[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 13:05

Ik kom hier even meelezen :)

Afgelopen week een testzadel opgehaald bij Becidor voor mijn pony. Gekozen voor de Cheyenne maat 0 omdat ze een extreem korte rug heeft. Gisteren heb ik er voor het eerst mee gereden, voelde heel vreemd. Betreffende pony heeft nogal een verleden en kan heel heftig reageren op zadels, daardoor rijd ik haar eigenlijk alleen nog met de barebackpad. Mijn gedachtegang was dat een boomlooszadel misschien voor haar hetzelfde idee geeft en mij wat meer steun voor buitenritten. Vandaar een testzadeltje, is het niks dan blijven we bij de barebackpad. Ze is heel prima uit te zitten met barebackpad, springen, bokken, gekke dingen, allemaal geen probleem.

Maar nu het zadel. Ten eerste was ik al verbaasd dat ze er geen gekke reactie op gaf. Haar normale reactie op wegstappen met een zadel op haar rug (en ruiter) is kont samentrekken en heel dramatisch doen. Dit deed ze met de Cheyenne helemaal niet. Uiteindelijk ook aangedraafd en ik was gelijk al mijn balans kwijt. Ik ben dus een barebackpad gewend en dit zit dan heel hoog, even wennen dus. Pony raakte daardoor ook even de balans kwijt. Daarna ging het eigenlijk wel prima. Galop blijft altijd een dingetje bij deze pony, maar ook dat ging uiteindelijk best oke.

Ik vraag me alleen af, ik heb best wel spierpijn en had ook gelijk kramp in mijn heup toen ik op het zadel ging zitten. Pony is breder dan je denkt, er zit nu een L pommel in. Vandaag wil ik eigenlijk even kijken of ik wat beeldmateriaal kan krijgen met mij erop, vraag me af of ik wel goed pas in deze maat 0. Heb zelf altijd in een 16 inch dressuurzadel gezeten, ben maar 1.58m kort en heb broekmaat 32/34.. Dus zou moeten passen? Heb in galop het idee dat ik heel erg tegen de achterkant kom.

Al met al tot nu toe redelijk tevreden! Zadel blijft netjes op de plek liggen, schuift totaal niet, pony lijkt ook veel schoudervrijheid te hebben. Wat denken jullie, zou een maat 1 ook op haar passen? Zit te twijfelen om ook een keer een ander model te testen.
Afbeelding

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 18:56

Maartje1990 schreef:
En je normale pad ligt eronder?


Ja pad licht eronder.
Viel wel mee. Mijne crosst liever dan dat ze wortels eet. Vind ze ook lastig om te eten haha.

Otti1977

Berichten: 3040
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 19:12

Mmm mijn Barefoot Barrydale kraakt ineens aan de linker kant.. heb hem al ruim 3 jaar. Nog nooit last van gehad. Een keiharde kraak. Heb het klittenband al los gehad en opnieuw vast gemaakt maar maakt geen verschil. Is zo ineens uit het niets. Heeft iemand hier ervaring mee?

_ENGEL_Jarig

Berichten: 1026
Geregistreerd: 25-01-11
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 19:42

Ghostattack schreef:
Ik kom hier even meelezen :)

Afgelopen week een testzadel opgehaald bij Becidor voor mijn pony. Gekozen voor de Cheyenne maat 0 omdat ze een extreem korte rug heeft. Gisteren heb ik er voor het eerst mee gereden, voelde heel vreemd. Betreffende pony heeft nogal een verleden en kan heel heftig reageren op zadels, daardoor rijd ik haar eigenlijk alleen nog met de barebackpad. Mijn gedachtegang was dat een boomlooszadel misschien voor haar hetzelfde idee geeft en mij wat meer steun voor buitenritten. Vandaar een testzadeltje, is het niks dan blijven we bij de barebackpad. Ze is heel prima uit te zitten met barebackpad, springen, bokken, gekke dingen, allemaal geen probleem.

Maar nu het zadel. Ten eerste was ik al verbaasd dat ze er geen gekke reactie op gaf. Haar normale reactie op wegstappen met een zadel op haar rug (en ruiter) is kont samentrekken en heel dramatisch doen. Dit deed ze met de Cheyenne helemaal niet. Uiteindelijk ook aangedraafd en ik was gelijk al mijn balans kwijt. Ik ben dus een barebackpad gewend en dit zit dan heel hoog, even wennen dus. Pony raakte daardoor ook even de balans kwijt. Daarna ging het eigenlijk wel prima. Galop blijft altijd een dingetje bij deze pony, maar ook dat ging uiteindelijk best oke.

