Kunnen de ruiters van tegenwoordig nog wel opzadelen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Cioccolato

Berichten: 6598
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 22:53

Maartje1990 schreef:
Cioccolato schreef:
Vergeet niet dat er niet voor niks verschillende soorten zadels zijn, met andere vormen etc etc.
Ik denk dat veel mensen denken goed te kunnen oordelen wanneer een zadel goed ligt, maar het uiteindelijik bij het verkeerde eind hebben.

Als je alleen al kijkt naar een spring en dressuurzadel.. Als je een dressuurzadel op de schouder legt, zit je op de schouder. Als je een springzadel richting de schouder legt, zit je alsnog niet op de schouder omdat je anders erin zit.
Om het even overdreven te nemen.

Daarbij is de bouw van het paard ook een factor die het beeld anders voor kan laten doen.

Ik denk dat de top zeker wel op kan zadelen. Mensen zoals hier op bokt, zoals ik, zoals wij dus kunnen vast goed verkijken. Of het is niet duidelijk waar het zadel moet liggen, of je zadelt perongelukk eens verkeerd op. OVerkomt mij ook wel, kom ik in de rijbaan en dan vraag ik mezelf af hoe vaak ik paarden op zadel omdat het zadel bijna op de nek ligt.
Foutje maar daarin snap ik goed je punt. Ik denk alleen niet dat de top zomaar foutjes maakt met opzadeln of het zadel verkeerd legt. Ik denk ook niet dat paarden op dat niveau kunnen presteren als ze belemmerd worden in hun rug, schouder etc. In de basissport, oke. Ze krijgen een witte plek op de schoft of ze lopen niet lekker soepel. Maar een paard over 1,60 die zijn schouder niet kan bewegen?

En er zullen heus wel mensen tussen zitten, op elk niveau, die het misschien toch anders bekijken dan ons en het niet zo nauw nemen met welzijn. Maar ik denk dat dat een klein deel is.


Hier moest ik heel erg om lachen.

De paarden van mijn werk lopen allemaal in de top. Paarden van rond de 2 ton (of meer) En ze worden allemaal met dezelfde 2-4 zadels gereden :+ zat ook met witte plekken op de rug hoor.


Nou blij dat ik je aan het lachen heb gemaakt hoor, lachen is gezond.
Misschien was je daardoor m'n aller laatste paar zinnen vergeten te lezen :)



Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Kunnen de ruiters van tegenwoordig nog wel opzadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 22:54

Ook daar moest ik om lachen.... is helaas totaal niet grappig

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

Cioccolato

Berichten: 6598
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Kunnen de ruiters van tegenwoordig nog wel opzadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 22:54

Jij lacht, ik niet


Janine1990

Berichten: 43802
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Kunnen de ruiters van tegenwoordig nog wel opzadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 23:01

Leuke werknemer ben jij Maartje ;)

Lovebirds
Berichten: 71
Geregistreerd: 01-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 23:38

Voor mij geen knie wrongen vreselijke dingen zeg.
Liefst zo plat mogelijk,de meiden van tegenwoordig die ik laatste had.
Echt ik moest het 5 keer,voordoen en nog begrepen ze het niet!!.
Enne die andere verzorgster die nu niet meer komt,wegens geen zin.(ben ik wel klaar mee hoor).
Zeiden wij dat zadel ligt geen eens goed!!!.
Mevrouw deed er niks mee,en toen was ik er echt klaar mee!!.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Kunnen de ruiters van tegenwoordig nog wel opzadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 00:25

Ik zie het ook en kan me er ook aan ergeren. Zelf rijden we met westernzadels en rijden we erg veel op zit. Ik zou een gedwongen zit ook niet fijn vinden.

Heb de afgelopen jaren nog enkele keren op verschillende dressuur zadels gezeten en vond ze niet zo fijn. Er zat wel af en toe een fijn zadel tussen natuurlijk, maar mensen die heel trots hun nieuwe zadel willen laten voelen en ik dan denk???

