Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Petrichor

Berichten: 10501
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 17:43

Hier even een update:

Vandaag voor het eerst bitloos gereden, wat mij heel erg opviel was dat ze veel meer ontspannen was. Ze was misschien zelfs wel iets te ontspannen, ondanks een week niet kunnen rijden en de harde wind was ze echt heel erg zen.

Voor de rest heb ik het idee dat bitloos strenger in werkt dan met bit, met bit wil ze nog wel eens een keer door drammen en vandaag was een zeer kleine ophouding ook direct ho.

Daarom ben ik ook een klein stukje met haar naar buiten gegaan en dat ging ook prima. Deze week lekker bitloos trainen en dan maar eens aankijken of ik zondag de 20km ook bitloos ga doen. :D

Montana, super bedankt dat je alles zo snel en netjes hebt afgehandeld! Ben heel erg blij met het hoofdstel. Weet jij toevallig of dit hoofdstel vroeger een kaakgekruist model was (model Indy)?

The smell of earth after rain!


Maartje1990

Berichten: 22271
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 20:06

Bitloos strenger? Of juist minder pijnlijk waarom ze wel meteen kan/wil luisteren?

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

Petrichor

Berichten: 10501
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 20:20

Maartje1990 schreef:
Bitloos strenger? Of juist minder pijnlijk waarom ze wel meteen kan/wil luisteren?

Dat zou kunnen, ze reageerde in elk geval direct en dramt niet door. Met bit had ze daar nog wel eens een handje van, stil staan en dan toch nog even een pasje willen verzetten of gewoon niet direct op hulp willen reageren.

The smell of earth after rain!

Suikerspinda
Correspondent

Berichten: 6044
Geregistreerd: 22-08-12
Woonplaats: Sabadell

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 00:38

Dat klinkt echt super Petrichor!! Wat fijn dat je paard er meteen zo goed mee loopt :)

Petrichor

Berichten: 10501
Geregistreerd: 14-04-06

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 12:50

Vandaag weer bitloos gereden, ik blijf erbij ze is veel meer ontspannen.

Vandaag samen met een ander paard stukje naar buiten geweest, het andere paard raakte wat in paniek waardoor mijn paard ook wat opgefokt raakte, ik had wel het idee dat je met bit dan iets meer te vertellen hebt maar vooralsnog kon ik het bitloos prima aan. :)

The smell of earth after rain!


M_ontana
Berichten: 1279
Geregistreerd: 28-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 19:27

Petrichor schreef:
Hier even een update:

Vandaag voor het eerst bitloos gereden, wat mij heel erg opviel was dat ze veel meer ontspannen was. Ze was misschien zelfs wel iets te ontspannen, ondanks een week niet kunnen rijden en de harde wind was ze echt heel erg zen.

Voor de rest heb ik het idee dat bitloos strenger in werkt dan met bit, met bit wil ze nog wel eens een keer door drammen en vandaag was een zeer kleine ophouding ook direct ho.

Daarom ben ik ook een klein stukje met haar naar buiten gegaan en dat ging ook prima. Deze week lekker bitloos trainen en dan maar eens aankijken of ik zondag de 20km ook bitloos ga doen. :D

Montana, super bedankt dat je alles zo snel en netjes hebt afgehandeld! Ben heel erg blij met het hoofdstel. Weet jij toevallig of dit hoofdstel vroeger een kaakgekruist model was (model Indy)?

Fijn dat je er blij mee bent! Ik heb dit hoofdstel zo gekocht, niet kaakgekruist :)

silvericathy

Berichten: 1913
Geregistreerd: 08-09-09
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 20:50

Wie zou mij kunnen helpen?

Ik wil voor mijn pony met maat pony een mooi bitloos hoofdstel kopen. Ik heb op het moment een bitloos sidepull neusriem, die had ik aangeschaft om te proberen. Hier reageert mijn pony goed op en we hebben dus ook al de nodige kilometers onder het zadel buiten gemaakt. Omdat ze goed te rijden is hiermee wil ik nu een fatsoenlijk hoofdstel aanschaffen.

Nu gaf iemand mij het advies om een hoofdstel met lage keelriem te kopen ivm het schuiven en het in de ogen komen van de bak stukken. Inmiddels al twee dagen het internet aan het afzoeken, maar ik kan hierin dus niks vinden. Budget maximaal €80 en maat pony.

Merk dat een gewoon simpel bitloos sidepull al amper te vinden is in maat pony.

