[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 18:48


Springen met een Ghost Italy


JoycexEnya

Berichten: 5944
Geregistreerd: 11-12-10

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 18:56

Hoe is de druk verdeling eigenlijk met barefoot. Ik wil naar boomzadel, doordat ik meer ga springen en crossen. En twijfel dan of de druk verdeling wel goed is.

Mijn barefoot cheyenne gaat sws weg, omdat deze te klein voor mij is en ik totaal geen steun heeft.

Enya&Betsy
Enya Klasse I-4 (107 goedgekeurde km's)
Youtubekanaal: http://www.youtube.com/user/SvennForEver

Petrichor

Berichten: 10500
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 19:33

JoycexEnya schreef:
Hoe is de druk verdeling eigenlijk met barefoot. Ik wil naar boomzadel, doordat ik meer ga springen en crossen. En twijfel dan of de druk verdeling wel goed is.

Mijn barefoot cheyenne gaat sws weg, omdat deze te klein voor mij is en ik totaal geen steun heeft.

Ik heb een Barefoot Nevada en ik moet heel eerlijk zeggen dat de druk verdeling beter lijkt dan met mijn vorige boomzadel. Als ik het zadel er afhaal zie ik heel duidelijk dat de ruggengraat 100% vrij heeft gelegen en zie ik dat de druk heel mooi verdeeld is over een heel groot stuk.

Tijdens het rijden merk ik ook dat ze veel meer voorwaarts is omdat ze gewoon veel meer schoudervrijheid heeft.

Mijn ervaring met Barefoot is dus heel erg goed, maar het is mijn eerste boomloze zadel dus ik heb geen vergelijking met andere boomloze zadels. Wel heb ik heel veel boomzadels versleten van verschillende professionele zadelmakers en mijn ervaring is dat ze nooit goed passen er is altijd wel wat.

The smell of earth after rain!

JoycexEnya

Berichten: 5944
Geregistreerd: 11-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 19:44

Dat heb ik ook. Maar soms ook een vierkantje wat droog is. Volgens
Mij zie je het hier wel een beetje, een foto van dat ik het zadel net had. Afbeelding


En volgens mij instructrice draait die over de rug ofzo, maar neem aan dat boomloos meebeweegt met de rug?

Zo lastig.

Enya&Betsy
Enya Klasse I-4 (107 goedgekeurde km's)
Youtubekanaal: http://www.youtube.com/user/SvennForEver

Petrichor

Berichten: 10500
Geregistreerd: 14-04-06

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 19:54

Boomloos gaat met de beweging van het paard mee, zodat het paard meer bewegingsvrijheid heeft.

Een keuze maken is altijd lastig met zadels want ze zijn duur dus als het niet bevalt koop je niet zo even wat anders.

Nadat ik gestopt was met dressuur was ik ook helemaal klaar met boomzadels. Volgens mij heb ik nog nooit een 100% passend boomzadel op haar gehad. Dan had ik een nieuwe laten aanmeten en volgens die zadelmaker lag het dan natuurlijk helemaal perfect en vervolgens komt iemand anders je vertellen dat het zadel niet goed ligt dan haal je een onafhankelijke zadelmaker erbij en idd zadel ligt niet goed. En dan ligt hij wel goed wordt het paard gespierder, dikker, dunner of wat dan ook en het zadel ligt weer niet lekker. Dat was dus de redenen dat ik ben overgestapt op boomloos.

The smell of earth after rain!


JoycexEnya

Berichten: 5944
Geregistreerd: 11-12-10

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 19:57

Ik rijd echt al jaren boomloos. Ook omdat mijn paard indd veel veranderen. Maar is barefoot cherokee wel geschikt voor springen of moet ik dan aan een Nottingham eerder denken.

Denk dat ik boomzadel alleen wil zodat ik dekjes kan gebruiken. Maar dat kan ook met boomloos natuurlijk ook.

Enya&Betsy
Enya Klasse I-4 (107 goedgekeurde km's)
Youtubekanaal: http://www.youtube.com/user/SvennForEver

_ENGEL_

Berichten: 1026
Geregistreerd: 25-01-11
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 20:17

Afbeelding
Redelijk fanatiek gesprongen met de Barefoot Barrydale en zels een oefencross gereden. Ging top!


Met de Cheyenne miste ik de steun.

Met de Merlyn (voor liefhebber te koop, ze adv.) niet gesprongen, wel bokkesprongen uitgezeten.

