Kruising schenkelbit - kneveltrens, hoe noemt dit bit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lightninggg

Berichten: 603
Geregistreerd: 18-03-13

Kruising schenkelbit - kneveltrens, hoe noemt dit bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-18 18:19

Vandaag heb ik dit bit mee gekregen van mijn baas om te testen bij mijn springpaard. Ze reageerde hier echt goed op maar nu vraag ik mij dus af wat voor bit het eigenlijk is. Het lijkt wel een kruising tussen een schenkeltrens en een kneveltrens. De scharen zijn recht en er is geen kinketting. Het enige wat ik verder nog over het bit weet is dat het met 2 teugels gebruikt moet worden en dat Jus de pomme er ook mee gereden werd.

Afbeelding

_Zoe

Berichten: 1542
Geregistreerd: 12-03-14
Woonplaats: Rotterdam

Re: Kruising schenkelbit - kneveltrens, hoe noemt dit bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 18:21

Ken het niet maar lijkt me een gigantische hefboomwerking hebben

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Kruising schenkelbit - kneveltrens, hoe noemt dit bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 18:30

Een bekkenbreker?
Ziet er onsympathiek uit

Gini
Berichten: 17898
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Kruising schenkelbit - kneveltrens, hoe noemt dit bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 18:56

Volgens mij is dit gewoon een schenkeltrens?

Klijntje

Berichten: 2796
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 18:57

In het Engels heet het een Elevator. Wordt normaliter idd zonder kinketting gebruikt.

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 18:58

Qua hefboomwerking valt het reuze mee, dat het gigantische scharen heeft, maakt de hefboomwerking niet gigantisch. De truc is dat je moet kijken naar de verhouding totale lengte en de lengte boven het mondstuk. Bij dit voorbeeld is de totale lengte 30 (aangezien het gaat om een relatieve lengte, doet de werkelijke lengte er niet toe). Maar zowel het boven-deel als het onder-deel zijn 15, dat betekent dat de hefboomwerking 2 is (15/30 is 2; dus iedere kg die je aan druk op de teugels zet, is 2kg op het bit).

Bij een normale dressuurstang is de totale lengte bijvoorbeeld 21, maar is het bovendeel 7cm. 7/21 = 3x hefboomwerking (dus iedere kg die je aan druk op de teugels zet, is 3kg op het bit), dus werkt zwaarder in dan het bit hier, ondanks dat het er minder heftig uit ziet.

het is overigens ook geen schenkeltrens, want het heeft geen ophaalwerking, het mondstuk zit opgesloten.

Wat ik van dit bit problematisch vind is het dubbelgebroken mondstuk. Dat is absoluut niet vriendelijk bij een stang-bit (bit met hefboomwerking), het vouwt zich namelijk om de kaak heen en geeft daardoor veel meer risico op botbeschadigingen op een manier dat een ongebroken stang (dus bit met hefboomwerking en ongebroken mondstuk) of een dubbelgebroken trens (dus bit zonder hefboomwerking met dubbelgebroken mondstuk) nooit zouden doen. De enige reden waarom ik voor een (enkel- of dubbel-)gebroken mondstuk bij een stang zou kiezen, is als ik hem eigenlijk nooit nodig had en dus altijd op het trensbakstuk rij, op die ene keer in 10 (of meer) buitenritten na dat hij opeens besluit compleet schijt aan me te hebben en de situatie gevaarlijk maakt, terwijl hij de rest van de tijd veel fijner loopt op een gebroken mondstuk dan op een ongebroken mondstuk. In dat geval is het een afweging die alleen jijzelf kan maken.

Het is dus een gewone stang, zonder kinketting (die zou ik er zelf aanmaken), met een dubbelgebroken mondstuk, met een milde hefboomwerking en redelijk wat zijwaartse sturing als je de hand van de hals afhaalt.

