Zadel trekpaard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Zadel trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-18 14:13

Ik rij sinds kort een brabants trekpaard bij. Ik ben eigenlijk een menner. Ik heb en rij regelmatig maar eigenlijk altijd op manege's en dergelijke. Ik heb geen verstand van zadels. Nu ligt er een oud kiefferzadel op mijn bijrijpaard. Hij is stug en kraakt. Het probleem is dat ik heel snel doorrij op zadels en ook nu heb ik twee flinke open plekken op mijn stuit na ritjes van een uurtje. Met de tijd als het bijrijden mij goed bevalt zou ik best wel iets willen investeren in een zadel maar als ik naar tweedehands zadels kijk is het allemaal abracadabra voor mij.
Zowel ik als het paard hebben een normale bouw. Zover ik weet zijn er geen problemen met de rug van het paard. We rijden recreatief buiten.
Wie kan mij met het volgende helpen?
- wat voor type zadel zou geschikt zijn voor mijn gevoelige zitvlak?
- welke inchmaat moet ik naar kijken?
- welke boommaat?
- wat voor singelmaat?
- zou een Barefoot iets zijn? Welke maat moet ik dan naar kijken? Wat is een pommel en welke maat?

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 14:18

Napie schreef:
Ik rij sinds kort een brabants trekpaard bij. Ik ben eigenlijk een menner. Ik heb en rij regelmatig maar eigenlijk altijd op manege's en dergelijke. Ik heb geen verstand van zadels. Nu ligt er een oud kiefferzadel op mijn bijrijpaard. Hij is stug en kraakt. Het probleem is dat ik heel snel doorrij op zadels en ook nu heb ik twee flinke open plekken op mijn stuit na ritjes van een uurtje. Met de tijd als het bijrijden mij goed bevalt zou ik best wel iets willen investeren in een zadel maar als ik naar tweedehands zadels kijk is het allemaal abracadabra voor mij.
Zowel ik als het paard hebben een normale bouw. Zover ik weet zijn er geen problemen met de rug van het paard. We rijden recreatief buiten.
Wie kan mij met het volgende helpen?
- wat voor type zadel zou geschikt zijn voor mijn gevoelige zitvlak?
- welke inchmaat moet ik naar kijken?
- welke boommaat?
- wat voor singelmaat?
- zou een Barefoot iets zijn? Welke maat moet ik dan naar kijken? Wat is een pommel en welke maat?


Het zou helpen als we een standfoto van je bijrijpaard zien, dan kun je al meer advies krijgen waar je op moet letten. Boomloos is een goed alternatief als je dat lekker vind zitten (ik dus absoluut niet).
Als je er zelf geen kaas van gegeten hebt, dan blijft het beste advies om een onafhankelijke zadelpasser erbij te halen, die kunnen je het beste adviseren wat goed past bij jou en je paard.

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 14:20

Een Kieffer op een trekpaard dat passend is?
Om eerlijk te zijn kan ik me daar weinig bij voorstellen.

Beste tip word hierboven al gegeven, laat een zadelpasser langs komen.

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Zadel trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-18 14:29

Maar als ik iets op Boktmarkt zie of op Marktplaats hoe weet ik dan of dit geschikt zou kunnen zijn? Ik ga uiteraard geen nieuw zadel aanschaffen

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Zadel trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-18 14:30

Afbeelding

xxVon
Berichten: 1110
Geregistreerd: 04-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 14:32

Van met kleintjes mennen naar een grote rijden! Zal ik je alvast opgeven voor de koubloed endurance competitie voor volgend jaar? _/-\o_

Roulette_
Berichten: 1062
Geregistreerd: 15-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 14:36

Als het puur om jou gaat zou je ook een seatsaver oid kunnen kopen, dus een extra gel of bontlaagje voor bovenop het zadel. Heb er verder geen ervaring mee als extra optie, heb zelf een zadel met vaste gelzitting en dat zit erg fijn!
Voor het paard lijkt het mij dan wel prettig om een zadelmaker een keer te laten beoordelen of het zadel dat je nu gebruikt goed ligt, mocht dat de afgelopen tijd nog niet gebeurd zijn.

Toevoeging: er zijn trouwens ook zadelmakers die tweedehands zadels verkopen en daarmee aan huis kunnen komen. Is iets duurder dan particulier kopen, maar je weet wel zeker dat het zadel goed ligt.
Laatst bijgewerkt door Roulette_ op 10-10-18 14:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-18 14:38

xxVon schreef:
Van met kleintjes mennen naar een grote rijden! Zal ik je alvast opgeven voor de koubloed endurance competitie voor volgend jaar? _/-\o_

Moeten we eerst samen conditie krijgen. Vooral zij trouwens. 8 km voelde al als een endurance. Gemiddelde snelheid ligt nog heel laag. Op dit moment veel stap en af en toe een drafje. Galop is al verbeterd van 20 meter naar 200 meter.

