Elastisch tussenstuk teugels

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Elastisch tussenstuk teugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-18 21:32

Ik heb even hulp nodig van creatief bokt.

Mijn paard heeft moeite met een contante aanleuning. Hij heeft nogal wat beweging, wat ik nog lastig vind om goed te volgen. Resultaat... onrustige aanleuning.
Natuurlijk moet ik mijn handen stil gaan houden, maar ondertussen ben ik met mijn instructeur aan het zoeken naar een tussen oplossing zodat het paard het bit durft te blijven aannemen.

Hulpteugels willen we niet. Ik heb wel 2 keer met teugels op neusriem gereden, zodat ik minder in zijn mond zit. Dit werkt als een tiet, alleen wordt het paard wat hangerig en krijgt hij een plek op zijn neus.

Ander idee dat we hadden is om een stuk elastiek tussen de teugels te maken. hierdoor loopt hij niet tegen min hand aan, maar tegen het elastiek, waardoor hij geen "klap"in zijn mond krijgt.

Afbeelding

nu zat ik te denken om zoiets te maken, maar dan niet met de teugeldrukmeter, maar daar een stuk elastiek te maken. Maar ik kan die haken niet los vinden. Iemand een idee hoe ik dit zou kunnen maken?

Dit is niet bedoeld voor altijd, maar als tussenoplossing, zodat ik aan mijn handen kan werken maar het paard wel zijn vertrouwen behoudt.

horsiegek

Berichten: 2357
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 21:37

Laatst bijgewerkt door horsiegek op 11-12-18 21:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Utixo

Berichten: 6564
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 21:37


_Liv

Berichten: 244
Geregistreerd: 24-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 21:37

Neem een teugel voor een thiedeman en knoop een stuk elastiek strak tussen 2 ringetjes. Dan heb je hetzelfde idee.

Avalanche

Berichten: 15952
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 21:41

Ik snap je idee, maar het gevaar van elastiek is dat je paard erop kan gaan hangen, en omdat het elastiek daarin niet corrigeert, heb je kans dat dat een gewoonte wordt.
Op het moment dat jij leert je schouders los te laten en je billen zacht, bovenbenen lang en los, kun je de beweging uitzitten en zal je paard ook aanleuning gaan zoeken op een goede manier. Maar een paard wat correct nageeflijk is en een goede aanleuning zoekt, komt vanuit jouw zit, niet andersom.
Wat je zou kunnen doen is met te lange teugels gaan rijden, de aanleuning even laten voor wat die is, en op je zit en houding gaan focussen. Je paard zal daardoor zelf een voorwaarts-neerwaartse aanleuning opzoeken, en vanaf dat moment kun je je teugels korter gaan maken.

Geen enkel paard dat niet correct over de rug loopt is makkelijk uit te zitten, en ze voelen dan allemaal lomp en stijf aan. Maar je krijgt een paard niet over de rug doordat de hals rond wordt. Het is altijd omgekeerd, het paard gaan aanleuning zoeken omdat het netjes rond over de rug loopt.

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-18 21:52

Avalanche81 schreef:
Ik snap je idee, maar het gevaar van elastiek is dat je paard erop kan gaan hangen, en omdat het elastiek daarin niet corrigeert, heb je kans dat dat een gewoonte wordt.
Op het moment dat jij leert je schouders los te laten en je billen zacht, bovenbenen lang en los, kun je de beweging uitzitten en zal je paard ook aanleuning gaan zoeken op een goede manier. Maar een paard wat correct nageeflijk is en een goede aanleuning zoekt, komt vanuit jouw zit, niet andersom.
Wat je zou kunnen doen is met te lange teugels gaan rijden, de aanleuning even laten voor wat die is, en op je zit en houding gaan focussen. Je paard zal daardoor zelf een voorwaarts-neerwaartse aanleuning opzoeken, en vanaf dat moment kun je je teugels korter gaan maken.

Geen enkel paard dat niet correct over de rug loopt is makkelijk uit te zitten, en ze voelen dan allemaal lomp en stijf aan. Maar je krijgt een paard niet over de rug doordat de hals rond wordt. Het is altijd omgekeerd, het paard gaan aanleuning zoeken omdat het netjes rond over de rug loopt.

ik ben het helemaal met je eens.

maar... zodra ik mijn handen bijvoorbeeld op zijn hals leg, waardoor ze stil zijn, loopt hj direct super over de rug en wordt meteen erg los. Dus mijn bewegelijkheid zit hem in de weg.

we weten ook niet of dit de oplossing is, we zijn aan het puzzelen. Misschien gooi ik het na 1x proberen weer in de hoek. Ik vind ht in ieder geval de moeite waad om te proberen.
ik vertrouw mijn instructeur hierop. in een half jaar tijd heb ik een paard dat onder me vandaan loopt, ipv dat ik er zwepen op kapot zou kunnen slaan (bij wijze van spreken dan he). een paard dat mijn hand opzoekt en wilt werken op de discussie opzoeken. dit is gewoon een volgend puzzelstukje dat we op proberen te lossen. ik ben me bewust van mijn hand, maar stilhouden lukt me gewoon nog niet.
en loopt hij over zijn rug... veert hij nog even een stukje meer.

Avalanche

Berichten: 15952
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Elastisch tussenstuk teugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 21:56

Denk dat je goed bezig bent dan :j ik zie heel vaak mensen die een complex probleem proberen op te lossen met een quick fix, en dat is niet hoe het werkt.
Blijkbaar ben je idd goed in staat je zit te openen, je paard heeft in elk geval voldoende 'go'. Hoe voelen je onderrug en en je buikspieren met rijden? Met core stability training valt best veel winst te halen voor je denk ik.

