Thorowgood T8 surface block dressuur zadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Thorowgood T8 surface block dressuur zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-18 18:53

Hi allemaal! *\o/*

Ik heb een pony staan waar ik een nieuw zadel voor zoek, omdat ze op dit moment nog niet zo veel in training staat en we nu weer beginnen met opbouwen, zoek ik een zadel die goed aanpasbaar is. Zoals verwisselbaar kopijzer, wol gevuld wat goed aan te passen is, enz. Nu past de Thorowgood T8 goed, maar ik kan eigenlijk weinig ervaringen terug vinden over dit zadel?

Dus ben eigenlijk benieuwd of er mensen ervaring hebben met dit zadel? Hoe is de kwaliteit (naar verhouding van prijs), blijft het goed en mooi? Slijt het snel of valt dat mee?
Ik heb totaal geen ervaring met (deels) kunststof zadels, maar omdat ze zeker nog veel gaat veranderen in bespiering wil ik nu ook geen duur zadel er op maat laten maken...

Dus wat zijn jullie ervaringen met dit zadel?


Afbeelding
Dit is het zadel.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Thorowgood T8 surface block dressuur zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 19:15

De T8 slijt iets sneller dan een volledig leer of volledig kunsstof zadel.
De materialen reageren niet zo super goed op elkaar daarom wordt het ook niet enorm veel meer verkocht.
Verder is het gewoon een uitstekend zadel.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-18 19:27

Sizzle schreef:
De T8 slijt iets sneller dan een volledig leer of volledig kunsstof zadel.
De materialen reageren niet zo super goed op elkaar daarom wordt het ook niet enorm veel meer verkocht.
Verder is het gewoon een uitstekend zadel.


Bedankt!

Wat slijt sneller? Het leer of het kunststof? Kan je dat voorkomen?

Belangrijkste is natuurlijk dat het goed past en voor nu ook dat het goed aan te passen is. Maar zou zonde zijn als het na een x tijd al versleten is.
Zo duur zijn ze niet nieuw, maar toch geld zat. :))

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Thorowgood T8 surface block dressuur zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 19:29

Het is vooral langs de naden eerder minder mooi.
Als je de volledig leren K&M neemt dan heb je dat niet zo erg.
Ze gebruiken heel zacht leer en met kunststof chaps moet je ook een beetje oppassen.
Kunsstof blad met leren beugelriemen gaat ook niet fantastisch.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Thorowgood T8 surface block dressuur zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-18 19:34

Oké, dus puur reactie op de materialen?
Hier is het zitvlak en wrong van leer en de rest kunststof toch? Dus beugel riemen kunnen dan ook beter van kunststof zijn?

Welk model van K&M is vergelijkbaar met deze, de T8?

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Thorowgood T8 surface block dressuur zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 19:39

De S-serie denk ik

Lughnassadh

Berichten: 1803
Geregistreerd: 11-08-12

Re: Thorowgood T8 surface block dressuur zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 20:03

Ik heb sinds vanmiddag een Thorrowgood T8. Dus ervaringen heb ik nog niet voor je. Voor mij is het een zadel voor erbij en voor het geld wat ik er aan uit wilde geven is het een prima prijs/kwaliteit verhouding begreep ik van mijn zadelpasser/zadelmaker. Ik vind het prima zitten in elk geval.
Ik moet wel zeggen dat de mijne weinig schoft heeft en rondgeribt is en dat maakte de keuze voor mij nogal beperkt. Ik heb dan ook de zadelpasser de opdracht gegeven iets te zoeken wat hem zou passen en heb geen merkvoorkeur opgegeven of zo.

Lughnassadh

Berichten: 1803
Geregistreerd: 11-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 20:05

Sizzle schreef:
Het is vooral langs de naden eerder minder mooi.
Als je de volledig leren K&M neemt dan heb je dat niet zo erg.
Ze gebruiken heel zacht leer en met kunststof chaps moet je ook een beetje oppassen.
Kunsstof blad met leren beugelriemen gaat ook niet fantastisch.

