Zoveel dekjes, ik weet het even niet.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Re: Zoveel dekjes, ik weet het even niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 08:50

Ik heb enorm veel dekjes en kan je de le mieux zeker aanraden. Nemen vocht goed op, binnenkant voelt voor het paard redelijk droog aan, vocht wordt naar buiten getransporteerd. Ze drogen snel dus ze zijn na een nachtje drogen weer prima te gebruiken.
Maar ik zou je wel willen adviseren je dekjes vaker te wassen. Ik was mijn dekjes 1 x per wk. Alle paarden hebben een eigen dekje en worden dus na een keer of 5 gebruik gewassen. Zo worden je dekjes niet zo vies en je machine ook niet en een stuk hygienischer voor je paard. Wassen op 30 of 40 graden en dan blijven ze echt heel mooi.

Linda_76
Berichten: 29
Geregistreerd: 07-11-11
Woonplaats: Zaltbommel

Re: Zoveel dekjes, ik weet het even niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 09:07

Ik heb voornamelijk de Le Mieux en anky dekjes. Heel fijn en inderdaad met het warme weer even afspoelen onder de tuinslang zodat ze ook niet zo "hard opdrogen".

henshem
Berichten: 1127
Geregistreerd: 20-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 09:28

Dorine92 schreef:
Zinzi_jewel schreef:
Regelmatig wassen, toch zeker 1 keer per week
En uiteindelijk is t behoud van je spullen
Zweet is zout en vreet aan de kleuren.

Ik ken maar 1 ding die aan kleuren vreet en dat is toch echt de wasmachine.. ook slijten dekjes enorm van wassen. Ik was ze vrijwel nooit en al mijn dekjes zijn nog als nieuw. Ook is wasmiddel niet per se goed voor je paard.
@TS ik denk dat die eskadron bicolor dekjes prima zijn voor je. Die laten het zweet niet door naar je zadel en zijn niet mega warm en dik


Als de dekjes nat en vies zijn, gaan ze al na 1x rijden in de was. En de lemieux dekjes worden daar niet minder van. Het gaat mij niet om het behoud van mijn dekjes maar om het behoud van mijn paard.

ninavo

Berichten: 907
Geregistreerd: 16-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 09:40

Esra_P schreef:
Mijn favoriete dekje is er een van Schockemöhle, die neemt fijn het zweet op en laat het door naar de bovenkant van je dekje. De kant die op je paard ligt blijft dus mooi droog! Deze heb ik: https://www.ej.nl/paard/zadels-toebehor ... 11709.html


Dat dekje heb ik ook gehad! Die is heel fijn.

Wat ik altijd doe met dekjes als ze nat zijn van het zweet is:
1. afspoelen onder de kraan
2. laten drogen
3. de eerstvolgende keer dat ik hem gebruik van te voren met een borstel de overige haren er af borstelen

en zo maar door! Ik was ze na 15 keer gebruiken uit, met speciaal natuurlijk wasmiddel, waarmee ik dan ook meteen al mijn dekjes, halster, bandages etc uitwas!

edit: volgensmij heb ik dit wasmiddel https://www.lievernatuurlijk.nl/a-40477 ... bonte-was/

lotthje

Berichten: 1214
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-18 10:29

SuperZodiaX schreef:
Ik heb enorm veel dekjes en kan je de le mieux zeker aanraden. Nemen vocht goed op, binnenkant voelt voor het paard redelijk droog aan, vocht wordt naar buiten getransporteerd. Ze drogen snel dus ze zijn na een nachtje drogen weer prima te gebruiken.
Maar ik zou je wel willen adviseren je dekjes vaker te wassen. Ik was mijn dekjes 1 x per wk. Alle paarden hebben een eigen dekje en worden dus na een keer of 5 gebruik gewassen. Zo worden je dekjes niet zo vies en je machine ook niet en een stuk hygienischer voor je paard. Wassen op 30 of 40 graden en dan blijven ze echt heel mooi.


Wat bedoel je met 'vocht wordt naar buiten getransporteerd?' want dat zoek ik namelijk juist niet. Ik hang op het moment het meest naar Lemieux ook, dus ben wel benieuwd hoe dat zit.

Banyu
Berichten: 12471
Geregistreerd: 28-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 12:40

Ik gebruik gewoon BS van Eskadron, zowel gewone BS als Glossy, maar zijn nooit bezweet/ nat na het rijden! Binnenkant qua voering is ook fijn! :)

En tja, het zijn wel dekjes die enorm fijn onder mijn zadel liggen!
Als ik bv naar QHP pads kijk, kan ik goedleggen onder mijn zadel, maar trekt toch op de schoft van mijn paard.

