nut van een springsingel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hanne2001
Berichten: 35
Geregistreerd: 05-01-18

nut van een springsingel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-18 20:43

zoals de titel al een geeft, wat zijn nou eigenlijk de voor en nadelen van een springsingel met buikflap?

ik ben van plan er 1 aan te schaffen voor mijn paard, maar we springen max 1 keer in de week en ze heeft al een jaar geen ijzers meer en ik hoop haar hier voorlopig niet op te hoeven zetten dus het verwonden tijdens het springen is niet echt aanwezig. verder rijden we dresuur en crossen/ rijden we in het bos. heeft een buikflap dan wel voordelen? geeft het bijvoorbeeld een fijnere drukverdeling dan een normale neopreen singel?

alvast bedankt

jumpyhorse

Berichten: 1846
Geregistreerd: 14-11-15
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 20:53

Als een paard springt, en hij klapt zijn benen heel erg in vanvoor, slaat hij zichzelf in zijn buik. Een springsingel zorgt ervoor dat de hoeven dan niet op de buik maar op de singel slaan, waardoor het paard zichzelf niet verwond :) ikzelf spring ook niet vaak maar als ik spring doe ik het met springsingel voor de zekerheid

hanne2001
Berichten: 35
Geregistreerd: 05-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-18 21:02

jumpyhorse schreef:
Als een paard springt, en hij klapt zijn benen heel erg in vanvoor, slaat hij zichzelf in zijn buik. Een springsingel zorgt ervoor dat de hoeven dan niet op de buik maar op de singel slaan, waardoor het paard zichzelf niet verwond :) ikzelf spring ook niet vaak maar als ik spring doe ik het met springsingel voor de zekerheid



ja dat weet ik! maar ik vroeg me af of het nog meer voordelen heeft. mijn paard trekt haar benen heel goed op en komt daardoor inderdaad dus afentoe tegen zich zelf aan, maar ik vroeg me af of een buikflap ook van toegevoegde waarde is tijdens dressuur of het bos bijvoorbeeld

Silly1972

Berichten: 14776
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: nut van een springsingel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 21:06

Nee daar heeft het geen toegevoegde waarde voor.

Maddy_Paola

Berichten: 1329
Geregistreerd: 19-04-17

Re: nut van een springsingel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 21:14

Zijn ook zat mensen die zonder buikflap springen, ze snel raakt een buik niet beschadigd zonder ijzers, wordt pas echt nuttig naar wat ik weet als je ijzers met kalkoenen gebruikt

Bunn

Berichten: 1186
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 21:21

Buiten de reden die je zelf al noemt, wil je zadel soms ook nog wel wat stabieler blijven liggen bij een singel met buikflap. Daarbuiten heeft zo'n singel eigenlijk geen verdere toegevoegde waarde. Maar tegelijkertijd kan 't gebruik ook geen kwaad, het is maar wat je fijn vindt! :j