Rijbroek met siliconen, slecht voor je zadel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jooliieen

Berichten: 2002
Geregistreerd: 22-10-07
Woonplaats: Lettele

Rijbroek met siliconen, slecht voor je zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-18 18:53

Hoi,

Het onderwerp zegt het eigenlijk al: Is een rijbroek met siliconen slecht voor je leren zadel?
Dus gaat de kwaliteit leer echt achteruit? Ik hoor wel eens verhalen dat dit wordt bewezen, daarom hoor ik graag jullie meningen *\o/* Want anders wil ik proberen om geen rijbroeken meer aan te schaffen met siliconen :+

Rachel_x

Berichten: 3128
Geregistreerd: 17-03-06
Woonplaats: Arnhem

Re: Rijbroek met siliconen, slecht voor je zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 19:07

Helaas heb ik die ervaring wel. Ik zie dat het leer doffer en droger wordt op die plekken.

Dabo

Berichten: 11130
Geregistreerd: 25-03-04
Woonplaats: Vaassen

Re: Rijbroek met siliconen, slecht voor je zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 21:28

Ik heb ook 1 broek met siliconen maar ondanks dat hij super lekker zit, rij ik er niet mee, want met rijden zit hij dus ales behalve lekker. Ik heb er te weinig mee gereden om te zien of mijn zadel beschadigd, en dat hou ik dan ook maar zo als ik dit lees..

LiS
Berichten: 128
Geregistreerd: 08-08-12
Woonplaats: Bavel

Re: Rijbroek met siliconen, slecht voor je zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 21:47

Ik heb 1 broek met siliconen zitvlak. Als ik ermee gereden heb zie ik de afdruk van de siliconen wel op mijn zadel maar na poetsen (of een keer rijden met een broek zonder siliconen) ziet mijn zadel er weer onbeschadigd uit. Lijkt dus niet echt blijvend. Misschien wel als je alleen maar met zo'n broek rijdt maar dat weet ik niet.

Princesj

Berichten: 4547
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Re: Rijbroek met siliconen, slecht voor je zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 09:35

Ik heb helaas mijn vriendin moeten verbieden nog met siliconen zitvlak te rijden, mijn bruine zadel was not amused.. Vlekken en schuurplekjes, na goed poetsen is het weer weg, maar ik wil geen risico nemen. Nu bleek achteraf dat mijn merrie er ook niet blij mee was, omdat ze door het zitvlak te vast zat, wat ten kosten van haar houding ging. Gelukkig in de uitverkoop een mooie rijbroek met lederen zitvlak gevonden, ik blij en paard blij.

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Re: Rijbroek met siliconen, slecht voor je zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 09:37

Leer gewoon goed en onafhankelijk zitten. Dan heb je geen anti slip siliconen nodig.

Pandameisje

Berichten: 4022
Geregistreerd: 23-03-14

Re: Rijbroek met siliconen, slecht voor je zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 09:59

hier geen last van denk dat het ook is wat soort siliconen patroon je hebt?

Odetje92

Berichten: 2680
Geregistreerd: 12-11-06
Woonplaats: Limmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 15:33

Jetta schreef:
Leer gewoon goed en onafhankelijk zitten. Dan heb je geen anti slip siliconen nodig.


Mee eens, alleen vind maar eens een nieuwe broek zonder siliconen, spelt in een hooiberg -O- heb ze ook het liefst zonder enige vorm van grip,maar die zijn een beetje schaars aan het worden in de winkels

xAnthea

Berichten: 4430
Geregistreerd: 18-09-10
Woonplaats: Belgie

Re: Rijbroek met siliconen, slecht voor je zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 15:37

Ik had er onlangs eentje gekocht, ik zie idd de afdrukken wel staan in mijn zadel. Maar gelukkig heb ik nog 2 andere rijbroeken zonder siliconen en die afdrukken zijn er dan ook weer snel uit.
Maar ik lees het idd vaker dus ik ga iig geen rijbroek meer aanschaffen met siliconen :)

Jooliieen

Berichten: 2002
Geregistreerd: 22-10-07
Woonplaats: Lettele

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-18 15:48

Odetje92 schreef:
Jetta schreef:
Leer gewoon goed en onafhankelijk zitten. Dan heb je geen anti slip siliconen nodig.


Mee eens, alleen vind maar eens een nieuwe broek zonder siliconen, spelt in een hooiberg -O- heb ze ook het liefst zonder enige vorm van grip,maar die zijn een beetje schaars aan het worden in de winkels


Klopt! Ik heb er toevallig nog een paar te koop, dus mocht je er nog een paar willen ;)

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Re: Rijbroek met siliconen, slecht voor je zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 15:52

Ik heb ook een rijbroek met siliconen. Maar heel minimaal alleen op de knieen waar voor de helft ook mn rijlaarzen overheen vallen. Ik merk eigenlijk niks op mn zadels :)

LiS
Berichten: 128
Geregistreerd: 08-08-12
Woonplaats: Bavel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 07:21

Odetje92 schreef:
Jetta schreef:
Leer gewoon goed en onafhankelijk zitten. Dan heb je geen anti slip siliconen nodig.


