Ten einde raad, singelwondjes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xTesske
Berichten: 2031
Geregistreerd: 03-07-10

Ten einde raad, singelwondjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-18 16:37

Ik ben echt ten einde raad

Ik heb een tinkermerrie en die heeft erg snel last van singelwondjes. Ik heb al vanalles geprobeerd, verschillende zadels/singels, sudocreme, singelbontje noem maar op.

Hellaas nog niks helpt.

Nu heb ik momenteel een zadel wat ons beide gewoon enorme bevalt maar ze krijgt hier nog steeds wondjes mee. Als ik een half uurtje rijd gaat het maar na een langfe buitenrit ligt het helemaal open.

Wie heeft voor mij de goude tip?

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27970
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Re: Ten einde raad, singelwondjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 16:37

Welke materialen singels heb je al geprobeerd?

xTesske
Berichten: 2031
Geregistreerd: 03-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-18 16:38

Rije schreef:
Welke materialen singels heb je al geprobeerd?


Leer, neopreen, bont en katoen

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27970
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Re: Ten einde raad, singelwondjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 16:44

Echte schapen/lamswol, FRA Supersingel en Alpaca/mohair koordsingels zijn dan nog opties. Ook de dikte kan helpen: hoe dunner hoe beter geldt vaak bij singelwondjes.

Koordsingel klinkt eng (als die manegedingen van vroeger) maar zijn (mits van het juiste materiaal) juist vaak heel zacht. Ik weet alleen niet of die ook in Engelse variant bestaan; ik ken ze alleen in western rigging variant.

Blijft de singel wel op z'n plek of wordt ie door het zadel naar voren of naar achteren getrokken?

Gee
Berichten: 167
Geregistreerd: 03-04-12

Re: Ten einde raad, singelwondjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 16:53

Dit komt mij zeer bekend voor. Ik heb ook van alles geprobeerd.
Uiteindelijk blijkt bij ons de combinatie van singelbontje met een dikke klodder uierzalf te helpen.
Wij doen een dikke klodder op de plekken waar het zou kunnen schuren, smeren die plek royaal in (en erom heen) en doen dan de leren singen met een nepbontje erover. Even afkloppen, maar wij rijden nu al 3 maanden zonder dat er wondjes ontstaan. Uiteraard wissel ik het bontje vaak, maar ik moet zeggen dat de creme niet hard wordt en in het bontje of de vacht klontjes vormt.

IrisDH
Berichten: 2644
Geregistreerd: 26-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 17:06

Ik weet niet of je een dressuurzadel heb maar, is dit misschien iets? :) Deze hebben wij met succes gebruikt bij onze pony's met 'krappe oksels'. De singel op het plaatje is vrij kort, maar als je de juiste lengte hebt worden de stukken elastiek langer, die zijn heel smal en zacht.
https://www.divoza.com/nl/rossner-easy- ... suursingel

Kidde
Berichten: 3447
Geregistreerd: 24-10-09

Re: Ten einde raad, singelwondjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 17:11

Is de lengte van je singel ook goed? Vaak zie ik namelijk mensen met te korte singels

xTesske
Berichten: 2031
Geregistreerd: 03-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-18 17:23

Rije schreef:
Echte schapen/lamswol, FRA Supersingel en Alpaca/mohair koordsingels zijn dan nog opties. Ook de dikte kan helpen: hoe dunner hoe beter geldt vaak bij singelwondjes.

Koordsingel klinkt eng (als die manegedingen van vroeger) maar zijn (mits van het juiste materiaal) juist vaak heel zacht. Ik weet alleen niet of die ook in Engelse variant bestaan; ik ken ze alleen in western rigging variant.

Blijft de singel wel op z'n plek of wordt ie door het zadel naar voren of naar achteren getrokken?


Een lamswolle singel heb ik al geprobeerd maar nog geen koortsingel. Dat kan ik proberen

xTesske
Berichten: 2031
Geregistreerd: 03-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-18 17:25

Ik heb vaker sudocreme met een bontje geprobeert maar dit helpt nog niks

De singel die iknu heb schuift ondanks de Anatomische vorm ook naar voren inderdaad.


De singel is zeker niet te kort

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Ten einde raad, singelwondjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 17:44

Hoe stabiel zit jij en hoe stabiel ligt het zadel? Kan het zijn dat het zadel wil schuiven en dat teveel door de singel opgevangen moet worden?

pien_2010

Berichten: 43216
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 17:45

Als je singel aantrekt, check je dan via het uitrekken naar voren van beiden voorbenen of er geen huid dubbel ligt per ongeluk. Het kan erg veel schelen als je dat altijd doet. Ik doe het bij onze ruin ook altijd en dat scheelt heel veel.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70520
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Ten einde raad, singelwondjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 17:51

Ik verplaats dit topic naar Harnachement.

