[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
J0anieke

Berichten: 4876
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 11:07

Alana en ik gaan bij de brandweer :D
Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 11:18

@ Carl: Wat grappig, zo'n plaatje met lijnen over de rug heb ik in dit topic lang geleden ook eens geplaatst om uit te leggen dat mijn paard weliswaar een enorm hoge schoft heeft, maar dat de lange rugspier van bekken tot schouder omlaag loopt. Aangezien het zadel op die lange rugspieren ligt en niet op de botjes van de schoft kiepert bij hem dus vrijwel alles aan boomloos omlaag.

Dingen zoals Barefoot die met een pommel werken niet want die liggen bovenop de schoft tenzij je centimeters dikke inlages in de dekjes eronder duwt, maar omdat de rugnaad van die dekjes veel te recht zijn en niet de natuurlijke vorm van de ruggengraat volgen blijven ze op de schoft omlaag trekken. Aan de dekjes die aan de voorkant ingesneden zijn heb je bij zulke hoge en lang doorlopende schoftpaarden sowieso niets.

Ghost gaf wel schoftvrijheid in de hoogte, maar omdat zijn schoft/schouders behoorlijk smal zijn stond het zadel aan de voorkant 'open', van hem af gebogen bij de schouders en dus kiepte het zadel voorover als ik naar voren boog.

Trekker werkte op zich goed tot hij er niet meer onder paste (schouders werden iets breder waardoor de voorboom breder gedraaid moest worden, maar als je die breder draait dan zakt de zadelbasis ook iets omlaag en dus op de schoft).

Startrekk had te weinig schoftvrijheid onder het midden van het zadel, dus dan moesten we weer met pads met inlages werken maar die inlages klemmen dan weer om de schoft heen in plaats van dat ze die een vrij wervelkanaal bieden, hebben niet genoeg schoftschwung in de rugnaad enz.
Deuber had een verkeerde vorm boom voor hem en tegen die tijd was hij al allergisch voor kopijzers geworden dus wilde hij er ook niet-aangesingeld niet eens mee draven aan de longeerlijn.

Alle barebackpads vielen af, 90% door vreemde designkeuzes(fouten in mijn ogen).
Heather Moffett stond nog wel op mijn verlanglijstje om te proberen omdat die helemaal doordacht is qua zwaartepunt van de ruiter, maar die heeft dat kopijzer plus dat ik op foto's vaak zag dat de kussens onder de ruiter behoorlijk ver inzakten waardoor de kamer tussen de kussens steeds lager wordt. Met een opliggende ruggengraat en neiging tot spieratrofie bij voedingsproblemen vind ik dat wel een risico.
Strada stond als flexibel boomzadel ook op dat verlanglijstje, maar is nog veel duurder dan de Prince Orion (en die is al gruwelijk duur) en die heeft als designkenmerk dat ze de boom zo'n 2 cm boven de schoft/ruggengraat willen hebben hangen voor een extra close contact gevoel (en het dekje ligt daar dan nog met de rugnaad in). Dat vond ik bij een hoge schoft, opliggende ruggengraat en neiging tot spierverlies vrij riskant, want voor je het weet zit je er weer bovenop.