Wat is het effect dan? En wat zou jij dan voor beugelriemen adviseren?

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Thorowgood T8 surface block dressuur zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 20:13

Dat je beugelriemen snel lelijk worden en je blad gaat glanzen.
Eigelijk standaard op kunststof kunststof gebruiken en op leer leer gebruiken (ook je chaps als je lange chaps hebt).

Domino_2006
Berichten: 671
Geregistreerd: 20-05-15

Re: Thorowgood T8 surface block dressuur zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 20:18

Ik heb al jaren een thorrowgood dressurzadel in de kunststof uitvoering (type weet ik niet). Ben er heel tevreden over. Alleen mijn singel is momenteel aan vervanging toe (is leer). Wel bij kunststof ook kunststof stijgbeugelriemen kopen (voorkomt slijtage)

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 20:19

De volledig kunsstof uitvoering is nagenoeg onverwoestbaar :j
Die kunnen rustig 15 jaar of meer intensief in gebruik zijn.

Lughnassadh

Berichten: 1803
Geregistreerd: 11-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 20:24

Sizzle schreef:
Dat je beugelriemen snel lelijk worden en je blad gaat glanzen.
Eigelijk standaard op kunststof kunststof gebruiken en op leer leer gebruiken (ook je chaps als je lange chaps hebt).


Ik heb leren minichaps! Fijn om dit even te lezen want dan worden het dus kunststof. Dit is mijn 1e paard, en zijn hoofdzadel is een westernzadel, en ik had dus nog nooit een Engels zadel gekocht.

xAnthea

Berichten: 4430
Geregistreerd: 18-09-10
Woonplaats: Belgie

Re: Thorowgood T8 surface block dressuur zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 20:38

Ik heb een T8 en gebruik hem nu 1 jaar intensief en de naad aan mijn zweetblad is gescheurd. Ga dus voor een ander zadel gaan want langs de andere kant is de naad ook al wat aan het slijten...
Verder prima zadel.

Djeradalover

Berichten: 2879
Geregistreerd: 14-09-08

Re: Thorowgood T8 surface block dressuur zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 19:44

Ik heb dit zadel gehad, Voor mij nooit meer. Drukplekken over de rug waar je U tegen zegt zo groot. Heb al eens eerder op bokt in een topic gereageerd over thorowgood zadels, dat kan je opzoeken als je geintresseerd bent naar het hele verhaal.

Persoonlijk zou ik voor de volledig leren (kent and masters) versie gaan, of kijk eens naar ruiz diaz of seabis zadels, volledig leren zadels met aanpasbare boom.

Lughnassadh

Berichten: 1803
Geregistreerd: 11-08-12

Re: Thorowgood T8 surface block dressuur zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 20:43

Dat hoeft toch niks met het zadel te maken te hebben? In die zin dat als je zadelpasser zijn of haar werk niet goed (genoeg) gedaan heeft kan daar het probleem al liggen.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Thorowgood T8 surface block dressuur zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-18 21:28

Lees het nu helaas wat meer dat de combinatie leer en kunststof niet zo heel goed samen gaat... Dat het snel slijt vooral. Nu is het geen duur zadel, maar 800€ vind ik toch wel veel als het met een jaar al slijtage laat zien.

Toch maar even kijken of ik hier in Zweden de K&M S line kan vinden en dan even zien of die ook goed past.

Wat zijn nog meer volledig leren zadels die goed aanpasbaar zijn, liefst ook met verwisselbaar kopijzer?

Heb leren rijlaarzen, dus dan is een kunststof zadel misschien sowieso niet zo handig? Wel jammer, zadel sprak me wel aan. Tweedehands is misschien nog wel te overwegen als ze dan nog goedkoper zijn, maar zo snel nog niet kunnen vinden.

Djeradalover

Berichten: 2879
Geregistreerd: 14-09-08

Re: Thorowgood T8 surface block dressuur zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 22:00

Ruiz diaz zadels en seabis zadels hebben ook verwisselbare bomen, misschien is daar 2ehands aan te komen.