Ik ben sowieso van mening dat je met een passend boomloos zadel kan springen

Mondesir
Berichten: 8
Geregistreerd: 12-12-14
Woonplaats: Overijssel/Gelderland

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 20:51

Ik heb een vraagje;
Ik heb net een IJslander gekocht en een vrij nieuwe barefoot London voor haar aangeschaft. Toen ik mijn pony reed bij haar vorige stal was dit met boomzadel, ik zag er zelf voor geen meter op, maar zij liep er redelijk onder. Kon netjes rondjes hobbelen. Onder de london schiet ze zodra ik gas heeft van de hoefslag en kan ik geen rondje draf of tolt uitzitten. Wel zit ik er als ruiter goed in; ik zit in weinig zadels fijn :'(
Zou een barefoot Merlyn uitkomst bieden of zit er weinig verschil in met de London? Of toch een ander merk proberen?

siskeh
Berichten: 8663
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 20:56

Mondesir schreef:
Ik heb een vraagje;
Ik heb net een IJslander gekocht en een vrij nieuwe barefoot London voor haar aangeschaft. Toen ik mijn pony reed bij haar vorige stal was dit met boomzadel, ik zag er zelf voor geen meter op, maar zij liep er redelijk onder. Kon netjes rondjes hobbelen. Onder de london schiet ze zodra ik gas heeft van de hoefslag en kan ik geen rondje draf of tolt uitzitten. Wel zit ik er als ruiter goed in; ik zit in weinig zadels fijn :'(
Zou een barefoot Merlyn uitkomst bieden of zit er weinig verschil in met de London? Of toch een ander merk proberen?


Het klinkt als een algemeen balansprobleem/rijprobleem, heb je goede instructie?
Het kan zeker zijn dat juist wanneer er "ruimte" komt het paard opnieuw de balans moet vinden, wat soms nogal "gekke" effecten heeft.

Niet alle dwalers bennen verdwaald

_ENGEL_

Berichten: 1026
Geregistreerd: 25-01-11
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 21:02

Dat zou een verschil kunnen maken. Is het niet een kwestie van wennen aan je paardje?
Sowieso heeft de london veel meer een kuipje dan de Merlyn, welke bewust een lage cantle heeft om onder andere de tolt en telgang uit te zitten.
Is en blijft toch een kwestie van proberen.

Mondesir
Berichten: 8
Geregistreerd: 12-12-14
Woonplaats: Overijssel/Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 21:09

siskeh schreef:
Het klinkt als een algemeen balansprobleem/rijprobleem, heb je goede instructie?
Het kan zeker zijn dat juist wanneer er "ruimte" komt het paard opnieuw de balans moet vinden, wat soms nogal "gekke" effecten heeft.


_ENGEL_ schreef:
Dat zou een verschil kunnen maken. Is het niet een kwestie van wennen aan je paardje?
Sowieso heeft de london veel meer een kuipje dan de Merlyn, welke bewust een lage cantle heeft om onder andere de tolt en telgang uit te zitten.
Is en blijft toch een kwestie van proberen.


Dank voor jullie reacties. Ik krijg volgende week mijn eerste les, dus ik ben heel benieuwd wat daaruit komt. Vind het erg lastig, omdat ik absoluut voorstander ben van boomloos, al jaren, maar nu na enkele weken nog steeds niet de balans met haar heb. Alsof de vrijheid die ze nu voelt, zo groot is dat ze als een racepaard door de bak wilt rennen. Er zit nauwelijks een rem meer op. Dan ga ik toch twijfelen omdat ze dit onder het boomzadel niet deed.
Engel, heb jij ook een IJslander? Ik ben benieuwd in hoeverre die lage cantle echt helpt bij de extra gangen. En heb je toevallig ook ervaring met een London? Ik heb lange, hele slanke benen en heb weinig tot geen steun aan de wrongen van de London. Ook kom ik lastig bij de buik van mijn paardje. De London is toch vrij dik qua zweetblad.

_ENGEL_

Berichten: 1026
Geregistreerd: 25-01-11
Woonplaats: Monster

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 21:13

Nee geen ijslander en geen ervaring met een london, dus wat dat betreft ben ik een slechte graadmeter. Ik zou je les even afwachten. Of diegene in kwestie verstand heeft van boomloze zadels is natuurlijk een ander verhaal.

Mondesir
Berichten: 8
Geregistreerd: 12-12-14
Woonplaats: Overijssel/Gelderland

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 21:20

Helaas niet! Ik merk dat er heel weinig mensen met IJslanders verstand hebben van boomloze zadels. Ze zijn vrij overtuigd van de speciale IJslandse zadels met nieuwprijzen waar je stijl van achterover slaat!

