Dekengebruik voor paard 24/7 buiten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Dekengebruik voor paard 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-18 21:28

Spoiler:
Ja ik heb gezocht naar andere topics maar kon toch niet echt een duidelijk antwoord vinden


Hoi allemaal :)

Het winterseizoen gaat langzaam aan weer beginnen en omdat ik dit jaar een KWPN heb gekocht heb ik voor het eerst te maken met een warmbloed in de winter die buiten staat. Ze staat 24/7 buiten in een uitloop met schuilstal. Nu mijn vraag: is dekens gebruiken verstandig en zo ja bij welke temp welke deken?

Mijn merrie is zacht gezegd niet te genieten met slecht weer dus ik had voor vandaag een ongevoerde regendeken erop gelegd. Nu kwam ik aan en stond ze te rillen. Dit zou natuurlijk ook kunnen doordat ze door de deken de haren niet overeind krijgt. Ik weet niet zo goed wat ik er mee aanmoet. Ze heeft in mijn ogen echt een dun vachtje en ze is nogal schraal ook dus daaraan zijn we ook aan het werken. Ik weet dat officieel een paard zonder deken heel de winter buiten kan staan maar in deze situatie twijfel ik. Ik kan natuurlijk scheren zodat ik sowieso een deken op kan doen maar daar gaat mijn voorkeur niet perse naar uit. Zeker ook als het echt hard gaat vriezen ik hele dikke dekens op moet doen etc.

Wie kan mij adviseren?

Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Dekengebruik voor paard 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 21:39

Geen deken is echt het beste voor paarden die 24/7 buiten staan.
Zeker op dagen als vandaag dat het echt de hele dag regent.. Of als het regent en koud is, gaat een paard met welke deken dan ook, niet blij zijn.
Die dekens worden zijknat(ook al heb je outdoordekens die waterdicht zijn) alles regent nat.
Water komt er toch van alle kanten in en dat droogt niet meer.
Of zet paard snachts binnen (al dan niet met deken) of laat het echt gebeuren dat paard zelf een wintervacht krijgt.
Dat is nu ff doorbijten bij die temperatuursswitch maar komt echt goed. Scheren kan altijd nog en deken ook. Alleen tis altijd zoon geklungel en zeker als het dier 24/7 buiten loopt zou ik lekker zn eigen vacht als voorkeur aangeven.

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Re: Dekengebruik voor paard 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-18 21:47

Dank je voor je advies!

Ik denk dat ik het los moet laten en idd gewoon moeder natuur haar beloop moet laten gaan. Het blijft moeilijk om rationeel na te denken in zo'n situatie. Ik merk dat ik heel snel mijn paard 'betuttel' en mij zorgen maak en bang ben dat ze het koud e.d. heeft. Terwijl ik het daardoor dan alleen maar erger zou maken :+ altijd fijn dat buitenstaanders dan mee kunnen denken

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 21:49

Goed hooi voeren in de schuilstal, dan eten ze zich warm. En zorgen dat ze uit de wind staat.

simongek

Berichten: 5338
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 21:51

RoyceMack schreef:
Geen deken is echt het beste voor paarden die 24/7 buiten staan.
Zeker op dagen als vandaag dat het echt de hele dag regent.. Of als het regent en koud is, gaat een paard met welke deken dan ook, niet blij zijn.
Die dekens worden zijknat(ook al heb je outdoordekens die waterdicht zijn) alles regent nat.
Water komt er toch van alle kanten in en dat droogt niet meer.
Of zet paard snachts binnen (al dan niet met deken) of laat het echt gebeuren dat paard zelf een wintervacht krijgt.
Dat is nu ff doorbijten bij die temperatuursswitch maar komt echt goed. Scheren kan altijd nog en deken ook. Alleen tis altijd zoon geklungel en zeker als het dier 24/7 buiten loopt zou ik lekker zn eigen vacht als voorkeur aangeven.



Ben ik niet met je eens.

Als je goede dekens koopt blijft jouw paard droog.

Als je lekker door wilt trainen en geen gigantische vacht wil is er niks mis met dekens.