Ik vraag me alleen af, ik heb best wel spierpijn en had ook gelijk kramp in mijn heup toen ik op het zadel ging zitten. Pony is breder dan je denkt, er zit nu een L pommel in. Vandaag wil ik eigenlijk even kijken of ik wat beeldmateriaal kan krijgen met mij erop, vraag me af of ik wel goed pas in deze maat 0. Heb zelf altijd in een 16 inch dressuurzadel gezeten, ben maar 1.58m kort en heb broekmaat 32/34.. Dus zou moeten passen? Heb in galop het idee dat ik heel erg tegen de achterkant kom.

Al met al tot nu toe redelijk tevreden! Zadel blijft netjes op de plek liggen, schuift totaal niet, pony lijkt ook veel schoudervrijheid te hebben. Wat denken jullie, zou een maat 1 ook op haar passen? Zit te twijfelen om ook een keer een ander model te testen.
[ [url=m/2nR9Ua.jpg]Afbeelding[/url] ]



Ik zou met jouw lengte en postuur geen maat 1 proberen, want deze is te groot jouw waardoor je gaat schuiven.

Zelf kan ik uit ervaring zeggen dat dat niet werkt, daarom heb ik nu helaas een Barefoot Merlyn in de verkoop. Ik ben nog ietsje kleiner dan jouw. Barrydale maat 0 was wel heel fijn!

Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 20:47

Daar was ik inderdaad ook bang voor, dat maat 1 weer te groot gaat zijn. Zou wel jammer zijn, want een dressuur of endurance modelletje lijkt me erg fijn qua steun.

De Cheyenne vandaag in het bos getest:
Afbeelding

Ik kom met de binnenkant van mijn bovenbenen wel tegen de pommel aan, iemand enig idee waar dat aan ligt?

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 20:54

Je zit ook in stoelzit, als het goed is kan je de positie van de stijgbeugels veranderen.
Mooiste is om eerst een stukje zonder beugels te rijden, en dan daar vanuit te bepalen wat voor jou de passende positie is.

Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 21:12

Ik vraag me af of dit zadel dan wel geschikt is voor mij. De eerste keer schoot mijn heup gelijk in de kramp toen ik erop ging zitten (dit heb ik soms ook in gewone boomzadels), ik zit ook met chronische rugpijn/problemen waardoor ik überhaupt al niet recht kan zitten. Beugels verder naar achteren zal waarschijnlijk helemaal kramp opleveren in mijn heupen := Voor mijn gevoel kunnen mijn benen ook niet op een andere plek liggen en het zit ook echt gigantisch breed.

Misschien ook eens een ander merk overwegen om te testen :j

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 21:38

Dat kan zeker ja, dat het te breed is, je kan testen met een hipsaver, in het boomloos topic meende ik ook dat er wel een mensen de tip gaven om een sok/handdoekje te gebruiken om het smaller te maken.
Maar anders zou je misschien beter kunnen kijken naar bijvoorbeeld een Startrekk, Hidalgo of "kleine" maat ghost. (Heather Moffet is misschien ook juist wel geschikt, maar ik weet niet hoe lang die zijn)

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 21:52

siskeh schreef:
Dat kan zeker ja, dat het te breed is, je kan testen met een hipsaver, in het boomloos topic meende ik ook dat er wel een mensen de tip gaven om een sok/handdoekje te gebruiken om het smaller te maken.
Maar anders zou je misschien beter kunnen kijken naar bijvoorbeeld een Startrekk, Hidalgo of "kleine" maat ghost. (Heather Moffet is misschien ook juist wel geschikt, maar ik weet niet hoe lang die zijn)

Heather moffett is ook niet lang. Vooral niet als je zelf niet zo een forse bips hebt (zitting valt ruim vind ik) Mijn hele korte paardje waar barefoot best lang op is rijdt ik met een Heather moffett Flexee.

Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 21:59

Toch maar eens oriënteren op een boomloos passervice denk ik! Probleem is alleen wel dat ik niet zoveel wil/kan investeren :o Het is echt puur en alleen voor de bosritten, rijd maximaal 2 keer per week op haar. Ik heb namelijk nog een jonge pony staan waarmee ik de wedstrijden in wil, dus daar gaat op dit moment iets meer investering in zitten. Tweedehands een boomloosje lijkt me dan nog goed te doen, ik wil voorlopig nog even geen investeringen van meer dan 500 euro doen. Misschien komend voorjaar, als ik financieel weer wat breder zit.

