Het verhaal over mijn niet passende zadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Izanami

Berichten: 22
Geregistreerd: 30-07-18
Woonplaats: Klundert

Het verhaal over mijn niet passende zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-18 11:45

In januari 2018 heb ik mijn eerste paard gekocht. Ik had op rijkleding en borstels na, verder nog helemaal niks dus moest alles kopen. Waaronder een zadel. Ik zal hieronder vertellen wat er precies is gebeurd met mijn zadel en welke stappen ik nu aan het nemen ben.

Eind januari heb ik iemand van een ruitersportzaak laten komen die tweedehands zadels verkocht. Ik wilde niet gelijk een super duur zadel omdat ik al zoveel kosten had toen, zo’n zadel zou later wel komen.

De betreffende man had maar een paar zadels bij zich want ik had aangegeven dat ik onder de €500,- wilde blijven.

Ik ging eerst op een Wintec veelzijdigheid maar dat vond ik niks. Toen kwam hij met een leren tweedehands zadel aan. Hij legde hem kort op mijn paard en hij lag perfect volgens hem. Ik ging een rondje rijden en vond hem, in vergelijking met de Wintec, enorm lekker zitten dus dit zadel wilde ik hebben. Alle papieren in orde gemaakt en het zadel was van mij. Zonder bijvullen of wat dan ook. Gewoon zo. Ik wist toen nog niet beter dat hij echt passend gemaakt zou moeten worden en ging er compleet vanuit dat hij, als zadelmaker, exact wist wat hij deed en vertrouwde hem erop.

De maanden erop volgend bleef mijn paard onder het zadel regelmatig protesteren. Ik dacht dat het aan zijn karakter lag, het is namelijk een tinker. Toen ging ik opletten hoe het dekje bleef liggen en die zakte na het opstappen meteen strak naar beneden. Ik ben toen uit gaan zoeken waaraan je kunt merken dat je zadel niet goed ligt en kwam erachter dat hij niet in orde zou wezen.
Dus ik heb de zadelmaker hiervan begin juni op de hoogte gesteld. Hij kwam langs en zei dat mijn paard afgevallen was en dat het zadel daarom naar voren viel als het ware. Ik vond het vreemd want zoveel rij ik niet en hij stond net op de wei dus zou eerder verwachten dat hij aangekomen was.
Verder vroeg ik naar de lengte van het zadel, als ik goed keek was mijn zadel veel te lang. Hij had als uitleg dat als de drukverdeling goed is, het niet uitmaakt als het zadel te lang is. “Overigens rijden volwassenen ook met een 18 inch zadel op IJslanders”.

Goed mijn zadel werd meegenomen en zou opgevuld worden aan de voorkant en ik zou hem de volgende dag weer op kunnen halen. Kosteloos. Dit vond ik raar want het lijkt mij dat hij nog moest controleren of het zadel nu wel goed zou liggen dus ik begon mijn vraagtekens te trekken bij zijn verhaal.

Daarom ben ik contact gaan zoeken met een MFSC opgeleide zadelmaker en zij is toen eind juni langskomen. Zij heeft mijn zadel nagekeken en zei het volgende : -véél te lang -vulling is oud en enorm ongelijkmatig -het zadel klappert in draf
Ik heb eigenlijk een op maat gemaakt zadel nodig.

Ik heb de ruitersportzaak die het zadel is aan komen meten hiervan verwittigd maar kreeg te horen dat het zadel perfect ligt en dat ik alleen tegen een gereduceerde prijs de vulling zou kunnen laten vervangen. Hier ben ik niet mee akkoord gegaan en heb gevraagd of ik mijn geld terug kon krijgen. Direct kreeg ik het antwoord “je geld teruggeven ga ik niet doen want dat doet geen enkele winkel”.
Zo hebben we wat over en weer gemaild maar eigenlijk kreeg ik niks voor elkaar en is het zadel volgens hem gewoon goed. Uiteindelijk kreeg ik zelfs helemaal geen reactie meer op mijn e-mail.

