[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Duhelo

Berichten: 28525
Geregistreerd: 29-05-03

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 12:23

eentje op maat laten maken door mariska's zadeldekjes of jv dekjes?


mentjuh

Berichten: 3230
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Arendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 19:41

Samantha89 schreef:
Ik lees op internet dat de zadels geschikt zijn voor pony's tot stokmaat 1.20, hoe hoog is jou pony mentjuh? Die van mij is, volgens verkoper, 1.22 maar moet ik even na meten.


Volgens de verkoper 1,25 maar ik heb hem zelf nog niet opgemeten. Ik schat ergens tussen de 1,20-1,25 maar dat durf ik niet 100% zeker te zeggen. Het zadeltje ligt wel heel netjes!
En dat terwijl de pony ook echt een aantal kilootjes te zwaar is nog.

belle_boef

Berichten: 10729
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 20:19

Olikea schreef:
Twee trekker vraagjes.

Zijn daar zadel hoezen voor?
En zou ik daar een veelzijdigheid of dressuur dekje onder moeten doen? En dan full of cob?


Ik heb full dressuur dekjes die er mooi onder passen.
Zadelhoes had ik niet maar gok dat die van barefoot qua model er wel over passen

pleiada
Berichten: 4154
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 06:57

xLes schreef:
Ik heb nu de 8 pockets eronder van Kifra, maar ik zou de gewone wel eens kunnen testen uiteraard :) De gewone lijken op de foto wel meer voorgevormd dan de 8 pockets. Die hou ik zeker in gedachten!


Hoe oud is je barefoot Zadel ongeveer?

www.paardweerinbalans.com
boomloze zadelpasservice
Acupressuur en (chinese) kruiden
Jaaropleiding Acupressuur paard (en hond)

Narcissa
Berichten: 3046
Geregistreerd: 29-03-15

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 10:44

1-2 jaar. Nog vrij recent dus, zadel is nu sinds een maand pas goed doorgereden.

Via PB nog een tip gehad om te knutselen met de Kifrapad, die ga ik zeker eens uitproberen :) De BF pad met HD inlages gisteren was een twijfelgeval.

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 13:31

Ik heb als stille meelezer een vraag voor de zadelpassers :D

Mijn ruin is op dit moment nog niet zadelmak of ingereden, maar uiteindelijk is dit wel de bedoeling. Ik ben hem langaam maar zeker zadelmak aan het maken door mijn Trekker-zadel te gebruiken. Maar dit schuift dus ik twijfel of het helemaal goed ligt. Natuurlijk wil ik hem wel inrijden met een zadel dat echt goed past. Dus ik vroeg me af of het mogelijk is om een zadelpasser langs te laten komen om naar mijn paard + mijn zadel te kijken of het passend te krijgen is en zo niet welk zadel dan wel geschikt is voor de echte inrijdperiode. Maar kan je dat wel goed zien als het zadel alleen maar op de rug ligt zonder dat er iemand op zit.

Bijgevoegd een foto van mijn Trekker. Het is nagekeken door de vorige eigenaresse die hier wel verstand van had. Bedankt !

Side note: inmiddels gebruik ik dit zadel niet meer!


Afbeelding

IG: @arabierjoep

Sure_lee

Berichten: 10384
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 14:07

Ik ben geen zadel passer. Maar zover ik het zie ligt dit veel te ver naar voren.

Ik heb de afdgelopen jaren Kitty, Ella en haar voorganger langs gehad.
Wat zij allemaa kunnen doen is kijken of het zadel passend te krijgen is aan jou en je paard. En zo niet dan hebben ze een hele berg zadels bij zich de ook gepast kunnen worden. Zodat je weet wat het beste bij jullie past.

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 14:12

Ik begrijp dat ze ook een hoop zadels mee hebben, maar de vraag was kunnen zadels gepast worden zonder te rijden?

En dat het zadel naar voren ligt zie ik ook wel :+ Dat is het probleem, het schuift naar voren. En daarom gebruik ik het niet meer.

IG: @arabierjoep

Eveyy

Berichten: 1655
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Tilburg

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 14:18

Tot op zekere hoogte kunnen zadels gepast worden zonder te rijden. Aan de longgeerlijn kan het iig in beweging gezien worden. Maar of het voor jou lekker zit/voelt is een tweede, en hoe het zich gedraagt met ruiter'druk' .. Maar puur voor 'past het op mijn paard' zou het wellicht kunnen.

