Waarom zo vaak bontje onder zadel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 10:38

@Linde,
een bontje of gewone geldpad kan ook goed zijn.
Niet dat de prolite perse beter is. Voor jou paard misschien wel, maar dat is niet voor alle paarden een must.

Mijn zadel is door afvallen van het paard helemaal te breed geworden. Niet alleen voor of achter.
Ik kon kiezen van de zadelmaker een gelpad, die had ze bij om te passen, of een bontje wat ik nog 1 had liggen.
Die gepast en dat was voor nu ook goed.

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 10:40

enjoymyhorse schreef:
@Linde,
een bontje of gewone geldpad kan ook goed zijn.
Niet dat de prolite perse beter is. Voor jou paard misschien wel, maar dat is niet voor alle paarden een must.

Mijn zadel is door afvallen van het paard helemaal te breed geworden.
Ik kon kiezen van de zadelmaker een gelpad, die had ze bij om te passen, of een bontje wat ik nog 1 had liggen.
Die gepast en dat was voor nu ook goed.


Ik zeg ook niet dat je perse de Prolite pad moet nemen :) ik vertel alleen de reden waarom er een pad bij mij onder het zadel ligt en hoe de pad werkt. En ik denk dat je in veel gevallen je paard hier beter mee kan helpen omdat je zoveel kanten op kunt met de pad. Uiteraard kan het natuurlijk ook zo zijn dat je je paard kunt helpen met een gelpad of bontje.

Citaat:
Als het bij de zadelmeting meegenomen word in het pas maken maakt dat ook niets uit.
Het gevaar zit hem in de mensen die een zadel hebben laten aanmeten zonder bontje, gelpad.
En dan voor de mooi ineens er wat onder gooien. Dan past het zadel dus niet meer.


Overigens ben ik het hier helemaal mee eens

Roulette_
Berichten: 1062
Geregistreerd: 15-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 10:42

enjoymyhorse schreef:
Als het bij de zadelmeting meegenomen word in het pas maken maakt dat ook niets uit.
Het gevaar zit hem in de mensen die een zadel hebben laten aanmeten zonder bontje, gelpad.
En dan voor de mooi ineens er wat onder gooien. Dan past het zadel dus niet meer.


Dan heb je hetzelfde risico als wat er zonder bontje ook al is; dat er niet goed (genoeg) wordt gekeken naar of het passend is. Bontje is hierin niet de oorzaak, het is een gevolg. Iemand is (te) weinig bezig met hoe dat zit met wanneer een zadel passend is/hoe vaak diegene het zadel na laat kijken/etc. en een van de gevolgen hiervan kan zijn dat diegene kiest voor een bontje.

Voor de duidelijkheid: ik heb geen enkel probleem met een bontje onder het zadel, maar in deze disucssie denk ik dat de kern is dat een zadel (of zadel met bontje/pad/etc.) passend moet zijn en niet of daarin nou wel of geen bontje gebruikt wordt.


@Linde99, wat jij verteld over jouw pad; dat bestaat ook als bontje.
Laatst bijgewerkt door Roulette_ op 17-10-18 10:46, in het totaal 1 keer bewerkt

leeneliefje

Berichten: 4417
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 10:44

Roulette_ schreef:
leeneliefje schreef:
Bontje of pad is toch een beetje 't zelfde? jij vindt alleen een bontje niet mooi.
Je hebt pads met prachtige technische verhalen d'r bij, maar uiteindelijk moet je zadel gewoon goed passen. Dus bontje/pad, het is allemaal opvulling en zou van tijdelijke aard moeten zijn imo.


Waarom precies? Wat is uiteindelijk het verschil tussen een zadel dat inclusief bontje perfect past of een zadel zonder bontje dat perfect past?
Kan goed zijn dat ik iets mis, maar mij lijkt het dat het uit maakt hoe goed het ligt en niet of dat nu inclusief of exclusief bontje is.


Nouja, wat je zegt zit natuurlijk wel wat in. Als het goed zit dan zit het toch goed? :)
Maar los van dat het ideaal is, uiteindelijk is een goed zittend zadel altijd het beste zonder bontjes er tussen ivm contact met de paardenrug.
En daarbij, vaak is een zadel een dermate dure aankoop dat ik toch wel een goed zittend zadel zou willen voor zo'n groot bedrag.

leeneliefje

Berichten: 4417
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Rheden

Re: Waarom zo vaak bontje onder zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 10:46

@ Linde99
Hé maar dat is nieuws voor mij! Je kan dus een pad plaatselijk opvullen/dikker maken?
Of laten maken door de zadelmaker?