Als je maar wel wil investeren in knappe dekens

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 21:53

Ik sta er een beetje anders in dan RoyceMack. Als je merrie niet te genieten is met dit weer, zoals je schrijft, en staat te rillen, heeft ze het dus gewoon koud en last van dit weer. Dat zal waarschijnlijk liggen aan de combinatie van:
- langdurige regen
- lage temperatuur
- te weinig vacht (wat logisch is, want alle paarden zijn nog wintervacht aan het aanmaken)
- te schrale conditie

Voor het aanmaken van wintervacht is energie nodig. Voor warm blijven is energie nodig. Rillen is een natuurlijke oplossing als je het koud hebt, maar kost heel veel energie. En die energie heeft je paard eigenlijk niet momenteel, want je geeft aan dat ze te schraal is.

Ik zou haar dus wél een deken op doen, bijv. een regendeken met wat vulling (100 grams) erin. Verder onbeperkt goed ruwvoer, want door de verbranding daarvan wordt energie en warmte geproduceerd. Het schrale werk je al aan, maar wees je ervan bewust dat je momenteel best flink mag voeren om te helpen met die wintervacht.

Het zou best kunnen dat ze volgend jaar beter op conditie is (niet te schraal) en dan een betere wintervacht aanmaakt. Maar momenteel zitten nog maar weinig paarden al heel dik in het winterhaar (onze Shet doet goed haar best, maar zit ook nog niet op haar standje december).

In dit topic worden ook diverse meningen aangedragen: [SV] 2 jarige heeft het koud en nog geen wintervacht, wat nu?

Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 21:54

Ik herken dat betuttelen hoor TS. Ik heb dat ook met de mijne. Om die reden heb ik vorig jaar ook een deken opgedaan omdat die van mij plekjes op zn vacht kreeg en ik hem steeds moest wassen met betadineshampoo. Ik was in de veronderstelling dat ik daarmee de vetlaag wegwaste en de DA had gezegd dat ie een deken op moest. Paard had gewoon een wintervacht en dus maar outdoordeken op gedaan maar op regenachtige dagen was paard toch grotendeels nat geregend. Ook tot ver onder de deken. Als hij al niet in een plas had liggen rollen. Nu kwam hij daar veel te weinig buiten maar die deken werd er ook nooit afgehaald ofzo door de stalhouder dus paard stond telkens met natte deken op stal te druipen.
Destijds hadden we een meidje op stal die had dr paard drie dekens op gedaan. Die was met 15 graden boven nul begonnen met een 200 gr deken. En toen het min 10 was was 200 gr natuurlijk lang niet genoeg.

Dekens zijn echt onhandig en zeker als je paard veel buiten staat.

Ik heb al meer topics gelezen dat paarden nu staan te rillen. Dit is echt een rotperiode. Hebben nog niet voldoende vacht voor wat kou maar hebben wel dit weertype nodig om goede gezonde vacht op te bouwen.

Zoals hierboven wordt genoemd is een deken vooral practisch voor de ruiter, want je paard krijgt geen giganitsche winntervacht (die vies en nat kan worden) dus minder poetsen en je kunt wedstrijden rijden zonder dat je dier erbij loopt als een teddybeer.
Ook goede dekens worden nat als je paard lekker gaat liggen. En dan blijft alles koud (bedenk dat je jas van binnen nat wordt).

simongek

Berichten: 5338
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 21:57

Dat is dus slecht stalbeleid. En een slechte deken want mijn paard lekker in een plas rollen zonder zelf zeiknat te zijn.

En een vb van iemand die meerdere dekens nodig heeft door niet de juiste dekens te bezitten.

Dat zijn geen redenen om je paard dekenloos te zetten.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 21:59

Met een goeie deken wordt je paard niet nat onder de deken. Mijn pony staat 24/7 buiten met schuilstal, ik heb er nog niet zoveel onhandigs aan kunnen ontdekken. Ja, dat je moet wisselen als het warmer of kouder wordt. Maar met een fijne stalhoudster en dito stalgenoten los je dat met elkaar op.
Oh ja, en ik twijfel soms welke deken ik op moet leggen. Maar ook daar heb je tegenwoordig hulpmiddelen voor; een sensor die onder de deken meet hoe warm het is en dan feedback geeft. Nog niet aangeschaft, maar ik overweeg het wel.

