weg is.

Laura1982

Berichten: 4071
Geregistreerd: 23-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 20:22

Ik.heb magnetische beugels van het merk ontyte, https://www.ontyte.com/home/.
Ik heb deze beugels door een beperking in mijn rechter onderbeen en het zorgt ervoor dat ik betere balans heb en met een veilig gevoel op mijn paard kan rijden. Hierdoor kan ik blijven rijden.

MirandaMalik

Berichten: 9881
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 20:34

Zelf heb ik deze (zonder magneet dus) en zonder elastiek kun je daar ook gewoon mee rijden, daar merk ik niks van.

Afbeelding



Dus met magneet zal vast prima werken.
Geen idee wat de magneetbeugels kosten maar die ik heb zijn vast goedkoper en daar blijft je voet ook niet in hangen.

Anoniem

Re: Magnetische Stijgbeugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 21:29

O, dat filmpje op de Ontyte website is wel interessant, ik had er geen moment bij stilgestaan dat je met magneetbeugels niet gewoon af kunt stijgen maar dat je ze eerst met de hand los moet trekken voor je van je paard af kunt. Dat vind ik dan wel weer een heel groot nadeel.

Laura1982

Berichten: 4071
Geregistreerd: 23-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 21:32

xyzutu2 schreef:
O, dat filmpje op de Ontyte website is wel interessant, ik had er geen moment bij stilgestaan dat je met magneetbeugels niet gewoon af kunt stijgen maar dat je ze eerst met de hand los moet trekken voor je van je paard af kunt. Dat vind ik dan wel weer een heel groot nadeel.


Je wordt er echt handig mee het gaat bij mij tegenwoordig op de automatische piloot. Het geeft mij zoveel vrijheid dat ik dit niet als een minpunt zie.