Dat is inderdaad wel anders dan een bontje, dat is gewoon wat 't is, een laagje opvulling.

DreamGuide

Berichten: 2015
Geregistreerd: 10-08-14

Re: Waarom zo vaak bontje onder zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 10:48

Ik rij ook in overleg met mijn zadelmaker met een bontje onder mijn dressuur zadel. De reden is hetzelfde als wat velen hier al noemen, dat bontje geeft dat zadel net het beetje opvulling wat het nodig heeft om het goed te laten liggen. Het zadel is hier verder dan ook op aangepast.

Mijn springzadel heeft dat niet nodig, daar gebruik ik dan ook geen bontje onder.

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 10:51

leeneliefje schreef:
@ Linde99
Hé maar dat is nieuws voor mij! Je kan dus een pad plaatselijk opvullen/dikker maken?
Of laten maken door de zadelmaker?

Dat is inderdaad wel anders dan een bontje, dat is gewoon wat 't is, een laagje opvulling.

De prolites heb je in 2 of 3 vakken.
per vak kun je dan ophogen.
https://www.stalbolsterbos.be/webshop/p ... e/?lang=en


Maar zo heb je ook gelpads die een front riser hebben of alleen een back riser.

Dat kun je alleen niet veranderen.
https://www.agradi.nl/br-gel-pad-en-fro ... -zwart.htm

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 10:53


Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 10:54

leeneliefje schreef:
@ Linde99
Hé maar dat is nieuws voor mij! Je kan dus een pad plaatselijk opvullen/dikker maken?
Of laten maken door de zadelmaker?

Dat is inderdaad wel anders dan een bontje, dat is gewoon wat 't is, een laagje opvulling.


Voor mij ook maar ben erg blij dat het bestaat :D

Het is een beetje lastig uitleggen, ik heb zelf deze:

Afbeelding

Hier zitten verschillende "kussentjes" bij die je in de vakjes kan doen. Mijn zadelmaker heeft de pad zo opgevuld met de kussentjes dat mijn zadel nu goed ligt. Over 3 maanden komt ze weer op de pad te controleren en om de vulling aan te passen. Waarschijnlijk heeft mijn merrie dan meer bespiering waardoor er wat vulling uit kan. Zo gaan we de komende maanden steeds meer afbouwen totdat het zadel past zonder pad. Natuurlijk is het niet helemaal zeker of het zadel dan perfect past, dat is een gok die we hebben genomen. Zo niet dan komt er een nieuw zadel. Maar mijn zadelmaker verwacht in ieder geval nu dat deze dan past :j

Voor nu is het een superoplossing. Ze groeit erg hard in de bespiering omdat ze echt nul spieren had. Ik had natuurlijk een zadel op maat kunnen nemen maar dan had ik over 3 maanden weer een andere gemoeten. Nu kan ik er in het "slechtse" geval 6 maanden tot een jaar mee doen en het zou natuurlijk helemaal mooi zijn dat de verwachting van mijn zadelmaker uitkomt en hij straks als gegoten zit.

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re: Waarom zo vaak bontje onder zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 10:57

Deze wordt ook in mijn bovenstaande linkje besproken

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 11:06

IMJ schreef:
Deze wordt ook in mijn bovenstaande linkje besproken


Goed filmpje :j ben ik het ook mee eens

MamAppelsap
Berichten: 272
Geregistreerd: 15-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 11:06

Ineke2 schreef:
Hier zeg je het zelf toch nogmaals zelf ook? Je zadel gaat er minder goed door passen. Wat de reden dan ook mag zijn het is álleen een tijdelijke oplossing in overleg met een goede zadelmaker in afwachting tot een goed passend zadel die in bestelling is.


Want? Juist het zadel waar je dat bontje onder legt kan het perfect passende zadel zijn, maar enkel tijdelijk niet. Als een paard bijvoorbeeld door een wormbesmetting wat minder in de bespiering en vetvoorraad zit. Voor die korte periode van herstel een nieuw zadel bestellen slaat nergens op.

