Oproep: lederen bitten in actie!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Julali
Berichten: 4
Geregistreerd: 22-12-17

Oproep: lederen bitten in actie!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-18 19:46

Hallo Bokkers

Ik heb al een paar discussies gelezen waar de voor- en nadelen van lederen bitten worden besproken. Ik geloof dat ik pas een degelijk oordeel zou kunnen vellen als ik het zelf ook eens geprobeerd zou hebben op mijn paard of een ander (ook dan zijn er nog 100 keuzes en factoren die kunnen variëren).

Voor mijn paard ben ik op zoek naar een bit dat plat, flexibel en mooi is. De meeste lederen bitten vielen af door het eerste criterium. De sobere lederen kinriem om de derde reden (sorry).
Dus toen ik in een koopbui de FRA Tabal zonder kinriem tegen kwam dacht ik, we proberen het eens! (ook omdat het nog wel een 'experimentvriendelijke' prijs heeft. De meeste lederen bitten zijn een duur grapje als je ze niet kan terugbrengen en niemand kent waarvan je ze eens kan lenen)

Het was geen succes en wel om deze reden:
Afbeelding
Het bit ligt niet plat in haar mond maar 'rechtopstaand'. (Weet er iemand een beter woord hiervoor?) Ze wou haar mond maar niet dicht houden en het ging niet voorbij. Ik vond het uiteindelijk niet eens de moeite om ermee proberen te rijden.

Maar ik ben nog niet bereid om dit helemaal op te geven. Ik heb nog zoveel vragen!
Dit is een oproep Y;( naar de mensen die ook hebben besloten om een leren bit op zijn minst te proberen. Op het internet kan ik precies geen foto's vinden van lederen bitten (zonder kinriem) 'in actie'. Daarom:
1. Hoe ligt het lederen bit bij jullie paarden? -Foto's!
2. Er wordt gezegd dat de bitten zich na een tijd gaan vormen naar de paardenmond, wat moet ik me daarbij voorstellen? -Foto's! (kan het dat dit bit zich 'plat' gaat draaien?)
3. Denken jullie dat een ander hoofdstel het bit niet zo in haar mond zal rechtop zetten? Ben ik te snel geweest met het bit terug uit te doen? Moet ik een andere olie proberen? Zijn het echt enkel de hele dure bitten die kunnen werken?

Schaam je niet voor wat kleverig hooi of tandenafdrukken, ik wil een realistisch beeld! (Je kan hun mond open friemelen als het lukt om zo'n charmante foto te nemen als hierboven _O- of gewoon hun lip wat opzij schuiven zodat we de tong en het tandvlees kunnen zien)

Voor degenen die zeggen, "haal er een bitfitter bij" ja dat is ook het plan, ik zoek nog iemand in de buurt maar zelf experimenteren heeft soms ook z'n charmes.

Bedankt voor al jullie feedback


Julali


Thestral

Berichten: 1231
Geregistreerd: 27-08-18

Re: Oproep: lederen bitten in actie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 19:49

Hoort dit bit niet plat in de mond te liggen met een kinstukje? En zijn er niet ook rondgenaaide leren bitten? Lijkt me prettiger dan zo een platte met scherpe randen.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Oproep: lederen bitten in actie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 19:57

Ik heb er een met kinriempje. Dan ligt ie plat in de mond. Zal komende week als ik er aan denk even een foto maken. Moet ‘m wel afstoffen en mijn merrie heel lief aankijken, want die heeft al twee jaar geen bit meer in gehad (pensioen).
Mijn ruin heeft zijn leerbit uiteindelijk doorgeknaagd, dus die heb ik nu op een ongebroken bustrens. Z’n afgekauwde bit heb ik nog wel.

Oy with the poodles, already

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: Oproep: lederen bitten in actie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 20:25

Je bakstukken trekken hem op, niet de bedoeling.

Ik heb er ooit mee gereden. Zonnebloem olie erop zodat het leer week wordt en niet stukgaat van water en speeksel. Het leer moet zacht zijn om niet te schuren.

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Re: Oproep: lederen bitten in actie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 20:30

Dit is een bit wat je met kinriem moet gebruiken en zonder hoofdstel, het is de bedoeling dat de kinriem het bit op zijn plaats houd. Dan ligt het ook plat op de tong. Dus als je de rest van het hoofdstel weg haalt en een kinriem gaat gebruiken, inderdaad even laten weken in zonnebloemolie en dan zit het goed..

The wonder of Independence is that it encourages open minds and the desire to improve.

Brainless

Berichten: 29702
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 20:35

Met een kinriem komt een leren bit netjes plat in de mond te liggen.
Ik ken géén plat bit zonder kinriem (wel een rond leren bit).
Heb je het bit voor gebruik 1 a 2 dagen in de olie gehad?

