Regendeken ja of nee

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Saartje_J
Berichten: 131
Geregistreerd: 31-12-17

Regendeken ja of nee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-18 22:18

Mijn paard staat 24/7 buiten met schuilmogelijkheid en onbeperkt hooi. Echter is hij op dit moment wat schraal en voer ik hem bij. Nu kwam iemand met het idee hem een regendeken te geven omdat hij misschien te veel energie kwijt is aan het zich zelf warm houden.

Ben eerlijk gezegd niet zo van de dekens wat denken jullie ?

Anastasia24

Berichten: 2706
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Regendeken ja of nee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 22:21

Ik zit ook een beetje met dit probleem bij mijn merrie, ik doe der bij (Bijv een week vooruitzicht regen) een regen deken op. Maar dit plet der haren dus, kan zich sowieso niet warm houden. Daarom staat ze nu onder 200grams regendekentje. Ze hebben schuilmogelijkheden, maar als je paardje teveel energie kwijt is om zich warm te houden, denk ik persoonlijk dat een 0grams regendeken dat alleen maar erger maakt. Of je moet gaan werken met grams, dan is het natuurlijk anders. :o

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 22:30

Regendeken is voor als het regent.

Nu vriest het dus moet er een winterdeken op. :j

Ik heb 2 oudjes met 200 gram op lopen.
En een zonder.
Maar die heeft een heel goede dikke vacht.
Ligt een beetje aan het paard zelf of het nodig is.

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 22:34

Alleen een regendeken is nu te koud. Door de deken gaan de haren plat en kunnen niet op natuurlijke wijze warmen. Als je een deken op wilt toen moet er eentje met voering doen zodat je paard daar ook echt warmte van krijgt.

Saartje_J
Berichten: 131
Geregistreerd: 31-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-18 23:16

simodi schreef:
Alleen een regendeken is nu te koud. Door de deken gaan de haren plat en kunnen niet op natuurlijke wijze warmen. Als je een deken op wilt toen moet er eentje met voering doen zodat je paard daar ook echt warmte van krijgt.

En over hoe veel gr praat je dan?

Alja

Berichten: 25593
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Re: Regendeken ja of nee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 23:25

Ik zou voor nu 200 grams nemen

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Regendeken ja of nee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 23:36

Er "moet" helemaal niks. Ik zou eens op zoek gaan naar de oorzaak. Normaal gesproken moet een gezond paard het prima afkunnen met een schuilstal. Dingen die je jezelf af kunt vragen;

Durft mijn paard wel gebruik te maken van de schuilstal?
Is mijn paard wel gezond?
Denk bij dat laatste ook eraan of in het voer wel alle benodigde vitaminen zitten.

Zelf voer ik onbeperkt kuil in de winter, dat kunnen ze dan prima hebben.

Thestral

Berichten: 1231
Geregistreerd: 27-08-18

Re: Regendeken ja of nee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 23:40

Eet je paard verder wel goed? Of kauwt hij moeilijk? Misschien heb je er al een tandarts bij gehad, maar anders dat even laten controleren?

Verder kun je hem een waterdichte winterdeken op leggen.

De tips van Gypsy zou ik ook zeker meenemen!

Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 23:41

Dat een ongevoerde regendeken de vacht platdrukt is naar mijn mening een hardnekkige fabel die iedereen elkaar napraat.
Mij haf heeft het vorig jaar winter prima gered met alleen een regendeken, ook tijdens die hevige vorst in februari.

Niks van platgedrukte vacht gemerkt, sneeuw bleef gewoon aan de buitenkant op de deken liggen, dus vacht isoleerde prima.

Bij hem was het helpen dmv een regendeken tegen de koude wind en evt regen net genoeg om hem comfortabel te houden.
Hij had een prima vacht van zichzelf, alleen het buitenste wind- en waterdichte laagje vond hij wel prettig.

Hij kreeg onbeperkt ruwvoer en ruimvoldoende geweekt voer (senior met minder goed gebit), had alleen beetje hulp nodig bij de snijdende wind en/of de regen.

Koper

Berichten: 30266
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 23:44

Saartje_J schreef:
simodi schreef:
Alleen een regendeken is nu te koud. Door de deken gaan de haren plat en kunnen niet op natuurlijke wijze warmen. Als je een deken op wilt toen moet er eentje met voering doen zodat je paard daar ook echt warmte van krijgt.

En over hoe veel gr praat je dan?

Ligt aan je paard. En aan de windsterkte, luchtvochtigheid enz. Als je met dekens gaat beginnen is het grootste gedonder dat je moet leren welke deken jouw paard bij welke omstandigheden nodig heeft. Daar zijn geen regels voor. Het ene paard heeft het sneller koud dan het andere, om maar eens wat te noemen.