Ik ben uit gaan zoeken wat mijn rechten als consument zijn en heb het juridisch loket om advies gevraagd. Zij hebben mij uitgelegd dat ik hem via een aangetekende brief moet vragen om een oplossing te bieden binnen een bepaald termijn en anders wordt de koopovereenkomst verbroken.
Die aangetekende brief heb ik inmiddels verstuurd en nu is het dus afwachten op een antwoord..

Hebben jullie hier ervaring mee?

Anomien

Berichten: 7385
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Re: Het verhaal over mijn niet passende zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 11:48

Vervelend.
Maar voor een zadel a 500 euro zonder bijkomende kosten, Kun je ook niet alles verwachten.

Wellicht dat hij hem tegen gereduceerd tarief over wil nemen? Je hebt het feitelijk al een tijd in gebruik.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 11:53

Als je iets koopt, heb je onderzoeksplocht. Ik betwijfel dus of je wat kan mbt geld terug krijgen. Ik denk dat je zelf vooral nog veel te leren hebt. Dat een zadel niet zomaar past, dat een paard/Tinker niet protesteert vanwege karakter, en dat een op maat gemaakt zadel wel weer wat overdreven is.

Ik vraag me af, heb je ook les? Een instructrice is vaak iemand met iets meer ervaring die je ook met dit soort dingen kan helpen. Zou je dus zeker adviseren dat te gaan doen.

Nikass

Berichten: 16694
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 12:12

Tja zo'n man van een ruitersport zaak is meestal niet deskundig en 500 euro is niet veel voor een zadel, maar, hij had dat natuurlijk kunnen zeggen, zodat jouw verwachtingen anders waren. Al had jij ook iemand mee kunnen nemen met verstand van zaken.
Maar voor nu denk ik dat je prima stappen hebt gezet, even afwachten wat het gaat doen, en ik zou niet het onderste uit de kan willen halen voor zoiets.

Toen ik mijn paard kocht zat daar een zadel bij en daar heb ik best een tijdje mee gereden. Ik had ook geen klachten.
Toen ik uiteindelijk een nieuw zadel ging kopen via een officiële zadelmaker, kwam die ook tot de conclusie dat het zadel totaal niet pastte bij mijn paard. Bij mijn paard heb ik nooit verschil gemerkt.

Volgens mij gebruiken professionele paarden trainers niet voor elk paard een ander zadel?

Bambelien
Berichten: 300
Geregistreerd: 30-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 12:18

Nikass schreef:
Volgens mij gebruiken professionele paarden trainers niet voor elk paard een ander zadel?


Maar wel een zadel dat past op elk paard dat ermee gereden wordt, is mijn ervaring

Izanami

Berichten: 22
Geregistreerd: 30-07-18
Woonplaats: Klundert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-18 12:43

Caily schreef:
Als je iets koopt, heb je onderzoeksplocht. Ik betwijfel dus of je wat kan mbt geld terug krijgen. Ik denk dat je zelf vooral nog veel te leren hebt. Dat een zadel niet zomaar past, dat een paard/Tinker niet protesteert vanwege karakter, en dat een op maat gemaakt zadel wel weer wat overdreven is.

Ik vraag me af, heb je ook les? Een instructrice is vaak iemand met iets meer ervaring die je ook met dit soort dingen kan helpen. Zou je dus zeker adviseren dat te gaan doen.


Ik heb zeker les en heb dit ook met haar besproken. Zij was uiteindelijk ook degene die mij adviseerde om een andere zadelmaker ernaar te laten kijken omdat hij op haar zicht ook niet goed lag.

Met deze zadelmaker ben ik aan het zoeken naar het best passende zadel. Op maat gemaakt zou het beste van het beste zijn, maar daar is mijn budget niet naar. We hebben een thorowgood in gedachten maar die klapperde ook nog wat. Binnenkort komt ze met nog wat andere zadels.

