Zadel schuif dillema naar achteren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Zadel schuif dillema naar achteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-18 19:18

Hoi Bokkers,

Sinds de verkoop van mijn pony heb ik al een tijdje geen zadel in gebruik gehad. Nu komt langzaam aan het moment dat mijn nieuwe paard een beetje bereden gaat worden. Ik leid haar zelf op volgens de academische dressuur. We zijn met het rijden nog heel basis bezig. We stappen wat rond en kunnen een paar pasjes draven.

Graag zou ik de drafstukjes wat gaan verlengen, maar ik merk dat ik daarbij zelf de balans mis om haar tijdens een langer stuk draf niet in de weg te gaan zitten. We rijden momenteel met een barebackpad, wat inprincipe heel fijn is omdat ik alles voel wat er onder mij gebeurd. Maar de merken die ik heb geprobeerd passen haar helaas niet goed. Hij wilt namelijk nogal eens, of eigenlijk altijd, een flink stuk naar achteren schuiven.

Omdat ze uiteraard nog lang niet opgeleid is, volgroeid is en nog flink moet toenemen in massa zit ik zelf een beetje in dubio wat te doen. Hoe pakken jullie soortgelijke problemen aan?
Kort gezegd vind ik het barebackprincipe fijn, maar is mijn balans daar nog niet goedgenoeg voor/is ze eigenlijk vrijwel niet uit te zitten met haar schwung en dressuurgangen. Wat meer steun is dus gewenst, en eigenlijk heb ik ook het vermoeden dat bbp gewoon niet werkt op haar rug...

Afbeelding


Afbeelding

Hier zie je ook afdruk van de singel na zo een 10 min stappen... Hier schuift hij MINIMAAL heen.
Afbeelding

Afbeelding

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Zadel schuif dillema naar achteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 22:30

Is het met een zadel ook een probleem dat het naar achteren schuift?
Of enkel met barebackpad?
Wat ik persoonlijk zou doen is kijken naar een boomloos zadel als academisch meer de voorkeur heeft zou je naar spaanse/portugese modellen kunnen kijken zoals de Startrekk Espaniola of de Hidalgo zadels.

Pindakaa7
Berichten: 622
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Ja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 22:41

Met wat voor barebackpad rijd je?
Als de singelstoten recht naar beneden gaan komt de druk van de singel zegmaar in een rechte lijn over de rug waardoor de barebackpad naar achter schuift, tot de plek waar de singel zit achter de schoft ligt. Dit lijkt bij jouw paard te gebeuren dus vandaar de vraag met wat voor barebackpad je rijd.
Als de barebackpad de druk van de singel niet goed verdeeld zal de pad dus naar achter schuiven, ook juist als de singel strakker zit.
Oké excuses voor de onduidelijke uitleg, ik hoop dat je me begrijpt :').

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-18 22:59

siskeh schreef:
Is het met een zadel ook een probleem dat het naar achteren schuift?
Of enkel met barebackpad?
Wat ik persoonlijk zou doen is kijken naar een boomloos zadel als academisch meer de voorkeur heeft zou je naar spaanse/portugese modellen kunnen kijken zoals de Startrekk Espaniola of de Hidalgo zadels.


Allereerst, bedankt voor het meedenken!

Momenteel hebben we nog geen zadel geprobeerd, ik heb alleen nog met een barebackpad op haar gereden (gestapt) en helemaal zonder zadel.
Eigenlijk was mijn intentie om haar wat verder op te leiden tot ze wat meer body had gekregen zodat ik meer kans heb op een lang passend zadel. Helaas blijkt dat dus naar waarschijnlijkheid eerder te moeten gebeuren.

De zadels die jij noemt zien er goed uit! Ik ga mij erverder in verdiepen. Van de zadelmaker die komende week gaat komen kreeg ik ook signum als optie omdat deze goed aanpasbaar zijn. Schaal jij die ook bij de genoemde zadels?

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-18 23:04

Hoi! Ik rijd momenteel met een Filzsattel barebackpad. Ik heb voorheen een barefood ride on geprobeerd. Helaas paste die niet bij haar hoge schoft. Daarna heb ik contact gehad met de eigenaar van Filzsattel. Zij heeft mij een prachtige bbp opgestuurd voor een hoge schoft. Helaas schoof deze naar achteren. Omdat het een optie was dat dit door de singelstootophanging kwam, heeft ze mij daarna een zadel met verplaatsbare singelstoten gestuurd. Na meerdere posities geprobeerd te hebben bleef het zadel helaas naar achteren schuiven, hoe strak en los ik hem ook deed. Maar ook recht, schuin, driehoek, voor en achteren maakte geen verschil...
bovendien schoof ook de barefoot naar achteren!
Verder gebruik ik al een anatomische MSFC singel.