Mee eens, alleen vind maar eens een nieuwe broek zonder siliconen, spelt in een hooiberg -O- heb ze ook het liefst zonder enige vorm van grip,maar die zijn een beetje schaars aan het worden in de winkels


Ja inderdaad. Je kunt bijna geen zonder meer vinden. Ik zit ook het liefst zonder. De mijne plakt ook niet echt. Denk dat ik er anders helemaal gek van zou worden.

MirtheT

Berichten: 150
Geregistreerd: 10-03-18
Woonplaats: Ergens in Gelderland

Re: Rijbroek met siliconen, slecht voor je zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 20:24

Ik heb zelf ook meerdere rijbroeken met siliconen. Maar ik heb er eigenlijk nooit aan gedacht dat het je zadel zou kunnen beschadigen. Bij mij tot nu toe niks opgevallen maar ga er wel even op letten.

Syzygy
Berichten: 103
Geregistreerd: 29-09-18

Re: Rijbroek met siliconen, slecht voor je zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 20:42

Ik heb één keer gereden met een broek met siliconen en wil dit eigenlijk nooit meer. Het zadel ziet er na het rijden écht beschadigd uit. Valt wel weer een soort van weg te poetsen, maar toch. Er komen er hier geen siliconen broeken meer in!

November108

Berichten: 1311
Geregistreerd: 09-05-14
Woonplaats: Midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 20:56

Met de goedkopere plaksiliconen heb ik dit idee ook, rijdt ook absoluut voor geen meter. Maar heb er 2 van pikeur en daar merk je niks van de siliconen, ook niet op je zadel. Ik zweer bij die Pikeurs!

Passadena

Berichten: 281
Geregistreerd: 28-12-16

Re: Rijbroek met siliconen, slecht voor je zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 10:49

Ik rij zelf altijd met lederen zitvlak. Bevalt mij veel beter dan siliconen zitvlak.

Heb nog genoeg rijbroeken zonder zitvlak maat 36/38/40.
Mochten er geïnteresseerden zijn pb

Yevrah

Berichten: 948
Geregistreerd: 21-02-16

Re: Rijbroek met siliconen, slecht voor je zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 11:06

Nergens last van. Rij altijd met siliconen grip.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Rijbroek met siliconen, slecht voor je zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 12:14

Heb 1 broek met silliconen van Harry’s horse
Dat is ook gelijk de laatste
1 keer mee gereden en ik vind het Niks
Plakt mij te hard en kan me voorstellen dat leer meer te lijden heeft van silliconen dan Kunstleer

FelineNanet

Berichten: 1630
Geregistreerd: 03-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 12:29

Odetje92 schreef:
Jetta schreef:
Leer gewoon goed en onafhankelijk zitten. Dan heb je geen anti slip siliconen nodig.


Mee eens, alleen vind maar eens een nieuwe broek zonder siliconen, spelt in een hooiberg -O- heb ze ook het liefst zonder enige vorm van grip,maar die zijn een beetje schaars aan het worden in de winkels


Dit dus...
Ik heb er zelf eentje met siliconen bij de knieën, dat is overleefbaar. Maar meeeeeèn ik mis die heerlijke broeken zonder zitvlakken, siliconen etc. Ik heb er nog eentje, maar die is bijna dood :+

RoosMarije

Berichten: 305
Geregistreerd: 11-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 12:50

Jetta schreef:
Leer gewoon goed en onafhankelijk zitten. Dan heb je geen anti slip siliconen nodig.


Ben het er wel mee eens dat je eerst goed moet leren zitten zonder en dan pas aan siliconen/leren zit moet beginnen. Maar ik ben er wel fan van, geeft mij net dat beetje meer houvast als ik op een wat jong en/of schieterig paard zit :Y) . Denk wel dat anti slip schadelijk kan zijn voor je zadel als je een onstabiele zit hebt, of dat het dan tenminste minder lekker voor jou als ruiter is. Zelf heb ik af en toe afdrukken op mijn zadel, maar geen blijvende schade. Kijk kritisch naar wat voor siliconen broek je koopt: de hoeveelheid, het patroon, stroefheid etc. Zo heb ik bijvoorbeeld een broek met alleen op de knieën die veel meer tegenhoudt dan eentje met een full seat. Op sommige zit zoveel en zulke dikken plakken dat lijkt mij ook niet fijn voor jezelf en voor je zadel..

xPearl

Berichten: 3277
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Een klein dorpje onderin Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 13:23

Ik heb alleen maar broeken met siliconen zitvlak en bij mijn huidige zadel zie ik ook afdrukken staan.. Vorige zadel had dat niet.
Maar ik heb een seatsaver er op gelegd, dus nergens last meer van! :')
https://www.divoza.com/nl/fastfabrics-seatsaver

FlySoHigh

Berichten: 16
Geregistreerd: 30-09-18

Re: Rijbroek met siliconen, slecht voor je zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 15:42

Ik heb die ervaring helaas ook gehad met mijn vorige zadel. Met mijn nieuwe durf ik niet meer met siliconen zit te rijden. Heb nu weer 'oude' met (kunst)lederen zit. Nu geen problemen meer!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 13:18

-