De Orion stond ook op het verlanglijstje en omdat mijn paard toevallig net weer even berijdbaar was en Ella van de boomloze zadelpasservice tegelijkertijd net een gaatje had op een route die zo ongeveer door mijn huis liep is zij komen passen. Het idee was om toch nog naar Startrekk te kijken (ik had natuurlijk maar 1 model geprobeerd), Heather Moffett en Prince Orion. Toen we de rug bekeken zei ik dat ze volgens mij eigenlijk maar 1 zadel in de bus had die echt zou kunnen passen, en toen zei zij meteen dat zij ook eigenlijk alleen aan de Prince Orion dacht. Dat is zo'n raar zadel en hij heeft zo'n rare rug, dat zou zomaar kunnen werken. :+
En dat klopte dus: hoge kamer, echte ruggengraatvrijheid, we hoeven geen pads eronder te gebruiken met inlages en alle problemen die die geven bij een hoge schoft. En voor de rest is het echt een heel raar zadel, heel raar opgebouwd, maar het werkt blijkbaar. Als je een eigen zadel wilt gaan ontwerpen dan zou ik gewoon voor het onderzoek eens de Prince Orion langs laten komen om te testen, er zitten heel veel bijzondere ontwerpkeuzes in waarvan ik van tevoren dacht dat ze niet zouden werken, maar die dat in praktijk allemaal samen juist heel goed doen. Wie weet dat je daardoor zomaar op nieuwe ideeen komt voor je eigen zadelontwerp.

Waar de kussens van gemaakt zijn weet ik niet, ik kan alleen maar zeggen dat ze heel gek 'vlezig' aanvoelen, alsof je in een spier/biefstukje knijpt.
Hoe de singelstoten verlopen kan ik moeilijk uitleggen, behalve dan dat ik toevallig twee weken eerder eenzelfde ontwerp had gemaakt voor een zelfgemaakte longeersingel, heel erg grappig. Ik zal eens kijken of ik die kan fotograferen of er anders een schetsje van kan maken.

Mara2000
Berichten: 987
Geregistreerd: 08-01-13
Woonplaats: Ergens in Nederland

Re: [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 12:01

Deze discussie vind ik heel erg interessant. Mijn Tinker heeft ook veel schouder en heeft daardoor steeds last van het kopijzer. Als hij het weg kan duwen blijft hij lopen maar ligt je zadel scheef. En anders staakt hij.
Bij mijn huidige zadel zat de voorste singelstoot niet eens helemaal vooraan maar toch hinderde hem dat. En ook heb ik bij veel zadels dat ik iets voorover gezet wordt wat ook weer extra druk aan de voorkant geeft.
Om die reden ben ik nu boomloos aan het proberen maar ik herken al veel van wat jullie schrijven bij de passessie die we vorige week hadden. Bij Barefoot begon hij ook met volledig scheef lopen. Bij de Freemax Western helemaal niet. Maat dit zadel heeft geen zweetblad, geen voorsingel, geen kopijzer maar een fork boven de schoft. Ik had voor mezelf de optelsom gemaakt maar wat jullie beschrijven bevestigt dit wel. Straks Trekker, Startrekk en Ghost passen en misschien Barefoot. Ben heel benieuwd.

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Re: [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 12:08

En in je achterhoofd houden dat je paard mogelijk die ene dag, of dat ene uur, een andere "vorm" heeft dan toen je de andere zadels probeerde??? Of jij zelf? Jullie zijn tenslotte beide levende wezens (neem ik gemakshalve maar even aan :P ) Dus wat de ene keer niet lekker aanvoelde, kan de volgende dag beter zijn.

Mara2000
Berichten: 987
Geregistreerd: 08-01-13
Woonplaats: Ergens in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 12:20

Kwetal schreef:
En in je achterhoofd houden dat je paard mogelijk die ene dag, of dat ene uur, een andere "vorm" heeft dan toen je de andere zadels probeerde??? Of jij zelf? Jullie zijn tenslotte beide levende wezens (neem ik gemakshalve maar even aan :P ) Dus wat de ene keer niet lekker aanvoelde, kan de volgende dag beter zijn.