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-18 21:58

Avalanche81 schreef:
Denk dat je goed bezig bent dan :j ik zie heel vaak mensen die een complex probleem proberen op te lossen met een quick fix, en dat is niet hoe het werkt.
Blijkbaar ben je idd goed in staat je zit te openen, je paard heeft in elk geval voldoende 'go'. Hoe voelen je onderrug en en je buikspieren met rijden? Met core stability training valt best veel winst te halen voor je denk ik.


stalgenootje heeft een stukje gefilmd toen ik met 2 teugels reed.... ik kan je zeggen.. niet om aan te zien. core training staat zeker op de planning. ik moet echt meer controle over mijn lijf krijgen. tot die tijd wil ik mijn paard wel zoveel mogelijk helpen

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Elastisch tussenstuk teugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 22:18


Avalanche

Berichten: 15952
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 22:30

EmptyWords schreef:
Avalanche81 schreef:
Denk dat je goed bezig bent dan :j ik zie heel vaak mensen die een complex probleem proberen op te lossen met een quick fix, en dat is niet hoe het werkt.
Blijkbaar ben je idd goed in staat je zit te openen, je paard heeft in elk geval voldoende 'go'. Hoe voelen je onderrug en en je buikspieren met rijden? Met core stability training valt best veel winst te halen voor je denk ik.


stalgenootje heeft een stukje gefilmd toen ik met 2 teugels reed.... ik kan je zeggen.. niet om aan te zien. core training staat zeker op de planning. ik moet echt meer controle over mijn lijf krijgen. tot die tijd wil ik mijn paard wel zoveel mogelijk helpen

Planking. Dat helpt echt. En crunches, buikspieroefeningen. Op zo een grote fitness bal.
Koop zo een bal en zit er ook op achter de computer en zo.

dena_mii

Berichten: 817
Geregistreerd: 04-01-07

Re: Elastisch tussenstuk teugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 22:48

Teugels van PS of Sweden hebben aan de binnenkant bij de bevestiging van de teugel een stukje elastiek. Ik vind t erg fijn!

Koper

Berichten: 30256
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 09:33

Flexi rein inderdaad, heb ik ook een tijdje gebruikt. Vond ze overigens wel zwaar, je teugels worden ineens een stuk zwaarder zeg maar. Maar de kwaliteit van het leer is wel heel goed. Toen ik ze niet meer nodig had heb ik de gespen en riempjes voor een ander project gebruikt.

san4nie
Berichten: 3560
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: Elastisch tussenstuk teugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 09:48

Even in een heel andere hoek gezocht. Misschien is het ook een optie een touwtje om de hals te doen, waar je je ook aan vasthoudt met je handen? Of een sperriempje voor aan je zadel?
Om te helpen je handen stil te houden. Mocht het elastiek niet het gewenste effect hebben.

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-18 12:13

san4nie schreef:
Even in een heel andere hoek gezocht. Misschien is het ook een optie een touwtje om de hals te doen, waar je je ook aan vasthoudt met je handen? Of een sperriempje voor aan je zadel?
Om te helpen je handen stil te houden. Mocht het elastiek niet het gewenste effect hebben.

Dat ik indd ook al te bedenken. Heb een flexrein besteld, maar die is er nog niet.

Vanavond ga ik een strotouwtje aan mn zadel knutselen

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: Elastisch tussenstuk teugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 13:00

Ik vind het met die elastieken er zo uit zien alsof je best veel contact nodig hebt om ze ook echt een beetje te gebruiken?

Iets om de hals vasthouden zou ik wel mee oppassen, dan kun je de mond niet meer goed volgen, dat is juist wat je beter wilde toch?

Koper

Berichten: 30256
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 13:46

Met die elastieken inzetdingen is je contact normaal, maar het is wat verender. Pas wanneer je heel veel druk op de teugels hebt heb je alleen via leer (dus zonder de tussenkomst van elastiek) contact.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Elastisch tussenstuk teugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 08:50

PS of Sweden heeft elastiek tussen de teugels, Elaine. Hun teugels zijn helemaal niet zo achterlijk duur dus zou daar eens naar kijken.

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: Elastisch tussenstuk teugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-18 10:48

Heb nu de teugels van Kramer een paar keer gebruikt. Hij durft nu zelfs iets te hangen af en toe. Niet heel zwaar, maar hij durft iig mijn hand aan te nemen. Even zo doorrijden totdat se allebei weer wat stabieler zijn. Dan weer de normale teugels eraan.

Annenas

Berichten: 2598
Geregistreerd: 02-07-12
Woonplaats: Brabant

Re: Elastisch tussenstuk teugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 18:31

Even iets heel anders: je hoort juist mee te gaan in de beweging en zeker je handen niet “vast te zetten”.
Probeer eens ontspannen te gaan zitten, je navel iets naar voren te doen en te voelen hoe je paard loopt, dan gaan je handen als je het goed doet automatisch in de beweging van je paard mee.
Als je dit gaat oplossen met hulpteugels leer je niet correct te rijden, los het op bij jezelf :)

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: Elastisch tussenstuk teugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-18 23:27

Stabiele handen en vastzetten is een groot verschil.

Op dit moment werkt dit om het paard meer vertrouwen te geven in mijn hand. Doordat hij vertrouwen krijgt gaat hij steeds meer, beter en rechter (over de rug) lopen en wordt het voor mij steeds makkelijker een stabiele hand (tov zijn mond) aan te kunnen bieden.