Ik heb zeker een hoop moeten leren de afgelopen maanden en snap dat ik daarvoor op de blaren moet zitten, maar ik vind wel dat een zadelmaker ook meldingsplicht heeft en mij had moeten vertellen dat de zadels die hij mee had genomen, eigenlijk geen van allen goed zouden passen en dat hij voor mijn budget niks had. Nu heeft hij maar een zadel verkocht voor het verkopen.

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Re: Het verhaal over mijn niet passende zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 12:46

Ik weet natuurlijk niet hoe het juridisch precies zit.

maar ik kan mij zeer goed voorstellen dat als je er binnen 2 weken een melding van had gemaakt, het een ander verhaal is geworden. Nu is het grofweg 6 maanden verder en dan is het mogelijk dat je paard anders is geworden qua bouw, je het zadel onjuist verzorgd/behandeld hebt, etc. etc. En dan wordt het een welles/niets spelletje.

Saaams

Berichten: 13264
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 12:50

Caily schreef:
Als je iets koopt, heb je onderzoeksplocht. Ik betwijfel dus of je wat kan mbt geld terug krijgen. Ik denk dat je zelf vooral nog veel te leren hebt. Dat een zadel niet zomaar past, dat een paard/Tinker niet protesteert vanwege karakter, en dat een op maat gemaakt zadel wel weer wat overdreven is.

Ik vraag me af, heb je ook les? Een instructrice is vaak iemand met iets meer ervaring die je ook met dit soort dingen kan helpen. Zou je dus zeker adviseren dat te gaan doen.


Maar je koopt toch bij iemand die ervoor geleerd heeft? Hoe kan TS aan haar onderzoeksplicht voldoen als ze er geen verstand van heeft. Zoals menig bokker? Je gaat toch uit van de deskundigheid van de zadelmaker..
Mijn eerste zadel was ook maar €500, heeft prima gelegen. Toen kunnen doorsparen voor een maatwerk zadel. Omdat ook mijn pony geen makkelijke bouw heeft.

Ik vind het schandalig van de zadelmaker..

Irene793
Berichten: 268
Geregistreerd: 04-08-17

Re: Het verhaal over mijn niet passende zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 14:58

Ik heb iets soortgelijks meegemaakt. De zadelmaker heeft mijn geld niet teruggegeven en mijn advocaat heeft me afgeraden een procedure te starten, omdat de kosten daarvan hoger zouden zijn dan het zadel gekost heeft. Uiteindelijk heb ik het zadel met aardig verlies verkocht. Ik voel me opgelicht door de betreffende zadelmaker. Ook ik ben uitgegaan van de professionaliteit van de zadelmaker. Het was in ieder geval een dure les.

linda_arnold
Berichten: 3326
Geregistreerd: 29-05-05
Woonplaats: Ootmarsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 15:47

Realistisch gezien is E500,00 natuurlijk heel weinig in zadelland en denk ik dat je met E250-E500 erbij al een heel stuk verder was gekomen.

Wellicht kun je via een grotere ' aangeschreven' zadelpasser uit vinden welk regulier merk wel geschikt en passend is voor jou en je tinker en 2e hands opzoek gaan naar een dergelijk merk en deze vervolgens naar jou paard laten aanpassen. Tussen regulier en op maat gemaakt zit voor een recreatieve ruiter (dat suggereer ik uit je verhaal) nog een hele weg.

Op ijslandse paarden zullen gerust 18 inch zadel liggen, enkel de kussens onder het zadel zullen een stuk korter zijn dan doorgaanse 18 inch zadels.

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 15:49

verkoop het zadel tweedehands en koop een ander wat beter past op je paard.Aan slecht passende zadels wordt enorm veel geld verknoeid,vaak meer dan je paard zelf gekost heeft. je bent echt niet de enige. Inruilen voor een betere is echt het verstandigste.

linda_arnold
Berichten: 3326
Geregistreerd: 29-05-05
Woonplaats: Ootmarsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 15:52

Saaams schreef:
Caily schreef:
Als je iets koopt, heb je onderzoeksplocht. Ik betwijfel dus of je wat kan mbt geld terug krijgen. Ik denk dat je zelf vooral nog veel te leren hebt. Dat een zadel niet zomaar past, dat een paard/Tinker niet protesteert vanwege karakter, en dat een op maat gemaakt zadel wel weer wat overdreven is.