Ja dat wordt dan wel lastig. Het zal toch tijdens een passessie moeten gebeuren. Voelt het dan niet goed dan valt zo'n merk toch echt af. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 12:24

In mijn ogen moet dat dagelijkse verschil bij een goed passend zadel een variatie geven tussen goed lopen en super lopen, niet tussen goed lopen en staken zoals Mara2000 beschrijft. Als een zadel jouw paard een deel van de tijd laat staken dan is het gewoon niet goed genoeg en is de lijn tussen passend en net niet passend te smal.
Wij hebben met de Orion in totaal twee weken getest plus twee aparte passessies gehad. Het paardenbeest is in die periode van goed bespierd naar arm bespierde bovenlijn naar erg vet gegaan en onder het zadel liep hij elke keer net zo makkelijk weg. Het zadel ging ook niet meer of minder schuiven (behalve de keer dat ik hem te ver naar achteren legde en vergat om aan te singelen 8-) ). Dat is wat ik zoek. Ik wil geen zadel dat soms/regelmatig protest uit ongemak/pijn uitlokt omdat ik het verschil tussen die twee niet kan zien en omdat ik wil dat het rijden een 100% positieve ervaring is voor het paard.

Variatie in hoe goed iets ligt heb ik trouwens wel altijd meegemaakt bij boomloze systemen die leunen op een pad met inlages eronder: die moest ik altijd flink opvullen aan de voorkant om de schoft vrij te krijgen en de schouders gevuld te krijgen en zo'n dik pakket nieuwe shims zit altijd de eerste twee keer perfect en daarna beginnen ze in te zakken/te settelen/weet ik veel wat te doen, verliezen ze hun nieuwe stijfheid en zakt de rugnaad van het dekje alsnog op de schoft en gaat paard weer rare dingen doen (niet willen lopen, achteruit ipv vooruit, of wel in stap gaan maar elke 10-20 meter een kwartslag naar links of rechts maken ipv rechtdoor te willen). Daarom was ik zo blij met de Trekker omdat die zonder dik opgevulde pads gebruikt kon worden, maar goed, die past nu niet meer...

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 12:24

Na zadel nummer zoveel zal je paard anders reageren, dan bij zadel nummer 1.... :)

Anoniem

Re: [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 12:31

Bedoelde je met je vorige post dan dat een paard op een testdag bij zadel nummer 8 minder onbevangen ertegenaan staat? Want dat geloof ik ook wel. Ik las je vorige post echter alsof elk paard elke dag op zijn eigen zadel anders reageert. Dat geloof ik ook wel, maar in mijn ogen mag 'protest' bij een goed passend zadel nooit een standaard onderdeel van dat reactiepatroon zijn.

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 12:45

xyzutu2 schreef:
Bedoelde je met je vorige post dan dat een paard op een testdag bij zadel nummer 8 minder onbevangen ertegenaan staat? Want dat geloof ik ook wel. Ik las je vorige post echter alsof elk paard elke dag op zijn eigen zadel anders reageert. Dat geloof ik ook wel, maar in mijn ogen mag 'protest' bij een goed passend zadel nooit een standaard onderdeel van dat reactiepatroon zijn.


Ja, ik heb het over de testdag - "we" zien het ook als iemand een week een zadel test, dat het de eerste keer wennen is voor beiden en dat het dan geleidelijk aan beter (of slechter) gaat. Dus zo'n test-dag geeft je wel een goede indicatie waar je wel of niet mee verder kunt, maar geen zekerheid dat dit ene model helemaal je van het is. Dus het meest ideale is als je zo'n zadel nog wat langer kunt testen. Toen ik in de vorige eeuw overstapte van boom naar boomloos, heb ik 3 weken lang getobd met balans, spierpijn etc. Maar daarna wilde ik niets anders meer. Het zat wel lekker en ik merkte dat het paard er goed mee overweg kon, maar voor mij was het wat lastiger.... (maar ik ben dan ook al een ouwe Y)(^) ) Als je meer dan 30 jaar op een boomzadel hebt gereden, dan is een Torsion wel een cultuurshock :D

pmarena

Berichten: 48112
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 12:54

Zo heeft ieder zijn voorkeuren, ik vind het fijner om met inlages te werken dan met kussens. Bij elk zadel met kussens werden de kussens na 1 of 2 keer rijden verbannen naar mijn zadelkast en kwam mijn fijne pad met inlages weer tevoorschijn :D