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 22:01

Ik heb nog nooit de deken nat van binnen van mijn paard gehaald in de winter, zelfs niet met van dat zeikweer en 24 uur regen.
De buitenkant is nat ja, en de randjes misschien iets, maar paard en deken zijn kurkdroog van binnen hoor, en die van mij is echt een smeerkees en rolt en doet gewoon alles met zijn deken.
Als je deken van binnen nat is, dan is hij echt niet goed (genoeg) waterdicht en dus gewoon lek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 22:04

Mijn paard begon ook te rillen toen hij als 24/7 buiten paard in de winter in de regen een voldoende dikke outdoordeken op kreeg... Wat bleek: door zijn bouw regende zijn borst en schouderpartij volkomen nat onder zijn normale (perfect aansluitende) deken, waardoor de voering aan de voorkant van de deken doorweekt werd en hij onderkoeld raakte. Het had 's ochtends flink geregend en toen ik aan het begin van de avond langskwam was zijn hoofd, oren en hals nog steeds koud en nat terwijl de blote pony's allemaal al opgedroogd waren in de winterzon....
:x
De oplossing was niet om hem bloot te zetten (dat kan niet bij te schrale paarden met te dunne vacht die stijve spieren krijgen van kou en regen), maar gewoon een deken met een halve hals te kopen. Sinds hij een wug heeft van hetzelfde merk in dezelfde maat regent hij nooit meer in bij de schoft/schouder/borst en blijft hij de hele winter perfect warm en droog. Dat kun je betuttelen noemen, maar ik zie het liever zo dat hulpmiddelen alleen helpen als ze ook echt helpen. Als een deken de juiste optie is voor je paard, dan zul je wel een deken moeten zoeken die ook perfect bij zijn situatie past, anders krijg je alleen nog maar meer problemen.

loriene
Berichten: 2581
Geregistreerd: 08-12-09
Woonplaats: vlak bij de zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 22:09

Hier een KWPN merrie van 23 jaar.Heeft vandaag lekker een ongevoerde regendeken op gehad.
Was lekker droog toen we ze binnen haalden.
Merrie is nu net weer mooi op gewicht nadat het veulen erbij weg is gegaan.
Ga niet wachten totdat ze koud wordt van dit weer want dan gaat ze echt weer afvallen.
De 34 jr shet die bij haar loopt lekker zonder deken en was niet koud.
Kijk naar je paard en handel daar gewoon naar.
Jou paard is al schraal en moet nu dus warm blijven en dikker worden.Met zulk weer als vandaag gaat ze dus rillen en heeft ze het gewoon koud.Probeer een 100 gr onder de regendeken te doen.

Femke_Tweety

Berichten: 11979
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 22:09

Deken:

Simpel. Heb je een paard dat zich duidelijk beroerder voelt als het kouder wordt, gewoon doen. Waarom niet?


Ik heb een oude gepensioneerde Portugees met voldoende spek en haar. Maar toch gevoelig voor kou. Wordt stijver, norser, trekt buik op en gaat meer luchtzuigen bij kouder weer.

Daar gaat dus echt gewoon fijn een deken op.

Vandaag twijfelde ik een beetje. Hij kan altijd zélf kiezen of hij binnen of buiten staat, en heeft binnen onbeperkt ruwvoer uit net. (Nooit leeg) eind deze week wordt het weer warmer.

Dus even contact gehad met pensionhoudster. Deken hangt klaar. En zij checkt even een keer extra. Als hij kouwelijk gaat lijken, gaat de deken (nu nog 0 grams) erop. Anders wachten we nog tot iets later in het seizoen.


(Hij staat op pensioenplek, ik kom er niet dagelijks)

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 22:12

Ik heb 5 jaar paarden in een 24/7 buiten met inloop stal gehad en echt totaal geen problemen gehad met natte dekens.
Kanttekening is wel dat 1 van deze paarden ook echt de schurft had aan nat en altijd meteen de stal in ging bij de eerste druppels.
Ik heb standaard rhino dekens met halve hals.

Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Dekengebruik voor paard 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 22:16

Ik denk dat ik echt teveel waarde hecht aan de gewone natuur van een paard ipv allerlei hulpmiddelen gebruiken omdat wij mensen denken dat het beest het koud heeft, zich verveelt, jaloers is, whatever.

Ik vind een goede gezonde wintervacht veel beter ogen dan een paard met deken.
Bovendien had ik een bucas deken. Volgens mij valt dat wel onder goed.

Femke_Tweety

Berichten: 11979
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 22:23

RoyceMack schreef:
Ik denk dat ik echt teveel waarde hecht aan de gewone natuur van een paard ipv allerlei hulpmiddelen gebruiken omdat wij mensen denken dat het beest het koud heeft, zich verveelt, jaloers is, whatever.

Ik vind een goede gezonde wintervacht veel beter ogen dan een paard met deken.
Bovendien had ik een bucas deken. Volgens mij valt dat wel onder goed.