Ik vraag me af, heb je ook les? Een instructrice is vaak iemand met iets meer ervaring die je ook met dit soort dingen kan helpen. Zou je dus zeker adviseren dat te gaan doen.


Maar je koopt toch bij iemand die ervoor geleerd heeft? Hoe kan TS aan haar onderzoeksplicht voldoen als ze er geen verstand van heeft. Zoals menig bokker? Je gaat toch uit van de deskundigheid van de zadelmaker..
Mijn eerste zadel was ook maar €500, heeft prima gelegen. Toen kunnen doorsparen voor een maatwerk zadel. Omdat ook mijn pony geen makkelijke bouw heeft.

Ik vind het schandalig van de zadelmaker..


Als ik morgen bedenk dat ik fietsen ga verkopen, is het jouw aanname, dat ik er verstand van zou hebben. Dat is onderzoeksplicht. Onderzoeksplicht heet o.a. ook google; referenties checken etc. Het feit dat de zadelmaker niet erkend is.......

Wij hebben hier jaren geleden ook iemand met 'boerenverstand' van zadels op het erf gehad, had ik daar niet naast gestaan was er gewoon een zadel achter gebleven bij mijn niets vermoedende stalgenoot. Een zadel was een zadel bij die man.

pmarena

Berichten: 48102
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 15:56

Balen zeg!

Als ik jou was zou ik sowieso het zadel her en der vast met een paar goede foto's te koop aanbieden in de hoop dat je het gewoon kan verkopen. Dan ben je er maar vanaf en kan je verder zeg maar.

Dan heb je tenminste 2 ijzers in het vuur voor als je er niet uitkomt met de zadelverkoper.

Ook zou ik als ik jou was bedenken wat je een redelijke oplossing zou vinden.
Helemaal je geld terug krijg je denk ik niet snel voor elkaar als de verkoper niet meewerkt.
Inderdaad omdat het al een poosje geleden is dat je het zadel hebt gekocht, en een rechtszaak aanspannen dat gaat waarschijnlijk wat ver.

Je hebt dit zadel nu toch een half jaar gebruikt dus wellicht dat je kan zeggen van joh geef dan een wat lager bedrag terug dan wat je ervoor betaald hebt, gezien het nu toch wat meer gebruikt zal zijn dan het was toen je het kocht.

Wellicht kan je op die manier meer bereiken dan als je maandenlang gaat touwtrekken en toch niet zover wilt gaan om daadwerkelijk naar de rechter te stappen met alle kosten en gedoe van dien :(:)

hwn
Berichten: 4696
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Het verhaal over mijn niet passende zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 16:07

Ai, vervelende situatie, zowel voor jou als voor het paard. Ik zou het 2dehands te koop zetten, verkoper zal je niet verder helpen vrees ik, en gezien het al 6 maand is, wordt het moeilijk om het af te dwingen. Tenzij je effectief de lengte van het zadel kan uitspelen: paard kan wel verdikt zijn in die tijd, maar dat zijn rug langer geworden is, is onwaarschijnlijk.

Thorowgood is idd vaak een goede oplossing doordat er veel modellen van bestaan, en ze zijn ook behoorlijk aanpasbaar: verwisselbare boom, afneembare wrongen, 4 ophangingen voor singelstoten, stijgbeugels kunnen over of onder zweetblad... Ze gaan idd wel snel klapperen, maar volgens de zadelpasser hier, ligt dat vooral aan de lichtheid van het zadel. Belangrijk is om zeker de achterste singelring (zgn. "safety strap") te gebruiken.

Nikass

Berichten: 16694
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 16:07

Bambelien schreef:
Nikass schreef:
Volgens mij gebruiken professionele paarden trainers niet voor elk paard een ander zadel?


