Bit voor paard dat tong op krult

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Simbaa
Berichten: 3962
Geregistreerd: 17-12-04

Bit voor paard dat tong op krult

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-18 20:20

Goedenavond :evaw:

Sinds een paar maanden heb ik een jonge pony die “moeilijk” is in zijn mond. Hij is ongeveer 7 maanden onder het zadel, maar in het begin vrij weinig gereden. Hij is overigens niet sterk, maar onrustig in de aanleuning en knauwt overmatig op het bit. Klappert soms ook met de tanden op elkaar.

Vorige week heeft iemand met iets meer verstand er van meegekeken en het viel haar op dat hij zijn tong terugtrekt/krult en daardoor ook moeilijk slikt.
Hij brengt zijn tong dus niet goed onder het bit door. Het lijkt me vooral ook een aanleuningsprobleem, de pony is ook nog erg jong in het lief en slecht in balans, maar ik wil hem toch zo veel mogelijk ondersteunen met een bit dat fijn werkt. Verder heeft hij een smal mondje.

Nu rijd ik met ongebroken bustrens. Hiervoor heb ik een dubbele gebroken watertrens en een Myler level 1 geprobeerd. De watertrens maakte het erger, de Myler geen verschil met degene die ik nu gebruik.
Ook de Innosence Egg but heb ik geprobeerd, hier leek het iets beter mee te gaan. Tong kwam in ieder geval onder het bit door, maar de onrust was er nog steeds. Reed er ook maar een kwartiertje mee trouwens.

Hebben er mensen ideeen? :)
Laatst bijgewerkt door Simbaa op 23-09-18 20:38, in het totaal 1 keer bewerkt

madoliefje

Berichten: 159
Geregistreerd: 13-09-18

Re: Bit voor paard die tong op krult

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 20:25

ik rijd mijn pony met een dubbelgebroken bustrens ligt heel mooi stil in de mond dat scheelt voor mij al veel, verder heb ik er niet heel veel verstand van maar je hebt bijvoorbeeld ook bitten met een tong uitsparing deze zijn ongebroken.

Kidde
Berichten: 3448
Geregistreerd: 24-10-09

Re: Bit voor paard die tong op krult

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 20:32

Misschien een idee om een keer een bitfitter te laten komen? Dan kan je veel bitten proberen, zonder dat je ze gelijk moet kopen.

MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Bit voor paard die tong op krult

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 20:34

Wil je persé met bit?
Want het is tegenwoordig niet heel vreemd meer om bitloos te rijden.
Voor jouwe waarschijnlijk een uitkomst!

Simbaa
Berichten: 3962
Geregistreerd: 17-12-04

Re: Bit voor paard dat tong op krult

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-18 20:56

Madoliefje: dank! Echter, een dubbelgebroken bit lijkt me juist veel onrust geven, dat was in ieder geval wel zo bij die dubbelgebroken watertrens.

Kidde: degene die ik laatst er bij heb gehad, was een bitfitter. Zij was er bij en heeft me toen wat laten proberen. Toen kwam die egg but er uit, maar ik vond het resultaat niet voldoende om er zo veel geld aan uit te geven. Vond het dus een beetje tegenvallen eerlijk gezegd. Vandaar dat ik nog eens verder kijk of er mensen zijn met hetzelfde probleem en wat zij als oplossing zien.

Miranda: bitloos is mijn aller laatste optie :)

Dank allemaal voor het meedenken!

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Bit voor paard dat tong op krult

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 21:04

Tandarts al geweest?

Lindsey_99
Berichten: 2486
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 21:06

Onmogelijk om zo tips of adviezen te geven. Hooguit vragen als hoe oud is het dier? Is er al een tandarts bij geweest, aanleunen kan niet zolang het bit niet goed past en/of niet prettig in de mond ligt.

nicky_rilana

Berichten: 6110
Geregistreerd: 26-07-10
Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 21:11

Hoe is je ongebroken trens gebogen? Dit kan ook nog wel een beetje verschil maken.

Ik zou bij een ongebroken bit blijven en dan vooral een D trens of misschien zelfs een knevel trens.

Heb je ooit grond werk met je paard gedaan? Waarschijnlijk heeft je paard spanning en trekt hier door zijn tong op. Als je je paard leert meer te ontspannen, zal hij zijn tong ook laten zakken

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 21:16

Misschien heeft je paard niet veel tijd gehad om aan het bit te wennen voor er druk op kwam en heeft ie daarvan stres ervaren. Wat je kan proberen is een paar weken bitloos rijden met bit in. Dus teugels aan je bitloze deel en rijden zoals je altijd rijd maar met bit in zonder teugels eraan. En dan vooral focussen op ontspanning. Dan komt er wrs vanzelf een punt dat ie gaat ontspannen in zijn mond en dan evt een tijdje met dubbele teugel rijden tot je paard geleerd heeft dat het bit niet zo spannend is als ie lijkt. Aannemend dat de tanden goed zijn...