Goede gezonde wintervacht bij fit paard. Check. Dan geen probleem.


Maar oud, rugproblemen, schraal, slechte vacht of wat ook, is al héél anders.


Ik vind het nogal wat om een paard dat échte kouwelijk is, en schraal zoals in het geval van ts, zonder deken te zetten.

Tuurlijk, ieder paard kan zonder tot het moment dat hij overlijdt. Maar dat hoeven we niet te bespoedigen zeg maar.

Net als stijve spieren en gewrichten ook gewoon niet per se nodig zijn. Zo'n paard zal bést wel even overleven zonder dek. Maar volkomen stram door ouderdom, wat artrose en kou vind ik sneu, zéker omdat het zo super eenvoudig comfortabeler te maken is.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 22:26

Ik hecht ook waarde aan de gewone natuur, maar als pony veel afvalt zonder deken (was niet tegenop te voeren) en met deken niet meer, wie ben ik dan om te zeggen "ja maar, natuur!"
Idem voor de andere pony die met een nacht regen van afgelopen vrijdag de volgende dag gevoelige rugspieren had. Wie ben ik dan om te zeggen "ja maar, natuur!"

Bucas is een goede deken, maar hij moet wel goed passen. En ook goede dekens kunnen een productiefout hebben, merkten wij vorig jaar bij twee rhino wugs. Het water liep door de buitenvoering, maar ging niet door de binnenvoering, behalve bij de naden. Verkeerd om geïmpregneerd waarschijnlijk. Kan gebeuren. Netjes opgelost.

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 04:32

RoyceMack schreef:
Ik denk dat ik echt teveel waarde hecht aan de gewone natuur van een paard ipv allerlei hulpmiddelen gebruiken omdat wij mensen denken dat het beest het koud heeft, zich verveelt, jaloers is, whatever.

Ik vind een goede gezonde wintervacht veel beter ogen dan een paard met deken.
Bovendien had ik een bucas deken. Volgens mij valt dat wel onder goed.

Als de pasvorm niet goed is is het geen goede deken. En dan kan het inregenen. Daarnaast heeft Bucas ook modellen die wat minder kwaliteit zijn.

Een paard als natuurlijk paard willen houden is heel nobel maar stap 1 is dan emigreren naar een gebied wat past bij de natuur van het paard. Nederland is geen natuurlijke habitat voor het paard.

TS je weet nu dus dat je paard niet genoeg heeft gehad aan de ongevoerde regendeken. Volgende keer kun je bij dit type weer dan bij voorbeeld 100 grams op leggen. Het is met een nieuw paard altijd even uitvogelen wanneer ze welke deken moeten hebben. Je hebt ervan geleerd en je paard zal je dankbaar zijn dat je het nu weet :) Die van mij staan ook 24/7 buiten, mijn merrie het grootste deel van de herfst en winter met een deken. Ze vindt regen helemaal niks en zonder deken wordt ze veel te mager. Mijn ruin krijgt een deken bij regen + wind of neerslag + kou. Of als het wat kouder is, vanaf -7 ongeveer vindt hij het bloot niet meer leuk. Vorig jaar heeft hij een groot deel van de winter onder een deken gestaan. Hij is gelukkig makkelijk, Smartex Rain er op en je hebt er verder nauwelijks omkijken naar. Mijn merrie moet ik vaak 's ochtends en 's avonds wisselen, voor haar heb ik liners. 't Gaat al jaren prima zo.

Geen enkele theorie op het internet weet hoe koud ze 't hebben, of hoe veel last ze hebben van de regen of van de wind of verzin het maar. De enige die het precies kan aangeven is je paard. Bibberen, dun worden, chagrijnig naar binnen rennen bij 1 regendruppel (wat mijn merrie dus deed in het begin, ze was gewend om in de winter op stal te staan) zijn vrij duidelijke signalen dat het weer ze niet bevalt. Als ze er vrolijker uitzien en weer lekker rondscharrelen mét deken is de keus lijkt mij redelijk gauw gemaakt.

Rocamor

Berichten: 10850
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 06:23

Je zou kunnen beginnen met het dagelijks opnemen van haar temperatuur. Dat geeft al iets informatie.

Mijn paard heeft jaren zonder deken gestaan. Mega vacht. 24/7 goed ruwvoer. Stabiele kudde. Voldoende schuilmogelijkheden. En de hele winter schraal en 36.5 grC. In die winter begonnen met opnemen van temperatuur. Dus ik dacht dat hij standaard laag zat. In de zomer gewoon wel 37.2 grC.