Maar alleen een regendeken is, uitzonderingen daargelaten, nu veel te dun.

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 23:45

Saartje_J schreef:
simodi schreef:
Alleen een regendeken is nu te koud. Door de deken gaan de haren plat en kunnen niet op natuurlijke wijze warmen. Als je een deken op wilt toen moet er eentje met voering doen zodat je paard daar ook echt warmte van krijgt.

En over hoe veel gr praat je dan?

Aangezien je aangeeft dat het paard schraal is zou ik zeker aan 250-300 gram denken voor nu. Als het nog veel kouder wordt kun je voor 400 gaan.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Regendeken ja of nee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 23:50

Hoewel sommige paarden idd niet zonder deken blijken te kunnen lijkt het me in dit geval symptoombestrijding. Eerst achterhalen wat de oorzaak is, eventueel samen met je va, daarna kun je altijd nog een deken opgooien.

Koper

Berichten: 30266
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 23:50

Maar dat ligt dus aan het paard. Mijn merrie heeft in de winter zonder deken ook moeite om op gewicht te blijven maar die staat nu onder 100 grams. Leg ik er meer op dan valt ze morgen van het bot :+

Mariljo
Berichten: 405
Geregistreerd: 09-06-18

Re: Regendeken ja of nee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 00:09

Ik ben het ook wel met gypsy eens, al denk ik wel dat als ze nu al wat wintervacht hebben het al veel scheelt als ze niet nat regenen en de wind met een regendeken al tegen gehouden wordt. De meeste van onze pony's kunnen prima dag en nacht buiten als het maar droog is.

senna21

Berichten: 11850
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Regendeken ja of nee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 00:35

Je kunt misschien beter eerst zijn rantsoen en tanden checken.
Onbeperkt hooi is geen garantie voor voldoende voedingsstoffen..

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 08:40

Marije_jiplover schreef:
Dat een ongevoerde regendeken de vacht platdrukt is naar mijn mening een hardnekkige fabel die iedereen elkaar napraat.
Mij haf heeft het vorig jaar winter prima gered met alleen een regendeken, ook tijdens die hevige vorst in februari.

Niks van platgedrukte vacht gemerkt, sneeuw bleef gewoon aan de buitenkant op de deken liggen, dus vacht isoleerde prima.

Dat inderdaad :j
Een ongevoerde deken is echt niet zo zwaar en zit zeker niet zo strak dat het de vacht plat drukt.
Ik heb een belg met een vacht die gewoon niet waterdicht is. Werd elk najaar verkouden, koliek etc.. Maar met een ongevoerde deken nergens last van, en inderdaad blijft de sneeuw er gewoon op liggen en isoleert de vacht zelf dus prima.
Juist bij zwaardere dekens heb je sneller de kans dat de vacht niet meer uit kan zetten. Die zijn normaal gesproken alleen nodig bij geschoren paarden of paarden die zelf geen vacht aanmaken, of oudjes die zich zelf niet warm kunnen houden, en daar wordt dan zelf nog vaak extra fleece onder gelegd.

troi
Berichten: 17006
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Regendeken ja of nee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 08:54

Gewoon proberen! Als je regelmatig even voelt onder de deken merk je vanzelf of hij nog warm is. Een dikkere kan je er dan altijd nog opleggen.

Cheminee
Berichten: 1476
Geregistreerd: 22-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 09:17

Seniores priores bijvoeren, uiteraard veel kuil en een lekkere jas aan!

Wat wij ook wel eens deden( vooral bij storm) was een stuk afzetten bij de schuilstal zodat ze niet te ver van de schuilstal konden lopen en dus niet teveel in de open vlakte gingen lopen en minder in de gure wind stonden (wij staan aan zee)

ook hadden wij nog van wilgen windschermen gemaakt ( in een kruis vorm) zodat ze daar tussen kunnen staan en uit de wind.

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Regendeken ja of nee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 09:23

Alleen een regendeken is nu te koud. Ik zou inderdaad 200 grams overwegen om je paard te helpen, maar ik zou ook kijken naar de oorzaak

LoveBodin

Berichten: 4354
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Regendeken ja of nee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 09:37

Je kan niet zomaar stellen hoeveel gram je er nu op moet leggen, dat is echt compleet paard afhankelijk.
Er zijn ongeschoren paarden waar je nu 300gr op moet leggen, en ongeschoren paarden voor wie een regendekentje genoeg is. Ligt puur aan het paard.

Ik zou het 'standaard' rijtje afgaan:
tandarts
check v/h hooi
voeren in de schuilstal
SP bijvoeren
Beginnen met regendeken, en daarna andere dekens als die niet voldoende is.