DubbelFun

Berichten: 88474
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 21:26

Ik heb één keer op een IJslander gereden met mijn eigen Bob Marshall boomloosje en dat is prima bevallen. Ik was vertrouwd met hoe het zadel zit en kreeg met gemak een tölt uit de IJslander :)

JoycexEnya

Berichten: 5944
Geregistreerd: 11-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 21:28

_ENGEL_ schreef:
[ [url=m/JY59jH.jpg]Afbeelding[/url] ]
Redelijk fanatiek gesprongen met de Barefoot Barrydale en zels een oefencross gereden. Ging top!


Met de Cheyenne miste ik de steun.

Met de Merlyn (voor liefhebber te koop, ze adv.) niet gesprongen, wel bokkesprongen uitgezeten.

Ik ben sowieso van mening dat je met een passend boomloos zadel kan springen


Vind die Merlyn ook echt heel mooi. Mijn plan is om maandelijks een oefencross te rijden. Ik denk ook heb ook endurance gereden en daar word de rug ook gecontroleerd, maar nooit opmerkingen daarover gehad. Dat ze vast zit of mijn heeft.

Enya&Betsy
Enya Klasse I-4 (107 goedgekeurde km's)
Youtubekanaal: http://www.youtube.com/user/SvennForEver

Petrichor

Berichten: 10500
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 23:35

Mondesir schreef:
Ik heb een vraagje;
Ik heb net een IJslander gekocht en een vrij nieuwe barefoot London voor haar aangeschaft. Toen ik mijn pony reed bij haar vorige stal was dit met boomzadel, ik zag er zelf voor geen meter op, maar zij liep er redelijk onder. Kon netjes rondjes hobbelen. Onder de london schiet ze zodra ik gas heeft van de hoefslag en kan ik geen rondje draf of tolt uitzitten. Wel zit ik er als ruiter goed in; ik zit in weinig zadels fijn :'(
Zou een barefoot Merlyn uitkomst bieden of zit er weinig verschil in met de London? Of toch een ander merk proberen?


Dit zijn precies de klachten die ik ook had toen ik overging op boomloos. Paard heeft veel meer ruimte dus loopt ruimer, daardoor kom je al uit onbalans en ook nog eens het feit dat je voor je gevoel nog veel wiebeliger zit. Ik zeg: even doorzetten over een paar weken wil je niet meer anders. :D

Edit: ik lees net dat je paard echt hard gaat ook dat is voor mij herkenbaar, als mijn paard een beetje vrolijk is gaat ze ook echt heel hard zij deed dit ook absoluut niet met een boomzadel. Ik zelf denk dat het echt te maken heeft met het feit dat er niks in de weg zit.

The smell of earth after rain!

ittheclown

Berichten: 1749
Geregistreerd: 16-01-05
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 09:10

Mondesir schreef:
Ik heb een vraagje;
Ik heb net een IJslander gekocht en een vrij nieuwe barefoot London voor haar aangeschaft. Toen ik mijn pony reed bij haar vorige stal was dit met boomzadel, ik zag er zelf voor geen meter op, maar zij liep er redelijk onder. Kon netjes rondjes hobbelen. Onder de london schiet ze zodra ik gas heeft van de hoefslag en kan ik geen rondje draf of tolt uitzitten. Wel zit ik er als ruiter goed in; ik zit in weinig zadels fijn :'(
Zou een barefoot Merlyn uitkomst bieden of zit er weinig verschil in met de London? Of toch een ander merk proberen?



Wow Mondesir ! Alsof ik het verhaal van mijn ijslander lees ! Mijn ijslander is zoiezo al een boefje in de bak en na een veel te wijd ( lees.. ik zat met zadel en al op zijn nek) Boomzadel ook na een passervice te hebben langs gehad een london aangeschaft. De eerste twee keer ging redelijk , begon de bochten wat af te snijden maar was ook nog maar kort onder het zadel. Helaas werd dit steeds erger... en zelfs zo erg .. dat hij dus in volle galop op het bakhek af ging rennen ook op de rechte zijdes etc.
Ik had geen steun aan de kniewrongen omdat mijn benen daar te kort voor waren maar kon het wel altijd uitzitten. Uiteindelijk toch maar weer op een boomzadel over gestapt na een aantal weken was het zo goed als weg dus ik denk dat die van mij het met zijn hyperflexibele lichaampje en het feit dat ik zelf niet helemaal lekker zat, het gewoon niet fijn vond.

Helaas past dat boomzadel dat ik toen aanschafte niet fijn meer en zit er nu ook over te denken om een merlyn te testen , vermoed dat ik daar zelf lekkerder in kan zitten door smallere zit en enkel zweetblad.
Ik ben ook nog bezig met een boomzadel eventueel maar het is allemaal het net niet voor mij lijkt het, en dan vooral kwa wrongen van de ijslander zadels.