Whatever works

Duhelo

Berichten: 28525
Geregistreerd: 29-05-03

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 14:35

je hebt met de trekker hetzelfde probleem als ik dus.
Ik denk dat hier wel een hoop verbetering in gebracht kan worden met een goede banaansingel!
Kwa passen kan je mijn insziens dat wel zien zonder te rijden, maar het is wel handig als je erop kan gaan zitten om schoftvrijheid te bekijken (rijden hoeft dan nog niet zozeer)

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 14:57

In het begin is het natuurlijk echt alleen de ‘past het op het paard’. Of het voor mij lekker zit is in de beginperiode niet belangrijk :D

Ik wil inderdaad binnenkort nog een banaansingel aanschaffen, want dat had ik inderdaad ook gehoord! Erop zitten kan denk ik dan nog niet. Hij is een beetje een trauma-paard, vandaar dat ik in eerste instantie alleen wil weten of het zadel op zijn rug lekker ligt, zodat ik dat uit de weg kan halen.

IG: @arabierjoep

Duhelo

Berichten: 28525
Geregistreerd: 29-05-03

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 15:02

Voordeel van boomloos is dat je zonder ruitergewicht niet veel kan fout doen. Nu ligt het veel te ver naar voor en dat is natuurlijk irritant voor hem (mijn merrie zag ik ook duidelijk dat ze zo niet wilde lopen.), maar als je het naar achter kan krijgen (en houden), de ruggegraat en schoft zijn vrij en de singel ligt fijn, dan heeft het paard er zeker geen last van. Boomloos begint maar moeilijk te worden als het niet 100 % past en er een ruiter op gaat zitten.

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 15:08

Nee precies dat is ook wat ik wil bereiken, maar mocht het me niet lukken moet ik professionele hulp invliegen :D

IG: @arabierjoep

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 18:07

Isabel_k schreef:
In het begin is het natuurlijk echt alleen de ‘past het op het paard’. Of het voor mij lekker zit is in de beginperiode niet belangrijk :D
.


Als het voor jou niet goed/gebalanceerd zit, is het ook een probleem voor je paard, die een wankele ruiter mee moet slepen. Het is dus wel degelijk van belang dat jij er ook op kunt zitten......

Duhelo

Berichten: 28525
Geregistreerd: 29-05-03

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 18:16

maar dat weet je sowieso nooit als je voor de eerste keer op een paard stapt.

ELUNA

Berichten: 141
Geregistreerd: 23-08-10

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 18:24

Ik ben nog steeds super tevreden van mijn barefoot lazy mountain! Eindelijk altijd gelijke zweetafdrukken, geen droge plekken meer aan haar schoft.. dus super tevreden!
Afbeelding

Esmeralda, forever in my heart ♥
Eluna, the best thing that ever happened to me ♥

paddraigh
Berichten: 3692
Geregistreerd: 10-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 18:45

ELUNA schreef:
Ik ben nog steeds super tevreden van mijn barefoot lazy mountain! Eindelijk altijd gelijke zweetafdrukken, geen droge plekken meer aan haar schoft.. dus super tevreden!
[ [url=m/hWui1q.jpg]Afbeelding[/url] ]



Mooie set. Welke pad heb je eronder?
Zoek nog een pad erbij
Mijn huidige set

Afbeelding

Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 18:59

Ik heb bij mijn Gio ook echt een paar sessies gerommeld om de trekker passend te krijgen. Beetje breder.. beeykr smaller. Kussens wat naar voor, naar achter.. wat meer uit elkaar.

