Gelpad, bontje of iets anders? Wat is het best

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Diertjec

Berichten: 4620
Geregistreerd: 17-03-08
Woonplaats: Omgeving Gouda

Re: Gelpad, bontje of iets anders? Wat is het best

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 09:27

Laten we het erop houden dat het paard er fijn onder moet lopen en elk paard is anders. De een vindt het wel fijn met pad en de ander niet. Zelfde is toch met mensen en zooltjes in de schoenen?

Lijkt mij dat welzijn van het paard voorop staat, ongeacht of ze met of zonder pad gereden worden

Babootje

Berichten: 26243
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 09:50

Melanie_B schreef:
Babootje schreef:
Met een goed passend zadel heb je geen pad nodig.


In zekere zin klopt dat. Maar wat verwacht je dan bij een 3 jarige die volledig in de groei is? Daar heb je geen enkel passend zadel voor. Dan zijn pads een ideale oplossing.


Ik vind dat een zadel altijd moet passen ook bij een 3 jarige. Dat betekent wel dat die uit zijn zadel groeit.
Ik heb laatst ook de boom van mijn zadel moeten laten vervangen omdat mijn paard uit zn zadel was gegroeid. Je kunt natuurlijk altijd wel iets oplossen met een padje, maar het mag gewoon geen groot verschil zijn.

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 10:30

Diertjec schreef:
Laten we het erop houden dat het paard er fijn onder moet lopen en elk paard is anders. De een vindt het wel fijn met pad en de ander niet. Zelfde is toch met mensen en zooltjes in de schoenen?

Lijkt mij dat welzijn van het paard voorop staat, ongeacht of ze met of zonder pad gereden worden


Hier ben ik het volledig mee eens.
Daarom is het denk ik ook goed om samen met je zadelmaker te kijken en te proberen waar je paard het fijnste op reageert.

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 10:58

upendo schreef:
meiske1577 schreef:
Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat een bontje het beste de druk verdeeld.

Mijn paard geeft ook duidelijk de voorkeur aan een bontje. Samen met de zadelmaker hebben we verschillende opties geprobeerd. Met bontje liep het fijnste. Zadel is daarom ook op maat gemaakt rekening houdend met het bontje, want het beïnvloed wel de ligging van je zadel.

Correctie: uit een onderzoek is gebleken dat een bontje als enige de druk iets verdeelt. Andere onderleggers deden niks voor de drukverdeling. Hierin zijn prolite pads en andere aanpasbare pads echter niet meegenomen, dus sluitend bewijs wat wetenschappelijk het beste is gaat helaas niet op.

Ik zou ook een prolite pad aanraden. Wel in overleg met een zadelfitter die hier verstand van heeft.

En voor de sarcast die vindt dat een goed passend zadel geen onderlegger nodig heeft: als een paard geen spieren heeft en je legt er een 'Passend' zadel op, dan zal er geen ruimte zijn voor de spieren om op te bollen dus dan zal er spieratrofie ontstaan. De spieren vreten zichzelf dan weg. Niet wenselijk bij een jong dier. Een ruimer zadel met een goed aangepaste pad neemt dat probleem weg: prolite pads zijn gemaakt van materiaal dat meebeweegt als het warm wordt, waardoor spieren wel ruimte krijgen om te groeien. Als je het interessant vindt mag je me een PB sturen om via foto's het verschil te zien van mijn merrie met heftige spieratrofie toen ik met haar begon, naar hoe de situatie nu is, zo'n 9 maanden later.
Maar, roep niet zomaar iets zonder je in te lezen. Ik ben blij dat TS zich hierover wel informeert.

Als je mij bedoeld, misschien moet je lezen wat er staat en niet zelf van alles gaan invullen.
Onder een goed passend zadel leg je geen pad. En dat klopt, want dan ga je de ligging veranderen en dan heb je dus geen goed passend zadel meer. Ik zeg niet voor niets daarna dat een prolite fijn is voor een jong paard.
Wat ik bedoel te zeggen is, is dat als je een pad er onder legt, je wel het zadel passend moet maken op de pad en niet op de blote rug. Je kunt niet zomaar een pad onder een goed passend zadel drukken.

MacKai
Berichten: 147
Geregistreerd: 21-06-18
Woonplaats: Bilzen

Re: Gelpad, bontje of iets anders? Wat is het best

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-18 12:22

Ik ga eens inlezen voor zo een prolite pad

Avalanche

Berichten: 15974
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Gelpad, bontje of iets anders? Wat is het best

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 13:15

Ik heb met mijn jonge paard destijds een bontje gebruikt, tot grote tevredenheid van mijn paard en mij. Wel ga ik mee met de andere posters dat het zadel daar wel moet worden aangepast, wat dus betekent dat het zonder bontje dan dus niet past. Prolite pad heb ik geen ervaring mee.

upendo

Berichten: 22277
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 15:30

Bowo schreef:
Als je mij bedoeld, misschien moet je lezen wat er staat en niet zelf van alles gaan invullen.
Onder een goed passend zadel leg je geen pad. En dat klopt, want dan ga je de ligging veranderen en dan heb je dus geen goed passend zadel meer. Ik zeg niet voor niets daarna dat een prolite fijn is voor een jong paard.
Wat ik bedoel te zeggen is, is dat als je een pad er onder legt, je wel het zadel passend moet maken op de pad en niet op de blote rug. Je kunt niet zomaar een pad onder een goed passend zadel drukken.

Ik had het over de onelinerdroppers.
Wat betreft jouw visie ben ik het volledig met je eens. :)
Een zadel 'pas' maken op de rug en er daarna een pad/bontje onder drukken werkt alleen maar averechts.

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Gelpad, bontje of iets anders? Wat is het best

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 15:44

Ah oke, het leek namelijk heel erg op mijn woorden, vandaar :)

Licor

Berichten: 2945
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Re: Gelpad, bontje of iets anders? Wat is het best

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 15:52

Je kunt ook nog kijken naar n WOW korrector pad.. die zijn ook erg fijn!