Welk bitloos hoofdstel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CastaMickey

Berichten: 7259
Geregistreerd: 18-10-12
Woonplaats: Gelderland

Welk bitloos hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-18 18:50

Hoi bokkers!

Aangezien mijn pony heel goed reageert op touwhalster en minder fijn is met bit heb ik besloten over te stappen naar bitloos. Nu is met touwhalster rijden geen lange termijn oplossing dus ik zoek een "echt" hoofdstel. Qua werking is dit denk ik vergelijkbaar met een sidepull?
Er is zo veel aanbod dat ik het niet zo goed meer weet.. is een hoofdstelletje van 40-50 euro prima of kan ik beter gelijk in een Rambo Micklem investeren? Alvast bedankt!
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

billionache

Berichten: 6587
Geregistreerd: 06-12-06
Woonplaats: België

Re: Welk bitloos hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 18:52

Goed dat je wil overstappen naar een echt hoofdstel :j

Ik lees zelf veel fijne dingen over de FRA Pardoes qua sidepull, misschien is dat wat?

Saul

Berichten: 9653
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 18:52

Ik zou voor een simpele side pull gaan. Dat werkte hier het beste.

Heb een Micklem gekocht maar veel spijt van gehad. Naast het feit dat ik het leer net karton vind. Vertrouw ik de leertjes ook niet voor bitloos.
Maar dat is mijn mening :)

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Welk bitloos hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 18:55

Ik zou ook zoeken naar een sidepull met platte neusriem. Liefst met een kaakriem ipv keelriem.

KellyR

Berichten: 1515
Geregistreerd: 23-02-15

Re: Welk bitloos hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 19:03

Ik weet niet wat je verder met je paardje doet?
Maar anders kan je ook voor een goedkope tijdelijke kaptoom kiezen.
Bij Kramer hebben ze er 1 hangen voor 15 euro.
Ik vind het zelf fijner/duidelijker als een sidepull.
De leren variant is er in heel veel soorten maten en prijzen.
(Geen kaptoom met ijzeren neusstuk kiezen, levensgevaarlijk omdat het niet flexibel is)

Verder heeft FRA maar als ik het goed zeg ook Harry horse betaalbare sidepulls.

CastaMickey

Berichten: 7259
Geregistreerd: 18-10-12
Woonplaats: Gelderland

Re: Welk bitloos hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-18 19:09

Thanks voor de reacties! Ik heb dressuur en springles en we gaan ook vaak naar het bos (ook langere ritten, van 25-30km). Als ik vervoer heb wil ik ook crosstraining mee gaan pakken.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Welk bitloos hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 19:17


Cinnepin

Berichten: 8928
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Welk bitloos hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 19:23

Een sidepul is zeker niet te vergelijken met een touwhalster. Ook gebruik jij het touwhalster verkeerd. Met een touwhalster hoor je geen contact te hebben, zoals ik kijk op jouw eerste foto doe je hem pijn en werkt het veel te scherp in.

Welk bitloos hoofdstel kunnen wij niet voor je kiezen. Dat is wat jij en je paard fijn vinden, ik rijd ook met verschillende en eigenlijk werkt het bij mij allemaal even goed. :)
Dus ik zeg, ga uitproberen ;)

KellyR

Berichten: 1515
Geregistreerd: 23-02-15

Re: Welk bitloos hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 19:27


Laurora

Berichten: 2639
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 19:29

Ik heb de Barefoot contour physio met shape-it soft sidepull neusriem. T was even een investering (ondanks dat hij 2e hands is) maar deze gaat nooit meer weg! Hij ligt super stabiel, ik zou er aan kunnen hangen en dan nog verschuift er niks. Ook is het kopstuk anatomisch gevormd en dat vind mijn paard heel prettig omdat ze niet zo van druk achter haar oortjes houdt.
Echt een aanrader.
Afbeelding

En anders zou je eens kunnen kijken naar de F.R.A. Pardoes of de barefoot syringa.
De F.R.A. Heb ik zelf geen ervaring mee, maar heb er wel goede verhalen over gehoord. De syringa heb ik zelf gehad. Hij was niet geschikt voor mijn paard ivm een te smalle neusriem en geen anatomisch gevormd kopstuk, maar verder was het een heel fijn hoofdstel :)

Als je het echt niet weet, er bestaan bitloos hoofdstelfitters die verschillende optomingen hebben. Zo kun je samen kijken naar wat het beste voor jou en je paard werkt, en hoef je ook niet meteen een hoofdstel te kopen om alleen uit te proberen.