Maar nu ligt hij als een huis :o

Julius <3

DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 19:34

Ter info: op Fb is iemand die heeft een Bob Marshall (CY) 16” round, high peaked! die zoekt een Freemax cow. Misschien dat iemand wil ruilen ??

tjaakje

Berichten: 919
Geregistreerd: 16-07-13

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 20:25

Ik vind het wel een interessante vraag. Een boomzadel is redelijk goed zonder ruiter passend te maken op het paard. En omdat het een boomzadel is, kan de ruiter op een bok voelen hoe het zadel zit. Boomloos is ideaal voor jonge paarden die nog groeien en veranderen in spieren (en natuurlijk ook gewoon voor volwassen paarden). Maar een boomloos zadel zit voor de ruiter op elk paard anders, omdat het zich aanpast. Dus hoe doe je dat als je een jong paard hebt die je in wilt rijden. De eerste keer op je paard: welk zadel, zit hij voor je paard goed en zit hij voor jou goed? Hoe kijken boomloos passers en verkopers hier tegenaan? Want zoals Kwetal al zegt: als het zadel voor de ruiter niet goed zit, zit dat het paard ook in de weg.

Handgemaakt in Nederland: twisted en slanted stijgbeugels. www.groningstuig.nl


siskeh
Berichten: 8676
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 20:38

@Tjaakje: geen passer of verkoper, maar: ook wbt boomloos zijn er al verschillende dingen waar je naar kan kijken of de ruiter uberhaupt past, of de zitmaat en de beugelophanging(niet te ver naar voren of achteren) goed is.
Daarbij kan je ook al op een ander paard kijken of je er zelf op kan zitten, heb ik ook gedaan.
Het is denk ik sowieso "handig" om van jezelf te weten wat bij je past, zo was hierboven iemand die liever op een breder zadel zit, terwijl ik liever smal zit. Dat zijn dingen die meer bij het zadel horen, dan perse paard afhankelijk. (al zou het handig zijn dat wanneer je niet breed wilt/kunt zitten je ook een smaller paard koopt, misschien lukt me dat ooit, gok zo van niet }:0 )

Ik heb mijn boomloosjes wel goed kunnen "testen" op een nog niet ruitermak/ingereden paard(wel zadelmak, als in makkelijk met opzadelen en daarmee bewegen)
Ze liet heel duidelijk zien dat ze met het ene zadel niet lekker liep, en het andere wel prima.
Vervolgens zelf nog op een ander paard hetzelfde zadel geprobeerd, en was wel een 'match'

Niet alle dwalers bennen verdwaald

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 21:18

Uiteraard is een zadel dat niet lekker ligt voor de ruiter ook niet goed voor het paard. Maar als je een paard in gaat rijden moet je ergens beginnen en in mijn geval lijkt mij het eerst heel belangrijk dat mijn paard een fijne ervaring krijgt met een zadel dat hem goed ligt. Als het resultaat later is (als er echt gereden gaat worden) dat het mij niet past kan je vanaf dat punt verder zoeken; als combinatie.

In eerste instantie is het zadel in dit geval eerst een obstakel die het paard moet overwinnen. En dan is het in zijn belang dat het voor hem lekker ligt. Maar in hoeverre is dit überhaupt mogelijk?

IG: @arabierjoep

dianaw33

Berichten: 1883
Geregistreerd: 09-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 08:44

Jonge paarden daar moet je in investeren, een zadel kan na een paar weken al niet meer goed liggen dus moet je gewoon keus in zadels hebben, ook boomloos. Voor het gemak beginnen wij altijd met een simpel oud degelijk barebackpadje, ook voor de eerste keren erop, en gaan daarna, als het paard goed aan de ruiter gewend is, pas eens kijken voor een zadeltje. De eerste maanden doe wij als ruiter nog niet veel met een paard omdat hij toch eerst spieren moet krijgen, wij doen veel aan de hand. En hoe meer een paard bespierd raakt, hoe beter zadels blijven liggen, dus dan wordt de keus ook iets makkelijker.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 11:46

Ik heb een ghost roma binnen gekregen en even gepast op mijn pony. Ik heb het idee dat het voorover licht.
Ik heb er nog niet mee gereden omdat ze net ziek is geweest.

Afbeelding

Afbeelding

Fleur ❤️

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 12:09

No-no, van wie heb je hem gekregen??? Ik denk dat je er eerst eens even mee moet gaan rijden. Hij vormt zich naar je paard, dus het kan wel zo lijken, maar dat is dan gewoon omdat je paard dat model heeft.... als je het gevoel hebt voorover te vallen, moet je een frontriser russen de zitting en de basis leggen, dan komt de voorkant voor jou wat meer omhoog
Afbeelding


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Thrive en 60 bezoekers