Ik wil graag een hoofdstel dat er enigszins stevig uitziet, dus niet van de hele fijne vastgezette ringetjes. Mag best beetje barok uitzien.

Maar eigenlijk is mijn vraag, is zo'n lage keelriem nu echt nodig? Er is zoveel aanbod met een gewone keelriem.... Als dat niet goed was of pijn kan doen lijkt het me niet dat iemand dat zou kopen, toch?

Ik twijfel nog een beetje tussen sidepull en hackamore. Op die andere doet ze het namelijk ook prima. Ik ben de enige die ermee gaat rijden, en weet dat dit een scherper hoofdstel is. Maar hackamore is al helemaal lastig te verkrijgen in maat pony

❤️Paco❤️Mila❤️Novi❤️

siskeh
Berichten: 8664
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 21:30

https://www.boomlooszadelbecidor.nl/a-4 ... hoofdstel/

Deze is iets boven de 80, misschien dat je hem bij EJ/Divoza kan krijgen met 25% korting?
Hackamore zou ik voor dressuurmatig niet zo snel willen gebruiken. Mocht je wel de keuze uit beide willen, dan zou je een bloem-hack kunnen proberen.


Edit:
Mocht je het nou geen probleem vinden dat er een ring op de neus zit waardoor het dus ook kaptoom is:
https://www.agradi.nl/harrys-horse-kapt ... r-pony.htm
Verwacht niet dezelfde kwaliteit leer als die FRA(of een écht goed merk) maar zeker niets op aan te merken voor de prijs

Niet alle dwalers bennen verdwaald

Maartje1990

Berichten: 22271
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 22:27

Volgens mij bedoel je een kaakriem? Fra flandy en Fra Rebecca hebben beidde een kaakriem.

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

silvericathy

Berichten: 1913
Geregistreerd: 08-09-09
Woonplaats: Maastricht

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 09:23

Dankjulliewel voor de tips.. ik bedoel inderdaad een kaakriem.

Maar heeft zo'n lage kaakriem echt een hele grote meerwaarde? Of kan ik ook gewoon een "normale" sidepull aanschaffen zonder die extra lage kaakriem?

Hackamore of sidepull maakt bij mijn pony niet zoveel uit. Ze loopt op beide fijn. Dus voor mij is het meer wat ik mooi vind en wat er binnen mijn budget valt. Wij rijden voornamelijk buiten. Losse teugel en veel stappen.

❤️Paco❤️Mila❤️Novi❤️

Petrichor

Berichten: 10501
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 09:33

Voor wat jij doet is een normale sidepull toch goed genoeg? Ik heb ook een gewone sidepull sinds kort en hij voldoet aan alle verwachtingen. :)

The smell of earth after rain!

Maartje1990

Berichten: 22271
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 09:48

Als je paard op een sidepull goed loopt zou ik zeker geen hack aanschaffen. Kaakriem zorgt voor een stabielere ligging. Perse nodif is het niet.

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

darkadia

Berichten: 5231
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 10:43

Zou dan zeker voor een sidepull gaan. Misschien heeft kifrahorse iets binnen je budget?
Hier heb ik er een zonder kaakriem, maar heb er wel ruimere frontriem aan gezet omdat ie anders in ogen van paard schoof. Met kaakriem liggen vaak net wat stabieler.

silvericathy

Berichten: 1913
Geregistreerd: 08-09-09
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 10:44

Beetje zoeken... En dankzij kortingscodes dit hoofdstel aangeschaft voor pown, uiteindelijk €81 betaald Moet wel een tijdje wachten ivm de drukte van kerst. Maar met dit weer buiten is dat geen probleem, kan nu toch niet rijden

https://www.horze.nl/hoofdstellen/f.r.a ... -BL-P.html

❤️Paco❤️Mila❤️Novi❤️

Anoniem

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 18:54

Hoe is hier ervaring met kingekruisd in combinatie met baardhaar?

silvericathy

Berichten: 1913
Geregistreerd: 08-09-09
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 09:53

Anoniem schreef:
Hoe is hier ervaring met kingekruisd in combinatie met baardhaar?



Een keer met mijn tinker kingekruisd gereden, maar hier reageerde ze niet goed op..ze begreep het niet. Ik had daarnaast het idee dat het aan de haren trok, dat ze tussen de riempjes kwamen en door de beweging werd er dan aan getrokken.

