Beenbescherming? hoor hoeven tikken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Beenbescherming? hoor hoeven tikken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-18 23:05

Ik reed van de week met mijn jonge paard, zoals gewoonlijk zonder beenbescherming. Maar nu in de buitenbak en die is met de droogte relatief zwaar. ik weet dat zware bodems per defenitie niet goed zijn maar aan de andere kant kom je op buitenrit ook zwaar zand tegen en zal ze er toch aan moeten wennen. ik heb daar tien minuten gereden :') maargoed mijn vraag:

in draf hoorde ik hoeven tegen elkaar tikken. Dit heb ik bij haar nog nooit gehoord. Welke hoeven het waren weet ik niet en ze lieten geen krassen na dus kon het ook niet zien. meisje op stal zei "oh dat zullen wel achterhoeven zijn. strijklapje eromheen en je wee het zeker..." nu heb ik geen strijklappen. of welke beschermers dan ook. maar nieuwschierig ben ik wel.

vandaag op buitenrit op zwaar zand hoorde ik het weer...

Ding wat er moeten gebeuren is in ieder geval haar hoeven weer netjes afronden maar echt lang zijn ze niet. (zool tot wand is 3mm ongeveer, moet eraf maar ze heeft meer colablik dan platvoet dus of dit het is?)

maar dan? als het na afronden nog steeds zo is? betekent dat dat ze strijkt? en is dat erg? als hoeven strijken strijken kogels dan automatisch ook? moet ik daar wat mee? en zoja wat?
paard tikt haar pezen niet aan dus peesbeschermers zie ik de functie niet van in. springschoenen idem, haar hoefballen zijn heel dus dat zal het ook niet zijn toch? strijklappen kan ik halen maar heb liever dat ze gewoon haar voeten verder uit elkaar gebruikt... en hoe zit het met de warmte van zo'n beschermer?

toen ging ik googlen... en kwamen er nog meer vragen... zijn er ook mensen die kogelbeschermers, dus die halve peesbeschermers ipv voor achter voor voorbenen gebruiken? ik zie de functie van de lengte van normale peesbeschermers namelijk echt niet. tenzij met springen of bokken ofzo.. maar met normaal gebruik komt een paard daar toch helemaal niet met zijn achtervoeten? en waarom zit die harde schaal van een peesbeschermer ook aan de buitenkant? tegen takken met buitenrit oid? of tegen draaien? tegen springbalken zal het niet helpen... ze zijn open van voren. Wie kan mij verhelderen?

wie kan mij wat zinnigs vertellen over wat ik mijn paard hoor doen en wat ik daar mee moet? Alvast bedankt!

MarjanB

Berichten: 16441
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Beenbescherming? hoor hoeven tikken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 23:09

Andere smid bellen.. grote kans dat ie niet fijn op de hoeven staat (voor te lang in de teen) en daardoor niet snel genoeg weg is met t voorbeen.

nicole_floor

Berichten: 3246
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: Lettele

Re: Beenbescherming? hoor hoeven tikken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 23:15

Mijn paard deed dit ook. Toen heeft mijn smid haar anders bekapt en het was over. Dus ik zou even met je smid overleggen.

Lindsey_99
Berichten: 2486
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Beenbescherming? hoor hoeven tikken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 23:57

Inderdaad, voordat je naar allerlei strijklappen e.d. gaat zoeken; oorzaak opsporen. Dus eerst hoefsmid erbij, bekappen en dan kijken of het beter gaat. Colablik is geen goede hoefvorm, en dat kan een goede smid of bekapper verbeteren.

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: Beenbescherming? hoor hoeven tikken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-18 20:33

Bedankt voo de reacties. Met richting colablikjes bedoelde ik overigens niet de hoogte van de hielen. Meer de vorm van de hoef. Sommige hebben platvoeten die uitsprijden naar beneden toe en de mijne niet.. die heeft meer recht naar beneden hoeven. Vandaag hoefsmid geweest en erna in dezelfde zware bak gereden als test en inderdaad geen getik meer van hoeven.

Dovahkiin

Berichten: 566
Geregistreerd: 30-12-17
Woonplaats: Op de Veluwe

Re: Beenbescherming? hoor hoeven tikken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 20:48

Weet je zeker dat ze strijkt? Tikt ze niet met haar achterbeen de voorhoef aan? Ik heb een paard gehad die tikte met de teen van de achterhoef tegen de voorhoef aan op het moment dat deze opgetild werd. Dus tikte echt tegen de onderkant aan. Als ze wat meer doorliep was het klaar.

zodiacje

Berichten: 6354
Geregistreerd: 20-06-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Beenbescherming? hoor hoeven tikken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 21:00

Als het vooral op het mulle is denk ik ook aan het aantikken van de onderkant van de voorhoef met de achter hoef. Dat heeft dan vooral met kracht te maken. Zou je wel voor de zekerheid een spring schoentje om kunnen doen maar daar verhelp je het natuurlijk niet mee.

Eens om het idd door een smid te laten bekijken.
Daarnaast vind ik pees beschermers voor wel nuttig want daarom zijn ze zo lang; om de pezen over de gehele lengte te beschermen tegen aantikken en als je dan een wat minder sterk paard door mul zand rijd is het toch wel raadzaam om te beschermen. Je slaat jezelf voor je hoofd als ie aantikt anders.

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: Beenbescherming? hoor hoeven tikken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-18 21:12

Na de smid was het verdwenen. Dus hoeven waren te lang. Ik blij! Over peesbeschermers, ik heb een extreem flexibele lipizzaner die bijna alle hogeschoolsprongen en variaties daarop moeiteloos laat zien los in de bak of op het land... maar een achterbeen wat in de buurt van de pees van haar voorbeen komt heb ik nog nooit gezien. Wel een enkele keer hoefballen aantrappen in een gekke sprong maar nooit hoger dan dat. Als die hoeven daar niet komen vind ik hoge peesbeschermers ook niet nodig. In het land kan ze zichzelf ook aantikken en ik hoop dat ze er wat van leert dan.

Kracht moet ze inderdaad nog ontwikkelen en daarom rijd ik kort en nooit lang in mul zand en doen we veel grondwerk. Maar kracht komt dan vanzelf wel met meer tijd. Ze is nog jong.