Bij lesklanten let ik heel erg op hoe een zadel ligt, hoofdstel zit, hoe het paard loopt etc. Als ik ook maar even twijfel, zeg ik het en er is ook weleens een les niet door gegaan, omdat een paard niet oke oogde.

Het is nog vervelender als je staat les te geven en je ziet mensen om je heen rijden waar zadels inderdaad te ver naar voren liggen of nog erger, naar voren schuiven en men bijna op de hals zit.
Heb weleens voorzichtig iets gezegd, maar je moet zo oppassen tegenwoordig....

Er is ook echt heel veel mis in de basis van de zit. Ik heb al veel ( vooral jonge ) mensen les gegeven die echt geen enkele zitles hebben gehad en totaal niet bewust zijn van hun zit en hulpen.
Je ziet vooral veel mensen hun teugels gebruiken om licht te rijden. Ik heb mensen gezien die al een B of L parcoursje rijden, maar nog geen rondje in een correctie verlichte zit kunnen.
Mensen die niet blind kunnen zeggen op welk been ze lichtrijden, niet bewust zijn van hun zitbeen knobbels etc etc etc.

Op een stal liet iemand steeds weer de zadelmaker komen, want het lag allemaal aan het zadel, maar mevrouw reed zelf echt heel slecht en belemmerde het paard in alles. Daar bovenop wilde ze ook nog eens veel teveel. Maar amper les of slecht les, dus steeds weer zadel laten nakijken, 100x paard laten rechtmaken etc.

En dat is wel dagelijkse kost. Therapeuten verdienen er dik aan.

Leuk dat er zoveel ontwikkeling is om betere zadels te ontwerpen, maar de basis mag nooit overgeslagen worden. Ik rij met lichamelijke beperkingen en moet me heel bewust zijn van mn zit. Mijn mankementen mogen nooit mn paarden in de weg gaan zitten. Dat ga ik ook niet met zadels en kussens opvangen. Je kan wel wat willen verdoezelen, maar je ziet duidelijk dat men paarden flink belemmert.


Electra63

Berichten: 17821
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 00:39

Janine1990 schreef:
Leuke werknemer ben jij Maartje ;)


Dat dacht ik nu ook ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 05:07

Absolem schreef:
Op een gewoon dressuur paard zegge kwpner, ben ik van mening dat zadel met een gewone wrong voldoende zou moeten zijn.


Wat een vooroordeel zeg. :')

Ik heb op een hengstenhouderij gewerkt met, vanzelfsprekend, erg goede beesten die een paar ton waard waren. Geloof mij maar dat die behoorlijk kunnen draven en dat dat niet zit als een standaard kwpn'ertje.

Edit: Ik ben van mening dat die zadels met 'enoooorme' wrongen een stukje comfort is in de paardensport. Je ziet het ook steeds meer en dat is niet omdat veel mensen het niet fijn vinden zitten. Vroeger had je zadels zo plat als een pannenkoek en nu hebben we dit. Tijden veranderen.

Edit2: maar dat was niet de oorspronkelijke discussie in dit topic. :+ Ik denk zeker wel dat mensen tegenwoordig goed kunnen zadelen. Er is ook meer aandacht voor hoe het paardenlijf in elkaar zit dan vroeger. Mensen laten vaker een zadelmaker, bitfitter, osteopaat komen etc. Of het zadel te ver naar voren of achter ligt kun je denk ik als buitenstaander niet goed bepalen. Ik ken zadels die erg veel schoudervrijheid hebben, wat je onder het zadel ook kan zien, maar als het op een paardenrug ligt lijkt het niet per se zo doordat de 'bovenste laag' van het zadel verder naar voren steekt dan de 'onderste laag', om het maar even zo te noemen.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 06:07

Electra63 schreef:
Janine1990 schreef:
Leuke werknemer ben jij Maartje ;)


Dat dacht ik nu ook ;)