Afbeelding

Afbeelding

Pindakaa7 schreef:
Met wat voor barebackpad rijd je?
Als de singelstoten recht naar beneden gaan komt de druk van de singel zegmaar in een rechte lijn over de rug waardoor de barebackpad naar achter schuift, tot de plek waar de singel zit achter de schoft ligt. Dit lijkt bij jouw paard te gebeuren dus vandaar de vraag met wat voor barebackpad je rijd.
Als de barebackpad de druk van de singel niet goed verdeeld zal de pad dus naar achter schuiven, ook juist als de singel strakker zit.
Oké excuses voor de onduidelijke uitleg, ik hoop dat je me begrijpt :').

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 23:14

Ja ik heb dat probleem dus ook. Ik had al voorzien dat titus explosief zou gaan verbreden met training en goed voeren omdat hij december 2017/januari 2018 echt schrikbarend veel te mager was. En hij moet nu beginnen met uitzwaren. Ik heb dus het zadel te leen van mijn vriend.

Wel een fit 4 dus hij was wel echt goed te breed voor hem. Maar had wel een teruggesneden kamer en dat heeft ie wel nodig met die enorme schoft. en fryso zadels bieden sowieso al enorme schoudervrijheid.

Ik ben begonnen met een echt heel heel dik endurance pad er onder. Daarna overgestapt op een schapenvel. En nu een dekje met boven op de rug wol genaaid. Die ik een handbreedte los heb gehaald op twee punten en daar de inlages van een prolite pad in gestopt en dit, in combinatie met een Anatomisch gevormde singel, voorkomt het schuiven. Ik verwacht met een half jaar zonder inlages te kunnen gaan rijden en met een jaar met een normaal simpel dekje.
Dus over anderhalf a 2 jaar. Gaan we een zadel aan laten meten voor hem.

Die jonge paarden kunnen zo schrikbarend snel veranderen in hun spieren dat je haast als je op maat wil werken elke drie maanden een nieuw zadel nodig hebt. Naja dat is natuurlijk geen doen tenzij je miljonair bent.

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Re: Zadel schuif dillema naar achteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-18 23:27

Helaas geen miljonair hier....

Wat ben je ontzettend handig bezig! Helaas durf ikzelf niet zo te gaan knutselen, daar is mijn paardje echt te gevoelig voor. Na 5 minuten stappen stopt ze en gaan ze met haar neus de singel aanwijzen, want baasje, dit zit niet lekker.
Als ik haar doorvraag loopt het geheid op ruzie uit dus vandaar dat ik gehoor geef aan haar en naar waarschijnlijkheid uit ga komen bij een ontiegelijk duur zadel...

Bedankt voor het delen van je ervaring!
Mijn merrie is afgelopen jaar flink iitgezwaard, maar verwacht nog meer als ik naar haar vader kijk. Ze is nu 5,5.Afbeelding

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 23:57

SBravour schreef:
Helaas geen miljonair hier....

Wat ben je ontzettend handig bezig! Helaas durf ikzelf niet zo te gaan knutselen, daar is mijn paardje echt te gevoelig voor. Na 5 minuten stappen stopt ze en gaan ze met haar neus de singel aanwijzen, want baasje, dit zit niet lekker.
Als ik haar doorvraag loopt het geheid op ruzie uit dus vandaar dat ik gehoor geef aan haar en naar waarschijnlijkheid uit ga komen bij een ontiegelijk duur zadel...

Bedankt voor het delen van je ervaring!
Mijn merrie is afgelopen jaar flink iitgezwaard, maar verwacht nog meer als ik naar haar vader kijk. Ze is nu 5,5.[ [url=m/8UvGW1.png]Afbeelding[/url] ]


Zo jeetje! Das een beste verandering ja!

Ik heb de massel dat titus van zichzelf echt een ongelooflijke soepele rug heeft heel makkelijk zijn bekken kantelt en hij kwa karakter vreselijk meegaand is. This een beetje een sulletje. :z

Hij laat het wel merken als hem iets niet lekker zit hoor. Maar hij maakt geen ruzie met me meer. Hij stopt gewoon met lopen en lift niet meer.treed niet goed onder, Pakt het bit vast. Zulks.