Kortom mijn paard heeft de hele winter kou staan lijden. Hoe schuldig je je als eigenaar dan voelt is niet te beschrijven. Vooral omdat je je paard stalt op een ideale stal (vwb voer, sociale contacten, schuilgelegenheid. Was en is echt een topstal).

Bleek alleen niet voor dit paard. Tegenwoordig in de winter gewoon een eigen box. Zomers 24/7 buiten. Wel geklooi met dekens. Maar de temperatuur van mijn paard is nu veel beter. Hij geniet van de mogelijkheden van een eigen box. Hij kan echt tot rust komen ipv constant op zijn hoede te moeten zijn voor zijn soortgenoten. Vormt nu een goede wintervacht ipv een teddyberenvacht. Kan zich goed warmhouden. Krijgt naast ruwvoer nu ook extra. En hij is niet meer schraal, oogt relaxter en tevredener.

Dat wat als ideaal en natuurlijk wordt benoemd (en feitelijk voor 98%van de paarden ook zo is), werkte dus net niet voor de mijne. Maar goed, dat zijn de uitzonderingen. Maar dat moet je wel in de gaten houden.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 06:43

In jouw geval omdat ze schraal is zou ik een deken opgooien.

Zelf heb ik ze zonder staan en zelfs gister waren ze alleen op de rug nat. Borst/buik etc gewoon droog. Met een fijne schuilstal en voldoende te eten hebben ze echt geen deken nodig.

Bedenk wel dat het ook wennen is voor het paard. Mijn kwpner maakte in eerste instantie geen wintervacht aan. Toch doorgezet en opeens was het “poef”. Hij vindt regen niet vervelender dan de koudbloeden en gaat in de storm gewoon midden in het land staan eten. Maar hoe vaak ik bij hem wel niet getwijfeld heb..

Dit jaar een deken, volgend jaar als ze vol is proberen zonder zou ik zeggen :)

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Dekengebruik voor paard 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 07:11

Ik heb een pensionstalling 24/7 buiten met goede schuilstal.Hier staan oude paarden met goede dekens op die ik controleer op waterdichtheid.Niet alle merken zijn even waterdicht. als het dagen achter elkaar regent gooi ik andere dekens er op dan kunnen de dekens ook even drogen ze worden op den duur zwaar van het nat.

Een paar andere paarden staan zonder dekens en doen het prima die zijn doorvoed en schuilen ook vaak genoeg.Mijn eigen paard heeft ook een deken simpelweg omdat ik ook regelmatig rijd en dat niet op een dik bemodderd paard wil doen wat ik haast niet schoon krijgt, dus voor mijn eigen luxe.

Twiggy2008
Berichten: 21241
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Dekengebruik voor paard 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 07:24

Een gezond paard op een plek met een schuilstal kan prima zonder deken. Dekens tasten de weerstand van paarden juist aan. Geef wel wat ruimer hooi bij guur weer. Mijn paarden hebben geen dekens, hooguit bij ziekte. Mijn ruin heb ik 13 jaar en hij heeft alleen ooit bij koliek en een spierbevangenheid, een deken op gehad. Ik laat de vachten lekker groeien (er zit al aardig vacht op bij mijn paarden) en pas mijn wintertraining wat aan (lang uitstappen kan ook prima). Ik weet dat bijna iedereen pro deken is hier, het zal wel. Ik wil mijn paarden gezond en met goede weerstand. Dat vind ik belangrijker dan dat ik op een moddervrij paard kan rijden in de winter. Ze staan op een mooie uitloop met schuilstal (waar ze ook eten). Bovendien voelen ze zich vrijer zonder deken. Maar het is jouw paard natuurlijk en je moet doen wat je denkt te moeten doen voor je paard. Misschien is dat voor jou anders dan voor mij.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Dekengebruik voor paard 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 07:46

Ach er staan hier paardjes 18 jaar in pension de oudste is nu 36 dan nog 1 van 33 dan nog een 28 en een 25 jarige ,dus met en zonder dekens er gaat hier iets wel goed :-)

Doe vooral wat jezelf denkt dat bij jou en je paard past,het ene paard is het andere niet en de ene stalling is de andere niet.Helaas is er niet zoiets als een vaste handleiding.