Koosnaamloos
Berichten: 241
Geregistreerd: 31-07-17

Re: Zoveel dekjes, ik weet het even niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 12:53

Bucas heeft ook een dekje dat goed zweet opneemt.

lotthje

Berichten: 1214
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-18 13:13

Banyu schreef:
Ik gebruik gewoon BS van Eskadron, zowel gewone BS als Glossy, maar zijn nooit bezweet/ nat na het rijden! Binnenkant qua voering is ook fijn! :)

En tja, het zijn wel dekjes die enorm fijn onder mijn zadel liggen!
Als ik bv naar QHP pads kijk, kan ik goedleggen onder mijn zadel, maar trekt toch op de schoft van mijn paard.



Ja qhp heeft bij mij dus ongeveer hetzelfde effect. Echt jammer,gloednieuw dekje. Maar eskadron ga ik dan ook even naar kijken.

Bedankt voor jullie reacties allemaal!

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 15:43

lotthje schreef:
SuperZodiaX schreef:
Ik heb enorm veel dekjes en kan je de le mieux zeker aanraden. Nemen vocht goed op, binnenkant voelt voor het paard redelijk droog aan, vocht wordt naar buiten getransporteerd. Ze drogen snel dus ze zijn na een nachtje drogen weer prima te gebruiken.
Maar ik zou je wel willen adviseren je dekjes vaker te wassen. Ik was mijn dekjes 1 x per wk. Alle paarden hebben een eigen dekje en worden dus na een keer of 5 gebruik gewassen. Zo worden je dekjes niet zo vies en je machine ook niet en een stuk hygienischer voor je paard. Wassen op 30 of 40 graden en dan blijven ze echt heel mooi.


Wat bedoel je met 'vocht wordt naar buiten getransporteerd?' want dat zoek ik namelijk juist niet. Ik hang op het moment het meest naar Lemieux ook, dus ben wel benieuwd hoe dat zit.


Waarom zoek je dat niet? Je wil juist dat het dekje het vocht opneemt zodat je paard niet zeiknat eronder staat. Zelfde idee als bij een zweetdeken. De le mieux zijn dunne dekjes en als je paard gaat zweten en het dekje nat wordt, dan blijft de binnenkant voor je paard 'drogig' aanvoelen, dat bedoel ik ermee.

lotthje

Berichten: 1214
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-18 18:18

SuperZodiaX schreef:
lotthje schreef:
Wat bedoel je met 'vocht wordt naar buiten getransporteerd?' want dat zoek ik namelijk juist niet. Ik hang op het moment het meest naar Lemieux ook, dus ben wel benieuwd hoe dat zit.


Waarom zoek je dat niet? Je wil juist dat het dekje het vocht opneemt zodat je paard niet zeiknat eronder staat. Zelfde idee als bij een zweetdeken. De le mieux zijn dunne dekjes en als je paard gaat zweten en het dekje nat wordt, dan blijft de binnenkant voor je paard 'drogig' aanvoelen, dat bedoel ik ermee.



Oh okay, ik ben nogal bang dat mijn zadel dan zeiknat wordt. Maar dit is dus niet het geval? Want dan ga ik denk ik voor Lemieux.

Spenk
Berichten: 21744
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Zoveel dekjes, ik weet het even niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 18:28

Nee hoor...juist zo´n vieze dikke zweetlap wordt je paard en je zadel niet fijner van... Ik heb ook anky en eskadron gehad... Onder LeMieux zweet die minder en blijft gewoon beter.

lotthje

Berichten: 1214
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-18 18:53

Yvank_ schreef:
Nee hoor...juist zo´n vieze dikke zweetlap wordt je paard en je zadel niet fijner van... Ik heb ook anky en eskadron gehad... Onder LeMieux zweet die minder en blijft gewoon beter.



OK, want onder een gewoon katoenen dekje was m'n zadel dus ook nat en dat wil ik voorkomen. Wordt gewoon een beetje trial en error dan. Eerst maar es Lemieux proberen dan!

parnassia
Berichten: 826
Geregistreerd: 30-08-01

Re: Zoveel dekjes, ik weet het even niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 19:09

le mieux en dan de zadelvormige. Dat scheelt heel stuk zweet... maar moet je geloof ik in Engeland bestellen

lotthje

Berichten: 1214
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-18 21:01

parnassia schreef:
le mieux en dan de zadelvormige. Dat scheelt heel stuk zweet... maar moet je geloof ik in Engeland bestellen


Nee ik heb er een langs zien komen op divoza of epplejeck ofzo, iets in die richting. Ik ga het proberen!

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 21:24

lotthje schreef:
Yvank_ schreef:
Nee hoor...juist zo´n vieze dikke zweetlap wordt je paard en je zadel niet fijner van... Ik heb ook anky en eskadron gehad... Onder LeMieux zweet die minder en blijft gewoon beter.



OK, want onder een gewoon katoenen dekje was m'n zadel dus ook nat en dat wil ik voorkomen. Wordt gewoon een beetje trial en error dan. Eerst maar es Lemieux proberen dan!