Ik noem verder geen namen en ik heb nergens (op heel bokt) ooit genoemd waar ik werk :)

En ik ben wel realistisch genoeg om te weten dat t ook niet anders kan. Op grote stallen waar veel paarden staan, zsker om verkocht te worden, is het niet mogelijk om voor ieder paard een op maat gemaakt zadel te hebben.
Laatst bijgewerkt door Maartje1990 op 23-10-18 06:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

dems75

Berichten: 3880
Geregistreerd: 07-09-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 06:12

Ik heb me dit in een topic een poos geleden ook afgevraagd. Veeeeeel zadels die echt op de schoft liggen, wrongen op de schouders. Heel bijzonder. Bij de ijslanders zie je het vaak weer de andere kant opslaan, veel te ver naar achteren. De schouder kun je met je hand heel goed voelen, die gaat nog een heel stuk naar achteren tijdens het lopen. Singel zit bij mij echt een handbreedte achter het voorbeen. Minimaal. Daarnaast...een zadel hoort gewoon goed te passen. Dus als het goed is, glijdt het zadel als vanzelf op de goede plek bij het neerleggen.

If it's not an icelandic, it's just a horse

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Kunnen de ruiters van tegenwoordig nog wel opzadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 08:59

Met grote stootbumpers bedoel ik dit (plaatsje via Google, dit is dacht ik een custom
Afbeelding

Zag laatst ook een zadel die ook nog wrong achter het bovenbeen had

Janine1990

Berichten: 43802
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Kunnen de ruiters van tegenwoordig nog wel opzadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 09:40

LadyMadonna, ken je merken en bekijk het plaatje eens goed. Je komt niet echt betrouwbaar over. Filosofie achter die wrongen is ook best interessant.

Cinnepin

Berichten: 8920
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-18 09:44

Roodvos schreef:
@TS: Liggen de betreffende zadels te ver naar voren? Heb je dat zelf gecontroleerd? Gevoeld waar de punt van het schouderblad zit?
Of kreeg je de indruk dat de zadels te ver naar voren lagen?
Want dat zit natuurlijk een belangrijk verschil.

Gelukkig is er tegenwoordig meer kennis en begrip van en voor zadels. En blijken veel paarden korter in de rug en langer in de lendenen te zijn dan men vroeger dacht. Om de lendenen vrij te houden kan/moet een zadel korter worden. Eventueel in combinatie met een korter kussen, waardoor het mogelijk ook al lijkt of het zadel meer naar voren ligt. Een soort optisch bedrog. Het ligt niet verder naar voren maar het steekt minder uit naar achteren.

Verder zijn er dan nog technieken om een zadel meer schoudervrijheid te geven die je niet ziet op een foto. Mijn Wow heeft geen takken in de boom en flexibele voorboom. Die kan gerust wat verder naar voren liggen zonder het paard te hinderen. Maar ook met bijv een dropped panel kan ruimte worden gemaakt.

En dan zijn er nog zadels waarbij de voorste stoot verder naar voren ligt zodat de singel op zijn plek kan liggen zonder het zadel naar voren te trekken. Handig bij een paard met de singelgroeve vrij ver naar voren.

Kortom, op basis van slechts een foto is er eigenlijk geen zinnig woord over te zeggen.


Als je een zadel over de schouder ziet liggen kan je de conclusie wel trekken ;)

Janine1990

Berichten: 43802
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Kunnen de ruiters van tegenwoordig nog wel opzadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 09:49

Cinnepin, wat voor merk/type heb je het dan over? Ik zie bijvoorbeeld bij Edward Gal zoiets, alleen heb ik het idee dat dat verbeelding is en dat zadel er van binnen en dus qua drukverdeling heel anders er uit zit.