Welke passervice heeft meerdere merken in het assortiment? Pony staat vlakbij Veenendaal.

lotje5lotje
Berichten: 707
Geregistreerd: 29-05-06

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 23:55

Ghost zit smal! Heb ik op een rond paard liggen, voelt smaller aan dan mijn boomzadel met boommaat 35

marley93

Berichten: 6029
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 07:31

Ghostattack schreef:
Toch maar eens oriënteren op een boomloos passervice denk ik! Probleem is alleen wel dat ik niet zoveel wil/kan investeren :o Het is echt puur en alleen voor de bosritten, rijd maximaal 2 keer per week op haar. Ik heb namelijk nog een jonge pony staan waarmee ik de wedstrijden in wil, dus daar gaat op dit moment iets meer investering in zitten. Tweedehands een boomloosje lijkt me dan nog goed te doen, ik wil voorlopig nog even geen investeringen van meer dan 500 euro doen. Misschien komend voorjaar, als ik financieel weer wat breder zit.

Welke passervice heeft meerdere merken in het assortiment? Pony staat vlakbij Veenendaal.


Ik was heel blij met Ella's hulp, van Boomloos Passervice. Zij heeft veel verschillende merken en kijk goed naar zowel paard als ruiter. Bovendien houdt ze rekening met je budget, al ben ik door eigen keuze wel daarboven gaan zitten.

Daphneeeej schreef:
marley93 schreef:
Ik heb zonet de HM Flexee VSD besteld. *\o/* Kan niet wachten tot hij binnen is!

Hoe lang is de verwachte levertijd tegenwoordig? Ik hebber vandaag weer 2 uur mee buiten gereden. Heerlijk zadel en ook altijd een super mooie afdruk, vandaag weer.


Als het zadel niet op voorraad is, 6-8 weken. Wanneer het zadel op voorraad is zal het korter zijn, maar doordat het naar een ander land moet is er geen harde regel voor, zeg maar.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 11:02

Ik denk dat je het beste Ella kan vragen inderdaad.
De genoemde modellen zijn 2e hands zeker rond de 500 wel te vinden.

Otti1977

Berichten: 3040
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 14:48

Otti1977 schreef:
Mmm mijn Barefoot Barrydale kraakt ineens aan de linker kant.. heb hem al ruim 3 jaar. Nog nooit last van gehad. Een keiharde kraak. Heb het klittenband al los gehad en opnieuw vast gemaakt maar maakt geen verschil. Is zo ineens uit het niets. Heeft iemand hier ervaring mee?

Niemand?

Mondesir
Berichten: 8
Geregistreerd: 12-12-14
Woonplaats: Overijssel/Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 15:27

Duhelo schreef:
je stuitje verstuiken na een buitenrit is inderdaad wel een prestatie :D
Misschien kan een schaapje erop wel helpen om de druk voor je kont wat meer te verdelen?
Ik heb inderdaad de lipica, die geeft me net genoeg vrijheid om de breedte van het paard te compenseren, en toch genoeg steun dat ik er niet zomaar vanaf kukel. Maar het is gewoon keihard werken om op dit paard ietwat deftig te kunnen zitten (ook omdat ze naast breed ook gewoon groot is met giga gangen en een heleboel power. )


Nou het lukte toch vrij gemakkelijk :-p Of zoals de huisarts zei 'je hebt gewoon een staart en te hard gezwaaid' _-:( Dat wil ik dus nooit meer, het deed weken lang zeer bij alles!

Bontje helpt idd wel, al wordt mijn zadel dan wel wat krapjes voor mijn gevoel.

Daphne, ik kan nergens vinden waar de HM te bestellen is. Ik ben behoorlijk benieuwd naar de dressuurversie. Kun je mij vertellen hoe jij aan het zadel bent gekomen?

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 17:58

Mondesir schreef:
Daphne, ik kan nergens vinden waar de HM te bestellen is. Ik ben behoorlijk benieuwd naar de dressuurversie. Kun je mij vertellen hoe jij aan het zadel bent gekomen?

Er is volgensmij geen nederlandse dealer meer. Ik heb hem toen gekocht via charmaine maar die doet volgensmij niet meer. Maar Je kan ook zelf via Heather moffett bestellen. Mail contact met haar is heel fijn, wel in het engels...

