Zoveel dekjes, ik weet het even niet.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lotthje

Berichten: 1214
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Holten

Zoveel dekjes, ik weet het even niet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-18 21:59

Ik heb de zoekmachine gebruikt maar kon geen duidelijke antwoorden vinden, als er al een topic loopt tip het dan even!



Tja. Mijn paardje zweet soms nogal. En een katoenen dekje van horse en rider doet het dan niet. Dus we gaan opzoek naar een nieuw dekje.

Maar:er is zoveel keus in dekjes. En ik zoek dus een dekje dat echt goed zweet op neemt en goed ligt op m'n paard en onder mijn zadel. De puff pads van qhp doen het niet voor mij, dus ik verwacht dat de dekjes van anky dus ook niet goed liggen. (de pad van qhp schoof nogal onder mijn zadel en was eigenlijk net iets te dik). Tot nu toe ligt een basic katoenen dekje het beste, maar hier krijg ik zo'n vieze schuimlaag van. Ik ben een beetje huiverig voor eskadron, vanwege de grote gebieden met vulling, zoals de qhp alleen dan diagonaal, of de squares en ben dus ook bang dat die niet goed gaan liggen. De eskadron cotton zou een optie zijn, alleen hier ben ik dus weer een beetje huiverig voor mindere zweetopname. Er is zover ik weet ook niemand in mijn buurt die zo'n dekje heeft die ik eventueel kan lenen, want dan is eskadron wel duur.

Wat ik eigenlijk wil bereiken met dit verhaal is ervaringen aanhoren van bokkers met de dekjes die jullie huidig gebruiken en een goede zweetopname hebben en welke er juist afgeraden worden, want er zijn zo ontzettend veel dekjes, dat ik het niet meer weet.

Bedankt voor het lezen,

Groetjes :)

Chabby

Berichten: 364
Geregistreerd: 29-01-18
Woonplaats: Medemblik

Re: Zoveel dekjes, ik weet het even niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 22:06


lotthje

Berichten: 1214
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-18 22:12


Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 22:13

Lemieux dekjes hoor ik hele goede verhalen over. Zelf geen ervaring mee nog, maar mijn paard zweet niet overmatig.

Maanlicht

Berichten: 6851
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Zoveel dekjes, ik weet het even niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 22:21

Lemieux is heel fijn!

Ballard_L

Berichten: 2490
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 22:22

En de cal rei dekjes? Ze zijn wat duurder, maar er wordt gezegd dat ze 100% ademend zijn, dus minder zweet opnemen.

lotthje

Berichten: 1214
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-18 22:24

Maanlicht schreef:
Lemieux is heel fijn!


Ineke2 schreef:
Lemieux dekjes hoor ik hele goede verhalen over. Zelf geen ervaring mee nog, maar mijn paard zweet niet overmatig.


Super! Heb naar anky, pk en eurostar gekregen maar anky heeft idd het zelfde model als de puffpad wat echt niet goed ligt, en van eurostar en pk kan ik weinig op de markt vinden, moet misschien even beter zoeken :') Lemieux vind ik zelf heel mooi, ga daar ook naar kijken! Bedankt!

lotthje

Berichten: 1214
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-18 22:25

Ballard_L schreef:
En de cal rei dekjes? Ze zijn wat duurder, maar er wordt gezegd dat ze 100% ademend zijn, dus minder zweet opnemen.



Bedankt voor je reactie, maar ik zoek juist dekjes die wel zweet opnemen!

Careri18
Berichten: 156
Geregistreerd: 18-07-18

Re: Zoveel dekjes, ik weet het even niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 22:32

Gewoon katoenen chabrakjes kopen, regelmatig in de wasmachine en je niet zo druk maken :D

Ballard_L

Berichten: 2490
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 22:33

lotthje schreef:
Ballard_L schreef:
En de cal rei dekjes? Ze zijn wat duurder, maar er wordt gezegd dat ze 100% ademend zijn, dus minder zweet opnemen.



Bedankt voor je reactie, maar ik zoek juist dekjes die wel zweet opnemen!


Ik heb me denk ik verkeerd uitgedrukt. Doordat ze zo ademen, zweet het paard bijna niet onder het dekje. Hier staat het uitgelegd:
https://www.dochorse.nl/merken/calrei.html

Ik weer niet of je een dressuur of springzadel hebt? Ik heb nog een eskadron cotton springdekje die je voor een klein prijsje zou kunnen overnemen ;)

lotthje

Berichten: 1214
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-18 22:41

Ballard_L schreef:
lotthje schreef:

Bedankt voor je reactie, maar ik zoek juist dekjes die wel zweet opnemen!


Ik heb me denk ik verkeerd uitgedrukt. Doordat ze zo ademen, zweet het paard bijna niet onder het dekje. Hier staat het uitgelegd:
https://www.dochorse.nl/merken/calrei.html

Ik weer niet of je een dressuur of springzadel hebt? Ik heb nog een eskadron cotton springdekje die je voor een klein prijsje zou kunnen overnemen ;)



Oh zo bedoel je! Ik heb een veelzijdigheidszadel, dus volgensmij kan daar geen springdekje onder, maar bedankt voor de uitleg! Ik ga me er even in verdiepen.

Edit: oef, die dekjes liggen wel flink boven mijn budget. Verder klinkt het wel perfect dus als ik een keer geld overheb is het misschien wel een goede uitgave.