Dan weet ik dat het tijd is voor verandering, pas ik iets in het dekje aan, longeer ik een paar dagen alleen maar. En in die longeer dagen masseer ik zijn bovenlijn een paar keer en laat met een hoeven krabber even paar keer zijn bekken kantelen en dan loopt hij weer vrolijk als een trein met zijn oren er op.

Januari

Afbeelding


Afbeelding

En nu

Afbeelding


Afbeelding

Ik zou proberen voor een zadel te gaan die nog iets aanpasbaar is in de boom. Dan heb je het meeste kans dat het eventjes goed blijft gaan.

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Re: Zadel schuif dillema naar achteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-18 09:15

Dankjewel!
Wat een prachtige zwaan heeft hij zich tot ontwikkeld!

pmarena

Berichten: 48112
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Zadel schuif dillema naar achteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 09:31

Oef....dit zijn echt bijzonder lastige ruggen, simpelweg omdat de schoft erg ver naar achteren zit vergeleken met het voorbeen zeg maar. Bijna alle zadels en BBP zullen hun singelstoten zowat op de buik hebben liggen als ze zelf netjes ten opzichte van de schoft liggen.

Je zal echt uit moeten kijken naar een model waarbij de singelstoten extreem ver naar voren liggen...

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Re: Zadel schuif dillema naar achteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-18 13:16

Oké interessante blik erop! De mensen waar ik contact mee heb gehad hebben mij nog niet gezegd dat de singelstoten juist naar voren moeten...
Ben jij misschien handig met paint? Zou je mij aan kunnen geven waar jij het zadel zou neer leggen bij het betreffende paard? Ik ben heel benieuwd. Heb namelijk het idee dat ik de pad steeds te ver naar voren toe leg!

In het deken topic zei iemand mij al eens dat ze een ver doorlopende schoft heeft. Helaas nooit bij stil gestaan dat het zadel zo een issue zou gaan worden.... :D

Bamii

Berichten: 1372
Geregistreerd: 20-10-13

Re: Zadel schuif dillema naar achteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 13:57

Ik heb ook exact hetzelfde probleem! Mijn singel ligt ook echt in het midden van de buik, kan het wel verder naar voren opzadelen maar hier schuift hij naar toe. Een 3 puntssingelsysteem zit al beter dan normale singel stoten. Helaas zijn de meeste barokke zadels met gewone rechte stoten en niet echt geschikt voor ruggen met een ver doorlopende schoft en grote schouder.

Ik denk dat jij het gevoel hebt dat je de pad zo ver naar voren legt omdat het ook zo is. Voor je gevoel wil je de singel op de 'juiste' plek hebben maar dan ligt de pad op de schoft en schouders. Ligt hij bij de schoft en schouders goed, is de singel ver naar achter. Tenminste, dat had ik steeds. Lastig is dat je paard ook nog aan geeft de singel op de plek vervelend te vinden, mijn paard gaf dat niet aan.

Ik had een een fryso, nagekeken door tweespan maar bleek veel te krap te zijn met slechte schoudervrijheid. Toen een schutte zadel die best goed lag, alleen na een flinke galop zat ik toch weer aardig richting de lendenen.

Ik zal een paar fotos opzoeken van hoe mijn zadels nu liggen, kun je vergelijken. Maar het zadel wat 'normaal' blijft liggen heb ik helaad ook nog niet gevonden dus ik rij momenteel ook op een schapenvachtje.

Pmarena, kan jij toevallig zo'n model aan raden? Welke soort zadels dat hebben?

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Re: Zadel schuif dillema naar achteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-18 14:33

Wat een gedoetje he... Wat voor schapenvachtje gebruik jij?
Graag wil ik verder de draf gaan ontwikkelen, maar dat wil ik haar wel comfortable maken. Ik wil lekker kunnen gaan lichtrijden zodat ik haar niet in de weg zit te butsen en zij fijn haar balans daarin kan gaan vinden….

Ik heb een afspraak voor over twee weken met een zadelmaker staan zoals ik eerder al meldde. waarschijnlijk gaan we een signumzadel proberen of iets in die trent.

Ben benieuwd wat jij al hebt geprobeerd en naar de rug van jou peerd!