Dekenstress

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Faith001
Berichten: 39
Geregistreerd: 08-11-17

Dekenstress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-18 23:40

Hoi allemaal!
Misschien een beetje vroeg maar ik zit ondertussen al met dekenstress. Deze week de regendeken van mijn paardje opgelegd omdat ze meerdere keren rillend in de wei stond. Nu kwam ik erachter dat mijn kleuter sinds vorige winter flink gegroeid is en geen enkele deken meer past.

De regendeken heb ik al nieuw gekocht. Ben namelijk nog niet van plan om een dikkere op te leggen. Nu mijn vraag:

Ik ga nieuwe dekens kopen maar ik heb eerlijk gezegd geen flauw benul wat precies. Ga ik een 100 gram, 200 gram en 300 gram kopen? Of is dit een beetje van de zotte en kan ik het ook anders oplossen?

Ook zou ik graag ervaringen horen van anders mensen met bepaalde merken (het liefst niet al te duur) die niet snel kapot gaan. Heb namelijk best een slopertje

willemlover

Berichten: 1566
Geregistreerd: 18-08-07

Re: Dekenstress

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 23:43

Ik heb mijn paard ook al weer een poosje de deken op. Voor hem heb ik vorig jaar de power turnout van Bucas aangeschaft omdat deze geschikt is voor temperaturen tussen de +16 en -10 graden. In principe zou je het dan dus met 1 deken moeten kunnen redden, uitkomst vind ik :-). Heb nog wel een 300 en 400 grams achter de hand voor als het echt heel koud wordt.

Myrthe_x

Berichten: 247
Geregistreerd: 16-01-11
Woonplaats: Leiden

Re: Dekenstress

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 23:47

Ik zou een 0 grams regendeken aanschaffen van bijvoorbeeld Amigo met een liner systeem. Ik weet niet wat voor paard je hebt. Als je er liners van verschillende grammen bijkoopt heb je maar een regendeken nodig.

candalisa

Berichten: 3471
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Re: Dekenstress

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 23:52

Ik had in het begin ook een hele deken ritueel en heeft mijn merrie 1 winter onder een paar dekens gestaan inmiddels heb ik voor mijn quarters en shet de regen dekens van premier equine aangeschaft met het liner systeem en wil niks anders meer! Nu ligt er 50g op

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Re: Dekenstress

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 00:14

Ik zou dekens sowieso alleen nog maar tweedehands kopen... Gaat hier ook allemaal aan gort, superzonde om er een nieuwe op te leggen!

pluisje88

Berichten: 8074
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Dekenstress

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 00:20

Heel verschillend per paard wat er op moet. Stalgenoten van mij hebben nog een regendeken op terwijl ik vanavond nog een extra onderdeken van 100 gram onder de 200 gram deken van mijn merrie heb gedaan. Zij staat nu dus onder 300 gram. Ze is wel geschoren moet ik erbij zeggen. Woensdag krijgt ze wel weer minder op als het weer warmer wordt maar ze had het echt koud vanavond.

Safiy93
Berichten: 383
Geregistreerd: 06-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 00:25

Ik heb net een bucas power turnout extra besteld, die gaat van -25 tot +13 graden. En ben van plan om voordat die opgaat de 0grams regendeken te gebruiken en een 100 g staldeken er evt onder. Daarna dus over op de bucas als het echt koud is. Mijn Arabier heeft het super snel koud (is niet geschoren) stond rond de 13 graden s avonds al te rillen dit jaar! Ben benieuwd naar de bucas deken!! Ander zou ik regendeken 0 grams kopen met verschillende staldekens.

senna21

Berichten: 11851
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 00:47

Safiy93 schreef:
Ik heb net een bucas power turnout extra besteld, die gaat van -25 tot +13 graden. En ben van plan om voordat die opgaat de 0grams regendeken te gebruiken en een 100 g staldeken er evt onder. Daarna dus over op de bucas als het echt koud is. Mijn Arabier heeft het super snel koud (is niet geschoren) stond rond de 13 graden s avonds al te rillen dit jaar! Ben benieuwd naar de bucas deken!! Ander zou ik regendeken 0 grams kopen met verschillende staldekens.

Ik ben wel benieuwd naar de onderbouwing wat betreft de turnout deken. Wat is er anders aan?

