Zadel voor lastige pony

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
E_J
Berichten: 1180
Geregistreerd: 05-12-15

Zadel voor lastige pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-18 18:38

Na lang wikken en wegen toch maar mijn zoveelste zadel topic openen... Heb nu eindelijk wat meer info wat betreft mijn pony, dus nu kunnen er hopelijk wat meer gerichte adviezen geven. Negeer mijn vorige topics voor zadels, de info wat betreft mijn pony daar is niet accuraat :')

Het gaat dus om een C-pony die een 17 inch zadel kan hebben, boommaat 36 nodig heeft en erg rondgeribd is en dus ook totaal geen schoft heeft. Ja, die heerlijke combinatie :roll:
Maar daarbij gooit ze ook nog haar rug behoorlijk op tijdens het rijden, aldus een kennis van me die zadelpasser is, dus wordt het waarschijnlijk moeilijk om een zadel te vinden waarbij de ruggengraat goed vrij ligt.

Nu raadt hij me dus aan om voor boomloos te gaan, gezien het lastig wordt om een goed zadel met boom voor haar te vinden- maar ik vind zelf dressuurzadels véél prettiger dus wilde me toch even oriënteren of Bokt nog merken wist die in ieder geval een poging waard zijn. Het liefst niet iets al te duurs, ik moet het zelf weten te betalen van minimumloon van mijn bijbaantje (ik ben 17), maar daar moet ik na de zomer helaas mee stoppen. Nieuw hoeft ook zeker niet, zolang het maar goed ligt op mijn pony. En ik bedoel ‘niet te duur’ alsin niet meer dan €1,000 en het liefst zo ver mogelijk daaronder, eigenlijk :')

Disclaimer: alles gaat 100% via mijn zadelpasser, ik schaf niks aan zonder hem te laten kijken. Dit topic is puur om (hopelijk) van jullie tips qua prettige zadelmerken voor paarden/pony’s zoals die van mij :)

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 18:51

Binnen boomloos is er ook erg veel te vinden, ook dressuur zadels. Neem bijvoorbeeld een kijkje bij Hidalgo, Heather moffet, prince saddles, Flexible inspiration en er is nog veeel meer mogelijk op boomloos vlak.
Laatst bijgewerkt door Daphneeeej op 14-07-18 18:52, in het totaal 2 keer bewerkt

Ghostattack

Berichten: 11239
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 18:51

Tribal pony dressuur? Ik heb zelf een D-pony die nog korter is in de rug, vreemde bouw heeft maar hele brede schouders. Daar ligt nu een Tribal dressuurzadel op, 16 inch. Ligt wel iets boven je budget, maar ik weet niet of je op dit moment een zadel hebt wat je kan inruilen? Ik heb uiteindelijk met inruil slechts 50 euro hoeven betalen :+

pleiada
Berichten: 4154
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 19:16

Kijk eens naar een vuist boomloos,die zijn erg geschikt voor rondje types..Ik zou dan wel en boomloos zadelpasser laten komen..Buitenzinnig heeft veel modellen en ook alle ghost modellen..

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 19:23

E_J schreef:
Het gaat dus om een C-pony die een 17 inch zadel kan hebben, boommaat 36 nodig heeft en erg rondgeribd is en dus ook totaal geen schoft heeft. Ja, die heerlijke combinatie :roll:
Maar daarbij gooit ze ook nog haar rug behoorlijk op tijdens het rijden, aldus een kennis van me die zadelpasser is, dus wordt het waarschijnlijk moeilijk om een zadel te vinden waarbij de ruggengraat goed vrij ligt.

De boommaat verschilt per merk dat je er op legt, pin je dus zeker niet vast op 36.
En wat bedoel je precies met rug omhoog gooien? Opbollen? En wat zou dat te maken hebben met ruggengraat vrijheid?

De Tekna ligt vaak goed op rondgeribte pony's /paarden, dus daar zou je eens naar kunnen kijken

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 19:25

17 inch en 17 inch is ook nog een wereld van verschil, weet je hoeveel cm je zadel mag zijn?
Als je naar een kort boomloos zadel kijkt hou je al weinig over hidalgo-zadels zijn kort(en in dressuuruitvoering te krijgen!), of beter gezegd kunnen kort zijn, afhankelijk van de kussens die eronder zitten.
Barefoot heeft nét een korter zadel op de markt, dat zou ook nog een optie zijn, dat is ook een dressuuruitvoering.(dit zou dan wel een nieuwe zijn..)

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Zadel voor lastige pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 19:48

Je zou naar IJslanderzadels kunnen kijken.

E_J
Berichten: 1180
Geregistreerd: 05-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-18 08:46

Ghostattack schreef:
Tribal pony dressuur? Ik heb zelf een D-pony die nog korter is in de rug, vreemde bouw heeft maar hele brede schouders. Daar ligt nu een Tribal dressuurzadel op, 16 inch. Ligt wel iets boven je budget, maar ik weet niet of je op dit moment een zadel hebt wat je kan inruilen? Ik heb uiteindelijk met inruil slechts 50 euro hoeven betalen :+

Heb je misschien een linkje van waar jij die van jou hebt gekocht? Ik ben echt een leek op internet, kan het niet vinden :+
En denk dat mijn huidige zadel inruilen niet echt wat gaat doen- het is een kunststof vzh zadeltje van nieuwprijs €200

pleiada schreef:
Kijk eens naar een vuist boomloos,die zijn erg geschikt voor rondje types..Ik zou dan wel en boomloos zadelpasser laten komen..Buitenzinnig heeft veel modellen en ook alle ghost modellen..