Maar die van mij heeft een pittige schoft / dipje in de rug vanwege wat ouder worden en veel te weinig werken, niet zo'n extreme / ver naar achter liggende schoft want die zijn echt een ramp :(:)

Overigens dekjes met te rechte ruglijn....? Dat zal je bij de Barefoot pads echt alleen bij die hele extreme schoften hebben want er zit een behoorlijke curve in die flink omhoog loopt de pommel in :j

Afbeelding

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe bij de Prince Orion de druk van de stijgbeugels verdeeld wordt? :)

Anoniem

Re: [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 13:12

Dat dekje speelt natuurlijk vals want die heeft een opengesneden schoft. ;) Als je een rugnaad opensnijdt dan lijkt het dekje altijd ineens schwung te krijgen omdat losse stukken stof vrij omhoog staan terwijl aan elkaar vastgestikte stukken stof elkaar plat trekken.

Even snel iets gegoogeld, maar dit noem je toch geen behoorlijke curve?
Afbeelding
Ik noem dat eerder behoorlijk recht. ;)

Goede vraag naar die drukverdeling van de stijgbeugelriemen! Ik zou die even aan de Nederlandse dealer vragen hoe dat precies zit. Ik heb wel verschillende digitale drukmetingfilmpjes gezien waar geen puntdruk onder de beugelriemen zichtbaar was, maar ik heb inmiddels zoveel curieuze digitale drukmetingsfilmpjes en -foto's bij andere boomloze merken gezien dat ik weet dat die dingen ook aardig getruukt kunnen worden. Instellingen iets veranderen en opeens worden alle rode puntjes alleen nog maar lichtgeel. :+

Carl123
Berichten: 391
Geregistreerd: 22-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 13:19

Bedankt Xyzutu voor je uitvoerige descriptie van het Prince Orion zadel. Eerlijk gezegd nog nooit van gehoord, terwijl ik dacht alle zadels op de markt te kennen. Een gat in mijn zadelkennis :-)!
Ik ga dat zeker eens doen, ga proberen afspraak maken. Heel erg benieuwd naar de opbouw.
Vind je dit een heel vreemd zadel van opbouw omdat het zo'n hoge kamer heeft?
Ik googlede even en zag dat het zadel als boom een dikke, lederen lap heeft:
http://flexibelezadels.eu/luxe-flexibel ... le-zadels/
Ik sprak hier enkele posts geleden over een dikke lap tuigleder als kern met de opbouw erop, dus in feite benadert Prince Orion het idee wat ik wou laten maken? Dan ga ik dat zadel echt wel testen, misschien is dit wel het zadel wat ik wou laten ontwerpen...thx voor de tip!

Wat betreft die indicatie, de pijltjes op mijn foto, dit is om aan te tonen hoe de botstructuur van bekken en heup ervoor zorgt dat mijn neerwaarts gebouwd is naar de schoft toe.
Hier zie je wat ik bedoel. Gaat mij niet om een rugspier die naar beneden loopt, spieren lopen niet zomaar naar beneden maar volgen de botten, dus het probleem moet in de anatomie van de botten gezocht worden.
In feite is mijn en blijkbaar ook jouw paard niet uitzonderlijk. Over het algemeen loopt de vorm van de ribbenkast bij paarden neerwaarts, bij het ene paard meer dan bij het andere. Daarom dat ontwerpers van westernzadels soms adviseren om vooraan een shim bij te steken. Shims zijn schijnoplossingen. Men moet een zadel op dat probleem bouwen.
Dit zijn de foto's ter illustratie en verduidelijking van de foto's met de aanduiding van mijn eigen paard:
https://myalbum.com/album/vOFxAVMgBiIZ
Heeft met de ligging van de organen te maken, maar natuurlijk met de geometrie van een vluchtdier. Als dan nog eens de achterhand overbouwd is zoals van mijn paard, met een sterke, energieke beweging, moet er geen tekeningske bij maken :-)
Ik zocht namelijk naar het waarom voor dit gruwelijk vervelend zadel probleem. Zadels die hier op bokt zo bejubeld en bewierookt werden, lagen gewoon om te huilen op zijn rug.
Dus ja. Dan wordt het zoeken inderdaad.
Laatst bijgewerkt door Carl123 op 21-06-18 13:42, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 13:33