8nnemiek

Berichten: 43393
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 14:41

Ik heb een barefoot voor mijn trekpaard. Dat ligt op de mijne perfect, en het grote voordeel van barefoot vind ik dat ze zo heerlijk zacht zitten. Ik kan er uren op zitten zonder last van mijn kont te krijgen.
De maat ligt alleen aan je eigen kontmaat en hooguit de ruglengte van het paard. In de breedte zijn geen verschillende maten. De pommel is normaal gesproken goed, alleen bij paarden met een heel erg smalle, hoge schoft kun je kiezen voor een hogere, smallere pommel.
Afbeelding

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 14:48

8nnemiek schreef:
Ik heb een barefoot voor mijn trekpaard. Dat ligt op de mijne perfect, en het grote voordeel van barefoot vind ik dat ze zo heerlijk zacht zitten. Ik kan er uren op zitten zonder last van mijn kont te krijgen.
De maat ligt alleen aan je eigen kontmaat en hooguit de ruglengte van het paard. In de breedte zijn geen verschillende maten. De pommel is normaal gesproken goed, alleen bij paarden met een heel erg smalle, hoge schoft kun je kiezen voor een hogere, smallere pommel.
[ [url=m/Qa7kp7.jpg]Afbeelding[/url] ]


Zit je dan niet gruwelijk breed? Ik vond barefoot op mijn haf al te breed zitten, en dat is geen modelletje tank...
Ik heb zelf een Ghost zadel, hele smalle zit juist. De Belgische dealer heeft die ook op trekpaarden liggen regelmatig. Hier in NL iets minder échte trekpaarden, maar wel veel fjorden, hafs en tinkers die onder Ghost lopen.

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Zadel trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 15:23

Barefoot of een ander boomloos merk is zeker een aanrader. Heel makkelijk aanpasbaar aan je paard en je zou hem in de toekomt evt. voor een ander paard ook kunnen gebruiken.

8nnemiek

Berichten: 43393
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Zadel trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 15:44

Ik vind het heel erg meevallen met de brede zit. Zelf heb ik nog het oude Barefoot model zonder VPS, die zit nog breder dan de nieuwe zadels, maar ook daar vind ik het zelf wel meevallen. Maar ik kan me voorstellen dat er ook mensen zijn die het toch te breed vinden.

xxVon
Berichten: 1110
Geregistreerd: 04-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 09:47

Napie schreef:
xxVon schreef:
Van met kleintjes mennen naar een grote rijden! Zal ik je alvast opgeven voor de koubloed endurance competitie voor volgend jaar? _/-\o_

Moeten we eerst samen conditie krijgen. Vooral zij trouwens. 8 km voelde al als een endurance. Gemiddelde snelheid ligt nog heel laag. Op dit moment veel stap en af en toe een drafje. Galop is al verbeterd van 20 meter naar 200 meter.



Je hebt nog even ;)
Geen tip voor zadel eigenlijk, op mijn fjord ligt een wintec endurence pro, maar daar zit al 1 boommaat wijder in dan eigenlijk in t zadel past.

Aslien

Berichten: 629
Geregistreerd: 19-11-12

Re: Zadel trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 09:58

Als je huidige zadel goed past zou ik gewoon voor een seatsaver gaan. Ik heb de acavallo gel in seatsaver. Echt een aanrader!

Roodvos

Berichten: 6657
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 17:00

Voor het doorrijden nu kan je idd een seatsaver gebruiken. Ik geef de voorkeur aan een zitting van echte (medicinale) schapenwol. Dus niet de nep teddy, die wordt heet en dan is het middel erger dan de kwaal. Medicinaal betekent dat de wol niet ontvet en geverfd is en je herkent het aan de nog wat gelige kleur. Deze producten moet je wassen met een speciaal wasmiddel.

Het kraken van het zadel kan je zeer waarschijnlijk oplossen met (royaal?) lederolie. Niet aanbrengen op de zitting, alleen op de zweetbladen.

De grootte van het zadel (inch maat) die de ruiter nodig heeft wordt primair bepaald door de beenlengte van de ruiter. Het wordt hier goed uitgelegd:
https://www.thorowgood.com/fitting/10-m ... -the-rider
Dus even het meetlint erbij en je weet wat je zoekt. Zit je tussen een maat in, kies dan voor de grotere maat. Al is het maar omdat je dan niet knel komt te zitten met je seatsaver.

Als je zoekt naar een (2e hands) zadel, let dan op dat boommaten bij verschillende merken niet gelijk zijn. Dat heeft onder meer te maken met de lengte van de takken. Altijd passen dus!

Van boomloos heb ik geen verstand.

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Zadel trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-18 21:27

Bedankt voor jullie duidelijke uitleg en tips