Ik woon in Noord Limburg, komt Buitenzinnig wel zo ver? Ben bang dat het pasconsult onderhand duurder wordt dan het zadel met de rijkosten :')


Bowo schreef:
De boommaat verschilt per merk dat je er op legt, pin je dus zeker niet vast op 36.
En wat bedoel je precies met rug omhoog gooien? Opbollen? En wat zou dat te maken hebben met ruggengraat vrijheid?

De Tekna ligt vaak goed op rondgeribte pony's /paarden, dus daar zou je eens naar kunnen kijken

Ik zou het je niet uit kunnen leggen, dit is puur wat mijn zadelpasser dus vertelde. Volgens mij bedoelt hij inderdaad dat ze haar rug behoorlijk opbolt.

Siskeh, heb je misschien toevallig linkjes? Ik zal vandaag even kijken hoeveel cm het mag zijn! Ik had niet door dat er zo’n wereld van verschil zit in maten per merk. Maak het nog maar even moeilijker, ja, erg handig :') :+

Ijslanderzadels zal ik ook even bekijken, ja!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Zadel voor lastige pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 09:31

Afbeelding

Ook dit is een boomloos zadel, maar dan als dressuur model. De barefoot lexington. Heerlijk zadel

Odetje92

Berichten: 2681
Geregistreerd: 12-11-06
Woonplaats: Limmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 09:34

Ik mis de informatie over de rug vorm, is deze recht, gemiddeld of week? Aan de hand daarvan kun je al merken strepen.
Ideal Crown valt kort, mijn merrie kan max een korte 17,5 hebben en kon van Crown zelfs een 18" hebben, ik zie op mp vaak 17" Crowns voorbij komen

pleiada
Berichten: 4154
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: ermelo

Re: Zadel voor lastige pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 09:48

E_J ja daar komt Buitenzinnig wel en als het te combineren valt met anderen op de route valt het erg mee..

E_J
Berichten: 1180
Geregistreerd: 05-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-18 10:06

Odetje92 schreef:
Ik mis de informatie over de rug vorm, is deze recht, gemiddeld of week? Aan de hand daarvan kun je al merken strepen.
Ideal Crown valt kort, mijn merrie kan max een korte 17,5 hebben en kon van Crown zelfs een 18" hebben, ik zie op mp vaak 17" Crowns voorbij komen

Heb je iets aan een stand foto? Ik zou het eigenlijk niet weten, namelijk...
Afbeelding

pleiada schreef:
E_J ja daar komt Buitenzinnig wel en als het te combineren valt met anderen op de route valt het erg mee..

Oh dat is fijn! Dan zal ik wel eens kijken hoe of wat :j

Ghostattack

Berichten: 11239
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 10:11

Tribal is van Country Mill! Het is wel een zadel met een hele platte zit en relatief weinig wrong.

De enige foto die ik nu even heb, niet echt recent :+
Afbeelding

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 10:14

Herkenbaar. Mijn ruin heeft een extreem korte rug, heeft weinig schoft,is rondgeribt en is zeer compact gebouwd, waardoor veel van de hierboven genoemde zadels veel te massaal en/of te lang zijn. Ik heb jarenlang gezocht (10 jaar!!) en diverse boomloos zadels geprobeerd, maar heb sinds een half jaar de Trekker True Talent. Zeer kort zadel, korte kussens en veel schoudervrijheid. Ik zit er heerlijk op. Een degelijk, flexibel en semi boomloos zadel. Suzanne van Buitenzinnig is laatst nog bij me geweest om mijn zadel nog beter aan te passen en eea te checken. Erg blij mee. Het kan een hele zoektocht zijn.... succes!!

xLiez

Berichten: 1893
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 10:52

Ik heb een tekna dressuur op mijn ronde pony liggen! Heel fijn zadel, die zijn tweedehands wel te vinden onder de 500 euro. Afbeelding


Afbeelding

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 12:16

Hier een linkje van een Hidalgo dressuur zadel, http://buitenzinnig.nl/shop/index.php?r ... uct_id=324
Dit is bij buitenzinnig, er zijn in nederland nog meerdere verkopers, daarnaast heeft/had Ella van boomlooszadelpassen ze ook in haar bus.

Voor de aanschaf, als je weet wat je (ongeveer) wilt kan je ook in Duitsland eens kijken, daar zijn ze beter te verkrijgen.

Het zadel werkt door middel van losse kussens die verwisselbaar zijn(dus ook aanpasbaar)
Daarmee heeft Hidalgo ook verschillende lengtes, en verschillende vormen.
Overigens zijn er meer leuke dressuurzadels die boomloos zijn, echter weet ik niet precies hoe lang die allemaal zijn :Y) mijn ervaring met een kleine tink-linger is dat het meeste nog te lang is namelijk.

E_J
Berichten: 1180
Geregistreerd: 05-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-18 18:19

xLiez schreef:
Ik heb een tekna dressuur op mijn ronde pony liggen! Heel fijn zadel, die zijn tweedehands wel te vinden onder de 500 euro. [ [url=m/ccloTq.jpg]Afbeelding[/url] ]


[ [url=m/CCeDTy.jpg]Afbeelding[/url] ]

Toevallig vandaag net op Facebook gezien dat deze inderdaad voor €500 tweedehands te koop staat (17 inch/wijde boom) :Y)
Meteen mijn zadelpasser dus maar getagd, en hij zei dat ‘t zou kunnen dus verkoper maar even berichtje gestuurd. Hoop dat ‘t lukt!