Edit: dit is de website van charmaine:

http://flexibelezadels.eu/zadels/flexib ... -dressuur/

Stripe000
Berichten: 585
Geregistreerd: 02-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 18:07

Vraag:
Heb voor mezelf een fijn boomloos zadel.barefoot met goede pad.
Mijn bijrijdster rijd met een stuben veelzeidigbekds zadel,maar heb idee dat dat niet lekker past op onze ronde fjord.
Mijn boomloos Arizona past dus perfect daar loopt ze super mee.

Wil voor mijn bijrijdster ook een boomloos zadel lopen en hen nu de mogelijkheid om een randol te kopen incl
Pad voor 125 euro

Wie heeft er ervaring met zo’n zadel??

Afbeelding
Dit is zadel



Afbeelding.

Dit is de pony waar het om gaat, ze ja inmiddels wel wat afgevallen gelukkig

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 18:55

Even algemene vraag, weet iemand of een webshop met kifra western pad ook mee doet aan black friday? wil dan graag 2 bestellen. beetje korting zou dan wel fijn zijn €340 een hoop geld.

Mondesir
Berichten: 8
Geregistreerd: 12-12-14
Woonplaats: Overijssel/Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 20:43

Daphneeeej schreef:
Mondesir schreef:
Daphne, ik kan nergens vinden waar de HM te bestellen is. Ik ben behoorlijk benieuwd naar de dressuurversie. Kun je mij vertellen hoe jij aan het zadel bent gekomen?

Er is volgensmij geen nederlandse dealer meer. Ik heb hem toen gekocht via charmaine maar die doet volgensmij niet meer. Maar Je kan ook zelf via Heather moffett bestellen. Mail contact met haar is heel fijn, wel in het engels...

Edit: dit is de website van charmaine:

http://flexibelezadels.eu/zadels/flexib ... -dressuur/


Oke dank je wel :-)

marley93, hoe ben jij aan je zadel gekomen? :-)

060606
Berichten: 1264
Geregistreerd: 05-07-10

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 10:46

Waar zou ik een Just AdJust kunnen testen?

Mayflower_

Berichten: 13711
Geregistreerd: 11-05-05
Woonplaats: Het noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 10:52


Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 10:52


No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 12:28

Ghostattack schreef:
Toch maar eens oriënteren op een boomloos passervice denk ik! Probleem is alleen wel dat ik niet zoveel wil/kan investeren :o Het is echt puur en alleen voor de bosritten, rijd maximaal 2 keer per week op haar. Ik heb namelijk nog een jonge pony staan waarmee ik de wedstrijden in wil, dus daar gaat op dit moment iets meer investering in zitten. Tweedehands een boomloosje lijkt me dan nog goed te doen, ik wil voorlopig nog even geen investeringen van meer dan 500 euro doen. Misschien komend voorjaar, als ik financieel weer wat breder zit.

Welke passervice heeft meerdere merken in het assortiment? Pony staat vlakbij Veenendaal.


Mijn reactie is weggehaald. Ik zal het nu even beter verwoorden..

Ik heb een 2ehands ghost gekocht voor €400. Ze zijn er dus wel voor onder jouw budget.
Je zou een pas survice kunnen laten komen om te kijken welk model je zou willen hebben en dat je dan gat zoeken naar een 2e hands

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 12:41

060606 schreef:
Waar zou ik een Just AdJust kunnen testen?


Ik heb een Just adjust als test zadel

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 12:43

Ghostattack schreef:
Toch maar eens oriënteren op een boomloos passervice denk ik! Probleem is alleen wel dat ik niet zoveel wil/kan investeren :o Het is echt puur en alleen voor de bosritten, rijd maximaal 2 keer per week op haar. Ik heb namelijk nog een jonge pony staan waarmee ik de wedstrijden in wil, dus daar gaat op dit moment iets meer investering in zitten. Tweedehands een boomloosje lijkt me dan nog goed te doen, ik wil voorlopig nog even geen investeringen van meer dan 500 euro doen. Misschien komend voorjaar, als ik financieel weer wat breder zit.

Welke passervice heeft meerdere merken in het assortiment? Pony staat vlakbij Veenendaal.


Met boomloos mag je ook wedstrijden starten hoor en je kan ze zelfs op beidde paarden gebruiken!

Anyhow ik heb mijn ghost voot €300 op de kop weten te tikken en het was precies de ghost die ik wilde (roma picollo met zwart vetleer). Ern ghost past wel goed bij je boktnaam trouwens :+

Zowel www.buitenzinnig.nl als www.boomlooszadelpasservice.nl komen door heel Nederland en hebben beidde een ruim assortiment van merken en modellen :)