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

KimD

Berichten: 20396
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Oproep: lederen bitten in actie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 20:38

Een lederen bitje zonder kinriem is (bijna) onmogelijk, daar ontkom je niet aan. Maar daar is verder niks mis mee toch? Of wil je dat niet omdat het er 'sober' uitziet?


Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Re: Oproep: lederen bitten in actie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 20:43

Ik zou inderdaad gewoon eerst een bitfitter laten komen, zelf experimenteren als je eigenlijk niet weet wat je in je paard zijn mond stopt is gewoon niet zo heel erg handig.
Lees dat je dat ook van plan bent, google is je beste vriend zal er vast wel een bij je in de buurt zitten :)

The wonder of Independence is that it encourages open minds and the desire to improve.

Absolem

Berichten: 2762
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 20:46

Het kan wel. Als je iemand kunt vinden die heel smal een rondgenaaid leren bitje voor je kan maken. Alleen met rond genaaid heb je dat probleem met draaien niet. Anders zit je toch helaas maar waar vast aan een kinriempje.

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!

BrittS

Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 21:23

Hele oude foto (2012), maar ik heb een periode met een leren bit van Emiel Voest gereden:
Afbeelding

Hij vormde wel iets, maar heeft nooit plat in de mond gelegen. Er zat meer een soort vorm in waarbij het middenstuk een beetje scheef naar achteren gedraaid was (maar nog steeds niet plat lag dus, maar ook niet rechtop zeg maar). Als hij was opgedroogd van het kwijl/schoonmaken werd hij erg hard en stug en daarmee vond ik hem dus echt niet vriendelijk. Ook begon hij op een gegeven moment een beetje te schimmelen, heb hem dus weggegooid.

Voor mij nooit meer een leren bit in ieder geval.

Amerikaanse Appaloosa Magic, Quarter Horse Dino en mini's Rakker & Sproet
Volg ons Paddock Paradise op INSTAGRAM! # Volg Paddock Paradise op FACEBOOK!

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: Oproep: lederen bitten in actie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 21:47

Er is van Trust ook een rondgenaaid leren bit. Die vind ik er persoonlijk vriendelijker uitzien dan deze zonder kinriem. Aan de andere kant ken ik ook een paard wat alleen een rvs gedraaid bit (is in onze ogen scherper dan gewoon rvs glad) accepteerde en geen gewoon glad bit in exact dezelfde vorm maat en dikte. Elk paard is anders en het is de kunst te vinden wat bij die van jou past. Ik vind niets mis met zelf uitproberen. Als je maar naar je paard kijkt en luisterd als ie zegt dat het niets is.

lessen in bewustzijn, Rebalancingsessies en hulp met paarden icm centered riding.
http://www.mensenbewustzijn.nl


CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Re: Oproep: lederen bitten in actie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 09:44

Even een oude foto gezocht
Afbeelding

Dit bit hoort niet vast te zitten aan het hoofdstel.
Dit bit is er juist voor ontworpen voor paarden die de druk aan hun hoofd (bv achter hun oren) niet kunnen verdagen.
Vraag me dan ook echt serieus af waarom mensen maar van alles in hun paard zn mond proppen zonder er bij na te denken..
Bitten horen bij een paard te passen en zijn geen mode dingetjes ;)

The wonder of Independence is that it encourages open minds and the desire to improve.

Iris82

Berichten: 39847
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 09:52

Nou, ik denk dat ze ook alleen maar een diervriendelijke oplossing probeert te zoeken. Ze is er niet mee gaan rijden en vraagt tips op Bokt. Dus ik vind het ts niet te verwijten.

Wel tof om 't een keer in actie te zien. Op de een of andere manier vind ik het er toch een beetje spannend uitzien. :oo :D

Poking Stick: about 30cm long, that can be concealed up a sleeve, and can be used to 'poke' people who argue with you/irritate you/deserve poking/don't deserve poking but you poke anyway/anyone in the hope of enraging them/making them move/injuring them/anything.








Figaro schreef:
_O- Ik voel een geitenwollensok aankomen.. Misschien zit ie wel in mijn doos :')

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 09:57

Iris82 schreef:
Nou, ik denk dat ze ook alleen maar een diervriendelijke oplossing probeert te zoeken. Ze is er niet mee gaan rijden en vraagt tips op Bokt. Dus ik vind het ts niet te verwijten.

Wel tof om 't een keer in actie te zien. Op de een of andere manier vind ik het er toch een beetje spannend uitzien. :oo :D


Prima, maar even googlen voor je iets in zn mond hangt is een kleine moeite, dan had ze dit bit misschien niet eens aan hoeven te schaffen..

The wonder of Independence is that it encourages open minds and the desire to improve.