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Re: Dekenstress

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 07:22

Ik ging altijd van een gevoerde regendeken naar 300gram.
Met die 2 dekens kom je een heel eind met een gemiddeld ongeschoren paard.
Maar je moet altijd goed blijven kijken of het voor je paard werkt.

Maar onze geschoren shetlander is een ander verhaal, die staat ingepakt

Faline

Berichten: 7803
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 07:39

Ongeschoren of geschoren maakt natuurlijk een heel verschil. En ook hoeveel ze buiten staan, met of zonder schuilmogelijkheden.

Met wintervacht en geen schuilmogelijkheid overdag in de paddock had ik in de winter max 200gram op. Geschoren tot wel 500 gram afhankelijk van de temperatuur en wind/regen.

Op dit moment heb ik 2 dames die gereden worden, die hebben 50 gram op en zijn (nog) niet geschoren. De rest heeft niks op. Ze hebben nu wel ten alle tijde toegang tot schuilstallen en afdak.
Regendekens ongevoerd doe ik niet aan als het koud en nat is, omdat die de vacht plat drukken waardoor de isolatiewerking van hun vacht weg is en ze daardoor dan minder goed hun warmte kunnen vasthouden en het alsnog koud kunnen krijgen.
Alleen in de zomer als het dus niet koud is gebruik ik wel eens een regendeken, maar dan eigenlijk meer voor eigen gemak om mijn witte paard schoner te houden. :+

Ik heb overigens een kast vol dekens van allerhande verschillende diktes. Ik koop ook vaak tweedehands dekens, beste in de zomer wanneer iedereen er weer vanaf wil omdat ze in de zomer niet nodig zijn en dus ook heel leuk qua prijzen kunnen zijn. :D

Lynn_Nikita

Berichten: 25458
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Dekenstress

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 08:26

Ik heb gisteren een liner systeem besteld nu hopen dat de amigo xl past op mijn speknekkie.
Alle dekens die ik heb zijn te klein dus kom ook alle diktes opnieuw aan het bestellen en door zijn barokke bouw ben ik ontzettend beperkt.

veersche
Berichten: 1051
Geregistreerd: 04-02-10
Woonplaats: Weustenrade

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 09:16

Een vriendin van mij heeft de power tunrout en die is er niet tevreden over, haar paarden hebben het afgelopen winter echt koud gehad terwijl het geen strenge winter was.....

Ikzelf heb voor beide paarden een 0-grams regendeken, 300-grams dekens en 100-gram liner.
Van de 0-grams gaan ze over op de 300-grams met hals. Wordt het echt koud dan krijgen ze de liner nog eronder.

Mijn paarden zijn overigens ongeschoren en lopen 24/7 buiten als ze dat zelf willen, ze kunnen de stallen naar binnen.
Ik heb een oudje van 24 jaar en een jonge van 9 jaar welke in training staat.

pluisje88

Berichten: 8074
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 09:37

veersche schreef:
Een vriendin van mij heeft de power tunrout en die is er niet tevreden over, haar paarden hebben het afgelopen winter echt koud gehad terwijl het geen strenge winter was.....


Jup dat was hier ook de ervaring. Veel te koud. Zij moest er alsnog een deken onder dus deze deken voor die prijs had geen enkele meerwaarde. Daarnaast is de deken heel zwaar en dik in vergelijking met amigo en de stroeve stay dry voering schuurde op de geschoren vacht van dat paardje.

XladyX

Berichten: 1331
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: NL

Re: Dekenstress

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 09:43

Als je paard niet geschoren is zou ik het bij een regendeken en een winterdeken houden (200 of 300 gram, ligt eraan of je paard een koukleum is). Ik heb voor mijn geschoren paard het volgende;
regendeken ongevoerd
regendeken 100 gram (+ evt 100 gram hals)
onderdeken 200 gram
En eventueel onderdeken 500 gram, maar deze kom ik eigenlijk nooit aan.
Met bovenstaande dekens kan ik van 0-300 gram en met of zonder hals met 3 dekens. Dit is voor mijn paard genoeg.

pol013

Berichten: 8996
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 09:44

HOeveel je nodig hebt is inderdaad sterk afhankelijk van je paard, zijn vacht en de manier waarop je hem houd.

Als je je paard niet scheert en hij ergens schuilmogelijkheid heeft, en voldoende ruwvoer kan eten zul je al een heel eind komen met alleen 0 en 100 gram.

Ik vind het liner systeem van rhino/amigo heel fijn.