Nielojram

Berichten: 7797
Geregistreerd: 14-02-02

Re: Zoveel dekjes, ik weet het even niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 23:06

Waarom zweet je paard zoveel?

Slecht in conditie?
Overvraag je hem teveel?

upendo

Berichten: 22274
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Zoveel dekjes, ik weet het even niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 23:16

Lemieux. :)

Eventueel heb ik nog wat Eskadron bicolors die ik niet meer gebruik, die mogen ook wel voor normale prijzen weg. Nemen megaveel zweet op. :)

lotthje

Berichten: 1214
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-18 23:17

Nielojram schreef:
Waarom zweet je paard zoveel?

Slecht in conditie?
Overvraag je hem teveel?



Slecht in conditie :) en hij zweet niet overmatig veel hoor, alleen het dekje is na een uurtje rijden (wat dus niet veel inhoud vanwege conditie opbouwen) wat vochtig. Ik wil graag voor ik echt lessen ga starten een dekje wat beter vocht opneemt omdat ik er vanuit ga dat hij gaat zweten, omdat het wel een vol uur les is, en dan uitstappen naar huis. Begin over twee weken dus heb nog wat tijd, maar wil niet elke week m'n dekje hoeven wassen.

upendo schreef:
Lemieux. :)

Eventueel heb ik nog wat Eskadron bicolors die ik niet meer gebruik, die mogen ook wel voor normale prijzen weg. Nemen megaveel zweet op. :)



Ik zal je een pb doen!
Laatst bijgewerkt door C_arola op 13-08-18 18:12, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: berichten samengevoegd met de wijzig knop

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 23:18

HV Polo al eens geprobeerd?
Vind ik super fijne dekjes!

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 23:20

(Minimaal) eens per week je dekje wassen is toch heel normaal? Alleen mijn drukverdelende pads was ik minder vaak, omdat de inleggers er niet van opknappen. Maar gewone dekjes gaan na 2-3x rijden gewoon in de was als er gezweet is.

lotthje

Berichten: 1214
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-18 23:20

Myrthe3 schreef:
HV Polo al eens geprobeerd?
Vind ik super fijne dekjes!



Nog niet, maar daarom vraag ik ook naar ervaringen :) ik zal ze eens bekijken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 23:21

Mizora schreef:
(Minimaal) eens per week je dekje wassen is toch heel normaal? Alleen mijn drukverdelende pads was ik minder vaak, omdat de inleggers er niet van opknappen. Maar gewone dekjes gaan na 2-3x rijden gewoon in de was als er gezweet is.


Wow echt?
Denk dat ik ze pas uitwas na 15 tot 20x rijden... :o
Ben altijd bang dat ze lelijk worden van uitwassen

lotthje

Berichten: 1214
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-18 23:22

Mizora schreef:
(Minimaal) eens per week je dekje wassen is toch heel normaal? Alleen mijn drukverdelende pads was ik minder vaak, omdat de inleggers er niet van opknappen. Maar gewone dekjes gaan na 2-3x rijden gewoon in de was als er gezweet is.



OK nouja, ik heb daar geen ervaring mee. Ik was mijn dekjes vrij weinig, heb er ook geen aparte wasmachine voor ofzo. Ik zal even kijken bij mijn ouders of dit een mogelijkheid is. Heb er eigenlijk nooit zo over na gedacht om dekjes te wassen haha

EmptyWords

Berichten: 10573
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: Zoveel dekjes, ik weet het even niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 07:07

Ik gooi ook wel iedere week mn dekje in de was eigenlijk. Voornamelijk omdat ie dan vies is van zand en stof dat aan t dekje blijft hangen. Anders krijg ik dat er niet meer uit. Mijn paard heeft een prima conditie, maar zweet ook veel. Dekjes maken niet veel uit, dan maar een schuimlaag en daarna de was in.

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re: Zoveel dekjes, ik weet het even niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 07:29

Hier worden de dekjes soms al na 1x rijden gewassen. Heb ik een intensieve les gehad en het dekje is nat gaat hij meteen de was in. Zweten ze niet of nauweliks rij ik er wat vaker mee door voor hij in de was gaat.

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Re: Zoveel dekjes, ik weet het even niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 07:42

Le Mieux is dun dus het wordt minder warm en ze nemen het vocht redelijk goed op. Maar om het probleem al 'voor' te zijn zou ik inderdaad zoals bovenstaand eens kijken naar een Cal Rei dekje.

Zinzi_jewel

Berichten: 8788
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 07:45

Regelmatig wassen, toch zeker 1 keer per week
En uiteindelijk is t behoud van je spullen
Zweet is zout en vreet aan de kleuren.
Ik heb diverse merken.
Heb graag simpel katoen ( BR of Eskadron cotton )
Een aantal Anky maar die zijn warmer als katoen .
En nu een Le mieux en die is super fijn met die bamboo voering .

KellyR

Berichten: 1513
Geregistreerd: 23-02-15

Re: Zoveel dekjes, ik weet het even niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 08:14


Charaz

Berichten: 24282
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Zoveel dekjes, ik weet het even niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 08:18

Heb je nu maar 1 dekje dan? Ik heb een Cal rei dekje en die zijn inderdaad duur, maar zeker hun geld waard.
Anders het liefst een dun katoenen dekje en regelmatig in de was.