Krakend zadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kwpn_Zara
Berichten: 3
Geregistreerd: 30-06-18

Krakend zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-18 11:53

Hoi hoi
Mijn zadel kraakt al een tijdje en ik blijf hem maar invetten met vet en lederdressing, maar hij blijft kraken. Wie weet wat ik tegen het kraken kan doen? *D

Anoniem

Re: Krakend zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 11:57

Na laten kijken door de zadelmaker, wellicht is de boom gebroken

moniek21
Berichten: 4612
Geregistreerd: 18-02-04

Re: Krakend zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 12:07

Mijne kraakt ook opeens rechts bij Mn singel .. zal niet de boom zijn denk ik ;)
ik heb ook geeen idee waarom dat opeens is , maak na het rijden altijd alles netjes schoon :o

Tribunals

Berichten: 2682
Geregistreerd: 22-06-10
Woonplaats: Steenwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 12:11

Blaze08 schreef:
Na laten kijken door de zadelmaker, wellicht is de boom gebroken

Dit inderdaad. Als invetten etc niet helpt dan is er meestal wat mis met je zadel. En vaak is dat een gebroken boom.

MarritdeG

Berichten: 433
Geregistreerd: 03-11-09

Re: Krakend zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 12:15

Mijn zadel kraakt heel erg doordat het leer van de singel wrijft over het leer van het zweefblad. Beetje talkpoeder op de singel en gekraak is weg.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27971
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 12:19

Tribunals schreef:
Blaze08 schreef:
Na laten kijken door de zadelmaker, wellicht is de boom gebroken

Dit inderdaad. Als invetten etc niet helpt dan is er meestal wat mis met je zadel. En vaak is dat een gebroken boom.


Lang niet altijd :n Leer zelf kraakt ook vaak. En invetten helpt daar niet tegen. Probeer eerst 's te ontdekken waar het gekraak vandaan komt. Dikke kans dat het bij de zweetbladen is en dan gaat het gewoon om wrijving van leer op leer. Talkpoeder helpt dan goed.

Als je twijfelt of je boom gebroken is, zou je ook het zadel met de lepel tegen je buik te zetten en dan aan de voorboom trekken. Kan je het zadel bewegen, is de boom gebroken. Ook in de lengte kan je dat doen. Leg het zadel zijdelings op een tafel, duw op 1 kant. Kan je het zadel bewegen is het zijdelings gebroken.

Flevolander

Berichten: 3841
Geregistreerd: 24-11-01
Woonplaats: Utrecht

Re: Krakend zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 20:07

Erg kort door de bocht Rije.. je zou toch echt het zadel open moeten maken wil je het zeker weten..

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Krakend zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 20:40

Talkpoeder lost het meestal wel op.
Beetje talk tussen het kussen en het zweetblad of en dan zijn de meeste krakers weg.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27971
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 08:31

Flevolander schreef:
Erg kort door de bocht Rije.. je zou toch echt het zadel open moeten maken wil je het zeker weten..


Als het zadel tordeert in de breedte, of als er beweging inzit in de lengte, dan weet je echt wel genoeg. Kijk, scheurtjes is wat anders, die merk je niet van buitenaf. Maar een echt kapotte boom heb je gauw genoeg door.

Nielojram

Berichten: 7800
Geregistreerd: 14-02-02

Re: Krakend zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 10:38

Tenzij je zadel is uitgevoerd met een spring-tree.
Dan hoort er weer beweging in te zitten..

Zou het aan de professional overlaten.

Flevolander

Berichten: 3841
Geregistreerd: 24-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 13:07

Rije schreef:
Flevolander schreef:
Erg kort door de bocht Rije.. je zou toch echt het zadel open moeten maken wil je het zeker weten..


Als het zadel tordeert in de breedte, of als er beweging inzit in de lengte, dan weet je echt wel genoeg. Kijk, scheurtjes is wat anders, die merk je niet van buitenaf. Maar een echt kapotte boom heb je gauw genoeg door.



Ik heb zelfs zadels gehad waar bijna geen speling in zat en toch echt op het kopijzer of inderdaad de spring-tree gebroken waren dus omgekeerd kan ook.. even open maken is zo gebeurd.. :j

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 19:16

Zou de talkpoeder tips even proberen als ik ts was
Krakend leer is veel vaker het probleem ipv een gebroken boom