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 08:16

Mijn paard staat dit jaar voor het eerst in een PP staan. Hij staat ook 24/7 buiten met schuilmogelijkheden. En hij maakt daar echt gebruik van. Zodra het regent gaat hij droog staan :+

Ik maak graag gebruik van dekens. Hij begint wat ouder te worden, waardoor hij moeilijk vacht aan maakt en snel in valt. Ik wil dus echt niet dat hij het "koud" heeft en zijn lichaam in overdrive gaat en hij extreem snel invalt. Vroeger ving ik het op door in de nachten een zomerdeken op te doen en overdag af. En dan hetzelfde met zijn winterdeken (200 gr) Heb gemerkt dat hij het echt fijn vind. Maar eigenlijk is het ook zwaar afhankelijk van het paard. Ken ook paarden die gerust de hele dag in de regen staan, en dan krijgt je regendeken (ongevoerd of gevoerd) toch zware klappen te verwerken.



Hij heeft bij regenachtig weer (lees zoals gisteren de hele dag) maar niet te koude temperaturen een EJ ongevoerde regendeken op. Deze werkt geweldig. Hij wordt totaal niet nat en dus niet kouwelijk (regen is erger dan kou) Is het wel wat kouder dan zit daar ook een licht gevoerde hals op.

Wordt het kouder (zoals vandaag op morgen) dan gaat zijn 150 gr, vaste hals, regendeken op. Dit een bucas speciaal ontworpen voor dit soort dagen.

Wordt het echt kouder (overdag niet warmer dan 10 graden en in de nachten richting het vriespunt) dan gaat zijn 200 gr gevoerde regendeken op. Nog zonder hals. Bij een koude dag of een windigere dag ook een hals erop.

Wordt het superkoud (nachten vorst, en overdag niet warmer dan 3 graden) dan gaat zijn 400 gr staldeken op, met de ongevoerde regendeken erover (stal deken is niet water dicht, zelfs niet spatwater dicht) En gaat het overdag ook vriezen heb ik een nog een 300 gr hals liggen.

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-18 08:55

Wat een reacties :D super hoor!

@Hilary; mijn paard is normaliter onwijs lief, als ik haar roep staat ze meteen voor het hek en wilt altijd graag mee. Echter als het regent is het gewoon een gevecht om haar halster om te doen omdat ze dat amper toelaat. Wel duidelijk dat ze zich totaal niet prettig voelt. De deken is in principe prima bestand tegen regen. Gister kwam ik na 24 uur regen en deken had bijna niet doorgelekt, alleen bij de billen was het wat ingeregend.

Ze staat nu overigens nog op de wei, zonder schuilmogelijkheid. Het is de bedoeling dat ze over 2 weken ong. wel naar de uitloop gaat, dit afhankelijk van het weer, maar wil ze zolang mogelijk op de weide houden.

@RoyceMack; ik vind dekens ook niet perse handig werken, maar ik ontkom er sowieso niet aan want mijn pony is heel erg gevoelig voor rainrot. Vorig jaar aangekeken t/m november maar toch uiteindelijk de vacht geschoren en met dekens moeten werken. Dit jaar helaas ook al de eerste plekken ontdekt -O-

@Loriene; mijn merrie heeft ook een veulen gehad dit jaar waardoor ze zo schraal is. Dus beetje zelfde situatie. Overigens heb ik een 100 gr deken die waterdicht is :j

@Selka; het is zeker wel wennen voor haar. Ze heeft heel haar leven (zover bekend) 's winters binnen gestaan. Ik twijfelde er ook best even aan of ik er goed aan deed haar buiten te zetten omdat ze dus niet echt van regen e.d. houdt. Aan de andere kant wil ik mijn paard het niet aan doen 24/7 in een box te staan.

@chamion; mijn paard heeft ook EJ dekens idd :j zijn prima dekens! Heb vorig jaar mijn shet ook heel de winter buiten gehad met dezelfde deken en is nooit doorgelekt

Iedereen verder bedankt voor het advies!!

Ik denk dat ik inderdaad toch ga kiezen voor dekens. Het liefst laat ik de natuur zijn beloop gaan maar mijn paard geeft toch wel aan dat ze het niet prettig vindt.

Nu dan een andere vraag: hoe zit het dan met de vacht als ik dekens ga gebruiken? Niet scheren neem ik aan? Maar had weer op internet gelezen dat door dekens de haren niet overeind kunnen komen waardoor ze het dan niet warm kan krijgt. Dus kan gewoon de deken op haar huidige vacht leggen?