Maar wel een zadel dat past op elk paard dat ermee gereden wordt, is mijn ervaring


Ja dat lijkt me ook. Maar misschien kan ts dan zo'n zadel kopen ipv op maat gemaakt?

Izanami

Berichten: 22
Geregistreerd: 30-07-18
Woonplaats: Klundert

Re: Het verhaal over mijn niet passende zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-18 17:06

Als ik toen geweten had, wat ik nu weet, had ik gezorgd dat ik wat meer geld had kunnen besteden aan een zadel en had ik natuurlijk meteen een goed zadel gekocht. Het probleem is dat de zadelmaker zich daar ook achter verschuild; dat ik maar €500,- te besteden had en dat ik geen goed zadel voor dat geld kan verwachten.

Ik wacht op dit moment nog af of ik een reactie van hem krijg. Uiteraard probeer ik eerst het volledige bedrag terug te krijgen en als dat niet lukt, in ieder geval een deel.
Ik wil dit zadel liever niet aan een ander verkopen omdat de vulling zo slecht is. En als degene die hem koopt eerst de vulling nog moet vervangen, is het zadel bijna niks meer waard.

Juut

Berichten: 6900
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 17:20

Inhakend op 'niet veel te verwachten van een zadel van 500,-'

Mijn 2e hands zadel kostte 350,- Goed gecontroleerd door zadelmaker, vulling passend gemaakt, en zelf nog tijdens rijden gecontroleerd op juiste ligging. Hoe goedkoop of duur het zadel ook is; dit is simpelweg het werk van de zadelmaker. Wat deze gelukkig ook goed doet.

Zadel op maat is overigens ook geen garantie voor succes: paard veranderd door seizoen (gras), door training, en zeker een jong paard veranderd nog behoorlijk in bespiering.

Edit: als zadelmaker voor 500,- geen passend zadel kan leveren heeft ie dat simpelweg aan te geven ipv jou een zadel te verkopen waarvan hij zelf ook wel kon bedenken dat het niet pastte. Kwaliteit van de vakman.

pmarena

Berichten: 48102
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Het verhaal over mijn niet passende zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 17:24

Ja dat is lekker makkelijk van de zadelverkoper! Als hij vindt dat het zo werkt, dat je er weinig van mag verwachten, dan moet hij dat wel even tegen jou zeggen voor hij het zadel aan je verkoopt.

Juut

Berichten: 6900
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Re: Het verhaal over mijn niet passende zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 17:28

Waar ik niet veel van hoef te verwachten, is hoe strak mn zadel er uit ziet. Als in er zitten wat krassen op.

luffwinny
Berichten: 1544
Geregistreerd: 14-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 17:29

Ts haalt er een zadelmaker bij omdat ze er zelf geen verstand van heeft, hoe kan ze dan aan haar onderzoektplicht doen. De zadelmaker had moeten aangeven dat die voor €500 geen geschikt zadel had, al moet je voor €500 best kunnen slagen ( wintec of een ouder zadel), een zadel aansmeren wat niet past is eerder misleiding, ts vertrouwd op zijn deskundigheid ( wat je uiteraard mag verwachten want daar hebben ze voor geleerd). Ik denk niet dat ts er nu nog wat mee kan helaas.

Djeradalover

Berichten: 2879
Geregistreerd: 14-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 17:36

Ik heb ook zo iets meegemaakt vorig jaar, zadel lag niet meer goed en omdat het aanpassen van mn ‘oude’ (nieuwe vulling) toch al wat ging kosten en ik al wat extra gespaard had besloten een nieuw zadel te kopen bij een voor mij nieuwe zadelmaker.
Via via positieve berichten over haar in de regio. Het werd een thorowgood T8, aangemeten in het voorjaar. Lag volgens haar perfect, Ze is nog 2x terug geweest omdat ik het onderbuik gevoel had dat t niet lekker zat, daarom zelfs nog een dure singel aangekocht bij haar toen ze op controle kwam omdat mn pony wel erg veel hapte bij het aansingelen maar naar haar zeggen lag het zadel goed!

