Wie heeft zadel ideeën voor deze ingewikkelde pony?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shalimar

Berichten: 1518
Geregistreerd: 24-01-09

Wie heeft zadel ideeën voor deze ingewikkelde pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-18 09:41

Hoi Bokkers,

Ik heb een pony van 25 jaar oud die ik ook al 25 jaar heb, en we zijn al geruime tijd op zoek naar een ander zadel. Dit wil echter niet lukken.

Hij heeft een lastige combinatie, namelijk een hoge schoft, groot schouderbot, korte, brede rug en vrij rondgeribt. Zijn vorige zadel paste niet meer (JC) en na experimenteren met boomloos en wat andere zadels heb ik nog steeds het ultieme zadel niet gevonden. Met name de flinke schouder die ver naar achter ligt is een spelbreker, icm met artrose in het hals (CTO) gebied. Hij is daardoor snel gevoelig.

Inmiddels ben ik drie zadelmakers verder en heb ik nog geen oplossing, ofwel omdat er of geen geschikt zadel tussen zit in de collectie van de betreffende zadelmaker, ofwel ze het op het oog geschikt vinden maar de pony aangeeft dat het niet prettig zit (schudden, niet voorwaarts willen, wegkijken en sippe blik bij opzadelen, zich op diverse manieren willen onttrekken aan de druk van het zadel). De zadels die ik kan uitproberen liggen op het oog goed, maar blijken na uitproberen toch net niet te passen. Ik heb nu een JC Vries Diamant te leen en dat was en is veelbelovend, maar nu lijkt hij toch een drukplek te krijgen zag ik gisteren. Vandaag nog maar eens goed kijken.

Omdat hij 25 is en het qua blessures /artrose een beetje met ups en downs gaat, wil ik liever niet meer een nieuw zadel kopen of aan laten meten. Ik weet ten slotte niet hoe lang we nog hebben samen als het om rijden gaat. Ik wil bij voorkeur een tweede (derde, vierde) hands boomzadel, dressuur. Mocht een veelzijdigheidszadel echter beter passen dan ben ik bereid om over te stappen. In fitte periodes (tot nu toe is dit nog het meeste van de tijd, de winter is meestal minder door artroseklachten en vroeg donker). rijden we zo'n vijf keer per week in het bos, stap, draf en galop, tussen de 5 en 7 kilometer. Zelf ben ik zo'n 1.57 m. met een slank/normaal postuur, ik pas in een 17-17,5 inch zadel, liefst 17.5 inch. De pony is 1.42 m. ongeveer.

Helaas heb ik geen foto's van de pony die goed van de zijkant zijn, maar hieronder wel vast wat foto's voor een indruk van de pony. Hebben jullie ideeën welk zadel geschikt zou kunnen zijn?


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Shalimar op 31-08-18 09:57, in het totaal 3 keer bewerkt

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Re: Wie heeft zadel ideeën voor deze ingewikkelde pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 09:46

Ik zou niet gaan lopen klooien met zadels die niet passend zijn, maar of een aan laten meten, of een hele goede zadelservice laten komen en eventueel wat aan laten passen aan het zadel wat het beste ligt.
Weet niet met wat voor doel je nog rijd, maar zou anders een barebackpad niet iets voor je zijn? Krijg je ook nog eens zelf extra sterke spieren van :j

Wat ligt er nu op een spring, dressuur of veelzijdigheid zadel?

Shalimar

Berichten: 1518
Geregistreerd: 24-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-18 09:50

K heb al gereden met een BBP, zo'n jaar lang, maar daar was ik op het laatst echt klaar mee dat oncomfortabele gedoe. En de pony kan nog wel onstuimig zijn, dus echt veilig was het ook niet. Aan laten meten doe ik alleen als het niet anders kan, maar ik zoek dus eigenlijk ideeën die voorliggend zijn.

Ik heb nu gereden met verschillende leenzadels van zadelmakers om uit te proberen, een oud springzadel van mezelf, een ghost boomloos zadel, een BBP, een Spaans zadel en een Christ Iberica.