❤️Paco❤️Mila❤️Novi❤️

Ominira

Berichten: 94
Geregistreerd: 07-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 14:56

Ondanks dat dit topic al een hele tijd niet is gebruik zou ik toch nog willen kijken of er iemand is die mij een beetje verder kan helpen. :o
Momenteel ben ik aan het kijken naar een bitloos hoofdstel. Nu kwam ik twee scharen tegen waarvan ik eigenlijk wel zou willen weten wat het verschil is. Het gaat om de Star wheel en deze andere, waar ik de naam helaas niet van weet daarom van beide even een fotootje. ;)


Afbeelding

Afbeelding

Runa

Berichten: 1107
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 16:43

Qua inwerking is er niet zo heel veel verschil volgens mij. Wat wel anders is, is wanneer de inwerking verandert. De messing scharen heeft direct een hefboomwerking doordat ze draaien wanneer de teugel wordt aangenomen en dit direct de bakstukken, de kinriem en de neusriem meeneemt/aansnoert door het draaien.

De onderste doet dit uiteindelijk ook, maar doet dit pas later (ook een beetje afhankelijk van waar je teugel zit). Omdat de gleuven groter zijn, draait hij wel wanneer de teugel wordt aangenomen, maar de bakstukken, neusriem en kinriem zullen waarschijnlijk eerst wat verschuiven voordat ze door de schaar (of eigenlijk het wiel) worden meegetrokken.

Althans, dat is wat ik vermoed. Heb je de scharen zelf of vond je deze online?

ittheclown

Berichten: 1749
Geregistreerd: 16-01-05
Woonplaats: Haarlem

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 15:35

De onderste heet een glucksrad :)

Zgan Prydi zadel te koop, bruin 17,5 inch. Evt met toebehoren.
En overige Tuigage voor maatje cob/Ijslander.

Ominira

Berichten: 94
Geregistreerd: 07-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 13:31

Runa schreef:
Qua inwerking is er niet zo heel veel verschil volgens mij. Wat wel anders is, is wanneer de inwerking verandert. De messing scharen heeft direct een hefboomwerking doordat ze draaien wanneer de teugel wordt aangenomen en dit direct de bakstukken, de kinriem en de neusriem meeneemt/aansnoert door het draaien.

De onderste doet dit uiteindelijk ook, maar doet dit pas later (ook een beetje afhankelijk van waar je teugel zit). Omdat de gleuven groter zijn, draait hij wel wanneer de teugel wordt aangenomen, maar de bakstukken, neusriem en kinriem zullen waarschijnlijk eerst wat verschuiven voordat ze door de schaar (of eigenlijk het wiel) worden meegetrokken.

Althans, dat is wat ik vermoed. Heb je de scharen zelf of vond je deze online?


Heel erg bedankt voor je berichtje!
Ik heb ze niet zelf en de foto's zijn inderdaad van het internet. Denk dat ik ze beide koop en dan ga kijken welke mijn paardje het fijnst vind. :o

Runa

Berichten: 1107
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 18:48

Ik ben heel benieuwd hoe ze bevallen! Laat je het ons weten?

Olikea

Berichten: 5449
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 19:47

Ik reed vroeger ook met een glucksrad. Vind het wel een fijne optoming. Helaas eens ergens achter blijven hangen en dat heeft ie niet overleefd

Julius <3

germie

Berichten: 25888
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 07:04

ittheclown schreef:
De onderste heet een glucksrad :)

De bovenste een star.

Ik heb de star, de music scharen en een stang en trens hackamore sinds zaterdag in bezit. Gezien de regen gisteren nog niets getest.

Ook heb ik een portugees bitloos hoofdstel, maar niet met het extreme bling, wel de bling gespen.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Ominira

Berichten: 94
Geregistreerd: 07-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 16:33

germie schreef:
ittheclown schreef:
De onderste heet een glucksrad :)

De bovenste een star.

Ik heb de star, de music scharen en een stang en trens hackamore sinds zaterdag in bezit. Gezien de regen gisteren nog niets getest.

Ook heb ik een portugees bitloos hoofdstel, maar niet met het extreme bling, wel de bling gespen.


ben benieuwd wat je ervan vind :D

Ominira

Berichten: 94
Geregistreerd: 07-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 16:34

Runa schreef:
Ik ben heel benieuwd hoe ze bevallen! Laat je het ons weten?


ja zal ik doen!
denk echter wel dat het nog een tijdje gaat duren :')


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, zoedeloe en 19 bezoekers