In tegenstelling tot de meeste mensen heb ik zelfs bij geschoren paarden die 24/7 buiten staan zelden iets dikkers op dan 300 gram.
Dan zou ik dus klaar zijn met een rhino 0 gram en 200 gram en 1 100 gram liner.

linda_arnold
Berichten: 3326
Geregistreerd: 29-05-05
Woonplaats: Ootmarsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 09:47

pluisje88 schreef:
veersche schreef:
Een vriendin van mij heeft de power tunrout en die is er niet tevreden over, haar paarden hebben het afgelopen winter echt koud gehad terwijl het geen strenge winter was.....


Jup dat was hier ook de ervaring. Veel te koud. Zij moest er alsnog een deken onder dus deze deken voor die prijs had geen enkele meerwaarde. Daarnaast is de deken heel zwaar en dik in vergelijking met amigo en de stroeve stay dry voering schuurde op de geschoren vacht van dat paardje.


Hier ook die ervaring met de stay-dry. Mijn paard ontwikkeld een enorme vacht onder deze deken en bij hevige outdoor ( lees: regen, wind, modder) durft hij water door te laten. ( De 1e variant is terug naar de fabrikant gegaan, de 2e hebben we maar aan gehouden en heeft ze enkel in het voor en na seizoen op).

Ik ben het meest blij met mijn Rhino-oudje. Gekocht voor onze eerste KWPN-er. 8 jaar geleden en als het paard van mijn stalgenoot er niet zn tanden in had gezet was hij nog steeds perfect. In de winter extra liners er onder en klaar.

daydream

Berichten: 598
Geregistreerd: 18-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 09:49

Ik kan Horseware dekens enorm aanraden dus Amigo Rhino en voor slopers Rambo. Veel daarvan hebben ook het liner systeem waardoor je met onderdekens kam werken. Fijne pasvorm (m.i. fijner dan bucas tenzij je een smal paard hebt) en waterdicht. Soms even een investering maar dan heb je ook wat

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 09:50

Ik heb voor mijn ongeschoren merrie die 24/7 buiten staat een 200 en 100 grams winterdeken gekocht van Epplejeck. Ze is best schraal waardoor ik liever een deken op leg. Ze heeft nu een 200 grams op i.v.m. lage temperatuur en vochtig weer. Tussen de 15 en 5 graden krijgt ze de 100 grams op.

Vind Epplejeck een prima merk, pasvorm past goed op mijn paard en gebruik dezelfde dekens (uiteraard andere maat := ) ook voor mijn shetlander. Bij beide passen ze heel goed.

nowylover

Berichten: 906
Geregistreerd: 13-12-08
Woonplaats: Oosterwolde GLD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 09:53

Hier toch echt al jaren de bucas dekens en nog nooit geen problemen er mee gehad. Zelfs mijn eerste bucas gaat nog steeds mee na 4.5 jaar en deze heb ik elk winterseizoen meerdere keren van binnen en buiten moeten afspuiten omdat paardlief graag een modderbad neemt en nog steeds waterdicht. Na elke winter worden ze professioneel gewassen en geïmpregneerd.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 09:57

hier ook dekenstress

mijn hafje is geschoren, benen en hoofd niet. Rest wel.. heeft nu een bucas smartex rain op van 0 tot 15 graden. Maar zelf geschoren en wel stond hij onder 15 graden te zweten. (als de zon niet schijnt heeft hij het gwn warm)

maar nu twijfel ik.. ik wil graag een bucas of de turnout light van -10 tot 16 graden. Of ga ik voor de bucas medium smartex rain.. Maar mijn haflinger heeft nogal een rare pasmaat en elke deken ligt bij hem anders..

mijn smartex die ik nu heb big neck is eigenlijk te groot. MAar de medium van de smartex hebben ze niet in big neck versie. dan moet ik gelijk een 300 grams opleggen.. ik moet zowizo een maakt kleiner big neck hebben

ik heb 2 dekens van bucas zonder big neck maat kleiner maar door de verbreed stuk worden ze ook weer te lang... dus moet ik eigenlijk 2 maten kleiner nemen en dan verbreedstuk en dan zou het moeten passen. MAar ik heb ook een onder deken van bucas in dezelfde maat als mijn te grote smartex rain. En de deken pas hij van voren niet. en van achter te lang..