Doel is dus om het huidige "niveau" vast te houden; bosritten, vijf keer per week, 5-7,5 km. met stap, draf, galop.

silversomali

Berichten: 758
Geregistreerd: 21-09-10
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 10:05

Ik had een soortgelijk probleem, en ben uiteindelijk toch bij een Ghost uitgekomen. Hier liep hij gewoon lekker mee weg. Maar begrijp dat dat bij jou niks was?

Ik heb er ook meerdere zadelmakers gehad, ook hele goede (country mill) en er was gewoon geen passend zadel op te krijgen. Dus heb ik me neergelegd bij boomloos

Shalimar

Berichten: 1518
Geregistreerd: 24-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-18 10:19

Helaas schoof de Ghost steeds schuin weg naar achteren achter de schoft/schouderpartij, dus nee, de Ghost is geen optie. Op zich ben ik ook niet anti boomloos, ik vind het zelfs een heel goed concept, maar omdat ik er zelf te onbekend mee ben en het experiment met de Ghost is mislukt, ben ik nu huiverig om het opnieuw te proberen. En goede tweedehands boomloos zadels zijn ook nog best aan de prijs... Het is niet dat ik geen geld wil uitgeven, maar dan moet het ook wel een goede kans van slagen hebben.

Utixo

Berichten: 6563
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Wie heeft zadel ideeën voor deze ingewikkelde pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 10:21

Ik zou gaan zoeken naar een pad die de rug opvult, en van daaruit een zadel erop leggen. Het grootste probleem is de rug die wat doorgezakt is.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 10:28

Shalimar schreef:
Helaas schoof de Ghost steeds schuin weg naar achteren achter de schoft/schouderpartij, dus nee, de Ghost is geen optie. Op zich ben ik ook niet anti boomloos, ik vind het zelfs een heel goed concept, maar omdat ik er zelf te onbekend mee ben en het experiment met de Ghost is mislukt, ben ik nu huiverig om het opnieuw te proberen. En goede tweedehands boomloos zadels zijn ook nog best aan de prijs... Het is niet dat ik geen geld wil uitgeven, maar dan moet het ook wel een goede kans van slagen hebben.

Als je boomloos wel een goede optie vind is de zadelpasservice misschien iets? Dat kost iets maar dan kijkt er wel iemand mee die er verstand van heeft en alles netjes aan kan passen. Ondertussen kan jij kijken in welk zadel je goed zit en hoef je geen zadels te kopen en verkopen.
Ze verkoopt zelf geen zadels volgens mij dus zit niet aan een merk gebonden.

diesel_

Berichten: 1726
Geregistreerd: 25-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 10:32

Heb je freeform al geprobeerd?
Zijn vrij dure zadels maar sommige ook 2e hands. Echt wel een ander segment dan ghost of barefoot.

Ik heb zelf een freeform en een vriendin ook. Vriendin heeft een paard met veel schoft en met de juiste opvulling gaat dat prima. Mijn paard is heel rond en stevig, ik heb de kussens er anders onder en dat ligt als een huis!

Het voordeel vind ik; je kunt de kussens/panelen gemakkelijk (ook zelf) open maken, zit met sterk klittenband. Zo kun je bij veranderingen van je paard (eventueel in overleg) zelf de panelen wat meer of minder opvullen met inlages of een combi van inlages in en pad en de panelen.

8nnemiek

Berichten: 43381
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 10:32

En een westernzadel? Wellicht zijn daar modellen te vinden die wat meer ruimte hebben bij de schoft dankzij de knop die vrij hoog zit?

Secretly
Berichten: 309
Geregistreerd: 23-04-16

Re: Wie heeft zadel ideeën voor deze ingewikkelde pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 10:36

Al eens gedacht aan de korte Ijslander zadels, die zijn r ook in vele maten en types.

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 10:44

Fryso zadel met (half) teruggesneden boom?