*de term stang gaat over het feit dat het een hefboomwerking heeft. De term stang dient geen informatie over het mondstuk te geven. De term stangtrens, die je soms wel eens langs ziet komen, is dus ook niet mogelijk. Een stang is namelijk een bit met hefboomwerking en een trens is een bit waarbij de teugels direct bij het mondstuk bevestigd worden en dus geen hefboomwerking heeft. Met een stangtrens wordt over het algemeen een ongebroken trens bedoeld.
* de term ongebroken bit gaat over het mondstuk. Bij stangen zal er over het algemeen een ongebroken mondstuk gebruikt worden omdat dit veruit het vriendelijkste is. Bij trensen is het niet vriendelijker of minder vriendelijk dan een enkelgebroken mondstuk of een dubbelgebroken mondstuk. Het is dan echt de voorkeur van het dier (liever meer druk op de tong (ongebroken), op de lagen (enkelgebroken) of zo 50:50 mogelijk verdelen (dubbelgebroken) en zijn mondvorm).

Lightninggg

Berichten: 603
Geregistreerd: 18-03-13

Re: Kruising schenkelbit - kneveltrens, hoe noemt dit bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-18 19:10

Het is inderdaad een elevator bit
Nu nog kijken of een dergelijk bit in België te verkrijgen is

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 20:11

Hé! Wij hadden net al contact via de email en je hebt een account op Bokt dus. :)

Ik heb hem ergens eerder gezien en zal mijn hersens flink aan het werk zetten iig.

Klijntje schreef:
In het Engels heet het een Elevator. Wordt normaliter idd zonder kinketting gebruikt.


Ik persoonlijk zou er wel een gebruiken, maar dat is mijn gevoel bij alles wat lijkt op glijdende mondstukken. :o

In ieder geval leuke stof. Want elevators staan (als je kijkt naar de traditionele indeling) voor glijdende mondstukken (pessoa, ophaaltrenzen, schenkeltrenzen ed) en deze van TS glijdt niet. Maar Google ik, zie ik daar ook weer varianten op.

Ik duik toch eens de catalogi hier in om te kijken of deze een specifieke naam draagt.

TS, mag ik de foto overnemen voor mijn website?

[edit] Ik herken ze oa van de Tenesse Walking Horses en Showjumping. Dat was het. :Y)

Klijntje

Berichten: 2796
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 20:30

Magda, ik had mijn info uit 'The Allen illustrated guide to bits and bitting' - oud boek, ooit voor m'n verjaardag gekregen :) De voorbeelden daarin zijn ook zonder glijdend mondstuk.

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 20:45

Nog een herkenning dat boek staat hier ook inderdaad. Blijft dat elevators eigenlijk glijdende mondstukken zijn. Maar goed die begrippen zijn niet statisch natuurlijk. Heb hem laatst met Koningsdag op de kop getikt moet hem nog even uitgebreid bestuderen. :+:

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 20:46

Als er geen kinketting is, werkt de hefboom alleen in op het kopstuk - en draait/ kiept het mondstuk in de mond zelf.

Een gewone dressuurstang werkt in mede via de kinketting: 1 gram druk op de stang laat de scharen iets naar achter/ omhoog gaan, er komt druk op de kaak via de kin en het mondstuk - en op het kopstuk.
Doorgaans wordt de druk op mond en kin als de hoofdwerking gezien - die ontbreekt hier.

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Re: Kruising schenkelbit - kneveltrens, hoe noemt dit bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 20:48

Klopt je krijgt een andere soort inwerking. Neemt niet weg dat ik persoonlijke die van glijdende mondstukken pittiger en gevoeliger voor fouten vind dan die met een kinketting.

Lightninggg

Berichten: 603
Geregistreerd: 18-03-13

Re: Kruising schenkelbit - kneveltrens, hoe noemt dit bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-18 21:24

@magda_90: tuurlijk mag je de foto gebruiken. Is altijd handig als er nog mensen op zoek zijn naar zulk bit. Ik kijk trouwens ook altijd eerst op jou site als ik info zoek over bitten :D

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Re: Kruising schenkelbit - kneveltrens, hoe noemt dit bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 21:35

Wat leuk om te lezen, bedankt. :)

KimD

Berichten: 20410
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Kruising schenkelbit - kneveltrens, hoe noemt dit bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 21:46

Ik ben eigenlijk benieuwd Hoe het eruit ziet als een paard het bit draagt.

Lightninggg

Berichten: 603
Geregistreerd: 18-03-13

Re: Kruising schenkelbit - kneveltrens, hoe noemt dit bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-18 21:53

Zal woensdag even een foto maken, dan ga ik er mee springen