Vajramani

Berichten: 3934
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: Bakkeveen

Re: Bit voor paard dat tong op krult

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 21:40

Ik heb ook een paard wat de tong optrekt en opkrult. Zelf de beste ervaringen met een sweet iron bit en trust flex bit. Maar dit is per paard natuurlijk verschillend. En het liefst niet een te dik/groot bit. Mijn paard heeft een abnormaal lange tong. Ook op stal, rommelt hij altijd met zijn tong. Het liefst krult hij hem dan ook nog eens om.

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Re: Bit voor paard dat tong op krult

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 21:56

Ik gooi nog iets op wat nog niet opgenoemd is: het kan ook rijtechnisch zijn.

upendo

Berichten: 22277
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Bit voor paard dat tong op krult

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 21:58

Je zou een Sprenger WH ultra kunnen proberen, maar dan wel nadat andere oorzaken uitgesloten zijn. :)

Simbaa
Berichten: 3962
Geregistreerd: 17-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-18 22:08

Janouk: ja tandarts is geweest, niets bijzonders geconstateerd.

Lindsey; hij is 6 jaar, maar dus niet veel gereden.

Nicky: de ongebroken trens is amper gebogen. Waarom zou je voor een D- of kneveltrens kiezen? :)
Grondwerk is eerlijk gezegd niet mijn ding, maar altijd te overwegen.

San: je zou wel eens gelijk kunnen hebben qua het wennen aan het bit. Hij is op een handelsstal ingereden. Geen idee hoe snel. Jouw idee vind ik best goed, maar dan wil ik wel het best mogelijke bit voor hem hebben. Bitloos rijden op de bakstukken lijkt me trouwens niets, dat gaat sowieso schuiven, dus dan zou ik een bitloos hoofdstel aan moeten schaffen waar ook een bit aan kan. Weet niet of dat bestaat?

Vajramani: welk sweet iron bit heb je als prettig ervaren?

Bradlindy: rijtechnisch is natuurlijk altijd mogelijk. Heb nu geen aanleidingen daar aan te denken, ook omdat hij het bij iedereen doet en ook bij zijn vorige eigenaar. Maar ik ben helaas niet perfect haha, dus het kan natuurlijk altijd!

Upendo: ik ga dat bit eens bekijken! Edit: ondertussen bekeken. Waarom raad je dit bit aan? Ik heb juist het idee dat dubbelgebroken voor meer onrust zorgt, juist ook omdat het met die dubbelgebroken watertrens echt erger was.

Dank weer allemaal!!

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Bit voor paard dat tong op krult

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 22:32

Een Micklem hoofdstel met ringetje op de neus kun je zowel met als zonder bit gebruiken. Een andere optie is de teulatouwtjes / het verbindingsstuk van Emiel Voest i.c.m. een goed aansluitend touwhalster: https://www.emielvoest.nl/product/verbindingsstuk/
Ik gebruik deze vooral om paarden te beleren, maar in feite ben jij hetzelfde aan het doen. Zo lang is je paard nog niet onder het zadel.

Een D- of kneveltrens ligt nog wat stabieler in de mond. Ik zou graag een (halve) kneveltrens (ongebroken) bij mijn paard proberen, maar heb ze nog niet in zijn maat gevonden, helaas :(

upendo

Berichten: 22277
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Bit voor paard dat tong op krult

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 22:39

Omdat ik soms merk dat paarden die onrustig zijn in de mond wat rustiger worden omdat ze met het middenstuk kunnen klooien. :)
Weet niet of het werkt voor jouw paard, maar mogelijk dat het helpt.

Flipper11
Berichten: 151
Geregistreerd: 31-08-18

Re: Bit voor paard dat tong op krult

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 22:45

Bitfitters ben ik persoonlijk allergisch voor, das gewoon een beroep voor mensen die niet goed genoeg kunnen rijden en toch perse geld willen verdienen in de paarden. Een goede paardentandarts heb je mbt bitten veel meer aan.

Myler is echt een scherp bit, het wordt verkocht als een vriendelijk bit, maar dat is het absoluut niet. Ik denk dat je een beetje meer geduld moet hebben. Als ik het zo lees ben je best goed bezig, maar sommige problemen kosten gewoon wat meer tijd. Succes!

upendo

Berichten: 22277
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Bit voor paard dat tong op krult

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 22:46

Wauw Flipper, wat een bizarre denkwijze over bitfitters. Niet dat ik er een ben, maar misschien vinden die mensen het gewoon leuk om te combineren met hun andere werk in de paarden. :')

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 22:51

Flipper11 schreef:
Bitfitters ben ik persoonlijk allergisch voor, das gewoon een beroep voor mensen die niet goed genoeg kunnen rijden en toch perse geld willen verdienen in de paarden. Een goede paardentandarts heb je mbt bitten veel meer aan.

