mexicaanse neusriem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pamalino
Berichten: 17
Geregistreerd: 18-07-16

mexicaanse neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-18 14:32

Vooraleer ik mijn vraag stel: ik heb de zoekbalk functie gebruikt maar ik ben nog niet helemaal zeker wat het antwoord nu is op mijn vraag :) .
Ik rijd momenteel met een engelse neusriem inclusief sperriem aangezien mijn paard tijdens het springen haar mond wil opendoen en dan heb ik geen controle meer. Nu merk ik wel tijdens het springen en ik neem tussendoor pauze voor haar dat ze redelijk zwaar ademt (er is niets mis met haar medisch etc). Ik vroeg mij af of een mexicaanse neusriem dit zou kunnen verhelpen aangezien het paard nog steeds niet heel wijd zijn mond kan opendoen en het (heb ik gehoord) makkelijker is voor het paard om te ademen.
Ik wil hier heel graag over leren dat ik het correcte kan kiezen voor mijn paard maar hou het aub vriendelijk :) .

Sintara

Berichten: 7396
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: mexicaanse neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 14:37

Haar mond opendoen en dan geen controle meer, klinkt voor mij als een vorm van protest.
Het zware ademen kan daar ook vandaan komen, maar het is ook erg warm natuurlijk.
Misschien kan je eens een bitfitter langs laten komen?

Anoniem

Re: mexicaanse neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 14:40

Mexicaanse neusriem is inderdaad makkelijk ademen voor het paard, dus dat zou zeker kunnen helpen.
Verder denk ik niet dat het de oplossing is voor het openen van de mond. Ik rij er zelf mee op buitenrit, maar heb hem niet zo straks dat ze d'r mond niet meer open kan doen. Dus daar durf ik je geen advies over te geven. Al vind ik niet dat je dat probleem op moet lossen met een strakkere/strengere neusriem ;)

pamalino
Berichten: 17
Geregistreerd: 18-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-18 14:42

@Sintara door deze hitte heb ik nog niet meer met haar gesprongen dus daaraan ligt het niet. Ze doet dit niet echt als een vorm van protest maar meer omdat ze echt naar de sprong wil en als ik haar op haar plaats zet doet ze haar mond open zodat ze er toch met haar eigen tempo over kan. Het sperriempje zit altijd heel losjes en nu hebben we beide ons plezier in springen maar zonder het riempje valt ze achter een week alweer terug in haar oude gewoontes. en @dreamer ik wil het zeker niet doen voor het strengere daar heb ik hem niet voor nodig daarom vraag ik mij af of de mexicaanse hier ook voor kan helpen zonder strenger te zijn.

Anoniem

Re: mexicaanse neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 14:49

Als je hem gewoon normaal vast maakt wel ja.
Het is wel gewoon een strengere neusriem in het algemeen, maar zolang je hem op een normale manier vast maakt (en je paard het ook prima vind, sommige vinden een mexikaanse neusriem helemaal niks) kan je er gewoon mee rijden :)

pamalino
Berichten: 17
Geregistreerd: 18-07-16

Re: mexicaanse neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-18 14:53

@dreamer Dus als ik hem gewoon normaal vast maak zou ze het makkelijker kunnen hebben met ademen en toch even rustig mee kunnen rijden als ze het accepteert?

Anoniem

Re: mexicaanse neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 14:54

Jahoor, mijn merrie zelf reageerde er niet anders op. Niet beter, maar ook zeker niet slechter :)

Cioccolato

Berichten: 6605
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 14:54

In de mond is alles wel in orde?
Ik ken er 1 die opent ook haar mond, loei sterk zijn ze dan en dan kom je er niet zomaar bij.
Maar zij had dus wolf's tanden bij de vorige eigenaar. Erg pijnlijk. De gewoonte van mond openen en kracht zetten is echter wel gebleven als trauma. Om het zo te zeggen

Sintara

Berichten: 7396
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 15:01

pamalino schreef:
@Sintara door deze hitte heb ik nog niet meer met haar gesprongen dus daaraan ligt het niet. Ze doet dit niet echt als een vorm van protest maar meer omdat ze echt naar de sprong wil en als ik haar op haar plaats zet doet ze haar mond open zodat ze er toch met haar eigen tempo over kan. Het sperriempje zit altijd heel losjes en nu hebben we beide ons plezier in springen maar zonder het riempje valt ze achter een week alweer terug in haar oude gewoontes.


Dat is ook protest. Jij zegt je moet terug in tempo, en je paard gaat daar tegenin ;)
Zoals je het nu omschrijft lost de sperriem het probleem ook niet op. Deze verhindert je paard blijkbaar wel om je tegen te werken, maar wanneer die weg is doet ze het weer.
Waar ik dan aan denk;

Misschien bent je nog net niet zover rijtechnisch (dat kan en is prima, in dat geval zou ik als ik jou was gewoon doorrijden met een sperriem en na een x aantal lessen weer kijken hoe het gaat).