Heb ella een paar weken geleden ook langs gehad en het een en ander geprobeerd maar omdat ik een ander type zadel voor ogen had ( wilde graag eens wetern proberen) Helaas de merlyn toen niet getest hahah tja kom er uiteindelijk wel weer uit maar is even puzzelen.

Zgan Prydi zadel te koop, bruin 17,5 inch. Evt met toebehoren.
En overige Tuigage voor maatje cob/Ijslander.

Duhelo

Berichten: 28496
Geregistreerd: 29-05-03

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 09:14

Of, misschien kan het ook zijn dat jij onbewust scheef zit, met het boomzadel wordt het afgevlakt, maar met een boomloos zadel voelen ze het meer waardoor ze gaan compenseren (naar binnen vallen om onder je te blijven, gaan rennen, ...).
Doordat je paard scheef gaat lopen ga jij nog schever zitten, loopt paard nog schever, ...

Er zit natuurlijk wel een hoop verschil in de verschillende types boomloze zadels. ik zat bv op de london prima, de cheyenne redelijk, de arizona was eigenlijk een ramp. Mijn ghostjes zit de quivis rampzalig, de roma redelijk, de flamengo prima en mijn lipica super.(en ja, ik heb ze allemaal gehad en langere tijd getest :D )

rollyjogered

Berichten: 197
Geregistreerd: 10-09-16
Woonplaats: Noorwegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 09:23

Mondesir schreef:
Ik heb een vraagje;
Ik heb net een IJslander gekocht en een vrij nieuwe barefoot London voor haar aangeschaft. Toen ik mijn pony reed bij haar vorige stal was dit met boomzadel, ik zag er zelf voor geen meter op, maar zij liep er redelijk onder. Kon netjes rondjes hobbelen. Onder de london schiet ze zodra ik gas heeft van de hoefslag en kan ik geen rondje draf of tolt uitzitten. Wel zit ik er als ruiter goed in; ik zit in weinig zadels fijn :'(
Zou een barefoot Merlyn uitkomst bieden of zit er weinig verschil in met de London? Of toch een ander merk proberen?


ik heb alle barefoot zadels (behalve de western modellen) uitgeprobeerd op mijn ijslander. op de london kon ik echt niet zitten. ben uiteindelijk voor de wellington gegaan: zit heel smal, kan mijn benen goed aanleggen en heb goede steun aan de kniewrongen.
dat harder lopen ken ik ook wel, maar dat deed ze voornamelijk onder de ghost. met de barefoot kan ik haar zo op mijn zit terug rijden, maar dat is ook alleen met dit model want die heeft maar een enkel zweetblad waardoor je heel dicht bij je paard zit.

pmarena

Berichten: 47928
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 10:14

Dat rennen is toch vaak onzekerheid, onwennigheid.
Door ineens veel meer te voelen / van een eveneens onwennig zittende ruiter die (nog) niet lekker de balans kan vinden.

Is meestal echt een kwestie van wennen, eerst veel in stap figuren en overgangen rijden tot het vertrouwd voelt, kleine stukjes draf en dan uitbouwen want anders haal je elkaar steeds uit evenwicht.

Ruiter rijdt wat te hoog licht ofzo, paard neemt dan grotere stappen -> ruiter uit balans -> paard uit balans en maakt raar zijwaarts dribbeltje -> ruiter weer uit balans...enz.

Mondesir
Berichten: 8
Geregistreerd: 12-12-14
Woonplaats: Overijssel/Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 12:17

Dank voor alle reacties! Wat fijn om jullie ervaringen te lezen en tips te lezen!
Ik herken zeker dat ik nog niet in balans ben met haar. Ik weet van mijn vorige merrie ook dat ik neiging heb om meer gewicht op mijn linkerbeen te zetten. Op een of andere manier zakte ik en het barefoot zadel dan ook een beetje naar links. Bij mijn nieuwe merrie merk ik dat ik dat nog steeds heb, gelukkig komt er volgende week hulp in de vorm van een instructrice.

Ik vraag mij wel af of de london wel handig is voor zowel mij als mijn merrie. Ik heb vrijwel geen steun aan de wrongen en als ik mijn benen aanleg, reageert ze weinig omdat ik niet goed met mijn kuiten bij haar buik kan. Misschien door het dikkere zweetblad van de london?

Pmarena, weet jij hoe de Merlyn is met vrij lange ruiters? Ik ben 175cm en voor het beeld even een foto van mij op de london.