En mocht de zadelmaker tot de conclusie komen dat een bontje de truc niet gaat doen kan er ook gewoon even niet gereden worden. Maar dat sluit niet uit dat het een fijne tussenoplossing kan zijn, ook zonder allerlei nieuwe zadels aan te slepen.

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 11:08

Jammer dat in dat filmpje de nieuwere soort gelpads niet in voren komen.
Die oude van vroeger zie ik niemand meer mee rijden. Maar die dunnere (plakkerige) nieuwe wel. Zou daar ook wel van willen weten wat een ervaringsdeskundige als Gissela daar van vind.

https://br.nl/product/gel-pad-br-therap ... ml?lang=NL

Direct op de rug vond de zadelpasser hier dan weer geen goed plan.

leeneliefje

Berichten: 4417
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Rheden

Re: Waarom zo vaak bontje onder zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 11:10

Thanks voor je uitleg linde, gelukkig past mijn huidige zadel nu goed en rijden we na rust (bijvoorbeeld vakantie 3 weken) even met een bontje wat prima gaat. Maar wie weet, ooit een jong paard.
Dan is dit zeker handig :D

Anouk1605

Berichten: 919
Geregistreerd: 14-04-09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 12:51

leeneliefje schreef:
Ja dat is ook nog een punt he, ik zou het echt super vinden voor iemand als diegene budget heeft om elke 2 maand een zadelmaker te laten komen :') Maar wat is er nou zo vreselijk fout aan een tussenoplossing als een bontje of pad. -O-


Ikvind het geen slechte tussenoplossing. Mijn paard heeft er duidelijk voordeel aan. Springt ontspannender dan met m'n maatzadel voor dressuur omdat ik daarin niet mee kon zitten. En ja, dan is het maar 90% goed passend, helaas. Mijn maatzadel is misschien voor 98% goed passend. Aangezien het nooit 100% past want paarden veranderen enorm veel.

Ik zou de zadelmaker ook het liefst elke twee maanden voor beide zadels hier hebben. Helaas geen geld voor. Maar ik heb wel een goede zadelmaker die minimaal 1x per 6 maanden komt voor controle + 2-4 weken later nog een keer ivm opnieuw inzakken vd vulling. Dus afgelopen halfjaar al 5 keer zadelmaker hier gehad en ze komt nu weer omdat de vulling van m'n springzadel moet worden nagekeken :').

Saul

Berichten: 9653
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 16:10

Als een pad hetzelfde is als een bontje gebruik ik die ook.

En niet omdat ik het mooi vindt. Maar omdat mijn pony door haar ppid spieren mist. Mijn zadel past met pad als een huis (lees kan een hand tussen de singel doen en wat voor sprongen ze ook maakt het verschuift geen mm)

Mijn zadel kan niet verder aangepast worden want dan zou je er een bolling in moeten vullen. Dit werkt natuurlijk niet. Bij geen enkel zadel.

Dus daarom helaas zo'n lelijk ding er onder.

Mousmous
Berichten: 1508
Geregistreerd: 02-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 16:45

Ik zie het absoluut niet als een modegril en het is echt niet iets van de laatste jaren. Ik rijd er zelf al zo'n 15 jaar mee. Rijd op het moment 4 paarden en worden allemaal met bontje gereden en met hetzelfde zadel. Geen een paard met problemen. Topruiters rijden er niet voor niets al ontzettend lang mee. Daarbij kan je het zadel op laten meten met gebruik van het bontje. Er is een keer een test geweest, door Bit geloof ik, en daar kwam het bontje ook het beste uit de bus wat betreft de drukverdeling. Zelf vind ik een zadel enkel met dekje rechtstreeks op de spieren van de rug van het paard veel te hard, dat scheelt alles met een bontje.

EHE
Berichten: 63
Geregistreerd: 15-12-16

Re: Waarom zo vaak bontje onder zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 17:26

bontjes zijn meestal wel een tussen oplossing omdat mensen niet naar de zadelmaker kunnen elke keer. een rug van een paarden kan snel verschillen net zo als jij zelf. weer 1 kun je 70 kilo wegen en week 2 75. er zal dan wel wat verschil zijn en bij paarden is dat ook zo. zijn rug is nooit hetzelfde.

keeyzie

Berichten: 5717
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Waarom zo vaak bontje onder zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 17:46

Ik heb sinds kort een nieuw aangemeten zadel en rijd dus niet meer met bontje.
Veel springruiters zie je met bontje rijden omdat dit toch net wat meer schokken absorbeert dan enkel een dekje, wel belangrijk dat dan het zadel wordt aangemeten met bontje.