Ook al vind ik het geen gezicht, ik kan me goed voorstellen dat dit een vertekend beeld geeft.

mavantos

Berichten: 3583
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 09:56


Kilimanjaro
@puppy_freek

Cinnepin

Berichten: 8920
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-18 10:06

Janine1990 schreef:
Cinnepin, wat voor merk/type heb je het dan over? Ik zie bijvoorbeeld bij Edward Gal zoiets, alleen heb ik het idee dat dat verbeelding is en dat zadel er van binnen en dus qua drukverdeling heel anders er uit zit.

Ook al vind ik het geen gezicht, ik kan me goed voorstellen dat dit een vertekend beeld geeft.


verschillend, niet echt een speciaal type

Janine1990

Berichten: 43802
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Kunnen de ruiters van tegenwoordig nog wel opzadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 10:07

Maar je hebt dus niet de behoefte om na die constatering te gaan kijken hoe de filosofie achter het zadel is?

Cinnepin

Berichten: 8920
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Kunnen de ruiters van tegenwoordig nog wel opzadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-18 10:16

soms is een opzicht genoeg hoor, als het zadel zowat op de hals ligt ( en ja dat gebeurt ) weet je echt wel dat het niet goed ligt ;)

c_alsemgeest

Berichten: 20626
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 10:26

Absolem schreef:
Op een gewoon dressuur paard zegge kwpner, ben ik van mening dat zadel met een gewone wrong voldoende zou moeten zijn.

Rij je een tuiger of een Fries of een hackney of zulks, of ben je idd ergens in je lichaam niet goed. Dan kan ik het heel goed begrijpen waarom je een zadel neemt die zo voorgevormd is.

De passen van die paarden zeker als ze wat enthousiast worden zorgen er gewoon voor dat je letterlijk er uit gelanceerd wordt. En echt maar heel heeel heeeeel weinig mensen die dat uit kunnen zitten en bijna perfect mee kunnen gaan met zulke paarden in een regulier dressuur zadel.

Dat is echt gewoon hele andere koek.

Dan heb jij nog nooit op mijn vorige paard gezeten... daar kon zelfs menig ruiter die tuigers gewend waren niet op doorzitten. :+
Bij hem had ik juist niet veel wrong, want dan had ik blauwe plekken op zijn benen.
Ik vind zelf wrong op een bepaalde plek fijn, mijn huidige paard zit lekker, dus heb ik nu ook een wrong op die plek. Ligt bij mij een beetje aan mijn voet/nek probleem door een ongeluk.

Qua opzadelen... ik luister naar mijn zadelmaker.
Laten schuiven tot die ligt had bijvoorbeeld bij mijn vorige geen zin, die was best bergop en hele brede schouders e.d. dus dan lag die ergens op zijn kont :')
Ik keek vooral dat hij goed lag en dat de schouders e.d. nog ruimte hadden.
Bij mijn huidige paard ligt het zadel voor het oog ver naar achter, maar zijn schouders bewegen extreem ruim waardoor die dat nodig heeft. Het rugstuk en de kussens is daarom aangepast zodat die niet te ver of op de verkeerde plek op de rug uit komt.

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

Janine1990

Berichten: 43802
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 10:32

Cinnepin schreef:
soms is een opzicht genoeg hoor, als het zadel zowat op de hals ligt ( en ja dat gebeurt ) weet je echt wel dat het niet goed ligt ;)


Soms, dat zeg je goed.
Vind je het dan niet onwijs jammer dat je bepaalde inzichten mist?

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 11:04

c_alsemgeest schreef:
Absolem schreef:
Op een gewoon dressuur paard zegge kwpner, ben ik van mening dat zadel met een gewone wrong voldoende zou moeten zijn.

Rij je een tuiger of een Fries of een hackney of zulks, of ben je idd ergens in je lichaam niet goed. Dan kan ik het heel goed begrijpen waarom je een zadel neemt die zo voorgevormd is.

De passen van die paarden zeker als ze wat enthousiast worden zorgen er gewoon voor dat je letterlijk er uit gelanceerd wordt. En echt maar heel heeel heeeeel weinig mensen die dat uit kunnen zitten en bijna perfect mee kunnen gaan met zulke paarden in een regulier dressuur zadel.