Caira
Berichten: 26054
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Oproep: lederen bitten in actie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 10:09

Je mist het kinriempje, dat houdt het bit plat in de mond. Ook ik heb het een tijd gebruikt, maar zelfde ervaringen als Britt. Ik heb daarna tijden een myler gebruikt omdat ik dat de fijnste bitten vindt. Inmiddels rijd ik al weer een paar jaar bitloos, dus helemaal niets meer in de mond.

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 23:04

CharmingS schreef:
Even een oude foto gezocht
[ [url=m/GKX6aK.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit bit hoort niet vast te zitten aan het hoofdstel.
Dit bit is er juist voor ontworpen voor paarden die de druk aan hun hoofd (bv achter hun oren) niet kunnen verdagen.
Vraag me dan ook echt serieus af waarom mensen maar van alles in hun paard zn mond proppen zonder er bij na te denken..
Bitten horen bij een paard te passen en zijn geen mode dingetjes ;)

Kunnen ze deze optoming niet heel makkelijk zelf uit doen door een keer hun neus langs hun been te schrapen met een lange teugel?

irisskib
Berichten: 477
Geregistreerd: 13-01-10
Woonplaats: Makkum / Buinen

Re: Oproep: lederen bitten in actie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 23:19

Ik heb mijn haflinger een aantal weken met het leren bitje van Emiel vorst gereden, ik vond haar er erg fijn op maar ik kon niet zonder bak en kopstukken anders ging het bit zo weer uit haar mond daar besloten weer terug te gaan op haar oude bit

Cookie ❤️ Moxi ❤️

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 00:15

Snadrem schreef:
CharmingS schreef:
Even een oude foto gezocht
[ [url=m/GKX6aK.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit bit hoort niet vast te zitten aan het hoofdstel.
Dit bit is er juist voor ontworpen voor paarden die de druk aan hun hoofd (bv achter hun oren) niet kunnen verdagen.
Vraag me dan ook echt serieus af waarom mensen maar van alles in hun paard zn mond proppen zonder er bij na te denken..
Bitten horen bij een paard te passen en zijn geen mode dingetjes ;)

Kunnen ze deze optoming niet heel makkelijk zelf uit doen door een keer hun neus langs hun been te schrapen met een lange teugel?


Hij moet wel goed aan zitten, van een keer er langs schrapen zal die niet af gaan.

The wonder of Independence is that it encourages open minds and the desire to improve.

Ir111

Berichten: 11941
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 00:22

Mijn vorige paard liep heel fijn op een tweedehands leren bit. Toen ik een nieuwe kocht had ik het zelfde probleem als jij TS, paard was enorm aan het werk met de mond en onrustig en oncomfortabel. Ben weer met gewoon bit gaan rijden.

Zeg me, dat het niet zo is...
Mijn lieve Rhody; 6 maart 1998 - 17 juni 2010

24-09-2015 | De Kolonel - Welkom kerel! --- 12-11-2021 | Fritsje - Welkom vent!
[ITP] Een Zwitserse Kolonel in Nederland & [UK] [SCH] 'Plaats rust', glimlachte De Kolonel.

sharonsemme

Berichten: 584
Geregistreerd: 05-07-09
Woonplaats: Voorhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 00:28

Sas_Mon schreef:
Er is van Trust ook een rondgenaaid leren bit. Die vind ik er persoonlijk vriendelijker uitzien dan deze zonder kinriem. Aan de andere kant ken ik ook een paard wat alleen een rvs gedraaid bit (is in onze ogen scherper dan gewoon rvs glad) accepteerde en geen gewoon glad bit in exact dezelfde vorm maat en dikte. Elk paard is anders en het is de kunst te vinden wat bij die van jou past. Ik vind niets mis met zelf uitproberen. Als je maar naar je paard kijkt en luisterd als ie zegt dat het niets is.


Koop alsjeblieft niet het leren trust bit!! Ben er nog ziek van.. 150 euro (knevel) bij dochorse. Na 4 /5 keer rijden a max 20 min aangezien we opbouwen met rijden.. Kapot! Krijg niks vergoed, inmiddels heeft dochorse na mijn mail de site aangepast dat er geen garantie op zit {:)-:(
Dus geen leren bitje meer voor mij en zeker geen dochorse!

Overigens liep mijn merrie niet zoals verwacht op het bitje na alle mooie omschrijvingen en info die ik had gelezen.

Let a horse whisper in your ear
and breathe on your heart..
[KS-ITP] [VOLG] Het wilde leven van valk hengst Baron Legend!