Voor dit zadel reed ik ook met een bontje met daarin correctie. Jong paard dat nog veel ging veranderen dus een nieuw zadel aanmeten was toen nog te vroeg. Het zadel toen lag in de basis goed en kon met een corrector passend gemaakt worden.

Mousmous
Berichten: 1508
Geregistreerd: 02-01-09

Re: Waarom zo vaak bontje onder zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 09:41

Niet alleen springruiters, heel veel dressuurruiters in de wereldtop rijden met een bontje of ander soort onderlegger. Denk zelfs het merendeel

Eight

Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 10:00

Ik snap niet zo goed waarom op Bokt over het algemeen een anti-onderleggers cultuur heerst en mensen zich genoodzaakt voelen hun keuze te verdedigen? :) al leg je het er onder omdat je het mooi vind, prima toch, zolang je er rekening mee hebt gehouden dat het zadel dan past.

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 13:18

Eight schreef:
Ik snap niet zo goed waarom op Bokt over het algemeen een anti-onderleggers cultuur heerst en mensen zich genoodzaakt voelen hun keuze te verdedigen? :) al leg je het er onder omdat je het mooi vind, prima toch, zolang je er rekening mee hebt gehouden dat het zadel dan past.

En dat is vaak waarom men tegen is denk ik.
Omdat het te vaak wel voor de show onder gegooid word zonder nadenken.

Mousmous
Berichten: 1508
Geregistreerd: 02-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 08:37

Kan ik me niet voorstellen, ik woon in een omgeving met heel veel ruiters, vooral ook wedstrijdruiters, maar ik kan me er geen een van voorstellen dat die alleen voor het mooi een bontje gebruikt.

Ik snap ook totaal niet waar men zich druk om maakt, ga er van uit dat het aangepast is aan het zadel en prima toch. Hoeveel mensen die zonder bontje rijden maar met een niet goed passend zadel zouden er wel niet zijn? Wie weet, misschien komt dat nog wel meer voor.

Joliieeenn
Berichten: 955
Geregistreerd: 05-12-12
Woonplaats: Tongeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 08:54

Hier een bontje/pad omdat mijn paard een scheve schouder heeft. Na lang zoeken waarom ik toch maar steeds naar links schoof hebben we het gevonden :+

Het grote gros heeft niet eens een passend zadel en denken zo het zadel passend te maken, mooier te maken of schokdempend te zijn. Ik ben eigenlijk anti bontjes enz maar ik moet helaas. . Hier komt dan ook elke 6 maanden mijn zadelpasser die het bontje aanpast naar zijn bespiering zodat het zeker allemaal goed ligt en hem geen pijn doet!

Verder singelen ook veel mensen verkeerd aan volgens mijn zadelpasser waardoor hun boom ook niet meer goed ligt enz. Ik moer bijvoorbeeld rechts op 4-4 en de twee buitenste riemen pakken. En links 3-2 en de eerste twee riemen zodat mijn zadel blijft liggen zoals het hoort..doe ik dat niet zorgt mijn bontje/pad ervoor dat alles verkeerd ligt

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 08:57

Mousmous schreef:
Kan ik me niet voorstellen, ik woon in een omgeving met heel veel ruiters, vooral ook wedstrijdruiters, maar ik kan me er geen een van voorstellen dat die alleen voor het mooi een bontje gebruikt.

Ik snap ook totaal niet waar men zich druk om maakt, ga er van uit dat het aangepast is aan het zadel en prima toch. Hoeveel mensen die zonder bontje rijden maar met een niet goed passend zadel zouden er wel niet zijn? Wie weet, misschien komt dat nog wel meer voor.

Misschien dat er nu meer bekendheid aan is.
Maar toen een jaartje of 15 terug die dingen wel een hype werden gooide iedereen die wat met setjes deed er 1 onder. Want ja dat was mooi. Waren toen ook nog de bontjes zonder ruggengraat vrijheid.
En niemand sprak er over dat dan het zadel niet meer paste.
Dat kwam later pas.
Misschien dat de meeste dat nu weten en het niet meer voor de mooi doen, maar het is zeker wel zo geweest.