Het gekke vond ik de hoge kamer die ook behoorlijk hoogte houdt als je erop stapt, er zit gek spul in die kussens. Ook gek vond ik dat de kussens aan de voorkant niet omlaag buigen onder de kniewrongen door, dat is zo standaard bij dressuurzadels dat ik echt even ?? dacht, want daardoor zijn de kussens eigenlijk gewoon een soort rechte, platte worsten die langs de ruggengraat liggen. Ik dacht dat het daardoor instabieler zou worden, maar dat is niet zo.
Wat ik ook gek vond is dat het kanaal tussen de kussens van voor tot achter overal even breed is, het wordt dus niet wijder naar de schoft toe. Ik heb altijd geleerd bij zadels met een harde voorkant (boom/kopijzer) dat je de driehoek tussen bovenkant schouderblad en bovenkant schoft vrij moet houden van druk, en mijn paard werd ook helemaal naar als ik bij kopijzerzadels de kussens daar te dicht bij elkaar klitte, die wou die driehoek echt vrij hebben. Dus toen ik het zadel in het echt zag dacht ik hmm, dat zou wel eens een kritiek puntje kunnen worden, maar dat was dus zomaar geen enkel probleem.
De basis van het zadel is trouwens inderdaad een soort hi-tech verlijmde (of zo, klonk ingewikkeld) dikke leren plaat, waar de crux hem blijkbaar zit in dat hij voorgevormd is en er bovendien bepaalde lijnen aan de bovenkant in uitgefreesd zijn waardoor die dikke, stugge leren 'boom' op sommige plaatsen in bepaalde richtingen buigzamer is dan op andere. In praktijk vond ik het naar elkaar toe trekken van de voor- en achterkant van het zadel bijvoorbeeld erg lastig, dat gaf maar weinig mee vergeleken met veel andere boomloze merken, maar als je de kop van het zadel naar links draaide en de lepel tegelijkertijd naar rechts dan zat er ineens meer beweging in.
Helaas kun je de kale 'boom' bij het passen niet bekijken, maar misschien dat dat lijnenpatroon ook wel iets kan doen in jouw ontwerp.

De singelaanhechting is ook raar, werkt bij ons perfect. Mijn tip is gewoon aansingelen op de plek waar de singelstoten omlaag vallen en niet proberen de singelstoten naar voren te trekken ook al lijkt dat optisch/traditioneel gezien misschien beter. Wel is het singelsysteem zo inflexibel qua positie en richting dat ik me kan voorstellen dat de singel bij sommige paarden gewoon echt niet goed uitkomt - maar dat is puur speculatie, want op mijn paard met hoge, lang doorlopende, smalle schoft lag het zadel net zo stabiel als op een vierkante schoftloze ouderwets type Haflinger. Maar goed, als ik een kritiek punt zou moeten verzinnen dan zou dat er wel een kunnen zijn, het is niet zoals bij Ghost dat je de singelstoten naar voren of naar achteren kunt positioneren zodat de singel precies achter de voorbenen valt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 13:53

Ik vond net een plaatje van de leren boom die in het zadel zit met de lijnen die eruit gesneden zijn, het zou kunnen dat die inmiddels alweer aangepast zijn maar het geeft wel een beeld:
Afbeelding

edit: deze is sowieso anders want dit is de springboom en de dressuurboom is anders.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-06-18 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Carl123
Berichten: 391
Geregistreerd: 22-07-17

