Waar moet je knie liggen in het zadel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
XkusjesX

Berichten: 44
Geregistreerd: 16-10-16
Woonplaats: Nederland

Waar moet je knie liggen in het zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-18 19:46

Afbeelding


Hallo iedereen! :)
Ik rijd sinds kort met een dressuurzadel, voorheen altijd een vzh gehad. Mijn dressuurzadel heeft wrongen maar ik vroeg mij nu af; waar horen mijn knieën nu te liggen? Onder de wrong of in het midden in/op de wrong?
Ik ben benieuwd naar het antwoord!
(Foto van zadel toegevoegd)

Leen

Berichten: 4887
Geregistreerd: 04-08-08
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Waar moet je knie liggen in het zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 19:51

Ongeveer ter hoogte van waar het logo staat (onder stijgbeugelriem lusje)

Maar je algemene houding in het zadel is nog veel belangrijker. Ik weet niet of je daar ook informatie over wil?

Suzanne F.

Berichten: 49206
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 19:52

Idealiter onderaan de wrong maar dat is meteen het probleem van dit soort zadels. Als je heel klein bent dan komt je knie halverwege en zit die wrong eigenlijk alleen maar in de weg.

XkusjesX

Berichten: 44
Geregistreerd: 16-10-16
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-18 20:10

Suzanne F. schreef:
Idealiter onderaan de wrong maar dat is meteen het probleem van dit soort zadels. Als je heel klein bent dan komt je knie halverwege en zit die wrong eigenlijk alleen maar in de weg.


Ik ben niet heel klein,paard en ik zijn ongeveer even groot (circa 165cm). Ik vind de wrong altijd wel fijn,omdat het mijn knie steun geeft. Nu vraag ik mij af; is dat eigenlijk wel de bedoeling? Hoor ik wel te steunen met de knie? Zou dit de oorzaak zijn van de zogenaamde wiebel benen die ik heb? Volgens mij niet toch!

Suzanne F.

Berichten: 49206
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Waar moet je knie liggen in het zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 21:21

Wiebelbenen komen door klemmende bovenbenen. Dat kan zowel met als zonder wrong. Maar dit nodigt wel uit tot klemmen inderdaad. Vroeger had je zadels zonder wrong en daar leerde je echt in balans op zitten met een los afhangend been.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27971
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Re: Waar moet je knie liggen in het zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 21:34

Ik kan het niet anders dan eens zijn met Suzanne. Ik ben geen fan van dit soort dwingende zadels. Je zit wordt er afhankelijk van terwijl je zelf moet leren alle onderdelen van je lichaam te controleren en los te laten, zonder hulpmiddelen van buitenaf. Je spieren en balans moeten het werk doen, niet een wrong of badkuipzadel waar je lekker tegenaan kunt hangen om het gechargeerd te zeggen.

Utixo

Berichten: 6568
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Waar moet je knie liggen in het zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 21:55

Heeft dit zadel een riem om het zweetblad vast te zetten? Ik kon bij mijn zadel met de wrongen bovenop echt mijn benen niet meer stil houden toen het zweetblad vast zat, terwijl ik daar anders nooit last van heb. Zweetblad los gelaten en probleem was over.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Waar moet je knie liggen in het zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 07:37

Dit is volgens mij juist helemaal geen dwingende wrong omdat je knie er achter moet liggen. Dan ligt de knie dus nog in het vlakke gedeelte. Het enige wat de wrong tegen zal houden is hakken optrekken en daarmee dus je knie naar boven brengen, want dan komt de knie tegen de wrong.
Een nadeel van zo'n grote wrong is wel dat je de beugels ook niet kunt verkorten voor een sprongetje. Nu is het een dressuurzadel, maar ook daar spring ik wel eens mee.

suikermeisje

Berichten: 8345
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Re: Waar moet je knie liggen in het zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 11:31

Ik ben ook 1,65 maar zo'n wrong kan ik zelf niet mee rijden. Heb zelf ook een lange wrong, maar wel korter dan de standaard (zadel op maat laten maken). Dit omdat je door zo'n wrong dan meestal alleen maar in onbalans komt omdat die niet op het juiste punt ondersteund. Bij dit zadel zit de 'knik' voor je knie vrij ver naar onderen en dat is dus niet ideaal. Maar als je het fijn vindt rijden, maak je er dan vooral niet te druk om.