Eind zomer kwamen er gigantische drukplekken tevoorschijn, echt ik heb nog nooit zulke grote drukplekken bij een paard gezien in heel mn leven en paardentijd niet ;( .

Gelijk foto’s doorgestuurd naar de zadelmaker maar ze was op vakantie. Ik ben uiteraard gestopt met rijden en de fysio is gekomen. Zn schoft, rug en SI gewricht waren echt zó slecht. Dat hij niet onder het rijden in staking is gegaan of moeite had met aangalloperen was echt bizar...

Maar nee, het zadel was goed volgens de zadelmaker maar ik wilde haar niet meer bij mn paard hebben om het naar haar zeggen ‘op te lossen’. Mn paard heeft 4 osteo behandelingen nodig gehad om er weer volledig bovenop te komen, dat zadel hoefde ik niet meer!

Na een hoop gezeik een deel van mn geld terug gekregen en een ander zadel gekocht via marktplaats en aanlaten passen door een andere zadelmaker. Ik heb voorheen altijd een massimo gehad voor mn ronde haflinger en nooit problemen mee gehad en had ook nooit met mn stomme kop dat zadel weg moeten doen en die thorowgood moeten kopen. Toen dus terug over op Massimo, maar de drukplekken zijn gebleven.

Silly1972

Berichten: 14777
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 17:58

Mijn eerste zadel was 300 euro passend gemaakt voor 50 euro door een zadelmaker en heb hem nog steeds.

Voor 500 euro kan je beste een prima zadel kopen en bij een zadelmaker verwacht je gewoon een goed passend zadel te kopen.
Ongeacht de prijs, ze zijn hooguit wat minder mooi misschien.

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Het verhaal over mijn niet passende zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 18:08

ik vind de reacties als 'als je er 250 of 500 bij had gedaan dan had je een beter zadel gehad' en alles van die strekking complete onzin. De zgn. 'kennis' van die zadelmaker was daarmee niet verbeterd.

xLiez

Berichten: 1892
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 18:12

Vervelend hè dat je soms niet kan vertrouwen op iemand zijn deskundigheid. Ik heb ook heel veel gedoe gehad met zadels. Ook iemand die mij een te lang zadel aan wou smeren. Zadel was tweedehands en ging wel stiller liggen.

Heb nu een tekna s line dressuur! Ligt en zit lekker. Ik heb een hele ronde pony en het zadel ligt er erg fijn op. Misschien dat dit zadel ook wel wat voor jou is. Is niet extreem duur en heeft verwisselbaar kopijzer.

wittepit
Berichten: 1278
Geregistreerd: 22-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 18:21

Wie is er niet met z'n eerste eigen paard het schip in gegaan? Helaas is het echt mazzel hebben met een zadelverkoper met verstand van zadels passen. Geen wonder dat er goud wordt verdiend door alle gespecialiseerde passers en dure maatzadels.
Ik wist in het begin niet beter dan dat de schoft vrij moest liggen, dus mijn arme eerste paard heeft een partij atrofie ontwikkeld naast de schoft van de te smalle bomen... arm dier. Een zadel mocht niet klapperen, daar had je onderleggers voor die dikker waren aan de achterkant. Daarna kwamen de dressuurzadels met die enorme kussens in. Wist ik veel over een laatste rib en lendenwervels? Arm, arm dier. Het zadel mocht niet naar voren schuiven, neem een voorsingel. Vervolgens mocht een kussenkanaal niet meer smal zijn. Ondertussen moeten de singels anatomisch gevormd zijn, etc etc.

TS, ik ben bang dat je gewoon na zes maanden geen poot hebt om op te staan bij de verkoper. Als er een model thorowgood is wat past en wat hij verkoopt kan je hem proberen in te ruilen. Ik snap je verontwaardiging, maar neem je verlies en ik hoop dat je lekker rijdt op een ander zadel.