Re: [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 14:00

Thx, ik zag deze boom net op de site.
Dit is wat ik bedoelde met dik lederen boom ipv allerlei laagjes op elkaar gestapeld.
Om geometrie in boomloos te kunnen verwerken, moet er een stevige basis zijn, zonder dat er wat klemt.

pmarena

Berichten: 48112
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 14:22

xyzutu2 schreef:
Dat dekje speelt natuurlijk vals want die heeft een opengesneden schoft. ;) Als je een rugnaad opensnijdt dan lijkt het dekje altijd ineens schwung te krijgen omdat losse stukken stof vrij omhoog staan terwijl aan elkaar vastgestikte stukken stof elkaar plat trekken.

Even snel iets gegoogeld, maar dit noem je toch geen behoorlijke curve?
[ Afbeelding ]
Ik noem dat eerder behoorlijk recht. ;)

Goede vraag naar die drukverdeling van de stijgbeugelriemen! Ik zou die even aan de Nederlandse dealer vragen hoe dat precies zit. Ik heb wel verschillende digitale drukmetingfilmpjes gezien waar geen puntdruk onder de beugelriemen zichtbaar was, maar ik heb inmiddels zoveel curieuze digitale drukmetingsfilmpjes en -foto's bij andere boomloze merken gezien dat ik weet dat die dingen ook aardig getruukt kunnen worden. Instellingen iets veranderen en opeens worden alle rode puntjes alleen nog maar lichtgeel. :+


De 2 helften van dat dekje hadden natuurlijk net zo goed vastgestikt kunnen worden aan elkaar, dat het voorste stukje open is staat los van de vorm verder. Het enige verschil is namelijk dat de rugbies hier stopt maar die zou zonder duwen of trekken doorgestikt kunnen worden net zoals bij de rest van de pad...het is gewoon een echte extra punt stof en geen optisch bedrog ofzo :)

De hele vorm is gewoon rond met veel schoftruimte. Ik ben zelf geen fan van open schoften maar dat mensen er commentaar op hebben is echt zeldzaam, ik had het veel vaker verwacht in ieder geval.

De foto van de halfpad die je post dat is natuurlijk ook niet voor niets dat die niet zo'n stuk omhoog loopt aan de voorkant. Die is er voor gemaakt om onder normale dekjes gebruikt te worden en gezien de meeste normale dekjes maar heel weinig curve hebben, zou het een vervelend frommeltje worden op de schoft :(:)
Laatst bijgewerkt door pmarena op 21-06-18 14:28, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Berichten: 48112
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 14:27

Geinig dat leren skelet! Dat zal nog niet zo makkelijk zo gevormd kunnen worden uit 1 lap leer. Zou het echt alleen maar leer zijn...?

dianaw33

Berichten: 1884
Geregistreerd: 09-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 14:44

Mara2000 schreef:
Deze discussie vind ik heel erg interessant. Mijn Tinker heeft ook veel schouder en heeft daardoor steeds last van het kopijzer. Als hij het weg kan duwen blijft hij lopen maar ligt je zadel scheef. En anders staakt hij.
Bij mijn huidige zadel zat de voorste singelstoot niet eens helemaal vooraan maar toch hinderde hem dat. En ook heb ik bij veel zadels dat ik iets voorover gezet wordt wat ook weer extra druk aan de voorkant geeft.
Om die reden ben ik nu boomloos aan het proberen maar ik herken al veel van wat jullie schrijven bij de passessie die we vorige week hadden. Bij Barefoot begon hij ook met volledig scheef lopen. Bij de Freemax Western helemaal niet. Maat dit zadel heeft geen zweetblad, geen voorsingel, geen kopijzer maar een fork boven de schoft. Ik had voor mezelf de optelsom gemaakt maar wat jullie beschrijven bevestigt dit wel. Straks Trekker, Startrekk en Ghost passen en misschien Barefoot. Ben heel benieuwd.