Shalimar

Berichten: 1518
Geregistreerd: 24-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-18 10:47

Wauw wat een reacties al, wat fijn! Ik heb inderdaad een ijslanderzadel gepast en geleend van een zadelmaker, maar die paste niet lekker. Wellicht van een ander merk wel. Boomloos en opvullen maakt me onzeker, want de vorige keer bij de Ghost heb ik het ook via een Passervice gedaan. Niet naar tevredenheid dus. Overigens doe ik steeds alles met Passervice en zadelmakers. Ik kom er alleen niet zoveel verder mee. En omdat ik meer thuis ben in Boomzadels dan boomloos, heb ik het gevoel dat ik meer grip en zicht heb op de aanschaf van een boomzadel dan boomloos. Maar wellicht kom ik daar toch op uit. Goed iig om hier al wat suggesties te krijgen over het kwaliteitsverschil. In het boomlooszadel topic raak ik de draad kwijt. Genoeg stof tot nadenken alweer. Stiekem hoop ik dat de JC die ik nu te leen heb, aangepast kan worden...

Sure_lee

Berichten: 10386
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: Wie heeft zadel ideeën voor deze ingewikkelde pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 10:50

Heb je al eens een trekker geprobeerd? Daar kun je zoveel aan aanpassen dat de kans klein is dat het niet gaat passen.

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 10:51

Welke regio zit je? Voor evt zadel passer tips.

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 10:56

Je kunt kijken naar Zaldi. Ik heb met een eerder paard ook problemen gehad met een schouder die ver naar achteren lag. Daar heb ik een Zaldi Vila opgelegd. Doordat de zweetbladen los aan de beugelriemen hangen heb je in feite niets meer te maken met de schouder. De rest van het zadel moet dan uiteraard nog wel passen :-)

KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 12:10

Ik heb een vergelijkbare pony, waar een euroriding diamant goed op ligt. Zijn 2e hands vrij goed te krijgen en wellicht met een padje goed op maat te krijgen.

Mijn zadelmaker adviseerde op gegeten moment een padje om het iets zachter op de rug te maken ivm de ouderdom/hangbrug/atrose.

Je pony ziet er nog goed uit!!

absque_dubio

Berichten: 7844
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 12:14

Hier ook een vergelijkbare pony, met ook een euroriding diamant. Lastige vind ik met deze zadels dat ze toch vrij lang zijn. Een 16,5 inch is het maximale van dit zadel op mijn pony. Maar met een normaal postuur en geen lange benen pas je daar ook makkelijk in. Zadel zit echt heerlijk!
Nou vind ik dit zadel niet helemaal 100% geschikt voor mijn pony. Zou het liever nog beter hebben liggen. Maar mijn pony vindt het fantastisch liggen. (Als ze een zadel niet fijn vindt liggen hebben we veel problemen met singelnijd, bokken onder het zadel etc).
Euroriding Diamant kan je dus zeker eens proberen ja..
Wij gaan tzt toch over op een ander zadel, waar ik ook daadwerkelijk beter in zit.

liefie_love
Berichten: 17
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 12:24

Heey,

Ik heb een pony met een hoge schoft en heb voor haar al jaren een zadel van divoza. Een Rosner dressuur zadel. Weet het type helaas niet meer maar deze zit zeer goed met voldoende ruimte voor haar hoge schoft.

Shalimar

Berichten: 1518
Geregistreerd: 24-01-09

Re: Wie heeft zadel ideeën voor deze ingewikkelde pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-18 12:57

Dank voor alle opties, ga ze zeker bekijken!

Syberdepiep

Berichten: 1600
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 13:40

Ik had ook een probleem met zadels op m'n oudste paard, die begon ook door te zakken wegens weke lendenen en artrose. Boomzadels lukte op gegeven moment niet meer hierdoor, gingen schuiven omdat de stugheid van een boom in combinatie met zo'n rug niet meer ging. Heb toen boomlooszadel passervice laten komen en uitgekomen op een Barefoot Barrydale. Hier liep hij een stuk beter onder, zadel lag als een huis en kon mooi meebuigen/bewegen met de rug. Barrydale is een model waar ik als op een dressuurzadel kon zitten, en de grootste bokken mee heb uitgezeten. Heb er vorig jaar m'n jonge paard zelfs mee beleerd. Heb m'n oude paard nog 2 jaar zo boomloos in het bos kunnen rijden totdat het niet meer ging, hij is nu al ruim een jaar echt met pensioen. Voordeel van Barefoot is dat ze nieuw max € 700 kosten, en ook zat 2e hands.