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Re: Oproep: lederen bitten in actie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 01:20

Ik heb (ooit) voor mijn ruin een leren meroth bit geprobeerd, met alleen een kinriem dus. Paard kan echt half hysterisch reageren op bitten die hij niet fijn vindt, en hoewel hij dat bij het leren bit niet deed in de zin van hysterisch met zijn hoofd gooien bij contact, of zelfs gaan rennen wat hij nog weleens wilde doen, vond hij het niet fijn. Bekken trekken, proberen het bit uit zijn mond te werken en gewoon rondlopen met open mond en tong uitgestoken. Zelfs met kinriem lag het bit niet helemaal plat, wel naar achteren gekanteld. Paard rolde zich compleet op, hoofd tussen de knieën bij wijze van spreken, ik denk dat pas in die houding het bit plat op de tong lag.
Aangezien hij zo gevoelig kan reageren heb ik heel wat flexibele ‘zachte’ bitten geprobeerd, maar stom genoeg bleek hij uiteindelijk maar 1 bepaald type bit te accepteren. Ongebroken mondstuk, metaal, en vooral zwaar qua gewicht.

Run free Jordy.... 1997 - 2021

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 03:57

Misschien even heel simpel gedacht, maar als je de bakstukken iets laat zakken TS? :)

Bit van Charming blijft gewoon hangen op de kin ;) ik heb er wel buitenritten mee gemaakt. Zat niet strak hoor, en paard had goede bit acceptatie.

Because the line between wrong and right, is the width of a thread from a spider's web. The piano keys are black and white, but they sound like a million colors in your mind.

http://www.lucies-paardenadvies.nl De basis in balans.Bewust trainen omg NH en midden Nl.

mayadeby
Berichten: 224
Geregistreerd: 07-12-12
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 08:20

Ik heb er een tijdje mee gereden. Bij mij lag het wel mooi plat, icm met een kinriem (had hem eerst in de verkeerde richting opgehangen aan mijn hoofdstel, toen stond ie ook recht in de mond). Paardje “speelt” enorm met dit bit, waardoor ik hem aan de kant heb gelegd en verkocht heb. Aanleiding was zeer onstabiel. Nu rijd ik met een dubbelgebroken trens, maar wil wel een zachter bit gebruiken.

Dancerstar van de Hoge Dijken

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 08:27

Supertje schreef:
Ik heb (ooit) voor mijn ruin een leren meroth bit geprobeerd, met alleen een kinriem dus. Paard kan echt half hysterisch reageren op bitten die hij niet fijn vindt, en hoewel hij dat bij het leren bit niet deed in de zin van hysterisch met zijn hoofd gooien bij contact, of zelfs gaan rennen wat hij nog weleens wilde doen, vond hij het niet fijn. Bekken trekken, proberen het bit uit zijn mond te werken en gewoon rondlopen met open mond en tong uitgestoken. Zelfs met kinriem lag het bit niet helemaal plat, wel naar achteren gekanteld. Paard rolde zich compleet op, hoofd tussen de knieën bij wijze van spreken, ik denk dat pas in die houding het bit plat op de tong lag.
Aangezien hij zo gevoelig kan reageren heb ik heel wat flexibele ‘zachte’ bitten geprobeerd, maar stom genoeg bleek hij uiteindelijk maar 1 bepaald type bit te accepteren. Ongebroken mondstuk, metaal, en vooral zwaar qua gewicht.


Hier ook met meerdere paarden de ervaring dat ongebroken rvs makkelijk geaccepteerd wordt. Stalgenootje had een leren bitje (inderdaad, zonder kopstuk, enkel het bitje) en is uiteindelijk weer overgegaan op ongebroken rvs. Mijn merrie bleef onrustig met haar mond met enkel- en dubbelgebroken en accepteert ongebroken prima. Zij werd bij de fokker overigens met een ongebroken appelbitje gereden, maar dat was eigenlijk te dik voor haar - ze accepteerde het prima, maar haar mond was niet volledig gesloten. Met het ongebroken rvs bitje (12 mm dik meen ik) geen problemen. Ander stalgenootje heeft voor haar 'op het bit getraumatiseerde ' Spanjaard dubbelgebroken en enkelgebroken geprobeerd en zowel rvs als als kaugan/ aurigan, en uiteindelijk loopt haar paard ook het fijnst op rvs ongebroken.
Uitzonderingen zijn er altijd natuurlijk: mijn ruin liep het fijnst op een sweet iron enkelgebroken bit.

FroemelJarig

Berichten: 2784
Geregistreerd: 14-05-05
Woonplaats: Remunj, binnekort Zjwame!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 09:22

Ik heb het leren bit op twee paarden gebruikt, eerste paard reageerde er super op. Hij accepteerde het metaal in de mond niet, hij gooide dan zijn kop omhoog en rende ellendig hard. Hierdoor een tijdje bitloos gereden en daarna het lederen bit.

Tweede paard moest er iets aan wennen, maar vond het algauw prettig.

Bij beide had ik er wel een hoofdstel bij zonder neusriem. Voor mijn gevoel moest ik anders te strak de kinriem aantrekken.

Mijn ijslander krijgt van mij ook een leren bit omdat ik er super ervaringen mee heb.

[o]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Charlies, SentiBot en 73 bezoekers