Afbeelding

pmarena

Berichten: 47928
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 12:35

Op zich past de London je wel goed, de Merlyn is meer gemaakt op ruiters die te korte benen hebben voor de London en WELLington. Het kan altijd zijn dat je hem toch fijn vindt zitten als je hem probeert, maar het ligt meer in de verwachting dat je de WELLington fijner zal vinden :j

Maar kan je de klittenbandwrongen van je London dan niet zo verplaatsen dat je een beetje meer steun ervaart? :)

siskeh
Berichten: 8663
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 16:25

Zoals ik het lees is het inderdaad ook echt een stukje "onbalans" van beiden, dat maakt denk ik al veel verschil. Het gevoel van 'steun' is per zadel heel verschillend ook, ik moet zeggen ik kon ook weinig met de london(2x op gereden), met mijn espaniola heb ik(ondanks dat er in principe 0 "steun" aan zit) veel meer balans.

Als dit is hoe je normaal ook zit/rijd denk ik dat er veel te behalen valt ook op het prettig zitten(of het moet net al het lichtrij moment zijn) ik schrijf bewust prettig omdat het "netjes" oogt op het eerst gezicht maar heb het gevoel dat je juist veel spanning in je lijf hebt(op de plekken die je niet wilt)
Ik hoop dat je een instructrice vind die je daarbij goed kan helpen! Zadels uitproberen kan zéker verschil maken, maar lekker zitten ligt niet enkel aan het zadel.

Niet alle dwalers bennen verdwaald

Duhelo

Berichten: 28496
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 17:34

Mondesir schreef:
Dank voor alle reacties! Wat fijn om jullie ervaringen te lezen en tips te lezen!
Ik herken zeker dat ik nog niet in balans ben met haar. Ik weet van mijn vorige merrie ook dat ik neiging heb om meer gewicht op mijn linkerbeen te zetten. Op een of andere manier zakte ik en het barefoot zadel dan ook een beetje naar links. Bij mijn nieuwe merrie merk ik dat ik dat nog steeds heb, gelukkig komt er volgende week hulp in de vorm van een instructrice.

Ik vraag mij wel af of de london wel handig is voor zowel mij als mijn merrie. Ik heb vrijwel geen steun aan de wrongen en als ik mijn benen aanleg, reageert ze weinig omdat ik niet goed met mijn kuiten bij haar buik kan. Misschien door het dikkere zweetblad van de london?

Pmarena, weet jij hoe de Merlyn is met vrij lange ruiters? Ik ben 175cm en voor het beeld even een foto van mij op de london.


[ [url=m/ghsblV.png]Afbeelding[/url] ]


Ik zie dat je hetzelfde doet als ik, je steekt je kont achteruit, en trekt je rug hol. schouders steken wat vooruit. Hierdoor druk je je hakken ook erg uit (wat weer spannings steekt in je benen en heupen).
Eigenlijk moeten je voetzolen horizontaal zijn met de grond. Je moet de balans vinden, als iemand je paard onder je wegtrekt dat je gewoon op de grond land en blijft staan. als je op je hielen landt en je tenen in de lucht houdt zal je zo omkiepen.
Probeer je bekken te kantelen en op je kont te gaan zitten, rug komt automatisch rechter, schouders achteruit (borstbeen naar voor en omhoog en kin intrekken), je been ontspannen laten afhangen en zo los mogelijk te zitten.

Ik zie dat je een vrij breed paard hebt, ik zou durven gokken dat je paard met de barefoot te breed is voor je. Dit verklaart ook waarom je geen been kan geven.
Probeer eens dit zadel op een smaller paard, en maak eens vergelijkende foto's. Ik ben zelf overgestapt van BF naar ghost puur omdat het met mijn type paarden te breed zit voor me.

Ik kan nu (met een hoop moeite weliswaar :P ) zo zitten op mijn breed trekpaard
Afbeelding

Op deze foto zie je dat ik nog altijd mijn kont neig naar achter te steken en in mijn schouders naar voor kantel, maar het is al veel beter dan voorheen!
Afbeelding

Dit was voor:
Afbeelding

060606
Berichten: 1264
Geregistreerd: 05-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 21:36

Ziet er goed uit Kwetal en Daphneeeej! Ik zit zelf te denken aan Barefoot Just AdJust. Ik heb met Cheyenne gereden en dat ging wel maar erg los en de J AJ heeft een verplaatsbare wrong wat net meer steun bied eventueel met balkjes rijden of sprongetje. Ben alleen wel benieuwd of dat echt meer steun bied of te verwaarlozen is.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Gerdien_, ElSea en 29 bezoekers