weslyjune

Berichten: 696
Geregistreerd: 19-02-05
Woonplaats: Het Noorden van het Land

Re: Wie heeft zadel ideeën voor deze ingewikkelde pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 13:48

Een ROC zadel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 15:13

absque_dubio schreef:
Hier ook een vergelijkbare pony, met ook een euroriding diamant. Lastige vind ik met deze zadels dat ze toch vrij lang zijn. Een 16,5 inch is het maximale van dit zadel op mijn pony. Maar met een normaal postuur en geen lange benen pas je daar ook makkelijk in. Zadel zit echt heerlijk!
Nou vind ik dit zadel niet helemaal 100% geschikt voor mijn pony. Zou het liever nog beter hebben liggen. Maar mijn pony vindt het fantastisch liggen. (Als ze een zadel niet fijn vindt liggen hebben we veel problemen met singelnijd, bokken onder het zadel etc).
Euroriding Diamant kan je dus zeker eens proberen ja..
Wij gaan tzt toch over op een ander zadel, waar ik ook daadwerkelijk beter in zit.


Zelfde geval hier. 17 inch ligt perfect.

Pony is rond geribt, korte rug en heeft een baas met een dikke kont. :+

Ben zo blij met mijn euroriding diamant! Heb hem tweedehands via country mill.

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 15:42

Misschien een stomme vraag maar ligt het wel aan het zadel? Is de rug misschien pijnlijk en zal daarom geen enkel zadel goed liggen?
Hoe gaat het als je er zadelloos opzit met een dikke pad?

Hij ziet er trouwens fantastisch uit voor 25 jaar

Shalimar

Berichten: 1518
Geregistreerd: 24-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-18 18:04

Ik word heel blij van alle reacties :D

Goede en terechte vraag Gillbo. Ik heb hem al heel vaak vanwege diverse redenen door de medische molen gehad. Daar komt de artrose in het CTO gebied uit. Rug en nek foto's laten geen bijzonderheden zien. Osteo en zadelmakers voelen ook geen pijnpunten of pijnreactie, sowieso in het hele lijf niet.

Met een BBP en dikke pad gaat het een tijdje goed, maar hij kan dan zijn energie niet echt kwijt (het is een beetje een temperamentvol ding) en na verloop van tijd merk ik dat hij het niet prettig meer vindt, ik vermoed door een te beperkte drukverdeling. Ik had juist daarom het idee dat een boomzadel toch beter voor hem zou zijn. Ik kan zelf ook niet fijn zitten met een BBP en ben er door een schrikreactie op een zwijn in het bos al een keer afgevallen. Dus ik moet iets veiligs met beugels.

Hij liep aanvankelijk ook echt fijn onder de huidige JC, alleen geeft die dus nu na een week een drukplek heb ik vandaag nogmaals gezien (heb nu twee keer met een dunner dekje gereden, wellicht valt het daardoor meer op). De eerste paar keer dat ik de JC op had, was het echter oppakken en daar ging hij briesend als de brandweer in uitgestrekte draf.

Die euroriding diamant lijkt me een goede optie omdat ik weet dat de zadelmaker die heeft of eraan kan komen. De andere opties moet ik nog even wat meer speurwerk voor doen maar dat ga ik zeker doen. Kom net van ponylief af dus nog geen tijd voor gehad. Fijn, al die meedenkers :j

Licor

Berichten: 2944
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Re: Wie heeft zadel ideeën voor deze ingewikkelde pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 18:17

Ik ben aan t sparen voor n wow zadel.. ben ik echt super tevreden over de keren dat ik er mee gereden heb.. de luchtkussens vind ik voor n flinke schouder ideaal.. merkte dat t bij mijn paard echt veel verschil maakte