Wel had ik vorige winter het idee dat mijn haf warmer stond onder zijn 0 grams met fleece bucasdeken dan met de 200 grams harry horse deken.

mijn haf heeft het niet snel koud, waardoor het wat lastig maakt.

liner systemen vind ik ook lastig. Want dan blijf je ook maar wisselen. ik vind de bucas met grote temp verschillen het fijnst.. Mijn paard staat ook 30 min van mij vandaan en om dan steeds deken te wisselen... of een liner onder te doen en dan weer onderuit halen, is voor mij niet te doen.

Kencamo

Berichten: 99
Geregistreerd: 29-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 10:01

Ik heb een regendeken, een 100 grams en de Bucas power turnout. Hier ben ik erg tevreden over omdat ik de rest van de winter geen dekenstress meer heb want mijn paard heeft het nooit koud onder deze deken. Mijn paard is overigens niet geschoren.

De ander staat op dit moment nog zonder deken en krijgt alleen een regendeken op als het de hele dag regent.
Laatst bijgewerkt door Kencamo op 30-10-18 10:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Dekenstress

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 10:04

Als het zonder dekens kan dan doe dat.
Het is zo paardafhankelijk verder.

Onder de 18 graden staat mijn ongeschoren paard ijskoud onder een regendeken en moet ze 100 gram op. Onder de 12 al snel 200 en als het onder de 5 is zoals vannacht dan is 300 geen overbodige luxe. En dan is het nog niet eens winter :o

Koper

Berichten: 30267
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 10:04

pluisje88 schreef:
Heel verschillend per paard wat er op moet. Stalgenoten van mij hebben nog een regendeken op terwijl ik vanavond nog een extra onderdeken van 100 gram onder de 200 gram deken van mijn merrie heb gedaan. Zij staat nu dus onder 300 gram. Ze is wel geschoren moet ik erbij zeggen. Woensdag krijgt ze wel weer minder op als het weer warmer wordt maar ze had het echt koud vanavond.

Dit. Kijk naar je paard wat hij nodig heeft.

TS ik zou als ik jou was met een linersysteem gaan werken. Dan kun je verschillende diktes maken zonder heel veel geld kwijt te zijn. De liners van bij voorbeeld Horseware kunnen ook onder andere merken dekens, je kunt ze dan alleen niet vastmaken bij de hals. Maar ook dan blijven ze bij de meeste paarden prima zitten.

Wat ik zelf een fijne combinatie vind is Horseware liners met Nika dekens. Nika is betaalbaar en past op veel modellen paard. Voor in de herfst en winter kun je wel het beste een deken van minimaal 1200D kiezen, die van 600D heb je niets aan zodra het wat harder waait. Ook is het handig om minimaal 2 regendekens te hebben, als je paard er bij voorbeeld dagen achtereen mee in de stortregen staat lekt ook de beste deken namelijk door. Wat ik prettig vind is om daar dan 2 liners bij te hebben, eentje van 100 en eentje van 200 grams. Die kun je namelijk ook aan elkaar vastmaken waarmee je 300 grams kunt maken. In de praktijk is dat voor mijn pony nooit nodig geweest maar mocht het ooit nog eens nodig zijn dan kan het in elk geval. De afgelopen jaren heb ik beide liners wel gebruikt maar altijd maar één per keer.

Floorg18

Berichten: 250
Geregistreerd: 06-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 10:08

Nu staat die van mij met 100 grams buiten met schuilstal en voldoende ruwvoer. Ik ga hem nog helemaal scheren en dan blijft hij ook buiten staan met stal. Dan krijgt hij met halsstuk en met de rambo en liners zo uiteindelijk tot 400 gram. Als het nodig is dan nog een zwaardere liner. Het is een niet hele dikke kwpn'r maar aangezien ik hem nog helemaal wil scheren zet ik hem nu niet warmer dan 100 gram en voldoende hooi+schuilmogelijkheid en daar staat hij nu prima bij

DreamGuide

Berichten: 2015
Geregistreerd: 10-08-14

Re: Dekenstress

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 10:17

Die van mij staat onder 200Gr. waterdicht met hals, ze is wel geschoren. Ze staat wisselend binnen/buiten gedurende de dag dus ik wil wel dat ze hoe dan ook warm en droog blijft.
Maar inderdaad, sommige bij mij op stal staan al met 400gr omdat ze het koud hadden, en anderen met alleen een regendekentje. Je moet dus vooral kijken naar wat je paard nodig heeft.