Myler is echt een scherp bit, het wordt verkocht als een vriendelijk bit, maar dat is het absoluut niet. Ik denk dat je een beetje meer geduld moet hebben. Als ik het zo lees ben je best goed bezig, maar sommige problemen kosten gewoon wat meer tijd. Succes!


Onzin.
Myler is alleen scherp als jij m zo gebruikt.

En waarom precies scherm? Omdat hij niet heel dik is?
En wat als je paard maar 15 mm ruimte heeft? Dan kun je er geen 16 mm inhangen zonder dat dit pijn doet.
Dan is zo'n dun bitje van myler wle heel erg prettig voor een paard.

Zelf ben ik gek op bombers
Ik heb een ongebroken gebogen Kneveltrens als startbit gebruikt.
Nu ben ik over op een dubbel gebroken Hulstrens die erg gewaardeerd word.

Ook "maar" 15 mm.
Omdat m'n paard gewoon niet meer in haar mond kan hebben.

"Hoe dikker hoe vriendelijker" gaat dus niet op.

Ik heb maar één tip ts.

Zorg er voor dat alles goed is. Tanden. Zadel. Rug. Rij technische. En ga op je gevoel af.
Kijk wat bij je paard past.
En ook een myler kan een prima uitkomst zijn.

Flipper11
Berichten: 151
Geregistreerd: 31-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 22:55

upendo schreef:
Wauw Flipper, wat een bizarre denkwijze over bitfitters. Niet dat ik er een ben, maar misschien vinden die mensen het gewoon leuk om te combineren met hun andere werk in de paarden. :')


Das niet bizar, das ervaring, teveel gezien om er een mening over te hebben. Het hele principe slaat werkelijk nergens op.

Maar ja, ik mis ook die ouderwetse paardenmannen enorm in onze nieuwe paardenmaatschappij waar overal een peut voor is die voornamelijk onzin uitkraamt en waarbij ieder paardeneigenaar zich onzeker door voelt omdat ie het zo vreselijk graag goed doet en alles maar gelooft wat er gezegd wordt ( en er voor betaald)

Flipper11
Berichten: 151
Geregistreerd: 31-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 22:56

Maralyn, ieder bit is zo scherp als de hand van de ruiter. Dus je verhaal gaat niet op. Dat dunne doel ik trouwens niet op, de mondjes van onze huidige paarden zijn zo smal dat er weinig meer in past. Probleempje in onze fokkerij.
maar het draaistuk in het midden is onwijs scherp.

upendo

Berichten: 22277
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 23:01

Flipper11 schreef:
upendo schreef:
Wauw Flipper, wat een bizarre denkwijze over bitfitters. Niet dat ik er een ben, maar misschien vinden die mensen het gewoon leuk om te combineren met hun andere werk in de paarden. :')


Das niet bizar, das ervaring, teveel gezien om er een mening over te hebben. Het hele principe slaat werkelijk nergens op.

Maar ja, ik mis ook die ouderwetse paardenmannen enorm in onze nieuwe paardenmaatschappij waar overal een peut voor is die voornamelijk onzin uitkraamt en waarbij ieder paardeneigenaar zich onzeker door voelt omdat ie het zo vreselijk graag goed doet en alles maar gelooft wat er gezegd wordt ( en er voor betaald)

Dat jouw ervaring met bitfitters vervelend is wil niet zeggen dat er alleen maar kwakzalvers rondlopen. :)

Flipper11
Berichten: 151
Geregistreerd: 31-08-18

Re: Bit voor paard dat tong op krult

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 23:08

Het beroep is kwakzalverij...........

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: Bit voor paard dat tong op krult

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 23:18

Heb je eens een bit met tongvrijheid geprobeerd? Met het juiste bit zal het paard niet ineens rustig zijn in de aanleuning, dat zal grotendeels een rijtechnisch probleem zijn. Maar ik zou toch beginnen met een bit waar hij zijn tong meer ontspant, ookal is hij dan nog onrustig.

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 08:21

Flipper11 schreef:
Maralyn, ieder bit is zo scherp als de hand van de ruiter. Dus je verhaal gaat niet op. Dat dunne doel ik trouwens niet op, de mondjes van onze huidige paarden zijn zo smal dat er weinig meer in past. Probleempje in onze fokkerij.
maar het draaistuk in het midden is onwijs scherp.


Nee flipper. Jouw verhaal gaat niet op. Jij spreekt jezelf geheel tegen nu.
Goed bezig! Lekker geloofwaardig!

Hoezo is het draaistuk scherp??
Juist niet!
Beetje jammer.
Ook je onderbouwing is ver onder de maat.

Amber_anne

Berichten: 6915
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 08:48

Flipper11 schreef:
Het beroep is kwakzalverij...........


Ik denk dat ze dit vroeger ook dachten over zadel passers want komop zeg het is maar een zadel en iedereen kan dat wel

Het fijne ook aan een bitfitter behalve het beroep zelf is de mogelijkheid om verschillende bitten te passen ipv deze aan te schaffen