NoukD

Berichten: 17
Geregistreerd: 04-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 19:32

Ik heb de barefoot contour physio voor mijn paard, hij is wel een stukje duurder maar ik kan hem zeker aanraden :j

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 23:21

billionache schreef:
Goed dat je wil overstappen naar een echt hoofdstel :j

Waarom eigenlijk?

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 23:24

GDG schreef:
billionache schreef:
Goed dat je wil overstappen naar een echt hoofdstel :j

Waarom eigenlijk?

Ik denk vooral omdat ze nu op een manier rijd waarvoor een touhalster niet geschikt is?

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Re: Welk bitloos hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 23:26

Je mag mij evt een pb sturen ik heb een Barefoot shape it soft sidepull neusriem liggen. Die is nog eigenlijk zo goed als nieuw maar is mijn paard net te strak. (is een pony maatje)

billionache

Berichten: 6587
Geregistreerd: 06-12-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 02:33

GDG schreef:
billionache schreef:
Goed dat je wil overstappen naar een echt hoofdstel :j

Waarom eigenlijk?


Omdat TS recent een topic heeft geopend waarin ze met het touwhalster ginf springen en crossen (terwijl een touwhalster idd niet eens is gemaakt om met contact mee te rijden).

Hetzelfde topic was te zien dat de pony op de plek van de neusband een rode huid had. Dus dan lijkt het me erg duidelijk dat het tijd is voor een fijn aansluitend hoofdstel :-)

Hawkeye

Berichten: 1227
Geregistreerd: 24-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 03:19

De contour physio van Barefoot is echt super fijn!
Van de Micklem waren we ook super tevreden maar mijn paard reageerde fijner op die van Barefoot :)

CastaMickey

Berichten: 7259
Geregistreerd: 18-10-12
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-18 16:17

Omdat TS recent een topic heeft geopend waarin ze met het touwhalster ginf springen en crossen (terwijl een touwhalster idd niet eens is gemaakt om met contact mee te rijden).

Hetzelfde topic was te zien dat de pony op de plek van de neusband een rode huid had. Dus dan lijkt het me erg duidelijk dat het tijd is voor een fijn aansluitend hoofdstel :-)[/quote]

Niet nav dat topic hoor, ik had dat zelf ook wel bedacht. Hij heeft geen plek van de neusband maar van het vliegenmasker.

Anyhow ik ga dus wel overstappen. Thanks voor de reacties weer! :)

Pleun02
Berichten: 675
Geregistreerd: 17-01-15

Re: Welk bitloos hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 16:23

Ik rijd met de rambo micklem en zou hem zeker aanraden! Het is echt een super fijn hoofdstel en gaat al een hele tijd mee. Ook ligt hij heel stabiel en is het leer heel fijn.

M1994
Berichten: 860
Geregistreerd: 27-01-16

Re: Welk bitloos hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 11:05

Hier goede ervaring met een rambo micklem multi bridle als bitloos hoofdstel, kan je op verschillende manieren bitloos gebruiken dus ook echt kijken wat het beste bij je paard past

CastaMickey

Berichten: 7259
Geregistreerd: 18-10-12
Woonplaats: Gelderland

Re: Welk bitloos hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-18 18:17

Het is de F.R.A. pardoes geworden. Nog even wennen maar ik denk wel dat het fijner is voor hem.

igor001
Berichten: 1478
Geregistreerd: 08-01-06

Re: Welk bitloos hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 18:34

De pardoes is een fijn hoofdstel. Goede keuze. Ik ben er zelf ook heel erg blij mee.

Tip: mocht hij schuiven en daardoor dicht bij het oog komen, dan kun je een Sperriem gebruiken en die bij de kaak vastmaken (net als bij een micklem).