Dat is echt gewoon hele andere koek.

Dan heb jij nog nooit op mijn vorige paard gezeten... daar kon zelfs menig ruiter die tuigers gewend waren niet op doorzitten. :+
Bij hem had ik juist niet veel wrong, want dan had ik blauwe plekken op zijn benen.
Ik vind zelf wrong op een bepaalde plek fijn, mijn huidige paard zit lekker, dus heb ik nu ook een wrong op die plek. Ligt bij mij een beetje aan mijn voet/nek probleem door een ongeluk.

Qua opzadelen... ik luister naar mijn zadelmaker.
Laten schuiven tot die ligt had bijvoorbeeld bij mijn vorige geen zin, die was best bergop en hele brede schouders e.d. dus dan lag die ergens op zijn kont :')
Ik keek vooral dat hij goed lag en dat de schouders e.d. nog ruimte hadden.
Bij mijn huidige paard ligt het zadel voor het oog ver naar achter, maar zijn schouders bewegen extreem ruim waardoor die dat nodig heeft. Het rugstuk en de kussens is daarom aangepast zodat die niet te ver of op de verkeerde plek op de rug uit komt.



Zucht... Uitzonderingen bevestigen de regel.

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!

Anoniem

Re: Kunnen de ruiters van tegenwoordig nog wel opzadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 11:06

Ik heb behoorlijk wat Friezen gereden, van merries tot ruinen tot hengsten, maar die vind ik toch makkelijker uitzitten dan menig KWPN hun midden/uitgestrekte draf.
Tuigers en hackneys geen ervaring mee, maar ook dat wat jij zegt gaat dus niet voor iedereen op.

Janine1990

Berichten: 43802
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Kunnen de ruiters van tegenwoordig nog wel opzadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 11:09

Misschien kunnen we beter de conclusie trekken dat elk paard (net als elk mens) uniek is en dat elke combinatie andere vereisten heeft.
Zon welles nietes discussie is zo zinloos. Bevestigt slechts diversiteit. Van alles.

mavantos

Berichten: 3583
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 11:11

Anoniem schreef:
Ik heb behoorlijk wat Friezen gereden, van merries tot ruinen tot hengsten, maar die vind ik toch makkelijker uitzitten dan menig KWPN hun midden/uitgestrekte draf.
Tuigers en hackneys geen ervaring mee, maar ook dat wat jij zegt gaat dus niet voor iedereen op.


Nou die mening deel ik ook hoor! In galop heeft hij zoveel power en gaat hij zo bergop dat ik af en toe echt alle zeilen bij moet zetten :') . Als je een beetje een trage KWPN'er hebt en je moet in een baan van 20x60 een diagonaal uitstrekken, nou succes. Menig ruiter zie je hobbelend naar de overkant gaan hoor. Zo simpel is het echt niet.

Mijn zadel ligt er overigens zo op, iets verder naar voren (vind het paard merkbaar wat prettiger):
Afbeelding

Kilimanjaro
@puppy_freek

Maanlicht

Berichten: 6851
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 11:14

Tja, lastige discussie. Ik ben van mening dat iedereen zelf moet weten hoeveel wrong ze willen.
Ik heb een tijd lang een Fries gereden met nogal "bijzondere" gangen. Uiteindelijk heb ik voor dit paard een zadelmaker met een hoop zadels laten komen en het zadel gekocht wat hem het beste lag. Dit was een zadel met behoorlijk wat wrong. In combinatie met dat paard was het echt een heel prettig zadel. Nu rijd ik een kwpn merrie en vind ik veel wrong helemaal niet prettig. Het wisselt ook echt per paard wat wel en niet fijn is. En het is ook nog hartstikke persoonlijk. _Dreamer, jij bent sowieso geen fan van dressuurzadels, dus ben je het ook niet gewend om met wrong te rijden, dus dat is ook nog een verschil.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler, jitskenienke, Sterrenpony en 93 bezoekers