Als je paard echt zweet en je dekje nat wordt komt er tuurlijk ook vocht tegen je zadel. Dit hoeft echt geen probleem te zijn. Gewoon regelmatig je zadel schoonmaken en invetten en daarbij de onderkant niet vergeten. Wij hebben een manege en ik heb een aantal eigen paarden en ik heb nog nooit problemen met onderzijdes van zadels gehad

Odetje92

Berichten: 2677
Geregistreerd: 12-11-06
Woonplaats: Limmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 10:24

Dorine92 schreef:
Zinzi_jewel schreef:
Regelmatig wassen, toch zeker 1 keer per week
En uiteindelijk is t behoud van je spullen
Zweet is zout en vreet aan de kleuren.

Ik ken maar 1 ding die aan kleuren vreet en dat is toch echt de wasmachine.. ook slijten dekjes enorm van wassen. Ik was ze vrijwel nooit en al mijn dekjes zijn nog als nieuw. Ook is wasmiddel niet per se goed voor je paard.
@TS ik denk dat die eskadron bicolor dekjes prima zijn voor je. Die laten het zweet niet door naar je zadel en zijn niet mega warm en dik


Ik was ze op 30 graden met wasmiddel geschikt voor allergie, beter voor de huid van je paard. Kan mij niet vinden in jouw post,ik heb een oude Eskadron Brilliant die na 8 jaar veel wassen nog als nieuw is
En de bicolor vind ik zo dik dat ze de pasvorm van je zadel beïnvloeden

Lisette1205

Berichten: 301
Geregistreerd: 06-07-17
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Zoveel dekjes, ik weet het even niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 18:22

Je kan ook na het rijden je paard gewoon even afspoelen :)

xTinkertje

Berichten: 167
Geregistreerd: 07-08-14
Woonplaats: groningen

Re: Zoveel dekjes, ik weet het even niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 18:25

eskadron cotton! is heel fijn, bijna hetzelfde stofje en dikte als lemieux

Afbeelding

lotthje

Berichten: 1214
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-18 20:23

Lisette1205 schreef:
Je kan ook na het rijden je paard gewoon even afspoelen :)



Dit sowieso, maar ik wil niet dat mijn zadel kapot gaat omdat mijn paard overmatig zweet. Ik spoel hem sowieso altijd even af als hij wat bezweet is (tenzij het natuurlijk te koud is, dan dekentje op).

lotthje

Berichten: 1214
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-18 20:23

xTinkertje schreef:
eskadron cotton! is heel fijn, bijna hetzelfde stofje en dikte als lemieux

[ [url=m/Dk2ePn.jpg]Afbeelding[/url] ]



Ja? Want die wou ik sowieso halen, ben alleen bang dat als mijn paard gaat zweten het door het dekje heen gaat.

xTinkertje

Berichten: 167
Geregistreerd: 07-08-14
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 20:29

lotthje schreef:
xTinkertje schreef:
eskadron cotton! is heel fijn, bijna hetzelfde stofje en dikte als lemieux

[ [url=m/Dk2ePn.jpg]Afbeelding[/url] ]



Ja? Want die wou ik sowieso halen, ben alleen bang dat als mijn paard gaat zweten het door het dekje heen gaat.



valt heel erg mee, mijn tinker zweet heel snel en is nog niet door het dekje heen gegaan :o

lotthje

Berichten: 1214
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-18 20:54

xTinkertje schreef:
lotthje schreef:



Ja? Want die wou ik sowieso halen, ben alleen bang dat als mijn paard gaat zweten het door het dekje heen gaat.



valt heel erg mee, mijn tinker zweet heel snel en is nog niet door het dekje heen gegaan :o


Super, want dat ik nog wel een normaal bedrag om uit te proberen. Dan gaan we die ergens zoeken. Dankjewel!

xTinkertje

Berichten: 167
Geregistreerd: 07-08-14
Woonplaats: groningen

Re: Zoveel dekjes, ik weet het even niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 21:10

geen probleem :)

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 06:12

Ts, ik denk dat je het hele idee van 'mijn zadel gaat kapot als er zweet door het dekje heen komt' los moet laten. Je zadel gaat er serieus niet kapot van als je deze gewoon regelmatig schoonmaakt met wat leerzeep en vet. Zoek daarentegen qua dekjes naar degene met de juiste pasvorm, dikte en materiaal zodat dit zoveel mogelijk ademend en comfortabel voor je paard is.
En je moet sowieso een paar dekjes hebben, ik gebruik de mijne bijv ongeveer 5 x en daarna gaan ze in de was, dit uit hygienisch oogpunt voor je paard en behoud van je dekjes

upendo

Berichten: 22273
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Zoveel dekjes, ik weet het even niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 09:30

Ik heb gisteren lemieux dekjes en een eskadron cotton gewassen.
Allemaal op hetzelfde wasprogramma.
De vlek onder het wasrek komt puur uit de Eskadron cotton. ;)

Afbeelding