Of ze heeft door een andere reden een probleem met de hulp die jij geeft om haar af te remmen.
Dat ze bijvoorbeeld (nog) niet goed in balans is om langzamer te kunnen gaan, of het bit of zadel of iets anders zit niet lekker..
Met een niet te strakke sperriem kan een paard normaal ademhalen. Maar, je kunt wel kijken of een andere neusriem iets scheelt. Ik denk persoonlijk dat het zware ademhalen door opwinding/stres/vermoeidheid/gebrek aan conditie komt

Leen

Berichten: 4887
Geregistreerd: 04-08-08
Woonplaats: Hasselt, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 20:37

pamalino schreef:
@Sintara door deze hitte heb ik nog niet meer met haar gesprongen dus daaraan ligt het niet. Ze doet dit niet echt als een vorm van protest maar meer omdat ze echt naar de sprong wil en als ik haar op haar plaats zet doet ze haar mond open zodat ze er toch met haar eigen tempo over kan. Het sperriempje zit altijd heel losjes en nu hebben we beide ons plezier in springen maar zonder het riempje valt ze achter een week alweer terug in haar oude gewoontes. en @dreamer ik wil het zeker niet doen voor het strengere daar heb ik hem niet voor nodig daarom vraag ik mij af of de mexicaanse hier ook voor kan helpen zonder strenger te zijn.


Dit klinkt juist wel als protest. De mexicaanse neusriem is zeker scherper dan een gecombineerde. Ik denk dat dat eerder rijtechnisch moet opgelost worden, een mexicaanse neusriem gaat het probleem alleen maar verstoppen waardoor er als reactie van je paard frustratie kan komen omdat ze haar mond niet kan openen. Dit kan zich uiten in rennen, weigeren, bokken, steigeren of stilstaan.

Mijn advies, blijf bij je gecombineerde. Werk enkel aan de controle. Zet lage hindernisjes op best wat heen en weer door de piste als een parcourtje. Dan ga je voltes voor de hindernissen rijden, naar de hindernis rijden maar dan toch afdraaien (goed ver genoeg voor de hindernis zodat je het niet aanmoedigd dat ze erna er naast gaan), van gang veranderen in de buurt van de sprongen. Eigenlijk de hele tijd doen alsof ze mag springen maar dan wat anders vragen, geef haar tussendoor wel nog genoeg sprongetjes ook. Zodat ze niet telkens in teleurstelling loopt als dit is wat ze graag doet.

Verder zou ik zeker ook nog de rest nakijken.
Heb je ook een idee hoe het met haar tanden zit? Zijn deze nog nagekeken? Normaal hoort een tandarts 1x per jaar te komen, mond openen kan ook door haakjes op de tanden zijn.

Misschien zit het bit ook niet goed in de mond, te hoog of te laag. Dat zou ik zeker nakijken. 2 zachte plooitjes in de mondhoeken zijn meestal een teken dat het goed ligt, maar als je eventueel een foto kan plaatsen van de zijkant van het hoofd kunnen we je daar ook mee helpen. Je kan ook zelf de lippen openen en kijken waar het bit net zit, of het niet tegen tanden aan komt en vooral, of de mond wel kan sluiten. Veel mensen nemen een dik bit omdat dit 'zacht' is, maar dit is net het tegenovergestelde als het te dik is voor het paard zijn mond. Mond moet netjes dicht kunnen zonder dat het bit in de weg zit. Als er net weer veel te veel ruimte is, dan is het bit waarschijnlijk te dik. Het zou ook wel kunnen zijn dat je paard niet graag het type bit heeft dat je hebt. Enkelgebroken, dubbelgebroken, ongebroken.

Daarnaast heb je natuurlijk ook nog je zadel.

Al deze dingen kunnen zorgen voor het protest dat jij omschijft. Paard wil sneller, jij neemt de teugels korter/gaat dieper in het zadel zitten, paard krijgt meer druk op de plaats waar het zeer doet, paard doet mond open om de druk te ontlasten.

pamalino
Berichten: 17
Geregistreerd: 18-07-16

Re: mexicaanse neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-18 22:28

Bedankt voor het nadenken :) . 2 keer per jaar komt de tandarts om alles te controleren en daarachter doet ze het ook nog. Zadel en hoofdstel beide laten nakijken en zit beide prima. Ik ga die oefeningen proberen en hopelijk betert het dan aangezien ze in dressuur wel prima loopt op een gewone engelse neusriem. Misschien is het zoals gezegd conditie een beetje aangezien ze al een groot jaar niet veel meer heeft kunnen springen. Bedankt voor het nadenken iedereen :D .