Dit is wat er gebeurt als een schouder vastloopt op een singelsysteem. Heel zielig, mijn paard na het tegen beter weten in uitproberen van een boomloos zadel wat het echt niet ging worden.
Afbeelding

Ollytje
Berichten: 478
Geregistreerd: 16-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 15:28

Mijn man en zijn fjord verrast met deze mooie Ghost Barocco. Vind de kleurencombi echt supergaaf.

Foto even gepikt van de vorige eigenaar, ook een fjord...en laat die fjord nou dezelfde kleur hebben als onze fjord... :D

Afbeelding
Afbeelding

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - Belgiƫ

Re: [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 16:40

<3 veel plezier ermee Ollytje :wave:

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 16:40

Dat is een hele mooie kleur :)

Carl123
Berichten: 391
Geregistreerd: 22-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 17:45

dianaw33 schreef:
Mara2000 schreef:
Deze discussie vind ik heel erg interessant. Mijn Tinker heeft ook veel schouder en heeft daardoor steeds last van het kopijzer. Als hij het weg kan duwen blijft hij lopen maar ligt je zadel scheef. En anders staakt hij.
Bij mijn huidige zadel zat de voorste singelstoot niet eens helemaal vooraan maar toch hinderde hem dat. En ook heb ik bij veel zadels dat ik iets voorover gezet wordt wat ook weer extra druk aan de voorkant geeft.
Om die reden ben ik nu boomloos aan het proberen maar ik herken al veel van wat jullie schrijven bij de passessie die we vorige week hadden. Bij Barefoot begon hij ook met volledig scheef lopen. Bij de Freemax Western helemaal niet. Maat dit zadel heeft geen zweetblad, geen voorsingel, geen kopijzer maar een fork boven de schoft. Ik had voor mezelf de optelsom gemaakt maar wat jullie beschrijven bevestigt dit wel. Straks Trekker, Startrekk en Ghost passen en misschien Barefoot. Ben heel benieuwd.


Dit is wat er gebeurt als een schouder vastloopt op een singelsysteem. Heel zielig, mijn paard na het tegen beter weten in uitproberen van een boomloos zadel wat het echt niet ging worden.
[ [url=m/Ox9bbI.jpg]Afbeelding[/url] ]

Diana, ik ben heel blij met je info, is weer een stuk dichter bij de oplossing, heb het over het feit dat je wees op probleem ivm balans boom,versus boomloos.
Mag ik je vragen wat er te zien is op de foto hierboven? Begrijp het niet helemaal maar wil wel bijleren.

Dus als ik het goed begrijp loopt een paard met zijn schouder tegen singelsysteem aan en daardoor dus ook tegen het kopijzer of wat er ook zit omdat het singelsysteem de voorkant tegen die schouder trekt?
Laatst bijgewerkt door Carl123 op 21-06-18 17:48, in het totaal 1 keer bewerkt

dianaw33

Berichten: 1884
Geregistreerd: 09-03-10

Re: [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 17:48

Je ziet heel duidelijk een zwelling langs de schouder naar beneden. Nu reageert dit paard heel snel op de huid met verdikkingen, maar dit moet niet fijn geweest zijn. Foto is al van aan aantal jaartjes geleden, hoe lang er met desbetreffend zadel gereden is weet ik niet precies meer, maar heel lang zal dit niet geweest zijn: een half uurtje? Drie Kwartier?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 17:48

Ik hoop over week of 4 a 5 genoeg genezen te zijn voor een pas sessie van Ella.
Komt steeds allerlei medische ellende tussendoor..
En daarna wat fijn zit te kunnen testen..

Ollytje
Berichten: 478
Geregistreerd: 16-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 17:51

mindful schreef:
<3 veel plezier ermee Ollytje :wave:


vind ik leuk hihi