Regendeken.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Joliieeenn
Berichten: 955
Geregistreerd: 05-12-12
Woonplaats: Tongeren

Regendeken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-18 14:43

Dag bokkers,

Ik heb even gezocht maar kon mijn vraag niet echt terug vinden, of al heeele oude topics. Ik heb een heel lief paard in de wei staan, die er maar al te graag van houdt om in de modder te rollen en in de regen te blijven het staan. In de winter is het onmogelijk om hem onder het zadel te houden zonder deken dus na lang discussieren mag ik hem eindelijk een regendeken op leggen mits ik hem zelf elke morgen op leg :+

Nu hij is niet geschoren, dus ik wil een ongevoerde regendeken op. Dagen dat ik niet wil rijden zou ik hem de deken willen aflaten zodat hij alsnog lekker in de modder kan liggen rollen. S'avonds komen ze naar binnen en ze hebben een schuilstal. Het is dus echt voor mijn gemak...

Klopt het dat regendekens aan de naden toch water doorlaten? Of is dit ondertussen een probleem waar ze een oplossing voor hebben gevonden? Als ze water doorlaten hoef ik er in principe geen op te leggen natuurlijk..

Alvast bedankt!

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Regendeken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 14:58

Als je een goed regendeken heb,dan heeft het geen naden :D .Of ze zijn getapte op de naden.De mijne staat met veel regen ook met een regendeken op,voor de zelfde reden.Ze staat 24/7 buiten en houd van modder en zandbaden.En ik hou er van om af en toe eens te rijden.Dus zij mag lekker buiten als ze keurig haar deken aanhoud <<)

DGL

Berichten: 303
Geregistreerd: 23-12-12
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 15:00

Wat een gedoe! Ik zou inderdaad lekker een regendekentje opleggen, die horen gewoon 100% waterdicht te zijn hoor. Er zitten ook niet echt naden in, alleen eentje bij de staartflap. Wel moet je goed op de pasvorm letten, als het ergens trekt of knelt ga je schuurplekken krijgen en dat is natuurlijk niet lekker voor het paard.
Zelf heb ik dekens van Horseware, de amigo bravo vind ik erg fijn. Deze kun je in 0 grams voor 100 euro bij de Agradi kopen. Heel stevig en ook goed ademend, dus ik zou niet eens de moeite doen om hem op stal af te doen. Gewoon lekker oplaten, scheelt een hoop gedoe. Ik zet mijn eigen paard rustig binnen met zijn regen of winterdeken, ook als hij zeiknat is. Droogt zelfs makkelijker als hij gewoon op het paard blijft liggen.

dieseltje09

Berichten: 1856
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 17:12

Tja en dan ga ik even de knuppel in het hok gooien.
Ik snap dat je een deken wilt en waarom. Maar een ongevoerde rekendeken is dan niet de oplossing. Probleem is namelijk dat een paard de haren rechtop kan laten staan en zo word een mooie warme laag lucht vastgehouden word tussen de vacht. Net als dat jij kippenvel krijgt als het koud is, je haren gaan rechtop staan om zo warmte vast te houden, wij zijn echter zo ontwikkeld dat deze functie voor ons 0,0 zin heeft (wij hebben immers niet genoeg haar ;) ) maar je snapt nu hopelijk wel de werking

Met een deken heeft je paard niet meer de mogelijkheid om de warme lucht tussen de haren vast te houden door de vacht omhoog te zetten aangezien de deken alles plat drukt. Je verliest dus een hoop warmte door een ongevoerde deken op te leggen.

Dat warmte verlies zou je dan moeten opvangen met een vulling in je deken. Een ongevoerde is misschien in het voor en najaar heel fijn maar niet als het dadelijk 10 graden vriest....

Ik zou er dan ook nog even overdenken en niet zomaar midwinter een ongevoerde deken opleggen.

Koper

Berichten: 30262
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 17:16

En dan gooi ik die knuppel maar weer terug. Als een paard in de zeikende regen staat plakken de haren aan elkaar en kunnen ze de vacht dus niet meer opzetten. Daarnaast geleiden natte haren warmte, waardoor de vacht nog minder goed isoleert.

Redenen genoeg dus om een deken op het paard te leggen. Kies wel voor stevige stof, voor als het ook nog regent, zoals vandaag. Een dekentje van 600 denier waait het vandaag los doorheen.

dieseltje09

Berichten: 1856
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 17:25

Koper schreef:
En dan gooi ik die knuppel maar weer terug. Als een paard in de zeikende regen staat plakken de haren aan elkaar en kunnen ze de vacht dus niet meer opzetten. Daarnaast geleiden natte haren warmte, waardoor de vacht nog minder goed isoleert.

Redenen genoeg dus om een deken op het paard te leggen. Kies wel voor stevige stof, voor als het ook nog regent, zoals vandaag. Een dekentje van 600 denier waait het vandaag los doorheen.


Zoals ik al zei, dan moet je de vulling dus wel aanpassen naar de temperatuur. Met -10 een ongevoerde rekendeken op doen is echt geen succes.
En ja heb het geprobeerd, het zeek van de regen/ijzel/sneeuw en pony is voor het rijden de paddock nog even ingegaan met een regendeken, om hem zo beetje droog te houden voor ik erop ging, en zijn fjorden beren vacht. Nou dat heb ik geweten.... Het was echt koud en guur die dag en pony was echt ijskoud ook "in" zijn vacht toen die deken eraf kwam! (sorry poown Y;( )
Normaal stond die in de regen, vrieskou, sneeuw etc zonder deken en zodra je voelde in zijn vacht was hij lekker warm en droog. Dat was dus nu echt niet het geval!

Kijk ik ben niet tegen dekens, geloof me, die van mij staat nu gewoon puur uit gemak weer geschoren onder een deken :+ maar vandaar de opmerking pas je vulling aan naar de omstandigheden qua temperatuur
Laatst bijgewerkt door dieseltje09 op 28-11-18 17:38, in het totaal 3 keer bewerkt

Britta31

Berichten: 13140
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 17:27

Met een regendeken kan ook heel goed in de modder gerold worden.
Afbeelding

Koper

Berichten: 30262
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 17:32

Natuurlijk moet de dikte goed zijn ja. Welke dikte je nodig hebt is afhankelijk van de temperatuur, luchtvochtigheid en windsterkte, onder andere. Het is nu een graad of 8, dus op een dag als vandaag is een stevige regendeken (ongevoerd, 50 grams of misschien zelfs 100 grams als je paard een koukleum is) prima.

Britta31 de insteek is dat het paard onder de deken schoon blijft, en dus alleen de deken vies wordt van de modder.

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 17:46