Zoe_97

Berichten: 9449
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Re: Ten einde raad, singelwondjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 17:54

Mijn paard was enorm gevoelig op de singel en reageerde ook onmiddelijk bij het aansingelen. Toen een tekna pressure eze gekocht en voor mijn paard was dit zcht de oplossing. Verdeeld mooi de druk en is heel erg zacht. Het is kunststof dus het blijft zonder onderhoud dus ook zo zacht.

Nielojram

Berichten: 7798
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 19:11

Rije schreef:
Koordsingel klinkt eng (als die manegedingen van vroeger) maar zijn (mits van het juiste materiaal) juist vaak heel zacht. Ik weet alleen niet of die ook in Engelse variant bestaan; ik ken ze alleen in western rigging variant.


_/-\o_

Koordsingel, en niets minder. Al die touwtjes vormen het beste mee in het paardenlijf.

Ik heb H-singels( die van Wow) de belachelijk dure van stübben, passier, prestige, neopreen geprobeerd, en sinds enkele jaren weer een koordsingel, en mijn paard heeft geen wondjes.
Van de belachelijk dure (maar wel heel mooie :o ) stübben wel.

Voorwaarde van de koordsingel, keep it clean!!! De mijne gaat elke maand in de was, het zweet maakt de draden hard.

En... buiten mijn koordsingel-evangelie om.. De juiste lengte.. Ik heb een springzadel met lange stoten, dus moest een dressuurmaat, maar heb 80 cm besteld. Geen gespen in de buurt van oksel!!!

Tango1979

Berichten: 2526
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 20:15

pien_2010 schreef:
Als je singel aantrekt, check je dan via het uitrekken naar voren van beiden voorbenen of er geen huid dubbel ligt per ongeluk. Het kan erg veel schelen als je dat altijd doet. Ik doe het bij onze ruin ook altijd en dat scheelt heel veel.


Precies dit!! Mijn paard heeft een enorm dunne vacht en ik had alles geprobeerd. Bontjes, neopreen, leren singel etc etc. Totdat ik de tip kreeg elke keer na het aansingelen even beide voorbenen naar voren uit te "trekken". En checken dat je zadel niet te ver naar voren ligt. Nooit meer last gehad.

Kimley

Berichten: 9146
Geregistreerd: 04-10-12
Woonplaats: Oudemirdum

Re: Ten einde raad, singelwondjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 20:30

Hier precies hetzelfde.. enorm brede tinker merrie die constant wondjes had.. nu sinds kort een Prolite singel en sinds dien.. (afkloppen) lijkt het erg goed te gaan! :D

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 20:32

Ik had vroeger ook zo'n merrie. Ik heb toen bij een zadelmaker mijn singel laten bekleden met 2 cm dik vilt. Dat hielp goed.

BigOne
Berichten: 38211
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Ten einde raad, singelwondjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 20:36

Benen elke keer naar voren optillen na het singelen maar bij forse(wat dikkere) paarden helpt dit vaak niet voldoende.

Anoniem

Re: Ten einde raad, singelwondjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 11:32

Previes dat benen strekken na het aansingelen. Heeft hier wonderen gedaan!

Fid

Berichten: 140
Geregistreerd: 09-03-16
Woonplaats: Oirlo

Re: Ten einde raad, singelwondjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 11:51

Daxos had hier ook veel last van. Sinds ik een gel singel gebruikt niet meer.

xTesske
Berichten: 2031
Geregistreerd: 03-07-10

Re: Ten einde raad, singelwondjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-18 07:13

Ik heb meerdere zadels geprobeerd en ze heeft het bij elk zadel.

Ben opzoek gegaan naar een koordsingel van 50 cm en eentje gevonden. Hellaas niet meer leverbaar.

De andere singelz wat jullie noemen lijken mij fijn maar vind ik te duur op even te proberen..

Benen naar voren trekken doe ik al

Prince

Berichten: 2451
Geregistreerd: 05-10-03
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 08:20

Advies van mijn zadelmaker voor mijn rondgeribte d-pony was een dunne (platte dus) singel, in mijn geval een Thorowgood. Deze hield het zadel niet goed genoeg op zijn plek dus ben ik overgestapt op een Westip Ghost singel (zelfde als Fra Super singel). Ook een platte singel en zit heel lichte rek in. Daarnaast net als wat al eerder staat vermeld de singel zo lang mogelijk nemen. Ik heb nu een 65 cm en die past precies (niet te lang dus).

Ps ook nog betaalbaar, nl 54 euro.

kaatjemuts

Berichten: 2327
Geregistreerd: 15-07-07
Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 08:46

iemand die ik ken deed een uitgeholde spons over het wondje en dan de singel erover heen. dat was voor haar de oplossing, misschien ook een idee?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34617
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 08:50

Ons vorige paard had ook altijd wondjes ik kon 2e hands een WOW singel overnemen. Dat was voor hem de oplossing. Dus mijn vraag, anatomische singel al geprobeerd? Of anders een singel van Mattes.

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 08:50

Je kan ook gewoon een zachte spons tussen de singel en de tere plek doen. Het staat niet zo mooi, maar het kan een oplossing zijn om de huid te laten herstellen.