Touwteugels met clip.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Petrichor

Berichten: 10529
Geregistreerd: 14-04-06

Touwteugels met clip.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-18 12:50

Hoi,

Gisteren heb ik mijn touwteugels binnen gekregen en vandaag voor het eerst mee gereden. Super fijne teugels ligt lekker zacht in de hand etc.

Nu bevestig je de teugels met een clip aan het bit en stiekem ben ik toch wel een beetje bang dat je deze met rijden misschien kapot trekt. Niet dat ik in de mond van mijn paard loop te hangen, maar het komt wel eens voor dat ze heel erg blij is in galop en er toch meer druk op de teugels komt te staan.

Iemand daar ervaringen mee?


Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Petrichor op 24-10-18 12:56, in het totaal 1 keer bewerkt

lovelyfiefy

Berichten: 5093
Geregistreerd: 03-10-11
Woonplaats: Brabant

Re: Touwteugels met clip.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 12:51

ik heb ook van dat soort teugels, maar ik heb hier niet eens over nagedacht
is ook nog niks gebeurd.
hoop ook dat het zo gemaakt is dat dat niet kan eigenlijk :+

Nala

Berichten: 8189
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Touwteugels met clip.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 12:54

Ik heb zo'n soort teugels al jaren, en er zijn zelfs al paarden per ongeluk op gaan staan oid, dan komt er ook een fikse druk op. Allemaal geen probleem. Ik heb maar één keer meegemaakt dat zo'n clip het begaf, en dat was omdat een paard het voor elkaar had gekregen óp de clip te gaan staan.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Touwteugels met clip.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 13:09

Er zijn clips te koop in verschillende soorten materialen, van zacht tot hard. Aluminium is bijvoorbeeld vrij zacht, en niet echt aan te raden voor teugels, terwijl RVS weer keihard is, daar kun je bij wijze van spreken een heel paard aan ophangen.

Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Touwteugels met clip.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 13:11

Ik heb dergelijke clips van RVS aan mijn teugels en daar rijd ik al jaren mee.
Een gesp kan ook breken en leer zelf ook. Uiteindelijk kan alles kapot natuurlijk, maar ik heb dat met dergelijke teugelclips nog niet gehad.

Anomien

Berichten: 7385
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Re: Touwteugels met clip.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 13:55

Vind ze te fragiel om mee op buitenrit te gaan. In eigen bak oké...

vbu1016
Berichten: 43
Geregistreerd: 29-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 14:05

Als er extreme druk opkomt (ongeval, vastraken...) is het wel veiliger dat ze breken natuurlijk.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Touwteugels met clip.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 14:23

Ik heb ook zoiets gehad, en já die zijn afgebroken. Op buitenrit. Zonder echt veel druk. Bij een vriendin vlak daarvoor of daarna ook ook misgegaan. Wel tegelijk gekocht bij zelfde winkel. Dus misschien net een pech-lichting gehad. Ik durfde het daarna niet meer aan, andere andere clips. Vriendin durfde het wel opnieuw, geen problemen meer gehad.

little_birdy
Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 14:24

Nou ik heb een flink enthousiast paard en helaas al een keer de sterkte van de clipjes mogen testen ;)
En ze zijn heel gebleven

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Re: Touwteugels met clip.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 14:26

Mij lijken deze ook erg fijn maar durf ze om dezelfde reden als TS niet aan te schaffen.. het ziet er zo fragiel uit.

manumol

Berichten: 682
Geregistreerd: 12-01-11

Re: Touwteugels met clip.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 14:36

Ja 1x gehad met Fra teugels.

Buitenrit met een haflinger.Deden niets geks, paard stond stil en keek om. Even zo gestaan en wilden weer verder rijden dus gewoon iets druk op de 1e teugel.

Draai gedeelte van de clip was uit het gat gegaan waar je teugel aan zit.

Is netjes opgelost Door de winkel waar ik ze vandaan had. Maar voor mij nooit meer dat soort teugels/clips

Xanthippe

Berichten: 1723
Geregistreerd: 02-12-08
Woonplaats: België

Re: Touwteugels met clip.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 14:48

Ik rij ook al jaren met zo'n clips, nooit problemen mee gehad.
Het enige dat ik wél altijd doe, is de clips aan het bit klikken met het hendeltje om ze op en dicht te doen zeg maar, naar binnen. Kwestie dat die zeker nergens achter kunnen blijven hangen, omdat het paardenhoofd dan in de weg zit.

floorsil

Berichten: 2642
Geregistreerd: 22-10-04

Re: Touwteugels met clip.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 21:17

Ik heb ze ook. Op mijn dressuur teugels ze ooit los gekocht en op mijn touwteugels heb ik ze nu ook zitten. Vind ze ideaal. Gebruik ze nu een jaar op 3 en doen het nog steeds goed. Heb niet het idee dat ze snel zullen breken

Thestral

Berichten: 1231
Geregistreerd: 27-08-18

Re: Touwteugels met clip.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 21:20

Ik rij al heel wat jaren met touwteugels met clips en nog nooit meegemaakt dat hij kapot gaat of los komt. Maar ik had in het begin hetzelfde gedacht als jou. Omdat het touw natuurlijk naar binnen geslagen is nadat hij door de clip gehaald is. Ik dacht eerst ook, als ik daar te hard aan moet trekken als mijn paard er vandoor gaat, schiet dit dan niet los. Maar dit is nog nooit gebeurd ;)