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 09:38

Anastasia24 schreef:
Ik zit ook een beetje met dit probleem bij mijn merrie, ik doe der bij (Bijv een week vooruitzicht regen) een regen deken op. Maar dit plet der haren dus, kan zich sowieso niet warm houden. Daarom staat ze nu onder 200grams regendekentje. Ze hebben schuilmogelijkheden, maar als je paardje teveel energie kwijt is om zich warm te houden, denk ik persoonlijk dat een 0grams regendeken dat alleen maar erger maakt. Of je moet gaan werken met grams, dan is het natuurlijk anders. :o

wat denk je dat er gebeurt met de haren als de vacht nat is?
ik geloof dus niet in het "plet de haren" verhalen waardoor ze zich niet meer warm kunnen houden.
1) dat regendekentje ligt niet tegen de huid geplakt en is ook niet bijster zwaar
2) als paard nat is kunnen ze hun haren ook niet rechtop zetten.

ik leg bij hevige regenval dus wel gewoon een dekentje op, mijn oude merrie heeft problemen en wordt ook mager als het langere tijd nat is.
wél leg ik bij regen + temperaturen onder de 5 graden een gevoerd deken op, puur omdat de combi regen + koude teveel is voor haar en ze het beter doet met een gevoerd deken.
(en nee, deze kan niet meer zonder deken. Dan hou ik een gratenpakhuis over, OOK na het nalopen van het "standaard-rijtje")


Afbeelding
Zo was ze een aantal jaar geleden in de winter, rijtje afgelopen, meer bijgevoerd, ik zat met mijn handen in het haar.
Tot ik (tegen al mijn principes in) er een deken opgooide ...

Nu (met beleid, onbeperkt ruwvoer en bijvoederen met pulp / zupa/fetura/olie, en een deken) blijft ze in de winter netjes zo:

Afbeelding

In de zomer trekt ze gelukkig nog telkens mooi bij, en in de winter vermagert ze dan wel iets, maar niet meer zo extreem.


Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Duhelo op 14-12-18 09:47, in het totaal 2 keer bewerkt

mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Re: Regendeken ja of nee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 09:41

Ik denk dat je vooral je eigen paard moet checken, wat anderen ook zeggen, je paard vertelt je de enige waarheid. Mijn pony kon altijd prima met enkel regendeken, echter dit jaar voelde hij ineens koud aan en kreeg hij dus een voering erbij. Er hangt zoveel af van de weerstand, de vachtaanmaak, de leeftijd enz enz. Geen paard hetzelfde en zelfs per jaar kan het verschillen. Enige advies dat ik dus kan geven, luister naar je paard, check hem op verschillende tijden van de dag en nacht en je krijgt vanzelf het juiste antwoord.

Koper

Berichten: 30266
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 11:42

troi schreef:
Gewoon proberen! Als je regelmatig even voelt onder de deken merk je vanzelf of hij nog warm is. Een dikkere kan je er dan altijd nog opleggen.

Bij het voelen dan wel op de huid voelen en niet bovenop de vacht. De vacht isoleert -óók als er een deken op ligt ja!- waardoor veel paarden bovenop het haar koeler aanvoelen dan op de huid. Op de huid, tussen de haren, kun je voelen hoe warm je paard het heeft.

Wat je ook kan doen is bovenop het kruis je handen onder de deken steken en even wachten. Als je handen redelijk gauw warmer worden heeft je paard het warm genoeg.

Saartje_J
Berichten: 131
Geregistreerd: 31-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-18 00:50

Gypsy schreef:
Er "moet" helemaal niks. Ik zou eens op zoek gaan naar de oorzaak. Normaal gesproken moet een gezond paard het prima afkunnen met een schuilstal. Dingen die je jezelf af kunt vragen;

Durft mijn paard wel gebruik te maken van de schuilstal?
Is mijn paard wel gezond?
Denk bij dat laatste ook eraan of in het voer wel alle benodigde vitaminen zitten.

Zelf voer ik onbeperkt kuil in de winter, dat kunnen ze dan prima hebben.


Mijn paard eet goed en gaat op tijd naar de tandarts, op dit moment is hij de baas in de wei dus als hij wil heeft hij het beste plekje. Ik voer hem zelf bij met marstall en vital van pavo. Ik kijk het nog even aan, volgens mij zou het volgende week weer gedaan zijn met de kou hier. Het is alleen dan te hopen dat het niet dagenlang gaat regenen.

germie

Berichten: 25935
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Regendeken ja of nee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 09:47

De mijne redt het ook niet zonder deken. Een 200 grams is meestal genoeg, ook als het later kouder wordt. Maar in oktober komt er een moment dat ik haar rillend in de regen vind. Dan gaat er een 200 grams op en die ligt er nog steeds op.